• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej @Per, när du pratar om hajpklockor är det då primärt nyare GMT/Cermit/Daytona/Nautilus/RO etc - dvs de moderna som stuckit iväg riktigt mycket mot list, eller menar du även populära 5-siffriga SS?

Jag förstår förstås att allt går i samma riktning upp/ned, så mest ute efter om du tror det blir olika magnitud i nedgång
Sånt som gått upp mycket i pris utan någon riktig anledning kan lika gärna gå ner lika mycket. Prisuppgången som vi sett på mycket bygger nästan uteslutande på förväntningar. Och när dessa sedan går ner så förstår nog alla vad som händer.

5-ref har inte ökat lika mycket men de kan säkerligen backa tillbaka till tidigare nivåer de med. Mycket har ju ökat i pris bara för att folk letat saker att spekulera i.
 
Så länge marknadsvärdet är högre än listpriset så lär butikerna sälja klockorna på det sätt som ger dem mest. Dvs montrarna kommer att fortsätta stå tomma till dess att marknadsvärdet inte längre är högre än nypriset. Fallhöjden är fortfarande hög på andrahandsmarknaden och priserna har ännu bara börjat gå ner.

Det är troligtvis några hyfsat mörka år som kommer för de som ”investerat” i klockor. Handeln kommer att minska när färre prioriterar klockor och gratis pengar inte längre är en självklarhet.

Är det någon i tråden som är i köp-mode just nu på någon hajpklocka?

Tveksamt va. :)

Håller med.

Om allt fler förväntar sig att det väntar några svåra år kommer de redan nu börja anpassa sin ekonomi inför det.

Flertalet skulle tveka att köpa vissa av de mest hajpade modellerna även om de kommit över dem till listpris eftersom de ser värdet av sina totala tillgångar minska och att de ser mer osäkra tider framför sig där de kan investera i något som är mer likvid.

Dessutom behöver ingen en Rolex och väntar sämre tider är det inget någon vill flasha med på stan. Folk kommer välja att hålla längre profil om flertalet i dess närhet får dra åt svångremmen.

Sista åren har det bara varit värde diskussioner på entusiastforum för klockor och bilar och annat. Tror det är sunt om det sållas bort spekulanter från den marknaden och att marknaden blir ”tråkigare” och mindre spekulativ. Det är roligare om klockorna och bilarna hamnar i entusiasternas händer där de används igen.
 
Verkligheten kommer att komma ikapp det mesta som skapat gratis pengar. FP Journe, Cartier, ALS etc. Inte bara hajprollar, Nautilus och Royal Oak.

Livet i stort kommer också att förändras för många. Inte bara för klockentusiaster, flippare och ”kloka affärsmän/kvinnor”.
 
Hur kommer det sig att man inte gör samma sak med något annat godtyckligt varumärke än rolex/ap/pp? Är det en ren tillfällighet?
Ja, i princip. Jag tror det är väldigt svårt att förutse exakt vilka produkter som det kommer handlas med i ett pyramidspel, även om det självfallet måste vara starka varumärken. Många faktorer måste samverka, stjärnorna måste "stå rätt" på himlen. Det kan räcka att det finns en reell men lokal och temporär brist som gråhandlarna kan reagera på och det blir startskottet till psykosen. Fenomenet är ju självförstärkande: Ju mer gråisarna dammsuger, desto större upplevd brist, etc, etc.
 
Hos Rob verkar det i alla fall fortfarande vara stängda listor som gäller (även om det såklart inte gäller alla). Fortfarande stängd lista på 126711CHNR som länge (tills runt november 2021) var en ljummen modell tills cryptobros slog till.
 
Hos Rob verkar det i alla fall fortfarande vara stängda listor som gäller (även om det såklart inte gäller alla). Fortfarande stängd lista på 126711CHNR som länge (tills runt november 2021) var en ljummen modell tills cryptobros slog till.
Kostar den över list begagnad så säger det väl sig själv att folk hellre vill handla nytt för list hos AD.
 
Kostar den över list begagnad så säger det väl sig själv att folk hellre vill handla nytt för list hos AD.
Ja. Trycket på listor bör däremot sannolikt påverkas av makroekonomiska anledningar, förväntningar och mediebilder. Den har nästan alltid legat över list på gråmarknaden men det var enkelt att både skriva upp sig på lista samt köpa.
 
Verkligheten kommer att komma ikapp det mesta som skapat gratis pengar. FP Journe, Cartier, ALS etc. Inte bara hajprollar, Nautilus och Royal Oak.

Livet i stort kommer också att förändras för många. Inte bara för klockentusiaster, flippare och ”kloka affärsmän/kvinnor”.
Verkligheten kommer att komma ikapp det mesta som skapat gratis pengar. FP Journe, Cartier, ALS etc. Inte bara hajprollar, Nautilus och Royal Oak.

Livet i stort kommer också att förändras för många. Inte bara för klockentusiaster, flippare och ”kloka affärsmän/kvinnor”.
Stålrollens år nu fram till 2022, nu kommer stålbadens år.
 
Det är brist såtillvida att de med mycket pengar är de "enda" som faktiskt kan köpa.
Iom att pengar varit "gratis" en längre tid har fler än tidigare haft möjlighet att införskaffa Rolex, vilket lett till att priserna ökat.
Nu när / om en del inte längre har marginalerna att köpa dessa klockor kommer det mest troligen bli färre som köper, och således kommer priserna gå ned.
Beroende på hur pass mycket köpkraften försvagas sett till hela jordens befolkning kontra utbudet och intresset för Rolex kommer priserna påverkas mer eller mindre.
Inte svårare än så egentligen. :)
Personligen hoppas jag på en riktig "crash" även om jag indirekt betalat långt över marknadspris för senaste klockan. Vore inte helt fel att kunna få loss de klockor man är genuint intresserade av till rimliga pengar.
Och vad far dig att tro just DU har pengar att spendera pa en Rolex vid en "Riktig Krasch".
Dar jag formodar kontentan ar att "alla/manga" maste salja losore billigt for att ha rad med vardagen samt att intresset for att kopa nytt dalat till fotknolarna.
 
Här menar jag att om det inte rådit någon brist på modeller hade priserna inte dragit iväg som dom gjort. Referens till då du kunde få 25% rabatt i Sthlm från AD på sport-rolex (och således ingen brist)..

AD som urkund åsyftar att ingen handlar direkt från fabrik.
Fortfarande Rader det ju ingen brist.
Bara brist till underpris 【AF pris】

Vill du betala marknadspris kan du val bada I klockor.
Det ar ju knappast nagon rattighet att fa handla billigt/till ett pris dar marknadsvardet overstiger kopesumman
 
Så länge marknadsvärdet är högre än listpriset så lär butikerna sälja klockorna på det sätt som ger dem mest. Dvs montrarna kommer att fortsätta stå tomma till dess att marknadsvärdet inte längre är högre än nypriset. Fallhöjden är fortfarande hög på andrahandsmarknaden och priserna har ännu bara börjat gå ner.

Det är troligtvis några hyfsat mörka år som kommer för de som ”investerat” i klockor. Handeln kommer att minska när färre prioriterar klockor och gratis pengar inte längre är en självklarhet.

Är det någon i tråden som är i köp-mode just nu på någon hajpklocka?

Tveksamt va. :)
Ja jag.

Men enbart till AF/listpris. Sa roligt ar det inte att jag ger premium.

Far jag da inte kopa for vad jag vill betala sa far jag vara utan.
Svarare an sa ar det inte
 
Mao inte till nuvarande marknadsvärde. Så inte du heller. :)
Ser man det sa har du givetvis helt ratt.

Jag gillar marknadsekonomi/kapitalism.
Aven om det ibland innebar att jag far vara utan.
Porschehandlarn skakar bara pa huvudet nar jag fragar om en ny 911Targa.
Macan. Passar det med en vit basutrustad for 100' over nypris?
Inte det? Da kan jag inte hjalpa er Sir...
 
Och vad far dig att tro just DU har pengar att spendera pa en Rolex vid en "Riktig Krasch".
Dar jag formodar kontentan ar att "alla/manga" maste salja losore billigt for att ha rad med vardagen samt att intresset for att kopa nytt dalat till fotknolarna.
Jag vet ju såklart hur min personliga ekonomiska situation ser ut.
 
Igår beställde jag, och betalde handpenning på, en ny Yacht Master 40 hos min lokala AD.
Väntetid 8-10 månader uppskattningsvis.
Visst, det är kanske en av Rolex minst eftertraktade modeller ( ? ) men tidigare har jag inte ens kunna skriva upp mig på en väntelista.
Nu är affären redan bekräftad.
 
Senast ändrad:
Skrev detta i en annan tråd men giltigt här med ang att jag hämtade ut en 126660 hos lokal AD förra veckan; Misstänker att räntehöjningen, sur börs och inflation spelade till min fördel, speckarna bränner nog en del pengar nu, ligger man med för stort lager tagna med tidigare ”billiga” lån som rallar upp ifrån 5% till 15% och det är de vanliga instituten som lånegivare så kostar det.
misstänker att mång köer kommer kortas raskt, ställde mig i kö i mars och 3,5 månad senare hände det här, lite oförberedd men jävligt kul.
 
Senast ändrad:
Skrev detta i en annan tråd men giltigt här med ang att jag hämtade ut en 126660 hos lokal AD förra veckan; Misstänker att räntehöjningen, sur börs och inflation spelade till min fördel, speckarna bränner nog en del pengar nu, ligger man med för stort lager tagna med tidigare ”billiga” lån som rallar upp ifrån 5% till 15% och det är de vanliga instituten som lånegivare så kostar det.
misstänker att mång köer kommer kortas raskt, ställde mig i kö i mars och 3,5 månad senare hände det här, lite oförberedd men jävligt kul.

Är inte 126660 en utgången modell sedan 136660 släpptes på W&W i april? Kan ha att göra med det också om du ställde dig i kö i mars.
 
Tillbaka
Topp