• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

poormans

Rolex
Enligt den grafen borde ju Elite, LW å prestigious daytonas ligga rätt bra till🤔🤔🤣

Screenshot_20220701-185729.jpg
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Vem köper till dessa Pellefantpriser? Sker det verkligen? Är det nån Instakändis eller rikis som Köper en och så är det marknadspris. Folk är väl ändå inte svagbegåvade enmasse??
Precis så. Folk måste i sådana fall vara urgröpta i huvudet, och naiva. Allting kommer aldrig att bara fortsätta uppåt. Tror man det, har man inte varit med speciellt länge.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vem köper till dessa Pellefantpriser? Sker det verkligen? Är det nån Instakändis eller rikis som Köper en och så är det marknadspris. Folk är väl ändå inte svagbegåvade enmasse??
You would be surprised 🙄
Så många crypto och andra lösa miljardärer som vill ha allt "nu!", då spelar gråhandlar priser ingen roll. Sedan tar denna statistiken säkert in priser och specialutgåvor som Patek's Tiffany 5711 som gick för 6,5mUSD etc.
Många har säkert slängt in en bra slant i tron om att det är en "investering" och ersätter värdepapper etc. Sedan lägger dem i ett kassaskåp och hoppas kunna sälja som NOS om 10 år för 100 x pengen.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
You would be surprised 🙄
Så många crypto och andra lösa miljardärer som vill ha allt "nu!", då spelar gråhandlar priser ingen roll. Sedan tar denna statistiken säkert in priser och specialutgåvor som Patek's 5711 som gick för 6,5mUSD etc.
Aaaaahhhh….tänkt inte på kryptoligan…..det är ju låtsaspengar om något. De kan ösa på…..humor på riktigt!
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Jag har väntat på att se denna model dyka upp för första gången och väntade mig fantasipriser. USA leder dårskapet…
7EF73ECB-73F4-49A1-94A5-37D02DBF5BFB.png
 

LS

Panerai
2-Faktor
Folk som säljer en annan klocka som de gjort rejäl ”vinst” på.
Exakt, för att dra en dum parallell - det är lite som fantasipriser på fotbollsspelare. Priset är där för att visa vad man kan byta mot i samma prisklass, ”ingen” betalar det rakt upp och ner.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tycker nog att trenden för mycket Rolex är nedåtgående priser, speciellt ädelmetall. Tidigare hypade OF Daytona har t ex gått ned mycket i pris på bara några månader
55338174-7421-4CF5-A6A5-6F5D896DD5B6.png

7E916AE9-54F8-42EA-B2E7-8590A72C5579.png

Tydlig trend men c24 påstår att den säljs rejält över retail. Rätt långt från hur det var för x antal år sen när du fick rabatt på ädelmetallerna.

Så likt med börsen och krypto, har fallet kommit halvvägs som Michael Burry påstår så är slutresultatet fortfarande bra mkt starkare än det varit historiskt för klockor. (Sen behöver inte klockor korrelera med resterande utveckling iofs).
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tydlig trend men c24 påstår att den säljs rejält över retail. Rätt långt från hur det var för x antal år sen när du fick rabatt på ädelmetallerna.

Så likt med börsen och krypto, har fallet kommit halvvägs som Michael Burry påstår så är slutresultatet fortfarande bra mkt starkare än det varit historiskt för klockor. (Sen behöver inte klockor korrelera med resterande utveckling iofs).
Senaste graferna känns mer som en modifierad ”short squeeze” från gråhandlarna.

Alla ser vart marknaden är på väg. Gråhandlarna pressar upp priserna så den marginalen på inventariet jämnas ut ifall eller när priserna kommer att gå ned. På så sätt kommer de att ha byggt upp tillräcklig marginal på ett fåtal objekt som kommer låta dem kunna sänka priserna på annat senare.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Senaste graferna känns mer som en modifierad ”short squeeze” från gråhandlarna.

Alla ser vart marknaden är på väg. Gråhandlarna pressar upp priserna så den marginalen på inventariet jämnas ut ifall eller när priserna kommer att gå ned. På så sätt kommer de att ha byggt upp tillräcklig marginal på ett fåtal objekt som kommer låta dem kunna sänka priserna på annat senare.

Låter rimligt!
 

BankAnden

Panerai
You would be surprised 🙄
Så många crypto och andra lösa miljardärer som vill ha allt "nu!", då spelar gråhandlar priser ingen roll. Sedan tar denna statistiken säkert in priser och specialutgåvor som Patek's Tiffany 5711 som gick för 6,5mUSD etc.
Många har säkert slängt in en bra slant i tron om att det är en "investering" och ersätter värdepapper etc. Sedan lägger dem i ett kassaskåp och hoppas kunna sälja som NOS om 10 år för 100 x pengen.
Ja det ska bli intressant att se hur vanligt NOS blir framåt. Från att verkligen vara rare, till just det du beskriver - ganska många som gör.

Sedan tycker jag det är lustigt att många raljerar kring klocka som alternativ investering. Det har ju bevisligen varit ytterst framgångsrikt i många år och är därmed, om du säljer, per definition en bra alternativ investering.

Full respekt och förståelse att någon inte gillar att folk gör det och att det ska vara en passionerad hobby, men det är ju att sätta sig vid sidan av verkligheten, givet marknadsläget.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag kommer troligen aldrig köpa en Rolex, än mindre en Sub. Men jag skapade en bevakning på Blocket. Förra veckan låg snittpriset på de nya annonserna (och det var många!) på 145tkr. Denna vecka ligger de kring 135. Misstänker att de innan dess låg på 149.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jag kommer troligen aldrig köpa en Rolex, än mindre en Sub. Men jag skapade en bevakning på Blocket. Förra veckan låg snittpriset på de nya annonserna (och det var många!) på 145tkr. Denna vecka ligger de kring 135. Misstänker att de innan dess låg på 149.
Fördelen med en bevakning är att du kan se borttagna annonser. Hur många blev sålda/borttagna under samma period?
 

Meraborsten

Audemars
2-Faktor
Ringde AD igår, då jag stått i kö i1år på en Sub. 1 år var den leveranstid jag fick när jag satt upp mig.
Svar att info på leveranstid inte kunde ges per telefon utan jag var då tvungen att besöka butiken Stockholm, 60 mil enkel resa...
 

phille87

Cartier
Ringde AD igår, då jag stått i kö i1år på en Sub. 1 år var den leveranstid jag fick när jag satt upp mig.
Svar att info på leveranstid inte kunde ges per telefon utan jag var då tvungen att besöka butiken Stockholm, 60 mil enkel resa...
Fått samma besked. När man väl kommer in till butiken och frågar så får man till svar ”Vi hör av oss”

Undrar varför de vill ha in en till butiken när de vet att de inte kan ge besked. Det kan ju bli dålig stämning om man säger att ”Ni sa ju att jag skulle komma in till butiken för att se hur jag ligger till”. Då förväntar man sig ju något form av svar och inte bara ”Vi hör av oss”.
 

Meraborsten

Audemars
2-Faktor
Fått samma besked. När man väl kommer in till butiken och frågar så får man till svar ”Vi hör av oss”

Undrar varför de vill ha in en till butiken när de vet att de inte kan ge besked. Det kan ju bli dålig stämning om man säger att ”Ni sa ju att jag skulle komma in till butiken för att se hur jag ligger till”. Då förväntar man sig ju något form av svar och inte bara ”Vi hör av oss”.
Ja, tyckte det var ett märkligt svar. Men med den efterfrågan som finns, så gör dom givetvis som dom önskar.
Jag kommer inte kontakta dom mer och släpper det nu. Har haft många Rolex i mitt liv, trevliga klockor men det finns ändå gränser för vad som är rimligt för mig som kund..
 
Senast ändrad:

phille87

Cartier
Är det ingen som har någon erfarenhet av att försöka få en klocka genom att köpa andra klockor?

Jag har skrivit upp mig på några som är okej men det är inte min graal om man säger så. När man står där med kreditkortet, kan man påverka dem och säga ”jag vill ju helst ha den å den referensen. Kan ni hjälpa mig med den OM jag köper dessa nu på studs? (Menar inte bli uppskriven på lista som tidigare nämnts i tråden) utan faktiskt lägga handpenning eller rentutav köpa klockan direkt (de lär ju ha X antal subs / daytonas bakom kulisserna) Eller är detta något som AD kan bli förbannade på?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
de lär ju ha X antal subs / daytonas bakom kulisserna) Eller är detta något som AD kan bli förbannade på
Har inte testat det du skriver men chansen att AD skulle bli arg är nog liten. Däremot förmodligen garva och bli trött. Du är nog inte den enda som kommit på den ”briljanta” idén. Och om du tror att de har x antal Daytonas eller Sub bakom disken måste jag nog göra dig besviken.

Väntetiden på Sub/Daytona är idag 5-10år för de största AD’na i Sverige. Det borde vara en indikation om hur tilldelning och utbud ser ut. Möjligt att de har ngn exhibition only. Om de säljer dem är de helt rökta till nästa ex kommer in (vilket kan ta ett tag).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fått samma besked. När man väl kommer in till butiken och frågar så får man till svar ”Vi hör av oss”

Undrar varför de vill ha in en till butiken när de vet att de inte kan ge besked. Det kan ju bli dålig stämning om man säger att ”Ni sa ju att jag skulle komma in till butiken för att se hur jag ligger till”. Då förväntar man sig ju något form av svar och inte bara ”Vi hör av oss”.

Måste va den enda branschen i världen bortsett beroendeframkallande sinnesförändrande substanser där du kan misshandla dina kunder och fortfarande ha dem kriga efter dina varor 😁
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Och om du tror att de har x antal Daytonas eller Sub bakom disken måste jag nog göra dig besviken.

Väntetiden på Sub/Daytona är idag 5-10år för de största AD’na i Sverige. Det borde vara en indikation om hur tilldelning och utbud ser ut. Möjligt att de har ngn exhibition only. Om de säljer dem är de helt rökta till nästa ex kommer in (vilket kan ta ett tag).

Finns alltid i lager och har alltid funnits.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Har inte testat det du skriver men chansen att AD skulle bli arg är nog liten. Däremot förmodligen garva och bli trött. Du är nog inte den enda som kommit på den ”briljanta” idén. Och om du tror att de har x antal Daytonas eller Sub bakom disken måste jag nog göra dig besviken.

Väntetiden på Sub/Daytona är idag 5-10år för de största AD’na i Sverige. Det borde vara en indikation om hur tilldelning och utbud ser ut. Möjligt att de har ngn exhibition only. Om de säljer dem är de helt rökta till nästa ex kommer in (vilket kan ta ett tag).
Är det verkligen så illa gällande Sub? 5-10 år ?
 
Topp