• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Marwa

Omega
Det missgynnar klockälskare pga att dagens corona-boostade priser lockar till sig väldigt mycket folk som ser klockorna enbart som feta påsar med pengar.

En bättre analogi än din är tulpanhysterin på 1600-talet. De som verkligen gillade dem och var intresserade av botanik hade inte råd att köpa, odla och undersöka mer än kanske en under hela sin livstid. De ökade priserna gynnade istället folk som hellre förvarade lökarna i kassaskåp och samlade på sig för att sälja dyrt… ja tills bubblan sprack då.

Jag kan faktiskt inte låta bli att vara lite skadeglad åt de som bunkrat på sig en massa Rolex klockor för att sälja dyrt, nu blir tvungna att paniksälja för att rädda sin ruttna verksamhet.

Jag vet ”dont hate the player…” men utan dem skulle det inte råda brist på klockor. De producerar ju över en miljon klockor årligen perkele!

18E197D2-0FF8-4765-B1B3-A0D1BEB81B32.jpeg 9B16F04B-69F6-43C1-AE9E-7191109DAAD9.jpeg
Lång väntetid? Ja dessa måste ju få sina 100ex först….
Hm...... uppenbarligen vill rolex ha denna situation, annars skulle de inte skeppa 100 exemplar av en klocka till ett enda kundnummer ?
 

FlipSwede

Rolex
Hm...... uppenbarligen vill rolex ha denna situation, annars skulle de inte skeppa 100 exemplar av en klocka till ett enda kundnummer ?
Rolex skeppar inte en enda klocka till nagot kundnummer om du nu inte med det menar en AF.
Och da hoppas jag denne far bra mycket mer an 100 klockor om dorrarna fortsatt ska vara oppna
 

FlipSwede

Rolex
Det missgynnar klockälskare pga att dagens corona-boostade priser lockar till sig väldigt mycket folk som ser klockorna enbart som feta påsar med pengar.

En bättre analogi än din är tulpanhysterin på 1600-talet. De som verkligen gillade dem och var intresserade av botanik hade inte råd att köpa, odla och undersöka mer än kanske en under hela sin livstid. De ökade priserna gynnade istället folk som hellre förvarade lökarna i kassaskåp och samlade på sig för att sälja dyrt… ja tills bubblan sprack då.

Jag kan faktiskt inte låta bli att vara lite skadeglad åt de som bunkrat på sig en massa Rolex klockor för att sälja dyrt, nu blir tvungna att paniksälja för att rädda sin ruttna verksamhet.

Jag vet ”dont hate the player…” men utan dem skulle det inte råda brist på klockor. De producerar ju över en miljon klockor årligen perkele!

18E197D2-0FF8-4765-B1B3-A0D1BEB81B32.jpeg 9B16F04B-69F6-43C1-AE9E-7191109DAAD9.jpeg
Lång väntetid? Ja dessa måste ju få sina 100ex först….
Brist pa Rolexklockor ar det ju knappast.
Brist pa gratis pengar ,oavsett om det ar en illusion eller ej, ar det oftast.

Dessutom ar det fordjavligt hur dagen bostadpriser forstort for oss bostadsalskare.
Man borde forbjuda vinst eller beskatta denna med 200% minst...
 
Hm...... uppenbarligen vill rolex ha denna situation, annars skulle de inte skeppa 100 exemplar av en klocka till ett enda kundnummer ?
Vet inte om du trollar nu men de skickar ju förstås inte klockorna direkt till dem. Det är flippare som säljer sina klockor direkt efter att de hämtat ut dem från en AD, samt skrupelösa AD:s som säljer till dem för högre än listpris.

Det skär lite i mina ögon varje gång jag ser en Rolex till salu som är mindre än 1år gammal...
 

Marwa

Omega
Vet inte om du trollar nu men de skickar ju förstås inte klockorna direkt till dem. Det är flippare som säljer sina klockor direkt efter att de hämtat ut dem från en AD, samt skrupelösa AD:s som säljer till dem för högre än listpris.

Det skär lite i mina ögon varje gång jag ser en Rolex till salu som är mindre än 1år gammal...
Rolex bör kunna städa upp lite bland vissa AD:s ? Om de ville....
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vet inte om du trollar nu men de skickar ju förstås inte klockorna direkt till dem. Det är flippare som säljer sina klockor direkt efter att de hämtat ut dem från en AD, samt skrupelösa AD:s som säljer till dem för högre än listpris.

Det skär lite i mina ögon varje gång jag ser en Rolex till salu som är mindre än 1år gammal...

Var inte du inne på samma grej då?

Hej, ber om ursäkt i förväg för en potentiellt dum fråga.
Det är så att jag hörde av mig till två olika AD om en Rolexklocka igår och idag fick jag svar av båda att kötiden är kanske 1 år men att de kan skriva upp mig i kölistan. Är det okej att skriva upp sig på båda väntelistorna? Sen när klockorna kommer, är det jättefult att tacka ja till båda men med intentionen att sälja en av dem?
 

Marwa

Omega
Det har de val gjort?
Kapat (minst) nagra hundra AFs de senaste aren. Sedan om det var enbart sadana som lag pa fel plats,inte ville vara Rolex till lags med diverse ombyggnader,frivilligt slutade,eller ertappades med hela handen nere i syltburken ska jag lata vara osagt.
Ok.

Det jag fiskar efter är om rolex själva egentligen vill ha denna situation, eller om de inte vill/ville ha denna situation så har de endå lyckats dra nytta av nuvarande marknadsläge och gör bedömningen att de långsiktigt tjänar på på nuvarande situation med gråhandlare, kötider, flippare , hype och tidigare lite tokigt höga priser som nu kanske börjar stagnera något.
 

FlipSwede

Rolex
Ok.

Det jag fiskar efter är om rolex själva egentligen vill ha denna situation, eller om de inte vill/ville ha denna situation så har de endå lyckats dra nytta av nuvarande marknadsläge och gör bedömningen att de långsiktigt tjänar på på nuvarande situation med gråhandlare, kötider, flippare , hype och tidigare lite tokigt höga priser som nu kanske börjar stagnera något.
Om du med Rolex menar Rolex SA sa ar jag helt overtygad om att de skrattar hela vagen till banken.
Vilken tillverkare av stenalderslyxprylar skulle inte vilja ha mer kunder an prylar de bonkar ihop och fullt drag hos varenda AF?

Ville man losa problemet over en natt sa kunde man ju helt sonika skrota de totalt meningslosa listpriserna och istallet infora ett minimipris,(om man nu ar radd for jo-jo-priser vilket kunde ses som daligt for varumarket eller nagot annat affarstekniskt som jag inte begriper) som inte far understigas,men att darutover ar varje AF fri att satta sitt eget (pris alltsa).
Da kunde ju alla klockalskare kopa vad de ville utan(formodat langre) vantan. Precis som de kan idag
 
Var inte du inne på samma grej då?
Har du inte stött på en hycklare förut?

Ej varit inne på att skaffa en Rolex på flera år innan jag fick syn på nya AK. Så till mitt försvar hade jag inte riktigt koll på hur marknaden funkade nu, därför jag frågade också då jag var osäker. Men duktigt av dig att leta 1 år tillbaka bland mina inlägg.
 

Marwa

Omega
Om du med Rolex menar Rolex SA sa ar jag helt overtygad om att de skrattar hela vagen till banken.
Vilken tillverkare av stenalderslyxprylar skulle inte vilja ha mer kunder an prylar de bonkar ihop och fullt drag hos varenda AF?

Ville man losa problemet over en natt sa kunde man ju helt sonika skrota de totalt meningslosa listpriserna och istallet infora ett minimipris,(om man nu ar radd for jo-jo-priser vilket kunde ses som daligt for varumarket eller nagot annat affarstekniskt som jag inte begriper) som inte far understigas,men att darutover ar varje AF fri att satta sitt eget (pris alltsa).
Da kunde ju alla klockalskare kopa vad de ville utan(formodat langre) vantan. Precis som de kan idag
De var nog svaret på min fråga.

På riktigt lång sikt så kanske varumärket blir skadat av all turbulens.
Jag hade personligen inte känt mig "utvald" av att stå i kö hos en AD i ett år för att på nåder få köpa en klocka, sen kan jag ju erkänna att 100k är mitt absoluta känslomässiga maxpris för en klocka så jag är egentligen ingen kund rolex bryr sig om.
 

Andwal

Omega
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O
 

enlimpa

Omega
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O
Kör! Skönt att avnjuta på handleden när siffrorna på banken äts upp av inflationen. 😎
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O

Låter alltså som att du inte vill ha klockan utan bara kunna sälja den med vinst. Det lär du säkert göra, i sämre fall plus/minus noll. Men det finns ju alltid en risk.
 

FlipSwede

Rolex
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O
Har du bett om klockan och sedan tackar nej nar du nu erbjuds sa kan det ju bli ratt tyst I telefon framover.....
Var du bara pa ratt plats vid ratt tid kan det val kvitta om du bara skulle tjana slant.

Listpris lar ju inte bli lagre an vad det ar idag om du nu inte ska bli grov brottsling och fuska moms.
Vad som hander pa begmarknaden gissar du lika bra som nagon annan
 

Andwal

Omega
Nej absolut inte så, jag har haft 2 rolex tidigare och har andra fina klockor också. Dessa har jag köpt för att jag verkligen vill ha dem. Men det är ändå mycket pengar att lägga på en klocka... och jag är inte gjord av pengar, tyvärr! Det lutar åt ett köp och sen håller jag tummarna att det inte dippar allt för mycket mer :)
 

Andwal

Omega
Har du bett om klockan och sedan tackar nej nar du nu erbjuds sa kan det ju bli ratt tyst I telefon framover.....
Var du bara pa ratt plats vid ratt tid kan det val kvitta om du bara skulle tjana slant.

Listpris lar ju inte bli lagre an vad det ar idag om du nu inte ska bli grov brottsling och fuska moms.
Vad som hander pa begmarknaden gissar du lika bra som nagon annan
Absolut! Dock är det inte samma spec som jag frågat om som jag blivit erbjuden.. Men detta är absolut en fin klocka
 

Eriksmar

Breitling
Hej! Jag följde denna auktion väldigt noga och fegade ur i sista sekund. Detta måste ju vara bland de fulaste Rolex som går att hitta https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=15

Kollat runt på Chrono24 samt hela nätet efter denna klocka och ser ut att ligga på ett bra mycket högre pris än vad den klubbades för.
Mailade och fick svar att klockan är riktig men de kunde inte garantera bezel & tavlans äkthet.

Vad tror ni, missade man sin chans på ett klipp eller var det bra att avstå?
 
Topp