• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det lär ju komma en rejäl prisökning snart också på alla Rollar med tanke på inflationen. En 6-7% prisökning är väl inte orimlig inom 6månader tror jag.
Jag tror att man även framgent gör en bra affär om man köper via AD och inte betalar marknadspris. Jag har ju svårt att se att det kommer säljas sportrollar under list inom överskådlig framtid. Men de som köpt stålrolex till marknadspris det sista året får nog vara beredda på att ta en rejäl smäll.

Bra resonemang i podden om klockmarknaden. Tror också att handlarna snart måste sluta hålla på klockorna och börja sälja till det köparna är beredda att betala. De pratade ju om att gå ifrån 50k till 25k för en 116500, det är ju en skaplig korrektion.
Hört rykten om runt 8% vid årsskiftet.

Något som många verkar glömma är att konsumentvaror som INTE sjunker i värde är ganska ovanligt. Rolexklockor har många gånger varit ett undantag från regeln även när priserna legat ”under list”, men då ska man ja komma ihåg att jämviktspriset för något som inte sjunker i värde bör ligga ca 20% under listpris inkl moms.

Det är väl inte kö på alla dj med räfflad glasring?

Möjligtvis inte på oyster, men ett tag gick det inte ens att ställa sig i kö. Typ för 6 månader sedan

Allt beror ju på vem det är men jag hade nöjet att besöka en av våra ADs strax innan sommaren. En herre med fin klocka frågade en av säljarna just kring en DJ med flöjtad bezel (i stål).

• Det är tyvärr rätt lång väntetid på den klockan, i alla fall 24 månader
  • "Det är ok, kan jag ställa upp mig på lista?"
  • Har du handlat av oss tidigare?
  • "nej, det har jag inte"
  • Då kan du tyvärr inte göra det.

Så riktigt än verkar det inte vara köpfest och allt till listpris till vem som helst.

Allt beror ju på vem det är men jag hade nöjet att besöka en av våra ADs strax innan sommaren. En herre med fin klocka frågade en av säljarna just kring en DJ med flöjtad bezel (i stål).

Så riktigt än verkar det inte vara köpfest och allt till listpris till vem som helst.
Antar att vi pratar stål?
Får för mig att det mest är DJs i Rolex-rummen när man är hos AD i Stockholm.

Något som många verkar glömma är att konsumentvaror som INTE sjunker i värde är ganska ovanligt. Rolexklockor har många gånger varit ett undantag från regeln även när priserna legat ”under list”, men då ska man ja komma ihåg att jämviktspriset för något som inte sjunker i värde bör ligga ca 20% under listpris inkl moms.
Och många glömmer att Rolex-klockor kan vara värda under list. Om du går tillbaka till tiden när ekonomin inte gick på högvarv så krävdes det ofta rabatt för att sälja lycklockor. Rolex inräknade.

Att rollar håller värdet eller rent av ökar hänger ihop med folks förväntningar. När förväntningarna om framtida värde skruvas ner så kommer också andrahandsvärdet att sjunka.

Så lite? Det täcker inte ens valutaförändringen CHF - SEK Sedan årsskiftet.
Man ska minnas att förra prishöjningen slog väldigt hårt mot SEK där man tog höjd för att kronan skulle tappa ytterligare.

Nu tror jag för all del inte att någon vet när och hur mycket priserna eventuellt kommer att justeras. Med sämre tider och förmodat sämre försäljning så är kanske inte prishöjningar högsta prio för denna bransch. Den som lever får se.

De gjorde ju en ökning nu vid årsskiftet på 6% (osäker på exakt %). Sedan är min gissning att de höjer mot den riktvaluta de satt och inte riktigt mot SEK.
Se post #1608 i denna tråd för exakta %.

Antar att vi pratar stål?
Får för mig att det mest är DJs i Rolex-rummen när man är hos AD i Stockholm.
Snarare 28 mm OP. Samt Guld DJ 28 mm

Jag var med en kompis för att dela det speciella ögonblicket när han hämtade ut en Explorer. 😀

Vi frågade om DJ och att ställa upp sig på lista för en fluted med jubilee men expediten sa att det inte gick och att han hade haft en sån tur som fick lägga hp på en Explorer. Det var helt omöjligt i januari.

Det var ju även tonen som var i samtalet som kändes mindre inbjudande.
Min uppfattning är ju att en 31mm OP inte är en lika het modell som många andra men det verkar ju då som att alla modeller behandlas lika. Att dom inte kan uppskatta kötiden är en sak men att säga att han bara uppger kötiden om jag kliver in i butiken och att det är en policy från Rolex den köper jag inte på samma sätt.
Men nu ska vi inte gå off topic för mycket.
@Yoque drar mitt svar i en lämpligare tråd. 😉

Förstår att det känns trist och jag instämmer med att det blir konstigt när man hänvisar till att det är Rolex policy. När det är butikens.

Att butiken har det som policy tycker jag är bra. Allt för många klockor som flippas direkt på LW, Tradera etc. efter uttag. Och med tanke på ”intresselistornas” längd så förstår jag att man vill försäkra sig att man skriver upp och säljer till genuina köpare. Inget konstigare än att butikerna vill ha kundkännedom.

Imho ett bra sätt att skapa relation med AD är att gå in till dem, ta en kaffe och snacka lite skit. Att skriva upp sig på listan behöver inte betyda köphistorik. Bara att de vet vem de gör affärer med. 🙂

Som säljare skulle jag inte heller skriva upp en kund jag aldrig träffat som dessutom kontaktar mig på telefon. Är det viktigt kan man bemöda sig att göra ett besök. I slutänden bygger allt på personliga relationer. 🙂

Möjligtvis inte på oyster, men ett tag gick det inte ens att ställa sig i kö. Typ för 6 månader sedan
Fick vid forfragan om DJ41 Stal med Mint eller (Nya) Bla tavlan ett svar pa 3ars vantetid(!) Stockholms AF dar jag ar tidigare kund.
Detta var i hostas.

Jag far ju kanslan att man inte ville salja mig en sadan klocka och bara drog till med en tidsram som var helt absurd.
I Maj gick det att fa betala handpeng hos Rob E pa en TT DJ41 med levereans.....ja inom ett ar ....sadar lite vagt.

Har fick jag hamta ut en DJ41 med bla tavla i stal for nagon vecka sedan. Bad om en nar de slapptes i Mars (eller var det April)...Sa vantetiden man anger beror nog helt pa om butiken tycker du ska fa en klocka eller ej.

Förstår att det känns trist och jag instämmer med att det blir konstigt när man hänvisar till att det är Rolex policy. När det är butikens.

Att butiken har det som policy tycker jag är bra. Allt för många klockor som flippas direkt på LW, Tradera etc. efter uttag. Och med tanke på ”intresselistornas” längd så förstår jag att man vill försäkra sig att man skriver upp och säljer till genuina köpare. Inget konstigare än att butikerna vill ha kundkännedom.

Imho ett bra sätt att skapa relation med AD är att gå in till dem, ta en kaffe och snacka lite skit. Att skriva upp sig på listan behöver inte betyda köphistorik. Bara att de vet vem de gör affärer med. 🙂

Som säljare skulle jag inte heller skriva upp en kund jag aldrig träffat som dessutom kontaktar mig på telefon. Är det viktigt kan man bemöda sig att göra ett besök. I slutänden bygger allt på personliga relationer. 🙂
Nu ska jag ga riktigt off....

Kaffe och smaskig choklad ar ju enda anledningen till att besoka en AF idag....ja har har de kall pilsner och goda skorpor ocksa.
For klockor finns det inga.. (som gar att kopa eller stalla sig pa en riktig vantlista som betas av i turordning iallfall. Visningsex har det blivit nastan fulla montrar av numer)

Men du har sa ratt i det du skriver,och foljer man ditt rad sa har man kommit bra mycket langre an den som bara vill vara ett Internetspoke.

Trevlig Onsdagsmorgon pa Dig/Er

Senast ändrad:

Jo självklart är det bättre att ta sig in till butiken men för vissa är det lättare sagt än gjort. Nu har jag fått ett mycket bättre bemötande och utförligare svar ifrån en annan AD via telefon men där var samtalet i sig även bra.

Jo självklart är det bättre att ta sig in till butiken men för vissa är det lättare sagt än gjort. Nu har jag fått ett mycket bättre bemötande och utförligare svar ifrån en annan AD via telefon men där var samtalet i sig även bra.
Helt ratt!

Rosta med fotterna. Blir du i ditt tycke trakigt bemott i en affar sa gar du givetvis vidare. Dina pengar funkar likabra overallt ar val tanken

Helt ratt!

Rosta med fotterna. Blir du i ditt tycke trakigt bemott i en affar sa gar du givetvis vidare. Dina pengar funkar likabra overallt ar val tanken
Givetvis, samtidigt så får man ju bemötande efter ansträngning. 😉

Tycker att Krons/Nymans får oförtjänt mycket kritik med tanke på den genomströmning av kunder och även attityd som många av dessa kommer med. Mycket ”vet du vem jag är” eller ”fattar du hur mycket pengar jag har”.

Sedan kan man ju dra till annan AD lägga handpenning i tron om att man är speciell utan någon som helst garanti att man blir tilldelad i rätt ordning. 🤷🏻‍♂️

Givetvis, samtidigt så får man ju bemötande efter ansträngning. 😉

Tycker att Krons/Nymans får oförtjänt mycket kritik med tanke på den genomströmning av kunder och även attityd som många av dessa kommer med. Mycket ”vet du vem jag är” eller ”fattar du hur mycket pengar jag har”.

Sedan kan man ju dra till annan AD lägga handpenning i tron om att man är speciell utan någon som helst garanti att man blir tilldelad i rätt ordning. 🤷🏻‍♂️
Helt ratt.

Jag har alltid fatt toppenservice hos Nymans och Krons,sa jag ar dem trogen. Den tredje AF i Sthlm satter jag inte min fot hos efter besoket i varas.

Har ingasomhelst problem med att fa ett rakt "Nej" istf "Vi far se" "Vi skriver upp dig pa listan"och sa blir det anda inget.
Kommer man ihag att ett nej inte ar nagot personligt utan bara sunt affarstankande fran deras sida sasom marknaden ser ut idag sa har man kommit en bra bit pa vagen mot att faktiskt kunna fa kopa nagot man vill ha. Om det nu inte enbart ar de modeller som fortfarande saljs for dubbla listpriset begagnade som ar av intresse
Tror jag iallfall.

Helt ratt.

Jag har alltid fatt toppenservice hos Nymans och Krons,sa jag ar dem trogen. Den tredje AF i Sthlm satter jag inte min fot hos efter besoket i varas.

Har ingasomhelst problem med att fa ett rakt "Nej" istf "Vi far se" "Vi skriver upp dig pa listan"och sa blir det anda inget.
Kommer man ihag att ett nej inte ar nagot personligt utan bara sunt affarstankande fran deras sida sasom marknaden ser ut idag sa har man kommit en bra bit pa vagen mot att faktiskt kunna fa kopa nagot man vill ha. Om det nu inte enbart ar de modeller som fortfarande saljs for dubbla listpriset begagnade som ar av intresse
Tror jag iallfall.
Helt enig! 🙂

Yacht Master, varför inte? Det är en vacker skapelse!
(lånad bild från www)
9ACB4717-2407-4656-B77E-D35ADB3AAE4C.jpeg
Nästan lite intresserad.. :) lite diskretare än daytona och lämnar pengar över till en hygglig dressare också..

Ibland får man ju bara svälja huvudet och inse att man betalat för mycket. Visst, det tar tid innan nya prisnivån hittats, men den här typen av idiotpriser är ju överallt nu. Detta är två handlare som annonserat med några minuters mellanrum. Den ”billigare” är dessutom ett år nyare. Har handlare nummer två (dyrare) inte tillgång till internet för att jämföra priser? Priserna är som tagna ur baken..
D094A89A-E6A4-4AD2-8D86-9D8E0AEA9261.jpeg

Ibland får man ju bara svälja huvudet och inse att man betalat för mycket. Visst, det tar tid innan nya prisnivån hittats, men den här typen av idiotpriser är ju överallt nu. Detta är två handlare som annonserat med några minuters mellanrum. Den ”billigare” är dessutom ett år nyare. Har handlare nummer två (dyrare) inte tillgång till internet för att jämföra priser? Priserna är som tagna ur baken..
D094A89A-E6A4-4AD2-8D86-9D8E0AEA9261.jpeg
Den dyrare har ju plast kvar, = premium ;)🤔

Se det som hur askdjupet kan se ut på en microcap-aktie som har noll likviditet. Och låtsas sedan om att den här aktien har ett fysiskt aktiebrev, samt bara handlas en aktie åt gången över diverse internetforum. Och att aktiens värde påverkas av vart aktiebrevet befinner sig fysiskt, hur många som tummat på aktiebrevet osv.

Inte så konstigt att price discovery blir ineffektivt så.
Elegant parallell!

Ben Clymer är ju en av få som besökt Rolex så det är lite av en fortsättning av hans artikel från 2015. Väl värt att lyssna!

Instämmer, den gav en bra insikt i Rolex och intressant utifrån ett affärsperspektiv än själva diskussionen mellan klockentusiaster och killgissningar. Också lätt att förstå varför andra delar av industrin har respekt för Rolex (även om de tekniskt inte möter samma kvalitet som te x Lange etc. ).

Tillbaka
Topp