• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjenare FlipSwed.. Dina priser har jag inget att säga om.. Utan mer en generell undran över vad, ”Jag förbehåller mig rätten att dra tillbaka annonsen, dock ej under pågående affär.” igentligen innebär, inte bara du som skriver så. Du kan ju givetvis dra tillbaka en annons av helt personliga anledningar när du vill. Det finns ju även en sådan status att välja i annonsen "Tillbakadragen" Sagt med kärlek. Goo Juul
Annonsfloskel. Folk har sett meningen och tyckt det verkat seriöst men utan att förstå innebörden. Det gör inte riktigt jag heller men tolkar det som att man fullföljer en pågående affär även om man får kalla fötter och kanske inte riktigt vill sälja den ändå. Men det har ju inget med själva annonsen att göra 🤔
 
Den frågan har väl aldrig i trådens historia fått ett exakt generellt svar och det kommer nog inget denna gång heller. "Beror på vem du är, var du frågar och vilket humör den butiken är på den dagen du frågar" tror jag är det bästa svar du kan få.
Ja exakt! Och det är ju det man vill höra! En polare hämtade ut en Chopard från Service och blev erbjuden en Sub. Har det börja lossna för andra också?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Annonsfloskel. Folk har sett meningen och tyckt det verkat seriöst men utan att förstå innebörden. Det gör inte riktigt jag heller men tolkar det som att man fullföljer en pågående affär även om man får kalla fötter och kanske inte riktigt vill sälja den ändå. Men det har ju inget med själva annonsen att göra 🤔
På tal om annonsfloskel. "Retur: En hederssak" ser man då och då, vad betyder det riktigt? Kan ju vara precis vad som helst.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja exakt! Och det är ju det man vill höra! En polare hämtade ut en Chopard från Service och blev erbjuden en Sub. Har det börja lossna för andra också?
Tja denna tråden är ju lite till för att spekulera och för egen del tror jag snart man kan köpa en sub över disk eller beställa en med snar leverans om inte annat.
 

FlipSwede

Audemars
Tjenare FlipSwed.. Dina priser har jag inget att säga om.. Utan mer en generell undran över vad, ”Jag förbehåller mig rätten att dra tillbaka annonsen, dock ej under pågående affär.” igentligen innebär, inte bara du som skriver så. Du kan ju givetvis dra tillbaka en annons av helt personliga anledningar när du vill. Det finns ju även en sådan status att välja i annonsen "Tillbakadragen" Sagt med kärlek. Goo Juul

Edit: Ser nu att jag tolkade ditt inlägg lite fel FlipSwede, blandade ihop dej med Annonsören av Daytonan, :)
Ingen fara.

Personligen sa skulle jag skriva sa om jag var osaker pa om min prissattning ar korrekt eller ej. Eller om jag annonserar i ett antal olika medium,och saljer till "Forsta Basta"
Eller helt enkelt helst vill salja till nagon som jag uppfattar som enkel att ha och gora med.

Men...har jag en kopare som ar serios och affaren i princip ar klar men denne kanske behover en dag att fundera/fixa kontanter sa saljer jag naturligtvis inte min pryl till nagon annan om jag gatt med pa ovanstaende.
Det vore dalig affarsetik.

Sa tanker jag ang ovanstaende citat.

Hursomhelst sa hoppas jag alla far trevliga kopare och palitliga saljare nar ni gor privataffarer.
God Jul pa Er Alla
 

FlipSwede

Audemars
Ska man riktiga svar angående priser och kölistor så är det enbart AD som vet.

Vill man ha ett riktigt svar så är kanske det bästa att ringa dom och fråga
Ringa/Maila ger oftast ingenting. Den som ar serios gor ett personligt besok i butiken.
Men utan att vara trakig eller pessimist sa kan man formodligen utga fran att ar det som saljs med storst premium begagnat det som ar av intresse sa blir det svart att fa handla/sta i en ko som faktiskt fungerar som en ko om man nu inte ar en sk "GodKund" vilket man formodligen redan vet om.

Men den som inte fragar kan ju aldrig fa ett svar heller. Och ibland har man bara turen pa sin sida.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Ringa/Maila ger oftast ingenting. Den som ar serios gor ett personligt besok i butiken.
Men utan att vara trakig eller pessimist sa kan man formodligen utga fran att ar det som saljs med storst premium begagnat det som ar av intresse sa blir det svart att fa handla/sta i en ko som faktiskt fungerar som en ko om man nu inte ar en sk "GodKund" vilket man formodligen redan vet om.

Men den som inte fragar kan ju aldrig fa ett svar heller. Och ibland har man bara turen pa sin sida.
Man får nog mer korrekta svar om man frågar AD än att ställa frågan här.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Igår på Nymans och Krons skyltfönster. Inga exibition only skyltar
20221222_181351.jpg
20221222_181657.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
965E599B-16A7-4BDF-98F9-7DFAF02EF231.jpeg

Har faktiskt noterat ovanligt många Rollar på både pantbanken och Kaplans Pant.

Siffrorna för 3e kvartalet, när det inte ens hade börjat bli jobbigt… Q1 kommer bli sådant jäkla blodbad alltså.
 
Senast ändrad:

Dman

Omega
965E599B-16A7-4BDF-98F9-7DFAF02EF231.jpeg

Har faktiskt noterat ovanligt många Rollar på både pantbanken och Kaplans Pant.

Siffrorna för 3e kvartalet, när det inte ens hade börjat bli jobbigt… Q1 kommer bli sådant jäkla blodbad alltså.
Jo, eller så är det många som reagerar precis som på börsen och "vill få ut det som går" då man tror att det ska rasa vidare.

För egen referens så har allt blivit dyrare men ser ingen skillnad på hur folk går ut och spenderar inklusive mig själv. Alltid fullbokat på hippa restauranger osv.
 

Henrik B

Breitling
Om jag kollar in i spåkulan för 2023 så tror jag att det kommer bli en rejäl sättning på begagnatpriserna i takt med att räntorna fortsätter ticka uppåt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jo, eller så är det många som reagerar precis som på börsen och "vill få ut det som går" då man tror att det ska rasa vidare.

För egen referens så har allt blivit dyrare men ser ingen skillnad på hur folk går ut och spenderar inklusive mig själv. Alltid fullbokat på hippa restauranger osv.
Kanske det men känns som att det finns bättre sätt att göra ”snabb exit” än att låna pengar hos pantbanken…?

Naiviteten har varit enorm med en tro på evigt stigande priser som nästan inte kunde gå ner. Det gick nyligen en keramisk Panda-daytona osåld på Kaplans. En klocka som nästan gick för 500k på toppen fick inte ens 260k i bud… inget perfekt ex men likväl så har de mest hajpade Rollarna fallit enormt mkt.

Det du säger är ju också ngt som inte får stöd i statistiken. Du kanske känner så men fråga näringsidkarna så säger de annat. Folk har dragit i bromsen rejält. Kolla tex på sällanköpsvaror. Julhandeln är ned kraftigt. Då är ändå folk reaktiva, så lär bli mkt värre närmaste kvartalet.
 

Dman

Omega
Kanske det men känns som att det finns bättre sätt att göra ”snabb exit” än att låna pengar hos pantbanken…?

Naiviteten har varit enorm med en tro på evigt stigande priser som nästan inte kunde gå ner. Det gick nyligen en keramisk Panda-daytona osåld på Kaplans. En klocka som nästan gick för 500k på toppen fick inte ens 260k i bud… inget perfekt ex men likväl så har de mest hajpade Rollarna fallit enormt mkt.

Det du säger är ju också ngt som inte får stöd i statistiken. Du kanske känner så men fråga näringsidkarna så säger de annat. Folk har dragit i bromsen rejält. Kolla tex på sällanköpsvaror. Julhandeln är ned kraftigt. Då är ändå folk reaktiva, så lär bli mkt värre närmaste kvartalet.
Både ja och nej. Jag driver själv butik för sällanköpsvaror. Jag ser en liten men knapp mätbar skillnad. Troligtvis kommer det att bli värre nästa år om man ska tro vad ekonomerna förutspår men att det kommer bli blodbad verkar i dagsläget inte sannolikt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Både ja och nej. Jag driver själv butik för sällanköpsvaror. Jag ser en liten men knapp mätbar skillnad. Troligtvis kommer det att bli värre nästa år om man ska tro vad ekonomerna förutspår men att det kommer bli blodbad verkar i dagsläget inte sannolikt.
Härligt att du verkar klara dig så mkt bättre än snittet so far! Vad säljer du?
Enligt statistik är sällanköpsvaror ned nästan varje månad i 2022 och då är det vad jag förstår nominella siffror vilket ju innebär väldigt stora reala nedgångar, och bör innebära kraftigt sänkta marginaler.
 

BankAnden

Panerai
Om jag kollar in i spåkulan för 2023 så tror jag att det kommer bli en rejäl sättning på begagnatpriserna i takt med att räntorna fortsätter ticka uppåt.
Bjud på ett bet, blir mycket roligare än en generellt antagande, som är enkelt att spå.

Nu fram till sista juni och vi tar procentuell nedgång på C24 och Watchcharts, då det är enkelt att tracka

GMT BLRO nya modellen -X%
Vit Daytona nya modellen -X%
Sub Kermit nya modellen -X%
Hulk -X%
 

Henrik B

Breitling
Det är vad 98 % av dina inlägg innehåller. Vi har förstått att du tror detta vid det här lage
Bjud på ett bet, blir mycket roligare än en generellt antagande, som är enkelt att spå.

Nu fram till sista juni och vi tar procentuell nedgång på C24 och Watchcharts, då det är enkelt att tracka

GMT BLRO nya modellen -X%
Vit Daytona nya modellen -X%
Sub Kermit nya modellen -X%
Hulk -X%
Skönt med ett seriöst inlägg.
-15% Gmt Blro
-15% Vit Daytona
Sub Kermit: -20%
Hulk -20%

Vad tror ni andra?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Skönt med ett seriöst inlägg.
-15% Gmt Blro
-15% Vit Daytona
Sub Kermit: -20%
Hulk -20%

Vad tror ni andra?
Att det över tid blir jämnt skägg. Man köper och säljer i både toppar och dalar. Om det monetära och den allmänna prisspekulationen är viktigare än klockorna och hobbyn i sig är man inte här av rätt anledning.

Shit happens så köp klockorna du vill ha eller avstå.
 
Topp