• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hur vanligt är det att bli klockrånad om man inte håller på och flashar med klockan på sociala medier osv!? Gemene man bryr sig inte om vad du har runt handleden.
Nu för tiden känns det jäkligt risky oavsett. Känner flera som blivit rånade utan att visa minsta lilla på socmedia. Tex blev en kompis utsatt tre (!!) gånger på ett år i Stockholm. Idag vägrar han bära Rolex i Sverige.

Jag antar att det bara är jag som inte känner igen mig i resonemanget runt kravet att köpa ett antal klockor man inte vill ha innan man kommer över en önskad Rolex. Men det beror ju på att jag handlat klockor under många år hos min favorit-AD, av andra märken som jag gillar. Man är ju dessutom lite av en samlare som gillar att ha lite olika klockor att växla mellan. Har från början rynkat på näsan åt Rolex-maffian, som ju varit en dominerande samling här på KS. Men måste erkänna att märket växt för mig och till slut tillkännagav jag att jag var sugen på en eller två.
Då blir man behandlad som trogen kund med ett genuint intresse för klockorna och som inte är ute efter att casha in vinstpengar i närtid. Dvs väntetid på mina Rolex var tillfredsställande.
Skulle jag gå till en annan AD för att få köpa en Rolle, AP eller PP, så kan jag ju fetglömma det.
Hmm, jag skulle kanske börja fundera på en AP….nej föresten, vågar nog inte gå omkring med en halv mille på armen och har inte råd med försäkringen heller.

Känns ju jäkligt skumt. Ja menar att den vanliga svensson går ju runt på en Seiko eller Gant för 2-4k. Man lär ju råna många personer innan man lyckas hitta någon med en rolle på armen 😆
Hur många som helst går runt med Rolex och givetvis letar dom efter detta (och andra dyra märken). Rånarna har koll idag. De går inte efter en seiko SKX direkt.

De modellerna jag främst är intresserad av är Daytona, Sub, GMT, DJ 36 och Explorer II. Hur bedömer ni att chanserna är att kunna få ställa sig på någon av dessa listor är efter att ha köpt två klockor (BB58 & Exp. I inom loppet av 1år). Och vad skulle en ”list tid” kunna vara? AD är belägen i Stockholm.
Det är nog bättre att endast registrera intresse för en klocka som du verkligen vill ha snarare än att registrera sig för flera hypade klockor.

Rent spontant känns det inte värt att vänta på den modellen när begagnatpriserna ligger 5-10K över listpris. Då kan man lika gärna köpa den på andrahandsmarknaden, än att vänta 12-24 månader och åka på minst en prishöjning.

Fanns för övrigt en Explorer 36mm i tvåton hos Rob i fönstret häromdagen. Ingen exhibition piece utan ute till försäljning till förste bäste. Klurade någon stund men avstod då jag väntar "leverans" av en annan klocka inom kommande månader.
Jo jag har börjat att sneglat på andrahandsmarknaden alltmera. Men som första Rolex klocka och även likt alla andra skulle jag föredra att få upplevelsen av att köpa ny direkt från en AD.
Intressant med den tvåtonade, en modell som jag börjat beundra mer.

Två gånger när han var ute och tog cigg på restaurang runt Stureplan och en gång i hemmet av en tjej han tog med hem.

Utsätta sig för risker är dumt men relevansen är ändå inte riktigt där känner jag.

Håller med. Man borde kunna ta en cigg eller ta hem en tjej utan att behöva nojja. Tråkigt att det har blivit såhär... 😔

Såklart. Att blir rånad är inte kul men psykiska men är nog lika stora om klockan är värd 36 eller 75.
Pengar är rätt världsligt, om man blir rånad och misshandlad eller ännu värre ser att någon man känner hotas till man lämnat över klockan etc. etc.

Sant, men tror helt ärligt inte det är den kategorin som driver rolexmarknaden. Lite fundersam på Rolex strategi. Varför mättar man inte marknaden med stålmodeller om nu marknaden efterfrågar det. Jag menar att Rolex får ju inte ta del av andrahandsmarknaden. Är det inte bättre för dem att sälja fler stål i förstaled? De får väl helt enkelt minska produktionen på de mindre populära modellerna. Sedan kan man fundera på hur mycket merförsäljning Rolex förlorar på genom att man inte kan gå in i en butik o köpa sig en klocka man vill ha, utan att behöva vänta i 24mån. Det är nog väldigt många som lägger sina surt förvärvade slantar på annat märke då.
Gjorde Rolex det du föreslår så kan de stänga dörrarna och gå hem. Om alla kan köpa är det ju inte exklusivt och därmed totalt ointressant.
Det var väl Panerai eller möjligtvis Hublot som gjorde just detta. Var heta som fan och ökade produktionen för att möta köpsuget. Kan du ge bort en sådan idag?
Instämmer med @FlipSwede det ligger knappast i något märkes egenintresse att överproducera och devalvera värdet på sitt eget märke. Utöver te x. vissa klockmärken så kan man ju se exempelvis LV som kör stenhårt på volym. LV har ju gått från att ha varit en respekterad och anrik tillverkare (säger inget om dess kvalitet) tilll att vara synonymt med "orten", likväl Gucci.
Hur det kommer att gå för Omega som generellt gått nedåt i försäljning senaste åren och som pumpar ut klockor och försöker justera med prisökningar får vi se.
Som andra nämnt så garvar säkert Wildsorf & Co hela vägen till banken, men samtidigt så tänker de framåt och inte på nästa kvartal. Deras mål är ju att märket ska vara lika åtråvärt om 30år och inte att man vattnat ur det pga. tillfälliga konjukturer och trender.

Att säga att Rolex ska mätta marknaden är ju som att hävda att staten ska trycka per pengar pga. inflationen..... :rolleyes:

Absolut! Dricker man Grants och Famous så går det utmärkt. Men vill man köpa flaskor som är mer eftertraktade på internationella marknaden så kan du glömma det ;-)
Är det inte samma förhållande som någon redan nämnt med bra (och dyra) viner? Handlar inte primärt om huruvida de är eftertraktade internationellt eller inte. Utan om att Vin & Sprit utifrån inköpta volymer får ”bra” inköpspriser och eftersom påslag och framförallt alkoholskatt är fasta blir priset förmånligt i ett globalt perspektiv. En billig flaska Grants blir jmf med bordershoppen dyr då punktskatten är lika hög på den som en flaska som kostar 10x så mycket.

AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina för flera år sedan.. 🙃

Tyckte mig höra nåt rykte som sa att Rolex vill prioritera nya kunder, att de inte ville att alltför många klockor skulle ackumuleras hos alltför få personer. om det är sant så blir det en svår balansgång: -Man måste ställa sig in hos AD och visa att man inte är kreti och pleti, utan värdig att få andas samma luft som de och kanske få ynnesten att köpa något. ....Men man får inte bli för bundis heller inte köpa fööör mycket, för då går man ändå på pumpen..

Den här tråden handlar väldigt ofta om hur man ställer sig in hos AD, hur man skall bete sig, hur man "skapar en relation..." Jag tycker inte det låter riktigt klokt, samtidigt som det är fascinerande vad folk är beredda att gå igenom. Det är lite grand som att stå och frysa utanför den där hippa klubben och hoppas att vakterna, efter tre timmars väntan, skall vinka fram just dig...

Att ens behöva fundera på hur man "bygger en realation" med en jävla anställd i en affär för att få ynnesten att köpa något är för mig helt obegripligt. Hur klarar ni det? Jo, jag kan förstå att en flippare är beredd att gå igenom den processen, för flipperiet är lite som ett jobb. Men som entusiast skulle jag aldrig acceptera det. Då är jag hellre utan.

Att ens behöva fundera på hur man "bygger en realation" med en jävla anställd i en affär för att få ynnesten att köpa något är för mig helt obegripligt. Hur klarar ni det? Jo, jag kan förstå att en flippare är beredd att gå igenom den processen, för flipperiet är lite som ett jobb. Men som entusiast skulle jag aldrig acceptera det. Då är jag hellre utan.
Word, som man säger.

Jo jag har börjat att sneglat på andrahandsmarknaden alltmera. Men som första Rolex klocka och även likt alla andra skulle jag föredra att få upplevelsen av att köpa ny direkt från en AD.
Intressant med den tvåtonade, en modell som jag börjat beundra mer.
Vad ar upplevelsen hos en AF som du inte kan fa pa narmaste bensinmack?
Jovisst ar jag lite cynisk men...
Kaffe Choklad&Karameller har man pa macken.

Justera armband Fin pase och lite reklamprylar far man hos AF men macken kan nog hitta klistermarken och reklamkepsar de med om du fragar.....

Hej, rätt ny här på KS och kanske fel forum..

Har gått i tankarna att köpa en rolex för runt 50-150k. Vilka är era bästa tips? Vilken klocka anser ni jag bör kika på och vad bör jag tänka på vid ett köp?

Hej, rätt ny här på KS och kanske fel forum..

Har gått i tankarna att köpa en rolex för runt 50-150k. Vilka är era bästa tips? Vilken klocka anser ni jag bör kika på och vad bör jag tänka på vid ett köp?
Vill du köpa en Rolex bara för att ha en Rolex eller vad gillar du för modeller då?

Tankar kring Tony Frank på DI som säger att det kanske är köpläge för Rolex sportmodeller nu? Då de rasat ordentligt sedan mars enl. Honom

Alltså jag vill köpa en för att äga helt klart. Samtidigt önskar jag ju att den ska vara attraktiv och en ökning på sikt är aldrig fel. Sportiga och vardagliga modeller främst.
Rimmar val daligt med ditt inlagg ovan som handlar om Det Stora Raset!

Men kop vad du vill. Priset har du glomt om Nan manad men klockan och forhoppningsvis det roliga med den kommer du ihag

Men kop vad du vill. Priset har du glomt om Nan manad men klockan och forhoppningsvis det roliga med den kommer du ihagjag

Men kop vad du vill. Priset har du glomt om Nan manad men klockan och forhoppningsvis det roliga med den kommer du ihag
Jag vet att media är styrande till viss mån även om det inte alltid är sanningar där. Därav frågan till någon som är mer insatt än jag.

Såklart ska jag köpa något för att ha kul. Hela min tanke också men du håller med om att det inte är kul att köpa något övervärderat spec. Om möjligheten finns att få till ett '' rättvist'' köp.

Jag vet att media är styrande till viss mån även om det inte alltid är sanningar där. Därav frågan till någon som är mer insatt än jag.

Såklart ska jag köpa något för att ha kul. Hela min tanke också men du håller med om att det inte är kul att köpa något övervärderat spec. Om möjligheten finns att få till ett '' rättvist'' köp.
Jag tror du blir gladare om du köper en modell du vill ha istället

AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina för flera år sedan.. 🙃
Det där känner jag igen, ungefär samma har hänt mig. Men jag orkar inte bry mig längre, kan lika gärna köpa på begagnatmarknaden. Men det störde mig ordentligt ett tag att jag inte kunde köpa vad jag vill ha, är någon konstig psykologi i det.

Vad ar upplevelsen hos en AF som du inte kan fa pa narmaste bensinmack?
Jovisst ar jag lite cynisk men...
Kaffe Choklad&Karameller har man pa macken.

Justera armband Fin pase och lite reklamprylar far man hos AF men macken kan nog hitta klistermarken och reklamkepsar de med om du fragar.....

Inte vid själva köptillfället men beroende på omständigheter och köpvolym kan mervärdet hos en AD vara allt från previews, after hour-events, fester, lunch med tillverkare och ibland även betalda resor för besök hos tillverkare.

Tillbaka
Topp