• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra villkoren.

Inte för att jag vet exakt vilka klockor de begär att få detta dokumenterat på, men när man tidigare fått köpa en eftertraktad modell hos dem som går att sälja till över listpris, då vill de veta om man har den kvar.
De säljer hellre dessa klockor till samlare som vill ha klockorna, inte till de som bara vill fixa en snabb vinst vid direkt försäljning.
Så, jag är inte förvånad över denna hantering.
Och ja, de har nog tillräcklig bra koll på en del av kunderna som de vet INTE säljer direkt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tror efterfrågan på de heta modellerna varit rätt konstant, men kanske svårare att hitta personer som är villiga att spendera pengar på saker de inte vill ha för att få köpa….. nu när det inte är gratis att låna längre :)
Alltså jag instämde med din kommentar om att det aldrig varit något fel på tilldelningen utan snarare efterfrågan som ökat och nu gått ner. Tror vi säger samma sak 😉
 

G.Clooney

Cartier
Något måste ju dessvärre göras för att bli av med spekulanterna. Jävla idioti egentligen, att det finns spekulationsutrymme inom lyxkonsumtionsprodukter som förut bara var ett svart hål och "instant loss" när man köpte nytt. Och nu, vips, finns det speciella krav för att få handla en klocka ingen egentligen behöver. :hilarious:
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Fri värld, folk gör vad de vill, men - det som jag förundras över, är hur i x&%#ete folk kan förnedra sig att stå i kö / dra ned brallorna för en AD / bet över list, när det finns annat bättre o roligare att köpa, masspsykosen för handla en Rolex, borde fn forskas i…
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Egentligen inte, om man blir tilldelad x antal och vet att efterfrågan är hög. Speciellt när kunder som köper sub antingen köper mer för att vara lojala och återkommande kunder. Alternativt sälja till en glad turist som aldrig kommer tillbaks?
Rätt enkelt val vem man skulle sälja till. 🤷🏻‍♂️
Fast håller det där verkligen? Pengar luktar ju inte och de behöver ju inte oroa sig att klockorna blir liggande direkt. Rätt säker på att våra 2 stockholms AD hade konkat för länge sedan om de inte sålde till turister……
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast håller det där verkligen? Pengar luktar ju inte och de behöver ju inte oroa sig att klockorna blir liggande direkt. Rätt säker på att våra 2 stockholms AD hade konkat för länge sedan om de inte sålde till turister……
Med den efterfrågan som varit sista åren är det säkert gångbart. Men visst i sämre tider är det ju en annan sak. Sedan säljer de ju fler och dyrare märken som säkerligen säljs till turister.
 

FlipSwede

Rolex
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra villkoren.
Köpa en strösslad damklocka I helguld eller en SS Daytona?
Jag har själv från hästens mun fått höra att man ber kunder som köpt en het modell komma in och visa upp denna innan något nytt roligt levereras.
Men att man skulle be folk göra detta med en TT DJ36....?

Naturligtvis kan butiken sätta vilka regler de vill sålänge det inte bryter mot någon diskrimineringslag.
Du som kund kan välja att handla annorstädes om det inte passar.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
AD i Sverige ?

Har efterfrågat nästan alla AD i Sverige om 116508 eller 116505 oavsett tavla men allt har varit stängt ? 🤔
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra villkoren.
Vilka villkor pratar du om? Har du ingått ett avtal med Nymans?

Men iaf. Om du vill köpa en klocka som betingar ett marknadspris som är väsentligt högre än listpriset så är det ju gratis pengar till dig.

Det är inte orimligt att Nymans vill veta om du ämnar behålla klockan eller om du tänker casha in och aldrig handla något mer av dem.

Jag tycker det känns rimligt.. rimligare än att man inte får köpa alls.
Om det nu är så, det är en annan sak.
 

HebbeM3

Omega
Tilldelningen i faktiska tal har nog varit konstant det är väl mer efterfrågan som varierat.
Och jag tänker att det är just tilldelningen som har förändrats. Alla klockor avsedda för ryska marknaden lär ju fördelas över andra marknader, gissar även att Kina dippat tillfälligt under lockdown.

Kanske en kombination av detta och att fler passar erbjudanden pga andra prioriteringar i osäkrare tider.?.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Och jag tänker att det är just tilldelningen som har förändrats. Alla klockor avsedda för ryska marknaden lär ju fördelas över andra marknader, gissar även att Kina dippat tillfälligt under lockdown.

Kanske en kombination av detta och att fler passar erbjudanden pga andra prioriteringar i osäkrare tider.?.
Det var en temporär dipp i början av Covid också.. men sen tog det fart mer än någonsin.
Vi får väl se om det fortsättningsvis delas ut sportstål till randos eller inte.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vilka villkor pratar du om? Har du ingått ett avtal med Nymans?

Men iaf. Om du vill köpa en klocka som betingar ett marknadspris som är väsentligt högre än listpriset så är det ju gratis pengar till dig.

Det är inte orimligt att Nymans vill veta om du ämnar behålla klockan eller om du tänker casha in och aldrig handla något mer av dem.

Jag tycker det känns rimligt.. rimligare än att man inte får köpa alls.
Om det nu är så, det är en annan sak.
Var har jävla ad med saken å göra egentligen? Dom ska väl skita i om jag kastar klockan i ån eller säljer den, inte deras bus..
 

Masha

Breitling
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
Datejust ok men Stål Daytona utan att ha en väldigt fin relation med AD:n …..?
 

skalman65

Breitling
Vilka villkor pratar du om? Har du ingått ett avtal med Nymans?

Men iaf. Om du vill köpa en klocka som betingar ett marknadspris som är väsentligt högre än listpriset så är det ju gratis pengar till dig.

Det är inte orimligt att Nymans vill veta om du ämnar behålla klockan eller om du tänker casha in och aldrig handla något mer av dem.

Jag tycker det känns rimligt.. rimligare än att man inte får köpa alls.
Om det nu är så, det är en annan sak.

Easy. Men, så er jo ikke Pete11 et stort fan av Rolex - så tolk det i den kontekst.

BTW - Denne tråden bør migreres med tråden https://klocksnack.se/threads/rolex-tråden-där-ni-diskuterar-”värdeökning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/
Det är precis det jag menar ... sedan finns det de som tänker hur f@n man kan ställa sig i kö .... ja det är väl upp till var och en ... Vilka villkor jag pratar om ..???? Ju Jag har handlat där i 20 år och det vet dem ... det borde ju finnas en bättre affärsmannaskap, under tiden man väntar och spelreglerna ändras då borde man ju kunna informera dem som väntar vad som gäller
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är precis det jag menar ... sedan finns det de som tänker hur f@n man kan ställa sig i kö .... ja det är väl upp till var och en ... Vilka villkor jag pratar om ..???? Ju Jag har handlat där i 20 år och det vet dem ... det borde ju finnas en bättre affärsmannaskap, under tiden man väntar och spelreglerna ändras då borde man ju kunna informera dem som väntar vad som gäller
Vad var det för Rolex du tänkte köpa?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag var tilldelad en Daytona .... men vägrar blotta mig för en klockhandlare som beter sig som det passar
Så.. du skulle få köpa en Daytona men tackade nej pga att du inte vill göra som de begär?

Fair enough, men du är medveten om att marknadspriset för en Daytona trots världsläget ändå är ca 3x listpriset (beroende på modell) ?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Egentligen inte, om man blir tilldelad x antal och vet att efterfrågan är hög. Speciellt när kunder som köper sub antingen köper mer för att vara lojala och återkommande kunder. Alternativt sälja till en glad turist som aldrig kommer tillbaks?
Rätt enkelt val vem man skulle sälja till. 🤷🏻‍♂️
Fast det är ju hela grejen. Att VÄLJA vem skall få köpa... baserat på godtyckliga uppfattningar. Vem vet om turisten behåller klockan och den "utvalde" flippar med vinst? Bättre att sälja till dom som vill köpa när det finns att sälja och om det ständigt är efterfrågeöverskott över tid är ju priset för lågt. Eller hur?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast det är ju hela grejen. Att VÄLJA vem skall få köpa... baserat på godtyckliga uppfattningar. Vem vet om turisten behåller klockan och den "utvalde" flippar med vinst? Bättre att sälja till dom som vill köpa när det finns att sälja och om det ständigt är efterfrågeöverskott över tid är ju priset för lågt. Eller hur?
Kan tycka att det är upp till AD. Och om tilldelningen är främst till inhemska kunder så why not? 🤷🏻‍♂️
Jag kan ju välja att gå någon annanstans det är trotts allt en lyxvara vi pratar om och inte en limpa bröd.
 
Topp