• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

ScubaKing

Audemars
309061299_5014449071988264_8847850225300698665_n.jpg
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Tja sitter det en massa investerare på klockor de skiter i annat än som just investering så känns det väl rimligt att en del av dessa cuttar sina losses och skeppar ut ”lagret” på marknaden - att denna skulle dränkas av osäljbara rollar annat än möjligen lokalt är väl tveksamt men nog kommer sannolikt en och annan förlora lite pengar på det här, det tror jag nog.

Sedan blir man ju som ”oinsatt pga ointresserad” ändå lite nyfiken på vilka pengar det är som är uppknutna i dessa grålager - är det egna slantar eller är de upplånade till de senaste årens cirkusräta? Inte så att det har någon betydelse på det stora hela taget för en sådan som mig som befinner mig ganska långt från den världen - men det gäller å andra sidan för kärnreaktorer också och även sådana kan vara intressant att fundera kring hur de fungerar på ett ungefär 🤷‍♂️
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Köpa billigt och sälja dyrt är själva plattformen i de flesta framgångsrika affärsverksamheter😁

Men jag förstår vad du menar.
Det är jag helt med på. MEN tycker det funkar om det är ett rent köp. Då kan man pruta för att göra en god affär. Men inte genom att övervärdera sina egna klockor som man vill byta med.
 

FlipSwede

Audemars
Det är jag helt med på. MEN tycker det funkar om det är ett rent köp. Då kan man pruta för att göra en god affär. Men inte genom att övervärdera sina egna klockor som man vill byta med.
Det ar val bland det vanligaste som forekommer. Bytesforslag som ena sidan tycker ar idioti.

Min pryl ar ju vard jatte-jatte-jattemycket. Och din ar ju vardelos.
Tycker du inte som jag? Da ar du ju bara dum.
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Det ar val bland det vanligaste som forekommer. Bytesforslag som ena sidan tycker ar idioti.

Min pryl ar ju vard jatte-jatte-jattemycket. Och din ar ju vardelos.
Tycker du inte som jag? Da ar du ju bara dum.
Ja, det kanske bara är jag som tycker att det är konstigt att använda sig av den nedåtgående trenden i pris på den ena partens klocka men köra hög prissättning på sin egen klocka av samma märke. Om det vore två olika affärer så förstår jag. Men inte i samma affär. 😃
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Audemars
Ja, det kanske bara är jag som tycker att det är konstigt att använda sig av den nedåtgående trenden i pris på den ena partens klocka men köra hög prissättning på sin egen klocka av samma märke. Om det vore två olika affärer så förstår jag. Men inte i samma affär. :woot:
Varfor det?
Jag vill ju inte forlora nagot pa min pryl. Dig daremot skiter ju jag i om du tappar 75%. Sa kommer ofta forslagen vid byten.
Men det ar ju inte varre an att saga Nej Tack eller klicka Delete.
Varre da med det klientel som inte ger sig utan borjar grata,tjata,hota eller insistera pa hur otroligt dum i hela mitt huvud jag ar som inte forstar....

Jag fick en gang forslaget att byta min bil i 300K klassen mot en 40fots container med begagnade kylskap som skulle till Stena for destruering.
Men om man skeppade dessa till Gabon istallet och salde dem styckvis sa kunde man nog far ut 1M pastod den fransktalande herren....

Jag tyckte han kunde gora det sjalv och aterkomma med pengar. Da fick jag lara mig nya franska ord :woot:
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Varfor det?
Jag vill ju inte forlora nagot pa min pryl. Dig daremot skiter ju jag i om du tappar 75%. Sa kommer ofta forslagen vid byten.
Men det ar ju inte varre an att saga Nej Tack eller klicka Delete.
Varre da med det klientel som inte ger sig utan borjar grata,tjata,hota eller insistera pa hur otroligt dum i hela mitt huvud jag ar som inte forstar....

Jag fick en gang forslaget att byta min bil i 300K klassen mot en 40fots container med begagnade kylskap som skulle till Stena for destruering.
Men om man skeppade dessa till Gabon istallet och salde dem styckvis sa kunde man nog far ut 1M pastod den fransktalande herren....

Jag tyckte han kunde gora det sjalv och aterkomma med pengar. Da fick jag lara mig nya franska ord :woot:

Japp, precis så har jag gjort. Jag fattar att det bara är att säga nej tack! Men fenomenet har uppstått för mig på senare tid. Och min analys är precis som någon tidigare i tråden poängterade. Man har gett premium för klockan och vill inte förlora pengarna man plöjt in utan man vill försöka köpa sig uppåt med priserna man själv har gett..
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Japp, precis så har jag gjort. Jag fattar att det bara är att säga nej tack! Men fenomenet har uppstått för mig på senare tid. Och min analys är precis som någon tidigare i tråden poängterade. Man har gett premium för klockan och vill inte förlora pengarna man plöjt in utan man vill försöka köpa sig uppåt med priserna man själv har gett..
Klassisk tråd…
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Var nyss 10 Rolex på sida 1 på säljes. Nytt rekord?

Och Kaplans har väsentligt mindre förhandsbud än senaste vändorna. Blir spännande att följa Important Timepieces och Klockkvaliteten.
Det är trångt i utgången nu.

Jag tycker väl mest synd om de som köpte nån hypemodell lite för att testa när värdet var så stabilt. Om det nu finns några sådana.. jag hade kunnat vara en sådan. Annars är det ju inte en oväntad utveckling direkt.
 

veor

Omega
Hur ser det ut hos återförsäljarna idag? Var hos Rob för cirka två år sedan, och då var väntelistan full för en Explorer. Annat idag om man vill gå och betala handpenning?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hur ser det ut hos återförsäljarna idag? Var hos Rob för cirka två år sedan, och då var väntelistan full för en Explorer. Annat idag om man vill gå och betala handpenning?
Jag frågade om Explorer hos Rob för ett par veckor sedan, två års väntetid men inte stängd lista. Själv la jag handpenning på en silver OP36 med ca 6 månaders väntetid.
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Dags att döpa om tråden då! Dessutom är det bra för oss som gillar klockor på riktigt….
Jag gillar klockor. På riktigt. Och det är trevligt med värdeökning även om jag inte tänker sälja. Varför är du emot värdeökning? För oss som gillar klockor är det ju en icke fråga. Varför heja på värdeminskning för oss som väntat tålmodigt hos AD?
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar klockor. Och det är trevligt med värdeökning även om jag inte tänker sälja. Varför är du emot värdeökning? För oss som gillar klockor är det ju en icke fråga. Varför heja på värdeminskning för oss som väntat tålmodigt hos AD?
Är det inte också bra för er som väntar om marknaden svalnar lite? Eller minskar glädjen om andrahandsvärdet är lägre?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar klockor. Och det är trevligt med värdeökning även om jag inte tänker sälja. Varför är du emot värdeökning? För oss som gillar klockor är det ju en icke fråga. Varför heja på värdeminskning för oss som väntat tålmodigt hos AD?
Vad har värdeminskning med att man väntar på sin klocka från AD att göra? Tänker du sälja med vinst dagen efter du hämtat ut den så förstår jag frustrationen.

Jag gillar också klockor, jag kan köpa fler om priset är rimligt. För mig är en klocka aldrig en investering, utan en upplevelse. Har säkert såld 20-30 st till mellan liten och stor förlust, inte viktigt för mig. Tappar jag tex 5-10 tusen på en klocka jag ägt i ett par år så ser jag mer att jag fått chansen att låna den för nån 100 lapp i månaden. Det är inte så att jag gillar att förlora pengar, men det har blivit så bara :)

Att se klockor som en investering tycker jag är knepigt…..som entusiast. Visst…..jag förstår dem som gör det…..flertalet misslyckas dock…..på hobbynivå. Att folk ser det som investeringar gynnar inte mig alls som jag ser på klockor……så därför ser jag det som sunt och hoppas på fortsatt prisfall…..
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Vad har värdeminskning med att man väntar på sin klocka från AD att göra? Tänker du sälja med vinst dagen efter du hämtat ut den så förstår jag frustrationen.

Jag gillar också klockor, jag kan köpa fler om priset är rimligt. För mig är en klocka aldrig en investering, utan en upplevelse. Har säkert såld 20-30 st till mellan liten och stor förlust, inte viktigt för mig. Tappar jag tex 5-10 tusen på en klocka jag ägt i ett par år så ser jag mer att jag fått chansen att låna den för nån 100 lapp i månaden. Det är inte så att jag gillar att förlora pengar, men det har blivit så bara :)

Att se klockor som en investering tycker jag är knepigt…..som entusiast. Visst…..jag förstår dem som gör det…..flertalet misslyckas dock…..på hobbynivå. Att folk ser det som investeringar gynnar inte mig alls som jag ser på klockor……så därför ser jag det som sunt och hoppas på fortsatt prisfall
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Men önskar ni inte då också prisfall på era hus/borätter, aktier, och pensioner? Att hoppas att dessa stiger i värde är väll då lika fult? Även om ni inte tänker sälja, gå i pension nu…
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Men önskar ni inte då också prisfall på era hus/borätter, aktier, och pensioner? Att hoppas att dessa stiger i värde är väll då lika fult? Även om ni inte tänker sälja, gå i pension nu…
Fult, det är inte fult att tjäna 💵💵 på klockor….bara att det inte är min grej.

Min bostad är inget jag speckar på direkt. Säljer jag dyrt…..köper jag dyrt…..svårt att komma undan det….samma marknad.

Pension ser jag annorlunda på. Hela tanken med systemet är värdeökning på sikt. Annars skulle det inte fungera öht…..det går inte att betala in de summor idag, som ska plockas ut i pension om 30 år….utan värdeökning…
 
Men önskar ni inte då också prisfall på era hus/borätter, aktier, och pensioner? Att hoppas att dessa stiger i värde är väll då lika fult? Även om ni inte tänker sälja, gå i pension nu…
Det missgynnar klockälskare pga att dagens corona-boostade priser lockar till sig väldigt mycket folk som ser klockorna enbart som feta påsar med pengar.

En bättre analogi än din är tulpanhysterin på 1600-talet. De som verkligen gillade dem och var intresserade av botanik hade inte råd att köpa, odla och undersöka mer än kanske en under hela sin livstid. De ökade priserna gynnade istället folk som hellre förvarade lökarna i kassaskåp och samlade på sig för att sälja dyrt… ja tills bubblan sprack då.

Jag kan faktiskt inte låta bli att vara lite skadeglad åt de som bunkrat på sig en massa Rolex klockor för att sälja dyrt, nu blir tvungna att paniksälja för att rädda sin ruttna verksamhet.

Jag vet ”dont hate the player…” men utan dem skulle det inte råda brist på klockor. De producerar ju över en miljon klockor årligen perkele!

18E197D2-0FF8-4765-B1B3-A0D1BEB81B32.jpeg 9B16F04B-69F6-43C1-AE9E-7191109DAAD9.jpeg
Lång väntetid? Ja dessa måste ju få sina 100ex först….
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Men önskar ni inte då också prisfall på era hus/borätter, aktier, och pensioner? Att hoppas att dessa stiger i värde är väll då lika fult? Även om ni inte tänker sälja, gå i pension nu…
Nu blandar du väl ihop olika saker? pension, aktier önskar väl alla värdeökning i. Bostäder, helt ärligt vem bryr sig? så länge det inte är volatilt så man tappar i samband med köp och sälj. Ser det som att ibland har man tur och ibland mindre.

Klockor är för mig i samma kategori som resor, goda viner, båtar, sportbilar osv. Jag köper det för att det är något jag vill uppleva. Självklart försöker jag minimera förluster genom att köpa till någorlunda rätt pris men under dessa 10 år är jag garanterat 2-300k minus på klockor. Några enstaka bra affärer som städat upp lite. Har varit trist i denna bransch senaste åren men med lite tur slipper vi denna hets snart... Tittar vi på köp/sälj och även blocket ser det redan nu ut att ha mattats av ordentligt.
 
Topp