• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Oklart hur man ska tolka inlägget? Men som jag ser det så:
1. Prishöjningen är alltid en risk. Hörde en kund ställa till med en ganska stor scen på Nymans för ett par år sedan när denne skrivit upp sig på en Sub och priset sedan gått upp. Vilket får mig att tro att AD ofta föredrar att friskriva sig från ev. prisförändingar. Om de tex har 10 kunder som lagt handpenning och sedan har priset ökat per st. med 10k per klocka till de blir tilldelade så blir det ändå en rätt ordentlig förlust. Förmodligen större.
2. Verkar konstigt att du inte skulle kunna få tillbaks handpenningen eller någonslags tullgodohavande på beloppet (även om du skulle ha rätt till återbetalning).
3. Posta gärna i Hissa/Dissa tråden vilken AD det gäller. Långt ifrån OK.
Hej

Da ska jag forsoka fortydliga vad jag ville fa sagt. Ledsen om nagot var oklart

1. Jag ar helt OK med att om butiken har okade kostnader for en vara medan jag som kund vantar sa far jag betala mellanskillnaden mellan gamla och nya priset.
Men,nagonstans har jag for mig jag last att nagon svensk konsumentkoplag reglerar att det inte ar OK att bara hanvisa till "Hojt Listpris" och ta ut mer om butiken inte haft en merkostnad.
Tex fatt varor levererade till gamla priset som gallde vid bestallning/erlagd handpeng,men anda tar ut ett nytt hogre pris. Det skall inte vara ok om jag minns ratt.

Sedan ar det ju ocksa som sa att "Vill Ha" faktorn spelade stor roll for mig. Har jag vantat ett ar och vet med mig att det inte blir billigare att handla nagon annanstans,om det ens gar.
Ja da ar det val bara betala det nya prsiet och se glad ut. Dessutom hade jag i det specifika fallet ingen skrifltig overenskommelse dar pris och leverans framgick.

2. Haller helt med dig. Gissningsvis ett forsok fran butikens sida att dra fordel av det radande laget. Men hade formodligen aldrig hallit vid en tvist som gatt till domstol.

3.Jag funderade pa detta men beslutade mig for att inte hanga ut nagon. Det kandes skit just da men livet gar vidare. Ar nagon intresserad av vem det var sa kan jag svara pa det i PM. Ping @Dafi

Trevlig Onsdag pa dig
MvH
 
Men,nagonstans har jag for mig jag last att nagon svensk konsumentkoplag reglerar att det inte ar OK att bara hanvisa till "Hojt Listpris" och ta ut mer om butiken inte haft en merkostnad.
Tex fatt varor levererade till gamla priset som gallde vid bestallning/erlagd handpeng,men anda tar ut ett nytt hogre pris. Det skall inte vara ok om jag minns ratt.
Du har nog rätt där, men det bygger ju på hur modellen mellan AD och leverantören ser ut.

Tror att om det varit något annat märke (typ Omega) där de haft klockan på hyllan ett par veckor så är det nog rimligt. Men i Rolex fall misstänker jag att leveransen kom "just in time" och att AD även fick betala det nya priset på den fakturan. Eller om Rolex aviserar och säger att leveranser efter te x 1/8 kommer vi att öka priset med 7%.

Men som du säger, "villhöver" faktorn leder ju ofta till lite konstiga förväntningar och besvikelse 😉
 
Du har nog rätt där, men det bygger ju på hur modellen mellan AD och leverantören ser ut.

Tror att om det varit något annat märke (typ Omega) där de haft klockan på hyllan ett par veckor så är det nog rimligt. Men i Rolex fall misstänker jag att leveransen kom "just in time" och att AD även fick betala det nya priset på den fakturan. Eller om Rolex aviserar och säger att leveranser efter te x 1/8 kommer vi att öka priset med 7%.

Men som du säger, "villhöver" faktorn leder ju ofta till lite konstiga förväntningar och besvikelse 😉
Jag fick information om dagspriset på klockan samt att om Rolex höjer priserna innan leverans så är det nya priset som gäller.
 
Ställde mig i kö för en inte helt hypad modell i höstas. Fick besked om att väntetiden var 6-12 månader. Nu cirka 7 månader senare så fick jag besked att väntetiden har förlängts med ytterligare 2 månader (totalt 14 månader istället för max 12 som tidigare beräknat) och beräknad leverans väntas ske i början av nästa år. Lite trist att "åka på" dubbla prishöjningar om det skulle vara fallet. Enligt tidigare erfarenhet så brukar klockan komma betydligt tidigare än estimatet. Vågar man hoppas att den levereras inom den ursprungliga leveranstiden, eller ska man ställa in sig på att potentiellt betala 10-20% extra när klockan väl kommer?
 
Ställde mig i kö för en inte helt hypad modell i höstas. Fick besked om att väntetiden var 6-12 månader. Nu cirka 7 månader senare så fick jag besked att väntetiden har förlängts med ytterligare 2 månader (totalt 14 månader istället för max 12 som tidigare beräknat) och beräknad leverans väntas ske i början av nästa år. Lite trist att "åka på" dubbla prishöjningar om det skulle vara fallet. Enligt tidigare erfarenhet så brukar klockan komma betydligt tidigare än estimatet. Vågar man hoppas att den levereras inom den ursprungliga leveranstiden, eller ska man ställa in sig på att potentiellt betala 10-20% extra när klockan väl kommer?
20% behöver du nog inte oroa dig för.
 
Ställde mig i kö för en inte helt hypad modell i höstas. Fick besked om att väntetiden var 6-12 månader. Nu cirka 7 månader senare så fick jag besked att väntetiden har förlängts med ytterligare 2 månader (totalt 14 månader istället för max 12 som tidigare beräknat) och beräknad leverans väntas ske i början av nästa år. Lite trist att "åka på" dubbla prishöjningar om det skulle vara fallet. Enligt tidigare erfarenhet så brukar klockan komma betydligt tidigare än estimatet. Vågar man hoppas att den levereras inom den ursprungliga leveranstiden, eller ska man ställa in sig på att potentiellt betala 10-20% extra när klockan väl kommer?
Vilken modell? Nymans har bäst tilldelning av Rolex vad jag vet, fö. Vet inte vilken AD du haft att göra med.
 
Intressant det här med handpenning. I min värld är det ett sätt att låsa köparna i kölista. Har du väl betalt den kommer du ju inte köpa modellen från annan AD som levererar snabbare.. för du verkar ju inte heller på två ställen.

Var några år sedan jag iaf hörde att ADs ville ha handpenningar. Någon annan som känner att det blivit vanligare nu?

Om modellerna är eftertraktade, varför då låsa sina kunder om man inte behövt det innan? Jag är med på affärsmodellen, tänker bara på tajmingen givet trådens diskussionspunkt och marknadsläget.

🤔
 
Intressant det här med handpenning. I min värld är det ett sätt att låsa köparna i kölista. Har du väl betalt den kommer du ju inte köpa modellen från annan AD som levererar snabbare.. för du verkar ju inte heller på två ställen.

Var några år sedan jag iaf hörde att ADs ville ha handpenningar. Någon annan som känner att det blivit vanligare nu?

Om modellerna är eftertraktade, varför då låsa sina kunder om man inte behövt det innan? Jag är med på affärsmodellen, tänker bara på tajmingen givet trådens diskussionspunkt och marknadsläget.

🤔
Gratis lan ar val godis?

Om manga lanar ut gratis,och dessutom inte vagar/vill tjafsa om att fa tillbaka sina pengar om det drar ut pa tiden for att "Ha en god relation med sin AF",sa vore val en naringsidkare idiot om denne inte drog nytta utav detta?
 
Även jag står på den. Min erfarenhet är att det diffar totalt beroende på vem man pratar med, har fått höra allt mellan 6-18 mån. Vissa sitter på väldigt höga hästar och pratar som om man är född igår med att de ”säger aldrig hur lång tid det tar”. Vet inte om du redan gjort det, men försök att alltid snacka med samma person.

Modellen hypades upp av cryptobros eller nått runt nov-mars men tappar nu snabbt på Chrono24 (tio procent på nån månad). I sann tråd-anda spekulerar jag att den kommer återgå till tidigare nivåer och då man knappt behövde vänta.
 
Det hoppas jag på som förstagångs köpare. Är ute efter en OP och behålla. Bergströms i Malmö sa att den var svårast att få köpa av DJ och Explorer stål, detta var en månad sen. Störigt då jag tycker OP är snyggast och passade mig bäst.
 
Även jag står på den. Min erfarenhet är att det diffar totalt beroende på vem man pratar med, har fått höra allt mellan 6-18 mån. Vissa sitter på väldigt höga hästar och pratar som om man är född igår med att de ”säger aldrig hur lång tid det tar”. Vet inte om du redan gjort det, men försök att alltid snacka med samma person.

Modellen hypades upp av cryptobros eller nått runt nov-mars men tappar nu snabbt på Chrono24 (tio procent på nån månad). I sann tråd-anda spekulerar jag att den kommer återgå till tidigare nivåer och då man knappt behövde vänta.
Absolut, brukar bli ett snack med "min" säljare där. Alltid lika trevligt, även om man är lite rädd att framstå som en jobbig kund om man kommer dit för ofta. Av att döma antalet som ligger ute på Blocket (vissa köpta från AD:n i fråga) så tycks tilldelningen på modellen vara god. Kan hålla med om att priserna på andrahandsmarknaden är totalt frikopplade från verkligheten, i synnerhet när modellen innan årsskiftet kostade runt 15-20K över dåvarande listpris.
 
Om man är kund hos nymans och i detta fallet köpt en bb58 har man nån chans att få ställa sig på listan för en sub etc just nu i er erfarenhet eller är det ett för ”litet köp” tror ni? Hade inte haft nått problem att få vänta 2 år osv då jag älskar min bb men klart det hade varit en dröm att en dag kunna köpa en graal (och hade aldrig velat köpa grått).
 
Om man är kund hos nymans och i detta fallet köpt en bb58 har man nån chans att få ställa sig på listan för en sub etc just nu i er erfarenhet eller är det ett för ”litet köp” tror ni? Hade inte haft nått problem att få vänta 2 år osv då jag älskar min bb men klart det hade varit en dröm att en dag kunna köpa en graal (och hade aldrig velat köpa grått).
Har du fragat dem (Nymans alltsa) samma sak?

Jag skulle saga det ar ett nej,men vem vet. Du kanske ar valdigt vacker,har en underbar toupe, imponerande skagg som talar till din fordel eller sa ar du bara valdigt bra pa att dricka pilsner.
Sjalv lyckades jag kopa en Starbucks som "Walk-In" och plocka ut klockan dagen efter. Formodligen pga ovanstaende attribut. Eller sa hade jag bara osannolik tur.
 
Har du fragat dem (Nymans alltsa) samma sak?

Jag skulle saga det ar ett nej,men vem vet. Du kanske ar valdigt vacker,har en underbar toupe, imponerande skagg som talar till din fordel eller sa ar du bara valdigt bra pa att dricka pilsner.
Sjalv lyckades jag kopa en Starbucks som "Walk-In" och plocka ut klockan dagen efter. Formodligen pga ovanstaende attribut. Eller sa hade jag bara osannolik tur.
Haha 🤣 givetvis allt ovanstående 🍻
Men nej jag har inte tagit mod till mig än att fråga speciellt inte för nära inpå köpet då jag inte ville få nån att tro jag köpte klockan för att hamna på lista (vilket jag aldrig skulle göra). Har nog också tänkt att det varit ett för litet köp för att vara ”eligible” 😅.
 
Ställde mig i kö för en inte helt hypad modell i höstas. Fick besked om att väntetiden var 6-12 månader. Nu cirka 7 månader senare så fick jag besked att väntetiden har förlängts med ytterligare 2 månader (totalt 14 månader istället för max 12 som tidigare beräknat) och beräknad leverans väntas ske i början av nästa år. Lite trist att "åka på" dubbla prishöjningar om det skulle vara fallet. Enligt tidigare erfarenhet så brukar klockan komma betydligt tidigare än estimatet. Vågar man hoppas att den levereras inom den ursprungliga leveranstiden, eller ska man ställa in sig på att potentiellt betala 10-20% extra när klockan väl kommer?
Vem vet hur / om Rolex kommer att ta höjd för den just nu höga inflationen. Jag läste att tex Ferrari redan har höjt sina priser just pga inflationen.
Nedan är den senaste höjningen för ett antal av modellerna. Tror denna höjning gjordes vid årsskiftet:
6FC14F56-123B-4A4D-8A60-078268B993C6.jpeg

6ADE4C95-DC6E-49CB-8C00-3FB95C65979A.jpeg

111EB390-C3E9-4B76-80D4-FD1C86AF42F7.jpeg


Generellt verkat det som om det är sportstålen som höjs mest medan klockorna som innehåller ädelmetaller inte höjs lika mycket.
 
Om man är kund hos nymans och i detta fallet köpt en bb58 har man nån chans att få ställa sig på listan för en sub etc just nu i er erfarenhet eller är det ett för ”litet köp” tror ni? Hade inte haft nått problem att få vänta 2 år osv då jag älskar min bb men klart det hade varit en dröm att en dag kunna köpa en graal (och hade aldrig velat köpa grått).
Jag var i Stockholm förra sommaren på sem och köpte 2 BB58 på impuls, fick då sätta upp mig på en Sub.
Väntetid 12mån, dock förväntar jag mig inget. Är sällan i Stockholm och har ingen relation med AD utöver det köp jag gjorde, som var klart på 30min.
 
Jag var i Stockholm förra sommaren på sem och köpte 2 BB58 på impuls, fick då sätta upp mig på en Sub.
Väntetid 12mån, dock förväntar jag mig inget. Är sällan i Stockholm och har ingen relation med AD utöver det köp jag gjorde, som var klart på 30min.
Sommaren är en bra tid att handla på. Många outhämtade klockor och överlag rätt lite folk. Möjligt att allt detta ändrats för det bättre eller sämre nu efter pandemin. 🤷🏻‍♂️
 
Vem vet hur / om Rolex kommer att ta höjd för den just nu höga inflationen. Jag läste att tex Ferrari redan har höjt sina priser just pga inflationen.
Nedan är den senaste höjningen för ett antal av modellerna. Tror denna höjning gjordes vid årsskiftet:
6FC14F56-123B-4A4D-8A60-078268B993C6.jpeg

6ADE4C95-DC6E-49CB-8C00-3FB95C65979A.jpeg

111EB390-C3E9-4B76-80D4-FD1C86AF42F7.jpeg


Generellt verkat det som om det är sportstålen som höjs mest medan klockorna som innehåller ädelmetaller inte höjs lika mycket.
1656656180151.png

fel i systemet hehe
 
Tillbaka
Topp