• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Konjunkturinstitutet pekar på att våra inkomster, när inflationen dras bort, kommer att sjunka de närmaste åren samtidigt som våra kostnader för att låna skjuter i höjden och värdet på både aktier och bostäder sjunker. Enligt KI:s mätningar är pessimismen störst hos den fjärdedel av befolkningen med högst inkomster som äger mer tillgångar och har större lån än genomsnittet. Dessutom är de som äger hus eller bostadsrätt mer pessimistiska än de som hyr sin bostad.
Den grupp som drivit spekulationen hårdast är de som ser mörkast på framtiden. Lågkonjunkturen kommer inte att vara hajpklockornas bästa vän. Var så säker.
 
Senast ändrad:
Spännande! Undrar vart det slutar. (Ingen har väl en spåkula). Märkligt nog var det kö när jag skulle in på Nymans senast. Och de vittnar om att trycket är lika högt som vanligt. Det får mig att tro att ”gemene man” fortfarande tror att en Rolex är flippbar till x ggr retail.
Man kan ju även ha andra ärenden hos Nymans behöver nödvändigtvis inte vara att man är ute efter en Rolex. Men I get your point :)
 
Det är lättare om man är snygg. De vill givetvis stärka varumärket ytterligare genom att låta folk med ett fördelaktigt yttre gå före. Det är därför listan alltid är stängd för somliga och de får köpa av gråhandlare eller pyssla med möglig vintage istället.
Jag kommer alltså bara behöva stå i kö en vecka för att få en Hulk! Nice 👍
 
Spännande! Undrar vart det slutar. (Ingen har väl en spåkula). Märkligt nog var det kö när jag skulle in på Nymans senast. Och de vittnar om att trycket är lika högt som vanligt. Det får mig att tro att ”gemene man” fortfarande tror att en Rolex är flippbar till x ggr retail.
Fast att folk inte betalar 600k för en Daytona C betyder inte att de inte säljer som smör för 3 eller 400k? Fortfarande en jäkla vinst för den som lyckas nypa en för 150k, men inte är speciellt intresserad av att bära den. Alltså, det kommer ju fortsätta på samma vis sålänge man kan tjäna 10k på att köpa en ny klocka och sälja den...

Du utför ju inget arbete, du sätter ju bara upp ditt namn som intressent. Ringer de så har du tjänat en slant. 10k eller 400k, oavsett är det lätt värt att anmäla sitt intresse för klockorna ifråga.

Och DET tror jag inte kommer ändras, jag tror att vi kommer få handla från andra än ADs i framtiden också, iaf de flesta av oss. Men kanske inte till fullt så stora skillnader.
Hoppas jag...
 
För de som inte sett det: KI hävdar nu (till skillnad från i april) att vi går in i en lågkonjunktur redan 2022.

Urholkningen av hushållens köpkraft gör dock att efterfrågan utvecklas svagt framöver, och den svenska ekonomin faller i år tillbaka i en lågkonjunktur och arbetslösheten förblir relativt hög även nästa år.

Riksbanken ställs därmed inför en svår balansakt i valet av hur mycket penningpolitiken bör stramas åt för att dels stävja inflationen, dels undvika att lågkonjunkturen blir alltför djup.


Sen hur det påverkar lyxindustrin återstår att se som sagt. Men läget tycks förvärras snabbt.
 
För de som inte sett det: KI hävdar nu (till skillnad från i april) att vi går in i en lågkonjunktur redan 2022.




Sen hur det påverkar lyxindustrin återstår att se som sagt. Men läget tycks förvärras snabbt.
Det som borde skrämma spekulanterna mest är att det är den övre medelklassen som har mörkast syn på framtiden. Dvs de som känt sig ”rikast” de senaste åren och som till stor del drivit prisuppgången. Där kommer det inte att bli jämvikt på marknaden. De som har köpt på spek vill sälja och de som var på väg att köpa har helt plötsligt andra prioriteringar.

Se mitt citat längst upp på denna sida.
 
Senast ändrad:
Det som borde skrämma spekulanterna mest är att det är den övre medelklassen som har mörkast syn på framtiden. Dvs de som känt sig ”rikast” de senaste åren och som till stor del drivit prisuppgången. Där kommer det inte att bli jämvikt på marknaden. De som har köpt på spek vill sälja och de som var på väg att köpa har helt plötsligt andra prioriteringar.

Se mitt citat längst upp på denna sida.

Ja, klokt!
Fråga, vet inte om du vet detta iofs. Men vi nämnde topp 1% av inkomster (100k). Vad är den "övre medelklassen" i inkomst?
 
Ja, klokt!
Fråga, vet inte om du vet detta iofs. Men vi nämnde topp 1% av inkomster (100k). Vad är den "övre medelklassen" i inkomst?
Den fjärdedel av befolkningen som tjänar mest i just detta fall. Låt säga de som tjänar från typ 50k/mån och uppåt om jag får gissa. Kanske lägre. Inte som att gemene rolexspekulant är rik per definition. Det räcker med en okej lön och lite ökade tillgångar på papperet för att man ska ”ta sig råd”.
 
Den fjärdedel av befolkningen som tjänar mest i just detta fall. Låt säga de som tjänar från typ 50k/mån och uppåt om jag får gissa. Kanske lägre. Inte som att gemene rolexspekulant är rik per definition. Det räcker med en okej lön och lite ökade tillgångar på papperet för att man ska ”ta sig råd”.
Sen är det ju knappast så att bara för man tjänar under 50kkr så är klockorna köpta med lånade pengar.
 
Allt handlar om prioriteringar. Ju bättre du tjänar så blir det enklare att prioritera. Jag noterade bara KIs uttalande om att den fjärdedel som tjänar bäst har mörkast syn på framtiden. Något som lär påverka hur de prioriterar. :)
Ja det håller jag med om, kommer ju definitivt bli en förändring framöver.
 
Priserna droppar här i Nederländerna också ganska bra. Kanske man kan få sig en OP till ett överkomligt pris till slut :)

T.ex så har DJ med Fluted bezel, blue motif och jubilee gått ner ca 20 000 kr på nån vecka.
 
Väldigt intressant att tex via TRF följa vart auktioner på riktigt heta pjäser landar (sannolikt en mer "publik" bild av vart marknaden ligger - Tydligt att nedgången är påtaglig och att även flera "klassiker" inte ens säljs/får bud till ask-nivå. Sedan ska vi väl inte tro att vi faller så djupt att det blir "billigt" - Men korrektion: Absolut.
 
FDB25D62-E27E-475F-B7E5-10CA3EA7FAC1.jpeg
 
Jag tycker att det är helt sunt att priset vänder ner, de senaste åren hysteri har varit tokig. Kan det innebära mer handledstid och mindre kassaskåp, positivt i så fall.
 
Det som borde skrämma spekulanterna mest är att det är den övre medelklassen som har mörkast syn på framtiden. Dvs de som känt sig ”rikast” de senaste åren och som till stor del drivit prisuppgången. Där kommer det inte att bli jämvikt på marknaden. De som har köpt på spek vill sälja och de som var på väg att köpa har helt plötsligt andra prioriteringar.

Se mitt citat längst upp på denna sida.
Att känna sig rik…..är kanske bedrägligt…..om man inte är det :)

Nu känner de sig fattiga……stökig känsla….upp som en sol….
 
Tillbaka
Topp