• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

En fråga:
Har möjlighet att köpa en Datejust mintgrön i Danmark, går man bet på växelkursen i så fall?
Är det bättre att avvakta tills man får möjligheten här i Sverige?

En fråga:
Har möjlighet att köpa en Datejust mintgrön i Danmark, går man bet på växelkursen i så fall?
Är det bättre att avvakta tills man får möjligheten här i Sverige?
Vad menar du med att ”gå bet”? Ska du flippa så blir det nog svårt i närtid.
Sen vet jag inte vilken som är mintgrön.

Hur menar du med går bet? Vad är priset du köper för danska i kronor? Sedan kan du ju lätt räkna om till listpris i SEK
Jag ser alltså priset i sek på hemsidan och inte DKK så jag kan inte valutaomväxla kostnaden. Därav frågan om någon visste om kostnaden blir högre när den då köpa i Danmark kontra Sverige.

Jag ser alltså priset i sek på hemsidan och inte DKK så jag kan inte valutaomväxla kostnaden. Därav frågan om någon visste om kostnaden blir högre när den då köpa i Danmark kontra Sverige.
Om du blivit erbjuden så kanske butiken kan tänkas ge dig priset i DKK? Eller kanske känner du någon som kan surfa från Danmark?

Jag kör VPN så jag kan kika åt dig, säg bara vilken modell :)
Screenshot_20221015-074827.png

Men blir ju valutaväxling också, den kostar ju

Har på senaste märkt en rätt ocharmig trend. Har haft och har några klockor ute till försäljning. Följer marknaden rätt frekvent så har okej koll på hur den ser ut.

När man blir kontaktad och erbjuden byten så har vissa en tendens att vilja pruta ”för marknaden ser ut som den gör”. MEN klockorna de har till inbyte övervärderas. Hur tänker man då? 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Jag tänker att man ”borde” begripa att man inte kan köpa billigt och sälja dyrt på samma ”våg”. 🙄

Senast ändrad:
Fattar inte varför svenska kronan tar så mycket stryk!? Fan vad dyr Dansk!
Var i Köpenhamn för någon vecka sedan. Är ett skämt, fick Mail av både amex och Handelsbanken som varnade för att växlingen dessutom avvek och gjorde det hela ännu dyrare (var där över helgen).

Snart kommer hela Europa och dammsuger Zimbabwe oj menar Sverige på allt av värde🤷

Var i Köpenhamn för någon vecka sedan. Är ett skämt, fick Mail av både amex och Handelsbanken som varnade för att växlingen dessutom avvek och gjorde det hela ännu dyrare (var där över helgen).

Snart kommer hela Europa och dammsuger Zimbabwe oj menar Sverige på allt av värde🤷
Ja vi har ju så många framgångsrika företag, vad har Danmark förutom Lego? Ingves fortsätter höja räntan så, märkligt att vi ändå tappar mot i princip alla andra valutor.

Har på senaste märkt en rätt ocharmig trend. Har haft och har några klockor ute till försäljning. Följer marknaden rätt frekvent så har okej koll på hur den ser ut.

När man blir kontaktad och erbjuden byten så har vissa en tendens att vilja pruta ”för marknaden ser ut som den gör”. MEN klockorna de har till inbyte övervärderas. Hur tänker man då? 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Jag tänker att man ”borde” begripa att man inte kan köpa billigt och sälja dyrt på samma ”våg”. 🙄
Man ser väll värderingen på olika sätt eller så vill man helt enkel bara tjäna pengar / förlorar mindre 🤷🏼‍♂️

I Nordens Bangladesh (da Zimbabwe ar snordyrt ) ar det alltid rea for den som har hardvaluta.
Lyfter du dessutom Momsen sa kan det bli 40‐50% billigare an hemma pa tex LV.
Just Rolex ar det val bara RobE som saljer till turister och taxfree. Modeller som inte ar direkt svara dessutom.
Men billigt blir det sa helt overtygad om att du har ratt I din analys att prisokningar av magnitud ar att vanta pa sadant som har internationell marknad och kunder som reser for att handla

De har väl inte klivit på till listpris och måste minimera förlusten. Jag lovar att de är 0% intresserade av att bära din/dina klockor utan tänker sitta på/flippa dem när de ser en öppning.
Vet inte vad du erbjudits för byten men kan gissa att det är en taktik att byta till sig en hetare modell för att kunna flippa enklare.
Har bara dålig erfarenhet av byten själv, så jag rekommenderar sälj eller HODL. Skit i lycksökarna.

De har väl inte klivit på till listpris och måste minimera förlusten. Jag lovar att de är 0% intresserade av att bära din/dina klockor utan tänker sitta på/flippa dem när de ser en öppning.
Vet inte vad du erbjudits för byten men kan gissa att det är en taktik att byta till sig en hetare modell för att kunna flippa enklare.
Har bara dålig erfarenhet av byten själv, så jag rekommenderar sälj eller HODL. Skit i lycksökarna.
Finns både och. De som hämtat hos AD och de som köpt vid sidan.

Gemensamt är att det är som du säger förmodligen att man vill byta till sig en hetare modell. För det är oftast en Rolex tillsammans med en Omega eller Tudor eller liknande.

Ni som faktiskt tillåts skriva upp er och tom köpa, har ni märkt om väntetiden blivit kortare? Tänker att då pandemin är över och vi befinner oss i en recessionen så borde differensen mellan leverans och efterfrågan kunna minska.

Har varit i Köpenhamn så sent som förra veckan och fick också något mail om ett ytterligare påslag. Detta var inte första gången det inträffade utomlands.

Min enda tanke på det är att kortutgivarna är ohederliga med sina växelkurser och extra påslag när de ges möjlighet till det.

Det betydligt bättre att dra kortet än att växla över kronor till utländsk valuta oavsett om man går till de etablerade aktörerna eller svarthandlarna (vilket kan gynna kriminaliteten eftersom man tvättar pengar via dem något jag personligen inte vill vara bidragande faktor till).

Med det sagt köpte jag en vintage Rolex kontant i dansk valuta på den tiden de var ”billiga”. Växlade över på ett växlingskontor och fick en horribel växlingskurs som gjorde att affären blev sämre på kort sikt, men ändå lönsam över tid. Man ska inte stirra sig blind på sånt om man inte är någon som handlar med valutatransaktioner ofta.

Köpa billigt och sälja dyrt är själva plattformen i de flesta framgångsrika affärsverksamheter😁

Men jag förstår vad du menar.

Tillbaka
Topp