• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor


Ligger över 700 annonser ute ifall man söker på Rolex, ifall det fanns köpare som var intresserade på dessa nivåer hade väl utbudet minskat? krasch är en överdrift men att det är samma säkra handelsvara som guld och dollar (som vissa hävdat) är tveksamt. När gemene mans intresse svalnar och pengar på banken värdesätts högre kommer andelen köpare på dessa nivåer helt försvinna. Stor skillnad på att köpa/sälja klockor med vinst kontra plocka ut en helt ny när du kunde köpa en beggad för -20%

Har haft detta intresse i lite över 10 år och detta är en hobby som allt annat, att det rör sig om dyrare klockor som går att sälja för att testa andra klockor är kul men i grund och botten är det inte affärsmässiga beslut som ligger till grund för ett köp. Klart att intresset hos gemene man exploderat när handlarna i princip säljer guld.

Gissar att vi planar ut kring 50% ned från toppen i våras, det som kan hålla priserna uppe är att AD (på grund av den svaga kronan) måste höja list för att kunna hålla sina marginaler.
Intressant, gick på länk nu, 784 st Rolex annonser. Så en ökning med ca 10% under ca 1 månad.
 
Isad 16613 verkar vara det enda i Rolextermer som fortsätter stiga…
:D
FFE06BB2-08E7-495D-8EEA-D035B2CAEA65.jpeg
4D73F213-8CCC-4C35-A807-586368819C60.jpeg

Men ni vet hur det är. I dåliga tider är det bling som gäller…

Ja jag skämtar såklart. Detta kan få vara ett bra exempel för hur värdelös C24’s värdering är. Visst ligger alla på c24 ute till skyhöga priser men de kan inte ens lämna bud pga de oroliga tiderna.
 
Isad 16613 verkar vara det enda i Rolextermer som fortsätter stiga…
:D
FFE06BB2-08E7-495D-8EEA-D035B2CAEA65.jpeg
4D73F213-8CCC-4C35-A807-586368819C60.jpeg

Men ni vet hur det är. I dåliga tider är det bling som gäller…

Ja jag skämtar såklart. Detta kan få vara ett bra exempel för hur värdelös C24’s värdering är. Visst ligger alla på c24 ute till skyhöga priser men de kan inte ens lämna bud pga de oroliga tiderna.
Nej det tyckte jag var konstigt, inga skambud, bara ”vi törs inte köpa din klocka trots att vi värderar den till 350% över listpriset”😄
 
Ja bra dropp på den.

Sub Smurf håller uppe förvånansvärt bra, tycker jag. Den har ju varit en av alla som ”tokrusat”, men inte fallit tillbaka. Har kanske @SWC @Per eller @FlipSwede någon tanke om varför?
Nej faktiskt inte.

Vet inte om just vitguldssuben ar "ovanlig(are)" och darfor fa ex ute till forsaljning jmfrt med gulgul stal och tvaton?
Da kan ju dessa saljare inte ha/vilja justera sina priser efter radande marknadsvarde.

Blev erbjude just en sadan sist jag var hem. Men foll pa att forst ingen taxfree lamnades sedan "kom man pa" att som utlandsboende blir det anda ingen Rolex oht.
Naval,den var val kul,men inte hogst pa 'Maste Ha" listan for 440K SEK
 
Nej det tyckte jag var konstigt, inga skambud, bara ”vi törs inte köpa din klocka trots att vi värderar den till 350% över listpriset”😄
Precis. Nu är väl iofs listpriset år 1999 inte så intressant, och det gäller nog de flesta klockor. Det är ett typiskt standardsvar de skickar ut. Men generellt är c24s värdering inget att lita på. När likviditeten är borta så är osålda annonser helt ointressant som prisreferens. Men om det nu är så att smurf inte fallit enligt c24 beror det nog bara på att värderingen suger :)
 
Precis. Nu är väl iofs listpriset år 1999 inte så intressant, och det gäller nog de flesta klockor. Det är ett typiskt standardsvar de skickar ut. Men generellt är c24s värdering inget att lita på. När likviditeten är borta så är osålda annonser helt ointressant som prisreferens. Men om det nu är så att smurf inte fallit enligt c24 beror det nog bara på att värderingen suger :)
Är det någon som vet hur Chrono24 egentligen sätter sina prisreferenser?
Är det snittpriset på inneliggande annonser eller är det snittpriset på sålda klockor?
Borde vara det sistnämnda för en mer rättvis prisindikation.
 
Är det någon som vet hur Chrono24 egentligen sätter sina prisreferenser?
Är det snittpriset på inneliggande annonser eller är det snittpriset på sålda klockor?
Borde vara det sistnämnda för en mer rättvis prisindikation.
Om jag får spekulera så verkar det vara inneliggande priser, det skulle förklara prissättning på vitgulds och den isade submarinern ovan. Alltså för få klockor till salu för att priset för att ge C24 korrekt prisstatistik.
 
Är det någon som vet hur Chrono24 egentligen sätter sina prisreferenser?
Är det snittpriset på inneliggande annonser eller är det snittpriset på sålda klockor?
Borde vara det sistnämnda för en mer rättvis prisindikation.
Svarar mig själv. Hittade följande på chrono24:

”Baserat på annonserna och de redan sålda klockorna på vår världsomspännande marknadsplats kan du med hjälp av vår kostnadsfria värdering direkt ta fram din klockas aktuella marknadsvärde.

Vi jämför din klocka med fler än 500 000 annonser från hela världen och räknar fram det faktiska marknadsvärdet. Beroende på vilket skick klockan är i och vilka tillbehör som finns, kan det lämpliga försäljningspriset bli högre eller lägre. Med vår värdering får du förutom marknadsvärdet även reda på inom vilket prisintervall din klocka brukar säljas.
På så vis kan du enkelt och utan specialkunskaper få fram rätt försäljningspris online.”
 
Senast ändrad:
Svarar mig själv. Hittade följande på chrono24:


Baserat på annonserna och de redan sålda klockorna på vår världsomspännande marknadsplats kan du med hjälp av vår kostnadsfria värdering direkt ta fram din klockas aktuella marknadsvärde.

Vi jämför din klocka med fler än 500 000 annonser från hela världen och räknar fram det faktiska marknadsvärdet. Beroende på vilket skick klockan är i och vilka tillbehör som finns, kan det lämpliga försäljningspriset bli högre eller lägre. Med vår värdering får du förutom marknadsvärdet även reda på inom vilket prisintervall din klocka brukar säljas.
På så vis kan du enkelt och utan specialkunskaper få fram rätt försäljningspris online.”
Tackar för upplysning
 
Svarar mig själv. Hittade följande på chrono24:


Baserat på annonserna och de redan sålda klockorna på vår världsomspännande marknadsplats kan du med hjälp av vår kostnadsfria värdering direkt ta fram din klockas aktuella marknadsvärde.

Vi jämför din klocka med fler än 500 000 annonser från hela världen och räknar fram det faktiska marknadsvärdet. Beroende på vilket skick klockan är i och vilka tillbehör som finns, kan det lämpliga försäljningspriset bli högre eller lägre. Med vår värdering får du förutom marknadsvärdet även reda på inom vilket prisintervall din klocka brukar säljas.
På så vis kan du enkelt och utan specialkunskaper få fram rätt försäljningspris online.”
Ja och problemet blir då när nästan inga klockor säljs. Då får osålda klockor orimligt stor vikt och således helt missvisande värdering. Ser folk som lägger ut isade 16613 för 200+. Kommer knappast säljas för det men värderingen blir uppblåst likväl
 
En tanke som slog mig nu. IOM det svåra att få köpa OP, dj eller Explorer som anonym köpare utan historik hos AD. Kan inte man på forumet ni med historik ev. Hjälpa till 😃ett samtal till eran AD, ett samtal/mail tillbaka, sen dag mötas upp och hämta den ihop? Och som tack för det några tusen över list swishat till sig?
Förövrigt pratat med en AD live, telefon och Mail om en av modellerna. Sen visade det sig att en vän till mig kände en som kände en som jobbade där. Så han sa på skoj att han ville ha en halvsvår modell, 1 månad senare fick han tillbaka att han kunde hämta den.
 
Ja och problemet blir då när nästan inga klockor säljs. Då får osålda klockor orimligt stor vikt och således helt missvisande värdering. Ser folk som lägger ut isade 16613 för 200+. Kommer knappast säljas för det men värderingen blir uppblåst likväl

Stämmer det dock? C24-VDn har varit ute i media och sagt att de har snabbare/större omsättning än någonsin.
 
En tanke som slog mig nu. IOM det svåra att få köpa OP, dj eller Explorer som anonym köpare utan historik hos AD. Kan inte man på forumet ni med historik ev. Hjälpa till 😃ett samtal till eran AD, ett samtal/mail tillbaka, sen dag mötas upp och hämta den ihop? Och som tack för det några tusen över list swishat till sig?
Förövrigt pratat med en AD live, telefon och Mail om en av modellerna. Sen visade det sig att en vän till mig kände en som kände en som jobbade där. Så han sa på skoj att han ville ha en halvsvår modell, 1 månad senare fick han tillbaka att han kunde hämta den.
Värdet av den tjänsten är väl ungefär lika mycket som skillnaden mellan listpris och marknadspris? Om vissa personer på forumet kan 1. Få köpa valfri Rolex med ett samtal och 2. Är villiga att göra det för nån rando på ett forum i utbyte mot pengar så leder det till frågan: varför skulle de göra det det för mindre än vad de skulle kunna få i förtjänst genom att bara hämta ut själv och sen flippa klockan?
 
Värdet av den tjänsten är väl ungefär lika mycket som skillnaden mellan listpris och marknadspris? Om vissa personer på forumet kan 1. Få köpa valfri Rolex med ett samtal och 2. Är villiga att göra det för nån rando på ett forum i utbyte mot pengar så leder det till frågan: varför skulle de göra det det för mindre än vad de skulle kunna få i förtjänst genom att bara hämta ut själv och sen flippa klockan?
Bra poäng, det tänkte jag inte på. Alla är olika men hade det varit jag så hade jag kunnat göra det åt andra hållet. Men nu är det runt 20% bara över list iaf.
 
”Baserat på annonserna och de redan sålda klockorna på vår världsomspännande marknadsplats kan du med hjälp av vår kostnadsfria värdering direkt ta fram din klockas aktuella marknadsvärde.”
Det är ganska sjukt att de låter annonser med ännu osålda klockor ingå i beräkningen.

I och med att betalning sker genom deras egna plattform så skulle de ju kunna redovisa klockornas reella värde, dvs där en köpare av kött och blod defacto pungat ut med reda pengar.

Att de väljer att visa ett "pseudovärde", där oprutade och kanske rent av osäljbara klockor med fantasipriser ingår, kan bara betyda att chrono24 vill förmedla en helt uppblåst bild av verkligheten. ...Och det kan man naturligtvis förstå, eftersom deras provision är procentbaserad.

Men för en köpare gör det statistiken ganska meningslös.
 
En tanke som slog mig nu. IOM det svåra att få köpa OP, dj eller Explorer som anonym köpare utan historik hos AD. Kan inte man på forumet ni med historik ev. Hjälpa till 😃ett samtal till eran AD, ett samtal/mail tillbaka, sen dag mötas upp och hämta den ihop? Och som tack för det några tusen över list swishat till sig?
Förövrigt pratat med en AD live, telefon och Mail om en av modellerna. Sen visade det sig att en vän till mig kände en som kände en som jobbade där. Så han sa på skoj att han ville ha en halvsvår modell, 1 månad senare fick han tillbaka att han kunde hämta den.
Hur snabbt tror du att AD'n börjar dra öronen åt sig om kunder blir en slags gråhandlare?
"If we don't know you, we don't Love you"
 
Absolut går snabbt.
Gillar inte spelet bara för att få en klocka att ha och använda. Man blir som ett barn igen, någon annan bestämmer åt mig.
Nagon annan kan ju knappast tvinga dig kopa nagot du inte vill ha?

Och som avhandlats tusen ganger tidigare. Brist pa Rolexklockor finns det ingen.
Du kan ha vilken modell du vill (jaja som fortfarande tillverkas ska jag val tillagga for er autister) pa din arm inom 72 timmar oavsett var i varlden du bor

Vad det daremot ar brist pa ar naringsidkare som ger bort gratis pengar
 
En tanke som slog mig nu. IOM det svåra att få köpa OP, dj eller Explorer som anonym köpare utan historik hos AD. Kan inte man på forumet ni med historik ev. Hjälpa till 😃ett samtal till eran AD, ett samtal/mail tillbaka, sen dag mötas upp och hämta den ihop? Och som tack för det några tusen över list swishat till sig?
Förövrigt pratat med en AD live, telefon och Mail om en av modellerna. Sen visade det sig att en vän till mig kände en som kände en som jobbade där. Så han sa på skoj att han ville ha en halvsvår modell, 1 månad senare fick han tillbaka att han kunde hämta den.
Varför skulle jag starta en egen gråhandlarverksamhet och riskera förtroende från AD? Ännu mer så när det är någon jag inte känner?

Sedan tillkommer risken att personen sedan flippar den med god marginal någon vecka senare.

Som i varje affärsrelation råder sunt förnuft. Dessutom möjligheten att köpa en Rolex eller liknande är inte en mänsklig rättighet. Det är fortfarande en lyxkonsumtionsartikel.
 
Man blir som ett barn igen, någon annan bestämmer åt mig.
Som sagt det är inte en mänsklig rättighet att få handla varken Rolex, Ferrari, Patek eller någon annan lyxartikel.
Nagon annan kan ju knappast tvinga dig kopa nagot du inte vill ha?
Vad det daremot ar brist pa ar naringsidkare som ger bort gratis pengar
Instämmer helt! 👍

En majoritet av tråden är förbannade på hela gråhandlarmarknaden. Sedan finns de tydligen de som argumenterar för en gråhandlarmarknad för att de känner sig förfördelad. 🤷🏻‍♂️
 
Senast ändrad:
Hej! Ny på forumet här.
Sedan några månader tillbaka har jag börjat använda min 116503 mer frekvant och efter semestern märkte jag att länkarna fått några märken. Se bilder. Är det någon mer än mig som fått liknande raka märken på sina länkar?

Jag har försökt polera bort märkena och tvättat med tvål, inget hjälper. Jag TROR att märkena kommer från att den intillligande länk på något sätt böjts mot länk-biten med märke, men tycker det känns lite halv-taffligt/billigt att det blir märken så snabbt/enkel när man betalat 194 000.

Väl mött!
 

Bilagor

  • 297081141_1200591337152386_8995000032610515779_n.jpg
    297081141_1200591337152386_8995000032610515779_n.jpg
    264.6 KB · Visningar: 20
  • 297646457_1157850225158545_5236060018086627279_n.jpg
    297646457_1157850225158545_5236060018086627279_n.jpg
    265.8 KB · Visningar: 21
Tillbaka
Topp