• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej! Ny på forumet här.
Sedan några månader tillbaka har jag börjat använda min 116503 mer frekvant och efter semestern märkte jag att länkarna fått några märken. Se bilder. Är det någon mer än mig som fått liknande raka märken på sina länkar?

Jag har försökt polera bort märkena och tvättat med tvål, inget hjälper. Jag TROR att märkena kommer från att den intillligande länk på något sätt böjts mot länk-biten med märke, men tycker det känns lite halv-taffligt/billigt att det blir märken så snabbt/enkel när man betalat 194 000.

Väl mött!
Priset har ju inte direkt någon påverkan på hur mjukt 18K-guld är och hur repbeständigt blankpolerat är. Men visst önskar man det var hårdare…Edit: baserat på vart det är och hur jämn slitningen är så gissar jag att det är mot ett bord/dator/klädesplagg.
 
Senast ändrad:
Hej! Ny på forumet här.
Sedan några månader tillbaka har jag börjat använda min 116503 mer frekvant och efter semestern märkte jag att länkarna fått några märken. Se bilder. Är det någon mer än mig som fått liknande raka märken på sina länkar?

Jag har försökt polera bort märkena och tvättat med tvål, inget hjälper. Jag TROR att märkena kommer från att den intillligande länk på något sätt böjts mot länk-biten med märke, men tycker det känns lite halv-taffligt/billigt att det blir märken så snabbt/enkel när man betalat 194 000.

Väl mött!
Enligt mig är det inget ovanligt utan ser helt normalt ut, blankpolerade delar blir lätt repiga.
 
Hej! Ny på forumet här.
Sedan några månader tillbaka har jag börjat använda min 116503 mer frekvant och efter semestern märkte jag att länkarna fått några märken. Se bilder. Är det någon mer än mig som fått liknande raka märken på sina länkar?

Jag har försökt polera bort märkena och tvättat med tvål, inget hjälper. Jag TROR att märkena kommer från att den intillligande länk på något sätt böjts mot länk-biten med märke, men tycker det känns lite halv-taffligt/billigt att det blir märken så snabbt/enkel när man betalat 194 000.

Väl mött!
Guld ar mjukt.
 
Nagon annan kan ju knappast tvinga dig kopa nagot du inte vill ha?

Och som avhandlats tusen ganger tidigare. Brist pa Rolexklockor finns det ingen.
Du kan ha vilken modell du vill (jaja som fortfarande tillverkas ska jag val tillagga for er autister) pa din arm inom 72 timmar oavsett var i varlden du bor

Vad det daremot ar brist pa ar naringsidkare som ger bort gratis pengar
Varför skulle jag starta en egen gråhandlarverksamhet och riskera förtroende från AD? Ännu mer så när det är någon jag inte känner?

Sedan tillkommer risken att personen sedan flippar den med god marginal någon vecka senare.

Som i varje affärsrelation råder sunt förnuft. Dessutom möjligheten att köpa en Rolex eller liknande är inte en mänsklig rättighet. Det är fortfarande en lyxkonsumtionsartikel.
Absolut förstår poängen och förstår hur dumt förslaget lät. Det lät bättre när jag resonerade med mig själv i huvudet
 
Tanke som dök upp. Om det blir ett köp av privatperson istället. Hur har ni gjort som har köpt för att verkligen veta att klockan är 100 äkta? För jag antar att kopiorna blir bättre och bättre. Möts hos en handlare som kan ge intyg på att den är äkta?
 
Tanke som dök upp. Om det blir ett köp av privatperson istället. Hur har ni gjort som har köpt för att verkligen veta att klockan är 100 äkta? För jag antar att kopiorna blir bättre och bättre. Möts hos en handlare som kan ge intyg på att den är äkta?
För egen del så skulle jag aldrig göra affärer med någon som inte har en hyfsat bra Good guy tråd här på KS. Desto högre beloppet är desto viktigare också att det finns referenser.
 
Tanke som dök upp. Om det blir ett köp av privatperson istället. Hur har ni gjort som har köpt för att verkligen veta att klockan är 100 äkta? För jag antar att kopiorna blir bättre och bättre. Möts hos en handlare som kan ge intyg på att den är äkta?
Skulle endast köpa av "känd" säljare, vän till vän eller förslagsvis genom detta forum. Att blanda in AD för verifiering känns konstigt, ifall du inte har väldigt nära relation där. Kaplans, pantbanker osv. kan såklart uttala sig men tar inget ansvar ifall det skulle visa sig vara fel så där hade jag varit försiktig.

Till rätt person med referenser på KS skulle jag utan att se klockan IRL kunna skicka ett par 100k.
 
Skulle endast köpa av "känd" säljare, vän till vän eller förslagsvis genom detta forum. Att blanda in AD för verifiering känns konstigt, ifall du inte har väldigt nära relation där. Kaplans, pantbanker osv. kan såklart uttala sig men tar inget ansvar ifall det skulle visa sig vara fel så där hade jag varit försiktig.

Till rätt person med referenser på KS skulle jag utan att se klockan IRL kunna skicka ett par 100k.
Det med att blanda in AD håller jag med om. Därför vore kul å veta hur andra gjort.
 
Absolut, håller med helt. Blev sugen på den som låg ute här igår för 74,5 nämligen. Vore kul å veta hur andra gjort vid köp av dyrare objekt.

Jag går också typ 85% på GG trådar. Sen kan man ju kolla gamla postar från användaren för att få en vettig bild av personen.

Är man osäker kan man ju oftast se ett spårbart nummer för swishbetalningen och kolla upp personen på Ratsit/Lexbase om det skulle behövas.
 
länk till annonsen?

Fick gå tillbaka några sidor. Det bumpas friskt där inne.
 
Jag går också typ 85% på GG trådar. Sen kan man ju kolla gamla postar från användaren för att få en vettig bild av personen.

Är man osäker kan man ju oftast se ett spårbart nummer för swishbetalningen och kolla upp personen på Ratsit/Lexbase om det skulle behövas.
Sant bra poäng.
Jag tror verkligen risken är liten här inne om man går på ni alla skriver, GG tråden och historiken här inne. Vore bara lite jobbigt att komma på sen att man har en Kina klocka hemma.

Bara gjort ett köp här inne och han var mer en behjälplig med alla frågor före och det lilla strulet i efterhand.
 

Fick gå tillbaka några sidor. Det bumpas friskt där inne.
Skulle börja med att läsa denna sida. Viktigt att tänka på att man köper säljaren och hur man ska tänka.
 
Skulle börja med att läsa denna sida. Viktigt att tänka på att man köper säljaren och hur man ska tänka.
Tack ska läsa den igen mer noggrant.
 

Fick gå tillbaka några sidor. Det bumpas friskt där inne.
Den är väl såld? apropå något annat så är detta lite off topic så kan fortsätta diskussion i pm eller så får du söka lite gamla trådar, diskussionen har varit uppe förr:)
 
GG-trådar känns hyfsat värdelösa. Sällan folk delar dåliga erfarenheter överlag. Säger jag att Kalle är dålig så säger han detsamma om mig. Jag litar däremot på mitt nätverk så referenser från människor jag litar på är viktiga. Annars så är det alltid klokt att betala lite mer och köpa från välkända handlare som man vet står bakom sin produkt i ur och skur. Att leta kap för att spara någon tusenlapp på mycket pengar är högrisk och onödigt i mina ögon.
 
GG-trådar känns hyfsat värdelösa. Sällan folk delar dåliga erfarenheter överlag. Säger jag att Kalle är dålig så säger han detsamma om mig. Jag litar däremot på mitt nätverk så referenser från människor jag litar på är viktiga. Annars så är det alltid klokt att betala lite mer och köpa från välkända handlare som man vet står bakom sin produkt i ur och skur. Att leta kap för att spara någon tusenlapp på mycket pengar är högrisk och onödigt i mina ögon.
Bra poäng.
Bara läst om en situation här inne så verkar ändå vara undantag.
 
Bra poäng.
Bara läst om en situation här inne så verkar ändå vara undantag.
Framförallt så pratar folk sällan om det. När det blir problem så är det dumt att torgföra dem förrän saker gått helt åt helvete och oftast så löser sig saker till slut och då vinner ingen på att riskera att smutsa ner sitt eget rykte genom att framstå som en strulpelle. Det enda trådarna kan visa på är antalet affärer som folk gjort på plattformen.
 
Framförallt så pratar folk sällan om det. När det blir problem så är det dumt att torgföra dem förrän saker gått helt åt helvete och oftast så löser sig saker till slut och väl där så vinner ingen på att riskera att smutsa ner sitt och andras rykte genom dåliga omdömen. Det enda trådarna kan visa på är antalet affärer som folk gjort på plattformen.
Nu börjar vi hamna kraftigt OT. Men eftrersom jag nämnde GG så brukar jag kika på GG tråden + vad som sålts tidigare etc. Allt för att försöka skaffa en bra helhetsbild. Sedan vid kontakt innan jag betalat via SWISH skulle jag göra en slagning på telefonnummret. Ibland kan det givetvis vara ett företagsnummer, sånt händer men då kan man be om någon annat att gå på. Däremot skulle jag aldrig be om te x en hemadress eller liknande. Helt rimligt om man varken som köpare eller säljare inte vill lämna it det.

Men för att komma in på topic igen; om man köper här eller hos gråis eller liknande skulle jag göra min due diligence ordentligt på priset. Just nu går priserna ned och likt nämndes i poddar och youtube så försöker folk sälja till yesteryears priser eller "lura" folk att köpa en bit över list.

Två saker att tänka på:
1. Listpriset: Om listpriset är 62kSEK för en OP. Är det då rimligt att betala 12kSEK över list? Ännu mindre så om klockan dessutom har 2-3 år på nacken. Jag skulle aldrig göra det. Men OK each their own. 🤷🏻‍♂️
2. Köp hos gråhandlare eller de som tagit ut klockan bara för att sälja över list är en av anledningarna till att det är så skevt idag som det är.

Men likt som avhandlats i denna tråden så håll koll på marknaden, hur ser priserna ut nu? Just nu är ju trenden på pre-owned att de dyraste modellerna definitivt går ned i pris, inflation och konjuktur gör att fler människor väljer att inte plocka ut det som de köat för hos AD. etc. etc. Exempelvis Explorer I som tidigare gått för strax över 100k här och hos gråhandlare nu ett år senare ligger runt 80-85k (list 77,3k).
 
Nu börjar vi hamna kraftigt OT. Men eftrersom jag nämnde GG så brukar jag kika på GG tråden + vad som sålts tidigare etc. Allt för att försöka skaffa en bra helhetsbild. Sedan vid kontakt innan jag betalat via SWISH skulle jag göra en slagning på telefonnummret. Ibland kan det givetvis vara ett företagsnummer, sånt händer men då kan man be om någon annat att gå på. Däremot skulle jag aldrig be om te x en hemadress eller liknande. Helt rimligt om man varken som köpare eller säljare inte vill lämna it det.
Hur ofta har du läst en GG-tråd och sedan därför skippat affär? Gissar på ca noll gånger. Något som troligtvis gäller för alla här.

Finns det ens tio dåliga omdömen totalt i den forumdelen? Tveksamt.
 
Hur ofta har du läst en GG-tråd och sedan därför skippat affär? Gissar på ca noll gånger. Något som troligtvis gäller för alla här.

Finns det ens tio dåliga omdömen totalt i den forumdelen? Tveksamt.
I kombination med GG tråden + tidigare sålda objekt + inlägg för att få en helheltsbild ja. Men som sagt detta är rätt kraftigt OT just nu.
 
Hur ofta har du läst en GG-tråd och sedan därför skippat affär? Gissar på ca noll gånger.
När nu diskussionen fortsätter, enbart en GG-tråd säger föga men har personen varit medlem i många år och du känner igen nick samt diskuterat med personen i andra frågor är det väl ett tecken på att risk för rövhatt minskar (eller ökar:banghead:) Ändrar mitt tips till frågeställaren, se till helheten. Jag skulle kunna göra affärer i blindo med någon som jag litar på och det är såklart inte bara gg-tråd som hör dit. Men personer utan gg-tråd eller historia är lika mycket chansning som blocket.
 
Tillbaka
Topp