• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

th0m

Cartier
2-Faktor
Det här är en potentiellt dum fråga, men jag har aldrig varit spekulant på en ny Rolex från AD förut så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Är det alltid listpris som gäller, även på icke sportstål, eller är det rimligt att försöka få några procent "rabatt"? Är sugen på en 126200.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Det här är en potentiellt dum fråga, men jag har aldrig varit spekulant på en ny Rolex från AD förut så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Är det alltid listpris som gäller, även på icke sportstål, eller är det rimligt att försöka få några procent "rabatt"? Är sugen på en 126200.
126200 är väl sportstål?
Nej du får nog räkna med list.
 

ChumpTime

Panerai
126200 är väl sportstål?
Nej du får nog räkna med list.
Om 126200 är sportstål är väl isåfall vartenda stålklocka som Rolex tillverkar att betraktas som sportstål? Rolex själva använder samlingsnamnet ”Professional” och där ingår inte OP.

 

ChumpTime

Panerai
Det här är en potentiellt dum fråga, men jag har aldrig varit spekulant på en ny Rolex från AD förut så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Är det alltid listpris som gäller, även på icke sportstål, eller är det rimligt att försöka få några procent "rabatt"? Är sugen på en 126200.

Jag har inte varit med om att rolex går att få rabatterade överhuvudtaget på ett ganska bra tag. Möjligen vissa dammodeller samt two-tone och helguld.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Om 126200 är sportstål är väl isåfall vartenda stålklocka som Rolex tillverkar att betraktas som sportstål? Rolex själva använder samlingsnamnet ”Professional” och där ingår inte OP.

Har ingen aning därav frågan.
126200 är DJ, och vad Rolex själva kallar dom har jag ingen koll på.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
126200 är inte DJ. Men den klumpas ihop med DJ , DD och Cellini under ”classic watches” enligt Rolex egen indelning. Å andra sidan kallar de Skydweller för en ”classic” och modellerna i stål där brukar väl ofta betraktas som en hypeklocka i samma kategori som dykarna.
Du är ute och cyklar. Hur kan modellen 126200 inte vara en DJ? Modellen heter ju Datejust, klart det är en utav Datejust:s modeller.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ett tecken på att bubblan nu börjar spricka?
31469DCC-89F8-4A9F-B3CF-93027BEA8A33.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Blir intressant att se hur prisutvecklingen kommer te sig framgent nu på andrahandsmarknaden. Är lite lite småsugen på en 116000 och det finns ju ett gäng beggade i bra skick på K&S. Dock anser inte jag personligen att de är värda 15-25.000:- mer idag än vad samma klockor såldes för här för ca 1 år sedan. Känns uppblåst och orimligt (som många Rolex priser generellt)
Nu kanske det finns köpare som är beredda att ge asking price. Men jag är inte en av dem. Jag tror att vi inom kort är tillbaka på minst förra årets priser, och då kanske det börjar bli aktuellt för en fattig knegare som mig att handla. Och om så inte sker, då skippar jag Rolex och handlar med Tudor o. dyl istället. Som sagt, intressant att se hur priserna kommer utvecklas nu. Jag själv är som sagt övertygad om att vi sett toppen på begpriserna, åtminstone för ett antal år framöver.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Blir intressant att se hur prisutvecklingen kommer te sig framgent nu på andrahandsmarknaden. Är lite lite småsugen på en 116000 och det finns ju ett gäng beggade i bra skick på K&S. Dock anser inte jag personligen att de är värda 15-25.000:- mer idag än vad samma klockor såldes för här för ca 1 år sedan. Känns uppblåst och orimligt (som många Rolex priser generellt)
Nu kanske det finns köpare som är beredda att ge asking price. Men jag är inte en av dem. Jag tror att vi inom kort är tillbaka på minst förra årets priser, och då kanske det börjar bli aktuellt för en fattig knegare som mig att handla. Och om så inte sker, då skippar jag Rolex och handlar med Tudor o. dyl istället. Som sagt, intressant att se hur priserna kommer utvecklas nu. Jag själv är som sagt övertygad om att vi sett toppen på begpriserna, åtminstone för ett antal år framöver.
Fast det är ju verkligen sinnessjukt om man tittar på vad 116000 och 116200 annonseras för.
Hade aldrig betalt 60+ för en 116000 och aldrig några 70+ för en 116200. Jag är väl en av få som uppskattar caset på 116200 mer än på 126200 men sett till vilken uppgradering du får i urverket med 12-serien samt att slippa tågrälsen så är det löjeväckande priset.
Missförstå mig rätt jag tycker att 116200 är toppen och har gillat båda mina.
4EC16C0A-C1B3-43FB-A535-941B74CDFA86.jpeg

3B4F76AD-0B16-4BCB-9EE7-0D720AC37C2B.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fast det är ju verkligen sinnessjukt om man tittar på vad 116000 och 116200 annonseras för.
Hade aldrig betalt 60+ för en 116000 och aldrig några 70+ för en 116200. Jag är väl en av få som uppskattar caset på 116200 mer än på 126200 men sett till vilken uppgradering du får i urverket med 12-serien samt att slippa tågrälsen så är det löjeväckande priset.
Missförstå mig rätt jag tycker att 116200 är toppen och har gillat båda mina.
4EC16C0A-C1B3-43FB-A535-941B74CDFA86.jpeg

3B4F76AD-0B16-4BCB-9EE7-0D720AC37C2B.jpeg
Jag håller med. Tiden blir väl facit på något vis!? De 116000 som ligger ute nu har legat ca 2mån. Möjligt att de ryker inom kort till begärt pris! Men innan jag öht börjar fundera seriöst på dem behöver priset sänkas till minst nivån samma klockor låg på för ett år sedan. Möjligt att vi aldrig hamnar där, men då är jag heller inte spekulant. Min egna amatörmässiga slutsats är att de överhajpade SS modeller kommer ligga en bra bit över list ytterligare ett tag (sub, gmt, Daytona etc) medans t.ex olika 36mm SS inom kort kommer ligga under list på andrahandsmarknaden
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Om 126200 är sportstål är väl isåfall vartenda stålklocka som Rolex tillverkar att betraktas som sportstål? Rolex själva använder samlingsnamnet ”Professional” och där ingår inte OP.

För mig är nästan hela deras sortiment att betrakta som sportstål. Enda undantaget är väl Cellini och det ser jag som en dressklocka, tillverkad av någon som är bäst på sportstål.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
For 3 måneder siden på YT
Grey dealer: "You must buy the watch today because it will be more expensive tomorrow. Ha, ha, ha....!"
Buyer: :(


Nå:
Grey dealer: :(
Buyers: :p
 
Vad är det vi säger nu, har vi konsensus att priserna faktisk är på väg ner?
Det är min slutsats. SS kommer krypa nedåt list, jag gissar att vi är där om ca 6 månader. Måhända Daytona undantaget.

Brasklapp: Fler jobbskatteavdrag och generösare regler för bolånetagare efter valet i september kan medföra att sänkningen avstannar.
 
Det är min slutsats. SS kommer krypa nedåt list, jag gissar att vi är där om ca 6 månader. Måhända Daytona undantaget.

Brasklapp: Fler jobbskatteavdrag och generösare regler för bolånetagare efter valet i september kan medföra att sänkningen avstannar.
Marknaden för klockor är global eller (ur svensk synvinkel) åtminstone europeisk (tullfrihet inom EU), så det här med att ett jobbskatteavdrag i Sverige skulle ha en märkbar påverkan på marknaden för rolex känns inte sådär jättetroligt...

Reglerna för bolåntagare är - sett ur ett internationellt perspektiv - redan fullständigt vansinniga i Sverige. Frågan är om de kan bli ÄNNU vansinnigare. Inget är längre omöjligt, men inte ens ett totalt psykbryt, där svenskarna intecknar sin ekonomiska framtid för generationer, kan ensamt påverka en internationell marknad.
 
Marknaden för klockor är global eller (ur svensk synvinkel) åtminstone europeisk (tullfrihet inom EU), så det här med att ett jobbskatteavdrag i Sverige skulle ha en märkbar påverkan på marknaden för rolex känns inte sådär jättetroligt...

Reglerna för bolåntagare är - sett ur ett internationellt perspektiv - redan fullständigt vansinniga i Sverige. Frågan är om de kan bli ÄNNU vansinnigare. Inget är längre omöjligt, men inte ens ett totalt psykbryt, där svenskarna intecknar sin ekonomiska framtid för generationer, kan ensamt påverka en internationell marknad.
Tänkte på det precis när jag publicerade inlägget, att mina spaningar främst rör sig lokalt...

Är dock helt övertygad om att folk tagit höjd i den upplevda säkerheten av sin bostad för att ställa sig i kö alt köpt dyra rolexar. Kommer inte hålla framöver varför begpriserna kommer fortsätta nedåt.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp