• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Läggs handpenning direkt när man lägger beställningen och det beräknas ta 2,3 4 år osv eller kommer man in och lägger den senare, typ under samma år den är beräknad ? 🤔
Nej, det vart ingen handpenning. Jag frågade om jag skulle lägga en peng men hon sa att man verkligen inte behöver göra detta. Skönt och inte behöva ligga ute med några riksdaler tycker jag.
 
Nej, det vart ingen handpenning. Jag frågade om jag skulle lägga en peng men hon sa att man verkligen inte behöver göra detta. Skönt och inte behöva ligga ute med några riksdaler tycker jag.
Okej, ja om det nu 2-4 år som det sägs av vissa så kan ju va lite tråkigt att ligga ut med 20% på en 400k-500k klocka 😅

Edit: och såklart klockor i lägre prisklass också!
 
Det sköna med att ligga ute med riksdaler är att man ingår i ett avtal. Att "stå i kö" betyder inte mycket i dagsläget.
Hur kontrollerar du att AD verkligen tilldelar dig i rätt ordning? Sanningen är ju att om det kommer en större kund med bättre historik kommer hen att tilldelas först. Handpenning invaggar imo endast en falsk trygghet.
Edit: vad händer om AD drar i konkurs eller på annat sätt hamnar i ekonomiskt obestånd innan klockan kunnat hämtats ut. Skulle gärna se avtalet vid erlagt handpenning.
 
Senast ändrad:
Det får vi se när tiden är kommen. Det lät väldigt positivt från deras sida när den skulle skrivas upp så hoppet finns där, hämtade även ut ett ur samtidigt.
såklart hoppet skall vara uppe, 2 av tillfällena jag inte betalade handpenning så va väntetiden ca 10 månader fick båda innan.
Och som det spekulerats i innan så förvånar det mig inte om listorna blir kortare :)
 
Jag kände mig riktigt sexig den kvällen också så det är ju ett plus, det gillar tjejerna.
Oklart vad det hade med inlägget om att @MaiPenRai slängt in 31k för att "få stå i kö" på en lista eller. @Willur kommentar om att man ingår ett avtal. Allt detta är som att stå i kö till en hypad nattklubb. Du betalar personen i dörren för att få stå i kön. Samtidigt springer stammisar och bättre kunder in genom en bakdörr medan vakten där du står i kö hänvisar till att det är fullt där inne.......
 
Förstår såklart vad du menar men som tidigare svara så finns det såklart ingen garanti vart i ledet du hamnar ändå 🤷🏼‍♂️
Oklart vad det hade med inlägget om att @MaiPenRai slängt in 31k för att "få stå i kö" på en lista eller. @Willur kommentar om att man ingår ett avtal. Allt detta är som att stå i kö till en hypad nattklubb. Du betalar personen i dörren för att få stå i kön. Samtidigt springer stammisar och bättre kunder in genom en bakdörr medan vakten där du står i kö hänvisar till att det är fullt där inne.......
Givetvis är ingenting helt garanterat här i livet. Sannolikheten att en AD skulle konka är liten, men risken finns såklart. Gällande att dom släpper före andra, större kunder är inte ett problem i verkligheten. Visst, det kan hända. Men den angivna lev. tiden brukar ha inbakad marginal. Själv har jag alltid fått leverans långt innan uppskattat.
 
Givetvis är ingenting helt garanterat här i livet. Sannolikheten att en AD skulle konka är liten, men risken finns såklart. Gällande att dom släpper före andra, större kunder är inte ett problem i verkligheten. Visst, det kan hända. Men den angivna lev. tiden brukar ha inbakad marginal. Själv har jag alltid fått leverans långt innan uppskattat.
Har också fått leverans när jag skrivit upp mig innan angiven tidsram, men aldrig behövt (och kommer aldrig) att lägga en handpenning.
 
Oklart vad det hade med inlägget om att @MaiPenRai slängt in 31k för att "få stå i kö" på en lista eller. @Willur kommentar om att man ingår ett avtal. Allt detta är som att stå i kö till en hypad nattklubb. Du betalar personen i dörren för att få stå i kön. Samtidigt springer stammisar och bättre kunder in genom en bakdörr medan vakten där du står i kö hänvisar till att det är fullt där inne.......
Det handlade om att det går även att utstråla pondus hos ad likt kön på hypad nattklubb för att komma bättre eventuellt till på lista kanske.
 
Du måste ha tur. Själv upplever jag det som att listor, osäkerheter och väntetider är det enda folk gnäller på. Men jag kan ha fel.
Vet inte om det är så mkt tur. Har en bra relation med min AD. Tror att mycket gnäll grundar sig mest i att folk inte kan köpa direkt över disk hur och när de vill. Men med god relation till AD och med lite tålamod ser jag inga svårigheter. 😉
 
Kanske hjälper detta någon om ”listorna” består
Modell: 126231
Köpt: Engströms Ur.
Tidigare köphistorik: nej.
Kontakt: telefon och e-post (formell, jobb e-post)
Väntetid på lista: 0 månader.
Leveranstid: 4 månader.
Handpenning: 10%


09E0AC93-E8ED-4589-9738-C83135BF7757.jpeg
 
Oklart vad det hade med inlägget om att @MaiPenRai slängt in 31k för att "få stå i kö" på en lista eller. @Willur kommentar om att man ingår ett avtal. Allt detta är som att stå i kö till en hypad nattklubb. Du betalar personen i dörren för att få stå i kön. Samtidigt springer stammisar och bättre kunder in genom en bakdörr medan vakten där du står i kö hänvisar till att det är fullt där inne.......
Jag tycker inte att det särskilt konstigt att jag fick betala en handpenning. Den är trots allt en del av köpeskillingen. Inte så att jag betalt 31000 extra för att hamna på en lista. Det skulle jag aldrig göra.
Hade jag haft en lång och upparbetad relation med affären så hade det kanske varit annorlunda, men jag har bara köpt en klocka hos denna AD. Dessutom är ju inte förskottsbetalning något direkt nytt påfund.
Hur som helst så har jag personligen inga problem med detta, känns däremot tryggt att veta att jag kommer att få en klocka tilldelad inom en inte allt för lång framtid.
 
Senast ändrad:
Den är trots allt en del av köpeskillingen. Inte så att jag betalt 31000 extra för att hamna på en lista. Det skulle jag aldrig göra.
Indirekt är det ju det som du har gjort.
Hade jag haft en lång och upparbetad relation med affären så hade det kanske varit annorlunda, men jag har bara en köpte en klocka hos denna AD. Dessutom är ju inte förskottsbetalning något direkt nytt påfund.
Frågan är ju hur samma AD behandlar deras kunder med en lång och innarbetad relation? Min misstanke är att de kommer prioriteras oavsett. Men jag hoppas att jag har fel och att du kan hämta ut din klocka snart.
:)
 
Tror jag skrivit det forut men kan val dra samma historia igen,om det kan intressera nagon.


Vintern 2020 talade jag med en lokal AF har i Virgina ang en GMT Meteorit. Inga problem!
Du fullbetalar klockan nu och sa far du en. Deal?

Jomen...nar kommer den levereras da?
Ja det vet vi inte...och nej du far ju ingen garanterad leveranstid heller.
Om jag ledsnar pa att vanta. Vad hander da? Far jag mina pengar tillbaka?
Mjee.....det kan vi inte svara pa. Men du ska ju inte vara trakig. Klart du far en klocka...men nar det blir kan eller vill vi inte svara pa.
Och under tiden har vi dina pengar och du har ingenting alls att satta emot om vi helt enkelt skiter i dig och tackar for det rantefria lanet.

Det blev givetvis ingen affar.

Varen 2021 tappade denna handlare Rolex.

Handlare i Stockholm. 20% handpeng. Leverans ca 1ar senare. Allt skriftligt pa kvittot.
Klockan kom 3manader tidigare an utlovat. Listpriset hade hojts med ca 15%. Betalade enl gallande listpris vid bestallningen utan tjafs fran deras sida.
Gjorde mig till en mycket nojd kund.

Lovades en annan klocka fran samma handlare med leverastid ca 1ar. Denna gang ville man inte ha handpeng da det var mer osakert om man skulle kunna leverera.
Klockan kom och priset hade hojts dryga 10% sedan bestallning. Denna gang fick jag betala det nya priset,men kunde givetvis ha avbojt affaren utan sura miner fran deras sida.
Fortfarande helt nojd med den affaren.

For drygt en manad sedan besokte jag en annan AF i Stockholm. Dar kunde jag ha lagt 20% handpeng pa tva modeller som var intressanta for mig enl saljaren.
Leverans skulle ske.....ja det visste man inte riktigt,men med handpeng skulle jag garanteras en klocka vs enbart "Sta pa listan"
Skulle prishojning ske medan jag vantade sa var det nya priset som gallde. Dvs listpris nar jag hamtade klockan.
Var det som sa att jag backade ur affaren sa skulle butiken behalla handpengen.Ingen aterbetaling och heller ingen butikskredit eller mojlighet flytta handpengen till annan vara (Jaja det kunde de val fa tro att det kunde...)

Bad att fa sova pa saken och bestamma mig for vilken av de tva jag ville kopa. Ringde och talade om att jag amnade aterkomma dagen efter for att betala.
Men nar jag satt med kortet redo se da hade men andrat sig helt. Det jag lovades dagen innan var ju helt omojligt fa kopa. Det borde jag ju begripa!
Misstag fran saljarens sida.
Nagon vidare forstaelse for att jag tyckte det var ytterst daligt hanterat hade man inte. Erbjods lagga handpeng pa tva for mig helt ointressanta modeller vilket jag givetvis avbojde.
Lamnade buriken med en riktigt sur smak i munnen och kommer formodligen aldrig mer satta min fot dar samt avrada alla jag traffar pa fran att handla dar.

Naval. Hade jag nu lagt en handpeng samtidigt som jag fick erbjudandet. Hade jag da fatt en klocka eller bara fatt vanta....Vem vet?
 
  • Angry
Reactions: PJZ
For drygt en manad sedan besokte jag en annan AF i Stockholm. Dar kunde jag ha lagt 20% handpeng pa tva modeller som var intressanta for mig enl saljaren.
Leverans skulle ske.....ja det visste man inte riktigt,men med handpeng skulle jag garanteras en klocka vs enbart "Sta pa listan"
Skulle prishojning ske medan jag vantade sa var det nya priset som gallde. Dvs listpris nar jag hamtade klockan.
Var det som sa att jag backade ur affaren sa skulle butiken behalla handpengen.Ingen aterbetaling och heller ingen butikskredit eller mojlighet flytta handpengen till annan vara (Jaja det kunde de val fa tro att det kunde...)
Naval. Hade jag nu lagt en handpeng samtidigt som jag fick erbjudandet. Hade jag da fatt en klocka eller bara fatt vanta....Vem vet?
Oklart hur man ska tolka inlägget? Men som jag ser det så:
1. Prishöjningen är alltid en risk. Hörde en kund ställa till med en ganska stor scen på Nymans för ett par år sedan när denne skrivit upp sig på en Sub och priset sedan gått upp. Vilket får mig att tro att AD ofta föredrar att friskriva sig från ev. prisförändingar. Om de tex har 10 kunder som lagt handpenning och sedan har priset ökat per st. med 10k per klocka till de blir tilldelade så blir det ändå en rätt ordentlig förlust. Förmodligen större.
2. Verkar konstigt att du inte skulle kunna få tillbaks handpenningen eller någonslags tullgodohavande på beloppet (även om du skulle ha rätt till återbetalning).
3. Posta gärna i Hissa/Dissa tråden vilken AD det gäller. Långt ifrån OK.
4. Handpenning är knappast en garanti för att kunna köpa klockan, snarare ganska godtyckligt per säljare om vad man i slutänden får tillgång till.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp