• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
OK.... kan säkert ha varit så innan pandemin. Du får gärna utveckla vidare.

Är inte så mycket att utveckla.
Dessa klockor har alltid funnits i lager hos AD och primärt använts för att sockra paket till gråhandlare och till större kunder.
Är säkert färre klockor som ligger i lager idag då lagersaldo numer är digitalt och Rolex inte skickar fler om du sitter på en större mängd redan.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är inte så mycket att utveckla.
Dessa klockor har alltid funnits i lager hos AD och primärt använts för att sockra paket till gråhandlare och till större kunder.
Är säkert färre klockor som ligger i lager idag då lagersaldo numer är digitalt och Rolex inte skickar fler om du sitter på en större mängd redan.
OK, tror det var vanligare för ett par år sedan. Och som du nämner att saldot är digitalt. Men förstår resonemanget, men det är ju fortfarande inte samma sak som @phille87 menar att man kan gå in utan tidigare relation till AD och köpa två Breitling och en Daytona.

Min kollega fick efter 5 veckor.
Det kan absolut hända och jag har själv köpt klockor tidigare som det skall vara kötid på. Men det är ju mer undantag och en hel del andra faktorer.

Det skulle vara fel att som svar på frågan att säga att alla kan plocka ut en Sub efter fem veckor när som helst.

1656768348410.gif
 

FlipSwede

Audemars
Är det ingen som har någon erfarenhet av att försöka få en klocka genom att köpa andra klockor?

Jag har skrivit upp mig på några som är okej men det är inte min graal om man säger så. När man står där med kreditkortet, kan man påverka dem och säga ”jag vill ju helst ha den å den referensen. Kan ni hjälpa mig med den OM jag köper dessa nu på studs? (Menar inte bli uppskriven på lista som tidigare nämnts i tråden) utan faktiskt lägga handpenning eller rentutav köpa klockan direkt (de lär ju ha X antal subs / daytonas bakom kulisserna) Eller är detta något som AD kan bli förbannade på?
Sjalvklart kan du gora det. Sunt affarstank.

Men du maste ju gora din hemlaxa forst sa du inte tror du kommer ga ut som en stor vinnare.

Vad jag menar ar att det ar meningslost att tro du kan bundla modeller som saljs med premium,utan du far ju kopa osaljbar/trogsald skit som tappar 50% eller mer nar du gar ut genom butiksdorrarna mot att fa en eller flera premiummodeller.
Ratt vanligt har att be "ombedd",antingen rakt ut eller mer diskret, att kopa lite smycken som handlarn saljer med riktigt god marginal for att pa sa vis fa "sta i kon" till en premiumrolex.
Affaren ar dar for att tjana pengar. Men kan du tanka dig ett nollsummespel eller att du tar en forlust.Tex du koper en strosslad PM dam-Chopard for 500' till list mot att du samtidigt far en Starbucks sa skulle jag inte bli forvanad om det ar en deal

EDIT

Sedan. Vem F-N bryr sig om en motpart i en affar blir sur over ett konkret affarsforslag?
Det ar affarer vi talar om. Inte basta-kompisar-som-alltid-hjalper-varandra eller nagon familjemedlem som rakat illa ut.

Jag talar alltid om vad nagot ar vart for mig dar och da om jag ar intresserad. Passar det inte ar det helt OK. Mina pengar funkar overallt,medan saljaren enbart har sin vara som nu denne inte langre vill ha. Varfor skiter jag som kopare totalt i.
Tar man da illa upp over ett seriost bud ska man agna sig att annat an salj.

Ovanstaende kan ju sjalvklart inte appliceras pa varor da koparna slass om att fa handla. Det fattar aven en lantis som jag.....
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
OK, tror det var vanligare för ett par år sedan. Och som du nämner att saldot är digitalt. Men förstår resonemanget, men det är ju fortfarande inte samma sak som @phille87 menar att man kan gå in utan tidigare relation till AD och köpa två Breitling och en Daytona.


Det kan absolut hända och jag har själv köpt klockor tidigare som det skall vara kötid på. Men det är ju mer undantag och en hel del andra faktorer.

Det skulle vara fel att som svar på frågan att säga att alla kan plocka ut en Sub efter fem veckor när som helst.

1656768348410.gif

Han köpte i April (eller maj minns ej helt) i år med en DJ som enda köphistorik där. Och nä alla kan uppenbarligen inte, men väntetiden är ju onekligen inte heller 10 år om man är någorlunda rätt person. Och med största säkerhet fanns den i lager.
 

FlipSwede

Audemars
Han köpte i April (eller maj minns ej helt) i år med en DJ som ända köphistorik där. Och nä alla kan uppenbarligen inte, men väntetiden är ju onekligen inte heller 10 år om man är någorlunda rätt person. Och med största säkerhet fanns den i lager.
Ar man "Ratt Person" sa ar val ingenting omojligt oavsett vad det galler.
Problemet ar val att 99.9% av oss alla bara ar "Helt vanliga dodliga".

Men aven vanliga dodliga har tur ibland. Och fragar/provar man inte sa kommer man garanterat inte fa (kopa) nagot.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
OK, tror det var vanligare för ett par år sedan. Och som du nämner att saldot är digitalt. Men förstår resonemanget, men det är ju fortfarande inte samma sak som @phille87 menar att man kan gå in utan tidigare relation till AD och köpa två Breitling och en Daytona.
Antalet var 100% fler innan lagersaldo vart digitalt, Vet ett par AD´s i EU som aktiverar garantierna för att få att kringgå detta.
Nej 2 Breitling kommer inte ge en Daytona men går du in och spenderar ordentligt på sånt som inte säljs dagligen så är det inte omöjligt att få en samma dag.
 

FlipSwede

Audemars
Antalet var 100% fler innan lagersaldo vart digitalt, Vet ett par AD´s i EU som aktiverar garantierna för att få att kringgå detta.
Nej 2 Breitling kommer inte ge en Daytona men går du in och spenderar ordentligt på sånt som inte säljs dagligen så är det inte omöjligt att få en samma dag.
Har ar en fundering jag lurat lite pa.

Hurpass intresserade ska man tro en AF ar av en ny "Bundle-Gubbe"? Att det givetvis finns affarer som de inte kan neka da det rent affarsmassigt vore sjalvmal ar en sak.
Men ponera nagon vill gora storre aterkommande affarer.
Sitter man da nojd med de "Grahandlar-Gundes" man idag har. Man kanner varandra,affarerna flyter pa bra utan trassel och ar tillfreds med detta.
Eller haller man dorrarna oppna for att dumpa en gammal kund mot en ny dar man tjanar lite mer?

Ibland ar det en fin balansgang att veta nar man ska vara nojd. Den som gapar efter mycket...etc.

EDIT

Funderingen kom efter att ha sett hur javla manga det ar som verkar flippa klockor pa sociala media etc. Ja jag ar sakert 5ar efter min tid dar.....
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har ar en fundering jag lurat lite pa.

Hurpass intresserade ska man tro en AF ar av en ny "Bundle-Gubbe"? Att det givetvis finns affarer som de inte kan neka da det rent affarsmassigt vore sjalvmal ar en sak.
Men ponera nagon vill gora storre aterkommande affarer.
Sitter man da nojd med de "Grahandlar-Gundes" man idag har. Man kanner varandra,affarerna flyter pa bra utan trassel och ar tillfreds med detta.
Eller haller man dorrarna oppna for att dumpa en gammal kund mot en ny dar man tjanar lite mer?

Ibland ar det en fin balansgang att veta nar man ska vara nojd. Den som gapar efter mycket...etc.

EDIT

Funderingen kom efter att ha sett hur javla manga det ar som verkar flippa klockor pa sociala media etc. Ja jag ar sakert 5ar efter min tid dar.....

Skulle säga att äldre relationer väger tyngre än att dom tar upp ny "kund" för att tjäna mer.
Mestadels pga att dom vet var klockorna hamnar och hur dom säljs och hur lite problem dom eventuellt fått med klockor som sålts till handlare.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Han köpte i April (eller maj minns ej helt) i år med en DJ som enda köphistorik där. Och nä alla kan uppenbarligen inte, men väntetiden är ju onekligen inte heller 10 år om man är någorlunda rätt person. Och med största säkerhet fanns den i lager.
Men aven vanliga dodliga har tur ibland. Och fragar/provar man inte sa kommer man garanterat inte fa (kopa) nagot.
Nej 2 Breitling kommer inte ge en Daytona men går du in och spenderar ordentligt på sånt som inte säljs dagligen så är det inte omöjligt att få en samma dag.
Är man "rätt" person är mycket möjligt 😉, och givetvis går det att "bygga en historik" med AD direkt på plats. Men som @FlipSwede nämner så bygger mycket på att göra "hemläxan". Mycket kan ju även bygga på omständigheterna där folk som stått uppskrivna inte hämtat ut/ångrat sig etc. och AD vill ju knappast sitta med hyllvärmare. Om man då som återkommande kund kikar in vid rätt tillfälle så är ju möjligheterna större. Vet inte hur det var med @ANALOGUE 's exempel, men om kunden kom in i rätt läge med den tidigare köpta klockan på handleden så smäller det helt klart högre hos AD än att komma in som okänd och hysta upp kreditkortet.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor

Har inte en blekaste om du har rätt men jag har en nyligen skedd anekdot som talar till din fördel. En god vän och tillika känd fotbollsspelare ville ha en ädelmetallsdaytona. Tog en dag för honom att hämta ut den. Och att det dröjde en dag var för att han inte kunde besöka ADn innan.
 
  • Like
Reactions: PJZ

phille87

Cartier
Har inte en blekaste om du har rätt men jag har en nyligen skedd anekdot som talar till din fördel. En god vän och tillika känd fotbollsspelare ville ha en ädelmetallsdaytona. Tog en dag för honom att hämta ut den. Och att det dröjde en dag var för att han inte kunde besöka ADn innan.
Ja asså nåt annat tycker jag också är svårt att tro. Det klart de måste ha reserv IFALL det dyker upp någon som de bara måste kunna leverera till. Svårt att tro att AD ska stå där å lägga en ”tyvärr”. Det klart det blir en tyvärr till oss vanliga som bara vill köpa en schysst klocka.
 

FlipSwede

Audemars
Ja asså nåt annat tycker jag också är svårt att tro. Det klart de måste ha reserv IFALL det dyker upp någon som de bara måste kunna leverera till. Svårt att tro att AD ska stå där å lägga en ”tyvärr”. Det klart det blir en tyvärr till oss vanliga som bara vill köpa en schysst klocka.
Sedan ar ju fragan varfor det I 95+% av alla fall ar klockor som kostar mycket mer begagnade an nya som ar de "Schyssta" och "Intressanta"

Ingen vill ju ge fullpris for allt som ligger och samlar damm hos AFs.
For da vore de ju inte dar.....
 

phille87

Cartier
Undrar om Rolex har några krav alls på AD gäller vem klockorna ska säljas till? Det är uppenbart att ALLA klockor inte går till gråisar utan till vanligt folk där AD de facto ”ger” bort pengar till en kund.

Kan det finnas krav från Rolex att en viss % måste ut till list?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om Rolex har några krav alls på AD gäller vem klockorna ska säljas till? Det är uppenbart att ALLA klockor inte går till gråisar utan till vanligt folk där AD de facto ”ger” bort pengar till en kund.

Kan det finnas krav från Rolex att en viss % måste ut till list?

Samtliga av deras klockor ska säljas till list. Även om Rolex har förståelse om vissa klockor säljs med rabatt t.ex. Cellini, Pearlmaster samt vissa DJ.
Sedan är det upp till AD att välja vilka av sina kunder som ska få köpa dom bättre bitarna.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har inte en blekaste om du har rätt men jag har en nyligen skedd anekdot som talar till din fördel. En god vän och tillika känd fotbollsspelare ville ha en ädelmetallsdaytona. Tog en dag för honom att hämta ut den. Och att det dröjde en dag var för att han inte kunde besöka ADn innan.

Exakt så.. Vet flera som fått vad dom vill ha samma dag.
 

phille87

Cartier
Samtliga av deras klockor ska säljas till list. Även om Rolex har förståelse om vissa klockor säljs med rabatt t.ex. Cellini, Pearlmaster samt vissa DJ.
Sedan är det upp till AD att välja vilka av sina kunder som ska få köpa dom bättre bitarna.
Intressant. Du får gärna utveckla lite. Hur får annars alla gråisar sina klockor? Allt kan väl inte komma från privatpersoner som hämtat ut till list å sen säljer till en gråis?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Intressant. Du får gärna utveckla lite. Hur får annars alla gråisar sina klockor? Allt kan väl inte komma från privatpersoner som hämtat ut till list å sen säljer till en gråis?

Trodde du frågade om Rolex krav på försäljning till listpris.. Rolex ställer inga krav på vem klockorna ska säljas till däremot rekommenderar dom att sälja till lokalmarknad samt att AD bör ha god kundkännedom vid försäljning av dom mer eftertraktade bitarna.
Gråhandlare köper både klockor direkt av AD och privatpersoner.
 

phille87

Cartier
Trodde du frågade om Rolex krav på försäljning till listpris.. Rolex ställer inga krav på vem klockorna ska säljas till däremot rekommenderar dom att sälja till lokalmarknad samt att AD bör ha god kundkännedom vid försäljning av dom mer eftertraktade bitarna.
Gråhandlare köper både klockor direkt av AD och privatpersoner.
Undrade om Rolex har något krav att si och så många ska säljas till privatpersoner. En AD ger ju bort pengar annars när de säljer till list och inte högstbjudande. Vissa här verkar ju få ut eftertraktade referenser knappt med köphistorik. Därav funderade jag på om Rolex hade något krav, vilket inte skulle förvåna mig.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Undrade om Rolex har något krav att si och så många ska säljas till privatpersoner. En AD ger ju bort pengar annars när de säljer till list och inte högstbjudande. Vissa här verkar ju få ut eftertraktade referenser knappt med köphistorik. Därav funderade jag på om Rolex hade något krav, vilket inte skulle förvåna mig.

Rolex har krav att samtliga klockor ska säljas till privatpersoner.
Men som sagt 95% av klockorna som går till privatpersoner idag är ju inte helt utan motprestation..
 

FlipSwede

Audemars
Undrade om Rolex har något krav att si och så många ska säljas till privatpersoner. En AD ger ju bort pengar annars när de säljer till list och inte högstbjudande. Vissa här verkar ju få ut eftertraktade referenser knappt med köphistorik. Därav funderade jag på om Rolex hade något krav, vilket inte skulle förvåna mig.
Att salja till hogstbjudande betyder ju inte per automatik att nagot saljs for mer an Rek AF pris.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Undrade om Rolex har något krav att si och så många ska säljas till privatpersoner. En AD ger ju bort pengar annars när de säljer till list och inte högstbjudande. Vissa här verkar ju få ut eftertraktade referenser knappt med köphistorik. Därav funderade jag på om Rolex hade något krav, vilket inte skulle förvåna mig.
Som nämnts ovan så är kraven från Rolex rätt tydliga; de får endast säljas till privatkonsument och max till rek. listpris. De har dessutom dragit åt reglerna rätt hårt de senaste åren gällande detta. Bryter de mot detta så åker AD rättigheten. Men......
Men som sagt 95% av klockorna som går till privatpersoner idag är ju inte helt utan motprestation..
.....som @SWC nämner så finns det ju ofta en quid pro quo involverad. Det kan ju sedan handla om ett längre förhållande med kunden till att som det nämns handla "lite extra".
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Detta är en intressant tråd. Jag har länge haft en stor tvekan till Rolex då de inte verkar gå att köpa på ett normalt vis. När jag ser att denna tråd är full av resonemang om hur man kan gejma systemet för att "få köpa" blir jag ännu mer avtänd på varumärket Rolex.

Ha det så kul, ni som tycker att detta är en intressant aspekt av klockintresset. Jag förstår att det adderar en dimension och avser inte alls att kritisera er. Jag tjänar mina pengar på andra marknadsplatser och konsumerar andra klockmärken utan att betrakta dem som investeringar. De tappar massor i värde när jag promenerar ut genom dörren, vilket är helt OK eftersom jag betraktar klockor som konsumtionsvaror. Det viktiga för mig är att jag kan köpa de klockor jag vill utan att slå knut på mig själv. Om klockan inte finns i butik skickas den från Schweiz på två dagar. Jag är nöjd.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Detta är en intressant tråd. Jag har länge haft en stor tvekan till Rolex då de inte verkar gå att köpa på ett normalt vis. När jag ser att denna tråd är full av resonemang om hur man kan gejma systemet för att "få köpa" blir jag ännu mer avtänd på varumärket Rolex.
Inte helt omöjlligt att köpa till list hos AD. Finns ganska många här på forumet som gör och har gjort det. Däremot(!) det som det handlar om är att kunna köpa direkt "över disk" och undvika att behöva vänta. Vilket är själva anledningen till att gråhandlare etc. dykt upp.
Men likt alla mer exklusiva märken så är de just exklusiva av en anledning. Och det är knappast pga. överproduktion. Samma sak gäller exklusivare bilar, hus, möbler etc.
Är positiv till Rolex men tycker själv att det är OK att vänta (eftersom det är just en lyxkonsumtion och inget jag behöver nu(!)).
 
Topp