• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina för flera år sedan.. 🙃
Ganska intressant fenomen detta med Rolex. Själv blivit lite sugen på en blå op41 när man ska fylla 40år och läst lite i tråden. Människor är beredda att köpa massa klockor de inte vill ha för att få en modell de vill ha. Själv skulle det aldrig falla mig in, då får det hellre vara. Får man väl den åtråvärda klockan som är värd mycket mer än retailpris så riskerar man att bli startlistad om man flippar den. För det känns som majoritet vill ha de åtråvärda modellerna för att de är värda pengar och kunna tjäna pengar på dem i slutändan. Inte att man vill äga dem.
Rolex skulle nog kunna öka produktionen om de ville. Vi pratar om en av världens kändaste klocktillverkare. Men känns inte som det är något de vill.
Ska bli jäkligt intressant och följa utvecklingen om ekonomin fortsätter rakt ner och gemene man får mindre pengar att röra sig med. Det första som dras in är ju lyxkonsumtion.
 
Det som talar emot tuffare tider argumentet är ju det inte direkt är gemene man som köper Rolex. De tillverkas 1 miljon Rolex per år, 0.1% av världens rikaste alltså 7-8 miljoner människor drabbas inte direkt av lågkonjunktur. Dom kan fortsätta shoppa hur mycket Rolex dom vill. Vi har ju tyvärr gått in i en värld som skapat större och större skillnader mellan fattiga och rika. I Sverige syns det litegrann, men i länder som USA/Kina osv så är det helt extremt.

Det måste till något i världsekonomin där de rika tappar rejält, hög inflation är visserligen en bra start för en sådan utjämning!
 
Det som talar emot tuffare tider argumentet är ju det inte direkt är gemene man som köper Rolex. De tillverkas 1 miljon Rolex per år, 0.1% av världens rikaste alltså 7-8 miljoner människor drabbas inte direkt av lågkonjunktur. Dom kan fortsätta shoppa hur mycket Rolex dom vill. Vi har ju tyvärr gått in i en värld som skapat större och större skillnader mellan fattiga och rika. I Sverige syns det litegrann, men i länder som USA/Kina osv så är det helt extremt.

Det måste till något i världsekonomin där de rika tappar rejält, hög inflation är visserligen en bra start för en sådan utjämning!
Sant, men tror helt ärligt inte det är den kategorin som driver rolexmarknaden. Lite fundersam på Rolex strategi. Varför mättar man inte marknaden med stålmodeller om nu marknaden efterfrågar det. Jag menar att Rolex får ju inte ta del av andrahandsmarknaden. Är det inte bättre för dem att sälja fler stål i förstaled? De får väl helt enkelt minska produktionen på de mindre populära modellerna. Sedan kan man fundera på hur mycket merförsäljning Rolex förlorar på genom att man inte kan gå in i en butik o köpa sig en klocka man vill ha, utan att behöva vänta i 24mån. Det är nog väldigt många som lägger sina surt förvärvade slantar på annat märke då.
Finns nog ganska många om man ser på världens befolkning som skulle kunna tänka sig lägga en skaplig hacka pengar på en fin rolexklocka när de firar något, som en 40,50,60årsdag eller vad man nu firar.
Men finns de inte tillgängliga så hamnar de slantarna hos tex Omega eller annat välkänt märke.
 
Senast ändrad:
Hej,
Har en fråga (spåkulan) till alla kunniga i denna tråd.
- Jag har tidigare köpt en Tudor BB58 från en AD och står på listan på en Explorer I (väntas få hämta den under november månad). från samma AD. Jag tänkte ta tillfället i akt att samtidigt som jag köper min Explorer I sätta upp mig på en lista på en annan Rolex modell.

De modellerna jag främst är intresserad av är Daytona, Sub, GMT, DJ 36 och Explorer II. Hur bedömer ni att chanserna är att kunna få ställa sig på någon av dessa listor är efter att ha köpt två klockor (BB58 & Exp. I inom loppet av 1år). Och vad skulle en ”list tid” kunna vara? AD är belägen i Stockholm.
Tror chansen är skaplig nu om de tror att du kan bli en långsiktig kund. Som jag nämnt i denna tråd ställde sig en kollega på listan till en DJ med palmtavla och fick ut den efter 5 månader. Det har hans första klocka hos den ADn. Han var sedan inne efter någon månad och ställde sig på listan till en no-date sub. Han fick ut den efter 5 veckor.
 
Ganska intressant fenomen detta med Rolex. Själv blivit lite sugen på en blå op41 när man ska fylla 40år och läst lite i tråden. Människor är beredda att köpa massa klockor de inte vill ha för att få en modell de vill ha. Själv skulle det aldrig falla mig in, då får det hellre vara. Får man väl den åtråvärda klockan som är värd mycket mer än retailpris så riskerar man att bli startlistad om man flippar den. För det känns som majoritet vill ha de åtråvärda modellerna för att de är värda pengar och kunna tjäna pengar på dem i slutändan. Inte att man vill äga dem.
Rolex skulle nog kunna öka produktionen om de ville. Vi pratar om en av världens kändaste klocktillverkare. Men känns inte som det är något de vill.
Ska bli jäkligt intressant och följa utvecklingen om ekonomin fortsätter rakt ner och gemene man får mindre pengar att röra sig med. Det första som dras in är ju lyxkonsumtion.
Produktionen av klockor är det inget fel på. Tror inte vi skulle märka något särskilt om de ökade på det. Klockor finns det enormt av. Problemet är att de inte kommer ut till slutkund.
 
Sant, men tror helt ärligt inte det är den kategorin som driver rolexmarknaden. Lite fundersam på Rolex strategi. Varför mättar man inte marknaden med stålmodeller om nu marknaden efterfrågar det. Jag menar att Rolex får ju inte ta del av andrahandsmarknaden. Är det inte bättre för dem att sälja fler stål i förstaled? De får väl helt enkelt minska produktionen på de mindre populära modellerna. Sedan kan man fundera på hur mycket merförsäljning Rolex förlorar på genom att man inte kan gå in i en butik o köpa sig en klocka man vill ha, utan att behöva vänta i 24mån. Det är nog väldigt många som lägger sina surt förvärvade slantar på annat märke då.
Finns nog ganska många om man ser på världens befolkning som skulle kunna tänka sig lägga en skaplig hacka pengar på en fin rolexklocka när de firar något, som en 40,50,60årsdag eller vad man nu firar.
Men finns de inte tillgängliga så hamnar de slantarna hos tex Omega eller annat välkänt märke.
Gjorde Rolex det du föreslår så kan de stänga dörrarna och gå hem. Om alla kan köpa är det ju inte exklusivt och därmed totalt ointressant.
Det var väl Panerai eller möjligtvis Hublot som gjorde just detta. Var heta som fan och ökade produktionen för att möta köpsuget. Kan du ge bort en sådan idag?

Fundera på varför Breitling två dörrar bort är helt tomt trots service i klass med AP House medan utanför Rolex köar folk utomhus trots snålblåst och duggregn.

Rolex SA skrattar hela vägen till banken alldeles oavsett hur mycket välgörenhetsstiftelse de är. Varenda pryl de bonkarihop är såld. AF skrattar de också då kön ringlar lång utanför och kunder köper osäljbar skit bara för att få en chans till en köplats på Rolex.
Och att ändra på ett vinnande koncept vore självmål för dem bägge sålänge marknaden ser ut som den gör.
 
Det som talar emot tuffare tider argumentet är ju det inte direkt är gemene man som köper Rolex. De tillverkas 1 miljon Rolex per år, 0.1% av världens rikaste alltså 7-8 miljoner människor drabbas inte direkt av lågkonjunktur. Dom kan fortsätta shoppa hur mycket Rolex dom vill. Vi har ju tyvärr gått in i en värld som skapat större och större skillnader mellan fattiga och rika. I Sverige syns det litegrann, men i länder som USA/Kina osv så är det helt extremt.

Det måste till något i världsekonomin där de rika tappar rejält, hög inflation är visserligen en bra start för en sådan utjämning!
Hög inflation borde ju elda på Rolexköp sålände de (klockorna alltså) upplevs som värdebevarande. Gäller iofs allt som gör detta.

Vem fan vill sitta med skitga papperslappar som bara tappar köpkraft? Köp vad du kan nu som om det inte ökar i värde iallfall håller jämna steg med inflation.
 
AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina för flera år sedan.. 🙃
Hade nog varit bättre om du inte köpt allt som du kanske inte ville ha. Sålänge kon ger mjölk osv.
För det är ju ett vinstdrivande företag du handlar av som har ett enda mål. Tjäna så mycket pengar som man bara kan.
 
Hade nog varit bättre om du inte köpt allt som du kanske inte ville ha. Sålänge kon ger mjölk osv.
För det är ju ett vinstdrivande företag du handlar av som har ett enda mål. Tjäna så mycket pengar som man bara kan.

Hade nog varit bättre om du inte köpt allt som du kanske inte ville ha. Sålänge kon ger mjölk osv.
För det är ju ett vinstdrivande företag du handlar av som har ett enda mål. Tjäna så mycket pengar som man bara kan.
Intressant att folk spenderar massor med pengar på klockor de inte vill ha för att få "chansen" att köpa en Rolex. När 99% inte ens bryr sig om vad man har på armen. Drivkraften att visa status är helt galen, haha! Jag skulle gärna köpa en OP41, men inte fasiken säljer jag min själ o ställer mig på alla fyra för att få köpa en hos en AD.
Psykologin i det hela är väldigt intressant. Fenomenet finns även i whiskysamlandet som jag är mer aktiv i. Räcker att det börjar skrivas om ett kommande släpp så blir folk helt galna och skulle kunna sälja sin morsa för att få köpa en flaska, hahaha!
 
Gjorde Rolex det du föreslår så kan de stänga dörrarna och gå hem. Om alla kan köpa är det ju inte exklusivt och därmed totalt ointressant.
Det var väl Panerai eller möjligtvis Hublot som gjorde just detta. Var heta som fan och ökade produktionen för att möta köpsuget. Kan du ge bort en sådan idag?

Fundera på varför Breitling två dörrar bort är helt tomt trots service i klass med AP House medan utanför Rolex köar folk utomhus trots snålblåst och duggregn.

Rolex SA skrattar hela vägen till banken alldeles oavsett hur mycket välgörenhetsstiftelse de är. Varenda pryl de bonkarihop är såld. AF skrattar de också då kön ringlar lång utanför och kunder köper osäljbar skit bara för att få en chans till en köplats på Rolex.
Och att ändra på ett vinnande koncept vore självmål för dem bägge sålänge marknaden ser ut som den gör.

App app app! Inte tala illa om Panerai! 😁

Tror du menar Hublot ärligt talat … OP har dock sannerligen haft en ytterst tveksam top-line strategi (om man nu bryr sig om sitt varumärke dvs). Man jobbar ju enkom med limiterade upplagor. Däremot kan man tydligen ha hur många limiterade upplagor som helst - med hur kassa specifikationer som helst. Det som räddade OP vs Hublot var att man hade ett mer gediget varumärke att stå på när man släppt idiotiska klockor så som: dykare utan vattentålighet och boutique ed med outsmyckade eta-verk. OPs fanbase är starkare än Hublots dito.

Hublot fullständigt mjölkade varenda tillgång man hade och litade blint på att nyrika jänkare skulle fortsätta köpa. Och de säljer ju inte dåligt, men andrahandsvärdet är ju som bekant sådär.

Breitling är ett annat intressant exempel. Efter Breitlings konkurs 1979 köpte Schneider upp det. Breitling hade ju onekligen ett mycket starkt varumärke tidigare och detta mjölkades rätt hårt under 20-25 år innan (andrahands)marknaden lessnade helt. Igen, det betyder knappast att klockorna sålde dåligt. Bara att andrahandsmarknaden inte favoriserade dem. 2017 såldes Breitling till CVC (PE) och jag som alltid favoriserar ägarformer inom lyx som är antingen stiftelser eller familjer (över private equity) måste ändå säga att CVC har gjort ett mycket bra jobb! Man har vårdar varumärkets DNA betydligt bättre än Schneider (tycker jag).

Det blir intressant att se vart detta tar vägen!

Men summa summarum, de klockmärken vi entusiaster ratar och anser (för tillfället) värdelösa säljer inte dåligt. De har (oftast) bara ett kasst andrahandsvärde. Med det sagt, ”vi” utgör bara en bråkdel av klockmarknaden. Och således är den del som utgör den faktiska marknaden drivna av helt andra värden och därmed antingen opåverkade av fluktueringar i den eller väldigt beroende av dem (tänk medelklass i västvärlden).

En lärdom från tidigare kriser är att varumärken med starka anor och varumärken klarar sig bättre än andra. (Se Finanskrisen tex). Därför tror jag Rolex, AP och Patek fortsatt kommer klara sig minst dåligt de närmaste åren.
 
Intressant att folk spenderar massor med pengar på klockor de inte vill ha för att få "chansen" att köpa en Rolex. När 99% inte ens bryr sig om vad man har på armen. Drivkraften att visa status är helt galen, haha! Jag skulle gärna köpa en OP41, men inte fasiken säljer jag min själ o ställer mig på alla fyra för att få köpa en hos en AD.
Psykologin i det hela är väldigt intressant. Fenomenet finns även i whiskysamlandet som jag är mer aktiv i. Räcker att det börjar skrivas om ett kommande släpp så blir folk helt galna och skulle kunna sälja sin morsa för att få köpa en flaska, hahaha!
Förhoppningen om "Gratis pengar" är väl mer motiverande än status tror iallfall jag,även om det senare också är en god morot.
Whiskey säger du.Pappy Van Winkle är väl ett sådant exempel där andrahandsmarknaden fullkomligt exploderat?
 
Förhoppningen om "Gratis pengar" är väl mer motiverande än status tror iallfall jag,även om det senare också är en god morot.
Whiskey säger du.Pappy Van Winkle är väl ett sådant exempel där andrahandsmarknaden fullkomligt exploderat?
Macallan och även Ardbeg. Men mycket hänger på vårt spritmonopol som gör att priserna är mycket under världsmarknadspriset här. Folk ser möjligheten att sälja utomlands och tjäna snabba cash.
 
Rolex SA skrattar hela vägen till banken alldeles oavsett hur mycket välgörenhetsstiftelse de är. Varenda pryl de bonkarihop är såld. AF skrattar de också då kön ringlar lång utanför och kunder köper osäljbar skit bara för att få en chans till en köplats på Rolex.
Och att ändra på ett vinnande koncept vore självmål för dem bägge sålänge marknaden ser ut som den gör.
Att Rolex skrattar hela vägen till banken är helt säkert, det gör även deras ÅF.
Jag läste en artikel i Hoodinkee där de hävdade att ÅF tjänar mellan 25-45% på varje såld Rolex klocka.

Att Rolex då som tillverkare fortsätter leverera till ÅF istället för att öppna egna butiker är anmärkningsvärt.
Mig veterligen äger de endast 1 enda butik själva.
 
App app app! Inte tala illa om Panerai! 😁

Tror du menar Hublot ärligt talat … OP har dock sannerligen haft en ytterst tveksam top-line strategi (om man nu bryr sig om sitt varumärke dvs). Man jobbar ju enkom med limiterade upplagor. Däremot kan man tydligen ha hur många limiterade upplagor som helst - med hur kassa specifikationer som helst. Det som räddade OP vs Hublot var att man hade ett mer gediget varumärke att stå på när man släppt idiotiska klockor så som: dykare utan vattentålighet och boutique ed med outsmyckade eta-verk. OPs fanbase är starkare än Hublots dito.

Hublot fullständigt mjölkade varenda tillgång man hade och litade blint på att nyrika jänkare skulle fortsätta köpa. Och de säljer ju inte dåligt, men andrahandsvärdet är ju som bekant sådär.

Breitling är ett annat intressant exempel. Efter Breitlings konkurs 1979 köpte Schneider upp det. Breitling hade ju onekligen ett mycket starkt varumärke tidigare och detta mjölkades rätt hårt under 20-25 år innan (andrahands)marknaden lessnade helt. Igen, det betyder knappast att klockorna sålde dåligt. Bara att andrahandsmarknaden inte favoriserade dem. 2017 såldes Breitling till CVC (PE) och jag som alltid favoriserar ägarformer inom lyx som är antingen stiftelser eller familjer (över private equity) måste ändå säga att CVC har gjort ett mycket bra jobb! Man har vårdar varumärkets DNA betydligt bättre än Schneider (tycker jag).

Det blir intressant att se vart detta tar vägen!

Men summa summarum, de klockmärken vi entusiaster ratar och anser (för tillfället) värdelösa säljer inte dåligt. De har (oftast) bara ett kasst andrahandsvärde. Med det sagt, ”vi” utgör bara en bråkdel av klockmarknaden. Och således är den del som utgör den faktiska marknaden drivna av helt andra värden och därmed antingen opåverkade av fluktueringar i den eller väldigt beroende av dem (tänk medelklass i västvärlden).

En lärdom från tidigare kriser är att varumärken med starka anor och varumärken klarar sig bättre än andra. (Se Finanskrisen tex). Därför tror jag Rolex, AP och Patek fortsatt kommer klara sig minst dåligt de närmaste åren.
Vissa gillar ju surströmming också :happyhappy:

Men riktigt bra information/analys där jag som vanligt här på forumet får lära mig något av någon som besitter mer kunskap i ämnet än mig själv.
Man eller rättare sagt jag glömmer ju bort att vi som befolkar dessa forum utgör precis som du säger en försvinnande liten del av klock-köparna och vad vi tycker och tänker är relativt ointressant för den stora massan.

Är det för tidigt att börja med Champagne är min nästa fundering....

Trevlig Måndagsmorgon på Er alla....ja även ni som gillar suströmmingsklockor;)
 
Sant, men tror helt ärligt inte det är den kategorin som driver rolexmarknaden. Lite fundersam på Rolex strategi. Varför mättar man inte marknaden med stålmodeller om nu marknaden efterfrågar det. Jag menar att Rolex får ju inte ta del av andrahandsmarknaden. Är det inte bättre för dem att sälja fler stål i förstaled? De får väl helt enkelt minska produktionen på de mindre populära modellerna. Sedan kan man fundera på hur mycket merförsäljning Rolex förlorar på genom att man inte kan gå in i en butik o köpa sig en klocka man vill ha, utan att behöva vänta i 24mån. Det är nog väldigt många som lägger sina surt förvärvade slantar på annat märke då.
Finns nog ganska många om man ser på världens befolkning som skulle kunna tänka sig lägga en skaplig hacka pengar på en fin rolexklocka när de firar något, som en 40,50,60årsdag eller vad man nu firar.
Men finns de inte tillgängliga så hamnar de slantarna hos tex Omega eller annat välkänt märke.

Anta att produktionskapaciteten är begränsad vilket den är. En guldklocka säljer för 3-4x av vad en stålklocka gör, innehåller exakt samma urverk, och kräver långt mindre än 3-4x av arbetsinsatsen/tillverkningskostnaden. Det enda som skiljer är materialkostnad på typ guld för kanske 50kkr. Där ser du varför Rolex mycket hellre ökar procentandelen guldklockor i sin output snarare än att ”mätta marknaden på stål”.
 
Macallan och även Ardbeg. Men mycket hänger på vårt spritmonopol som gör att priserna är mycket under världsmarknadspriset här. Folk ser möjligheten att sälja utomlands och tjäna snabba cash.
Hur tänkte du nu?
Tillverkaren sätter väl ett pris på sin vara (precis som Rolex) och Vin&Sprit AB kan väl omöjligen göra något åt detta mer än lägga på svenska skattesatser.
Att sedan kunderna på en internationell marknad upplever detta pris som årets rea är ju mågot helt annat (återigen precis som Rolex)
 
Hur tänkte du nu?
Tillverkaren sätter väl ett pris på sin vara (precis som Rolex) och Vin&Sprit AB kan väl omöjligen göra något åt detta mer än lägga på svenska skattesatser.
Att sedan kunderna på en internationell marknad upplever detta pris som årets rea är ju mågot helt annat (återigen precis som Rolex)
Du tror inte Systembolaget kan pressa inköpspriset som världens största sprit och vin importör. Jämför en Highland park 18 på Systembolaget och internationellt ;-)
Handlar om volymerna på inköp. Sedan tillkommer enbart den fasta alkoholskatten på det.
Äger du en whiskybutik i säg UK, nog fan kommer du lägga på massor på priset på en flaska du vet är eftertraktad. Så jobbar inte Systembolaget.
 
Att Rolex skrattar hela vägen till banken är helt säkert, det gör även deras ÅF.
Jag läste en artikel i Hoodinkee där de hävdade att ÅF tjänar mellan 25-45% på varje såld Rolex klocka.

Att Rolex då som tillverkare fortsätter leverera till ÅF istället för att öppna egna butiker är anmärkningsvärt.
Mig veterligen äger de endast 1 enda butik själva.

Rolex med sitt nuvarande återförsäljarnätverk kan alltså tvinga AD till förbetalning av en klockmix som ADn inte får bestämma själv, ADn betalar för all branding/renovering och lokal marknadsföring, etc. Rolex ger också lägre marginal mot msrp till AD än vad andra märken gör (standard är 50%). Allt detta utan att behöva smälla upp butiker på alla de dyraste gatorna i världen.

Butiken i Geneve används som en mall för ny butiksdesign/skyltning.
 
Du tror inte Systembolaget kan pressa inköpspriset som världens största sprit och vin importör. Jämför en Highland park 18 på Systembolaget och internationellt ;-)
Handlar om volymerna på inköp. Sedan tillkommer enbart den fasta alkoholskatten på det.
Äger du en whiskybutik i säg UK, nog fan kommer du lägga på massor på priset på en flaska du vet är eftertraktad. Så jobbar inte Systembolaget.

Nah. Systembolaget har alltid 17% prispåslag på inköpspris exkl skatter.
 
Du tror inte Systembolaget kan pressa inköpspriset som världens största sprit och vin importör. Jämför en Highland park 18 på Systembolaget och internationellt ;-)
Handlar om volymerna på inköp.
Jag säger inte att du har fel,men för mig verkar det otroligt att Vin&Sprit AB skulle vara väldens största importör av alkohol i pluttlandet Sverige.
Men konstigare saker har ju hänt.

Pressa priset? Det hade jag aldrig en tänkt tanken på att de skulle göra då det återigen lika lite som hos Rolex ligger i deras intresse. De ska väl slå vakt om folkhälsan eller något sådant?
Är väl snarare att de inte lägger på vad marknaden tål utan säljer för inköpspris+marginal+skatter. Trodde iallfall jag vilket ju givetvis kan vara helfel och förmodligen totalt OT för denna tråd
 
Hej, ursäkta jag som är otydlig. När jag köpte denna för ca 60 KSEK för 5 år sen kändes det både som att den var något mindre stöldbegärlig (lyxklockor har ju fungerat som ”valuta” bland kriminella rätt länge men känns som att det ökat senaste åren) och att den gick inom ramen för hemförsäkringen (100 KSEK). Nu har förutsättningarna förändrats - alltså börjar klockan kännas för ”dyr att gå runt med”.
Jag känner igen det här också. Jag köpte min 116264 begagnad för 36k för ett antal år sedan. Nu är den värd åtminstonde det dubbla (en i liknande skick såldes för för 75k på KS iår).
Förut kände jag mig ok med att ha på mig den whenever, och att ha den när jag cyklar o.s.v. men allteftersom det kryper närmare och närmare 100k på handleden så känns det inte riktigt ok. Både om man skulle råka paja den, och såklart ur stöldbegärlighetssynpunkt.

Och liksom... det är en fin klocka, men är den verkligen jävla mycket roligare än andra lite billigare klockor man har?

Är nog läge att sälja den snart. Synd att marknaden för försäljningar knappast är optimal just nu dock, så får väl glömma bort den i bankfack några år eller nåt

Det här är ju verkligen ett first world problem dock, så dumt att "klaga"
 
Jag känner igen det här också. Jag köpte min 116264 begagnad för 36k för ett antal år sedan. Nu är den värd åtminstonde det dubbla (en i liknande skick såldes för för 75k på KS iår).
Förut kände jag mig ok med att ha på mig den whenever, och att ha den när jag cyklar o.s.v. men allteftersom det kryper närmare och närmare 100k på handleden så känns det inte riktigt ok. Både om man skulle råka paja den, och såklart ur stöldbegärlighetssynpunkt.

Och liksom... det är en fin klocka, men är den verkligen jävla mycket roligare än andra lite billigare klockor man har?

Är nog läge att sälja den snart. Synd att marknaden för försäljningar knappast är optimal just nu dock, så får väl glömma bort den i bankfack några år eller nåt
Du har väl en hemförsäkring? Brukar täcka åtminstone 80-100k om du pajar klockan eller blir bestulen.
 
Problemet som jag ser det är inte själva värdet i sig utan eventuella risker som uppstår vid ett rån som inte går att ersätta med pengar
 
Sen åtminstonde för mig så känns det lite som att jag kan lika gärna ha på mig nåt lite billigare från Sinn/Omega/GS istället.
Blir lika glad för det liksom, dom är också fina och jag har inget behov av att försöka signalera nåt genom att ha på mig en Rolex som prispumpats till mer än dubbla inköpspriset av oklar anledning (... dags att byta avatarbild kanske ja).

Lika bra att casha ut den då, och köpa sig nåt fint. Typ Bregott, Bensin eller Kaffe eller nåt annat som är dyrt nu.
 
Tillbaka
Topp