• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

cc2

Omega
En ganska intressant observation är att det för första gången på ett par år går att köpa Rolex billigare från handlare på Chrono24, än från privatpersoner här hemma. Detta trots taskig kronkurs osv. Tar man det dessutom ett steg längre och tittar bland diverse någorlunda etablerade Instagram-säljare, är det nästan rena fyndpriser ibland (jämfört med blocket/KS). Det verkar lagga här hemma.
JA det laggar i Sverige, framförallt Blocket!

KS kan ha bra priser, finns nya modellen Air King för under retail just nu t.ex.

Instagram-säljare har jag noll koll på...
 

BankAnden

Panerai
Vanliga subben är fortfarande dyrare på C24
1708807841238.png
Nu var väl inte @Rookie kommentar en jämförelse mellan AD och C24 handlare…
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Nu var väl inte @Rookie kommentar en jämförelse mellan AD och C24 handlare…
Korrekt. Jag tycker det framgick ganska tydligt i mitt inlägg att jag jämförde Chrono24 med blocket och KS.

Det gäller nog bara two-tone Rolex,

1708807792176.png
Nej, du har fel.

Vanliga subben är fortfarande dyrare på C24
1708807841238.png
”Vanliga subben”? Du vet om att det finns fler referenser än 124060 va?

Kan du skicka lite exempel? Har inte kollat på ett par månader ärligt talat men senast jag kollade så verkade priserns dyrare framförallt på c24. Och de berodde främst på dålig valutakurs mellan sek och usd/euro.
Det löser du nog själv. Ledtråd - vidga vyerna bortom de senaste referenserna av Submarinern. Värdera skick i första hand.

Sökning på C24
1. Inom EU
2. Med originallåda och originalhandlingar
3. Alla skick

HK, Japan och USA tar jag inte med i sökningen p.g.a tull + moms + att de av nån anledning alltid har väldigt låga priser där.
Det finns fler Rolexreferenser än de absolut senaste.. Att endast jämföra med senaste referenserna, använda ord som retail, naken osv, ställa frågor om väntetid på forum i hopp om att hitta den där handlaren som sitter på 10 subbar en själv ska ha turen att få köpa (givetvis endast om man kan ”tjäna pengar”, annars är det inte intressant), fråga om vilken/vilka modeller som ”kommer gå upp i värde” och basera hela sitt köp på det m.m. är sådant jag hoppas försvinner i takt med att priserna dalar.

Jag ber om ursäkt för ovanligt grinigt inlägg. Inget personligt mot någon av er. Det var bara helt enkelt ”bättre förr”, när klockintresset drevs av just intresset för klockor.
 
Senast ändrad:

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Korrekt. Jag tycker det framgick ganska tydligt i mitt inlägg att jag jämförde Chrono24 med blocket och KS.


Nej, du har fel.


”Vanliga subben”? Du vet om att det finns fler referenser än 124060 va?


Det löser du nog själv. Ledtråd - vidga vyerna bortom de senaste referenserna av Submarinern. Värdera skick i första hand.


Det finns fler Rolexreferenser än de absolut senaste.. Att endast jämföra med senaste referenserna, använda ord som retail, naken osv, ställa frågor om väntetid på forum i hopp om att hitta den där handlaren som sitter på 10 subbar en själv ska ha turen att få köpa (givetvis endast om man kan ”tjäna pengar”, annars är det inte intressant), fråga om vilken/vilka modeller som ”kommer gå upp i värde” och basera hela sitt köp på det m.m. är sådant jag hoppas försvinner i takt med att priserna dalar.

Jag ber om ursäkt för ovanligt grinigt inlägg. Inget personligt mot någon av er. Det var bara helt enkelt ”bättre förr”, när klockintresset drevs av just intresset för klockor.
Okej men det är en otrolig utmaning. Du ber oss alltså kolla fler referenser än de nyaste, då går vi plötsligt från ett tjugotal till flera hundra. Vi måste alltså gå igenom flera hundra referenser på c24 och sedan cross-checka dom med motsvarande referenser på KS och blocket för att bedöma om ditt uttalande är korrekt? Låter som att det kommer ta flera arbetsdagar. Har du själv gjort det jobbet när du säger att KS är dyrare än c24? Det var du som kom med uttalandet och då är det även du som bör presentera data för att validera din tes?

Watchcharts är bästa databasen för priser enligt mig och på de referenser jag kollat så står sig KS väl i pris.

Blocket tar jag inte ens i beräkning, scammers och lycksökare där som hoppas på att lura folk som inte kan klockor.
 
  • Like
Reactions: cc2

Rookie

Cartier
2-Faktor
Okej men det är en otrolig utmaning. Du ber oss alltså kolla fler referenser än de nyaste, då går vi plötsligt från ett tjugotal till flera hundra. Vi måste alltså gå igenom flera hundra referenser på c24 och sedan cross-checka dom med motsvarande referenser på KS och blocket för att bedöma om ditt uttalande är korrekt? Låter som att det kommer ta flera arbetsdagar. Har du själv gjort det jobbet när du säger att KS är dyrare än c24? Det var du som kom med uttalandet och då är det även du som bör presentera data för att validera din tes?

Watchcharts är bästa databasen för priser enligt mig och på de referenser jag kollat så står sig KS väl i pris.

Blocket tar jag inte ens i beräkning, scammers och lycksökare där som hoppas på att lura folk som inte kan klockor.
Jag har inte bett någon göra någonting och jag har inte heller sagt att alla klockor på Chrono24 är billigare än motsvarande på Klocksnack.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Eftersom jag tyckte det var intressant och ursprungspostaren inte ville presentera datan så gjorde jag stick test. Kollade 3 senaste rolex på KS och motsvarande på c24 med eu som filter och papper/box samt pris i kronor.

GMT2 och deep sea går att få billigare på c24 dock via privat person.

Explorer 2 vit tavla är dock billigare här på KS än allt som finns på c24.

Skulle behöva kolla iallafall 100 annonser för att få någorlunda tillförlitlig data. Men nöjer mig med att @Rookie påstående stämmer till viss del.

Sen så finns det ju kortavgift på 2.5% samt valutaväxling osv att ta i beaktande så kanske inte stämmer fullt ut. Köpte min VC på c24 och fick betala ca 3.000 extra allt som allt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: cc2

cc2

Omega
Korrekt. Jag tycker det framgick ganska tydligt i mitt inlägg att jag jämförde Chrono24 med blocket och KS.


Nej, du har fel.


”Vanliga subben”? Du vet om att det finns fler referenser än 124060 va?


Det löser du nog själv. Ledtråd - vidga vyerna bortom de senaste referenserna av Submarinern. Värdera skick i första hand.


Det finns fler Rolexreferenser än de absolut senaste.. Att endast jämföra med senaste referenserna, använda ord som retail, naken osv, ställa frågor om väntetid på forum i hopp om att hitta den där handlaren som sitter på 10 subbar en själv ska ha turen att få köpa (givetvis endast om man kan ”tjäna pengar”, annars är det inte intressant), fråga om vilken/vilka modeller som ”kommer gå upp i värde” och basera hela sitt köp på det m.m. är sådant jag hoppas försvinner i takt med att priserna dalar.

Jag ber om ursäkt för ovanligt grinigt inlägg. Inget personligt mot någon av er. Det var bara helt enkelt ”bättre förr”, när klockintresset drevs av just intresset för klockor.
Ville bidra med lite mer info till diskussionen. Gjorde två sökningar som exempel.
Mitt fel att jämföra C24 handlare och C24 privat mot AD, och inte privatpersoner.
Håller ju med om att det laggar i Sverige. (skrev det oxå)
Det är helt OK att va grinig ibland.

Personligen föredrar jag nya Rolex referenser, tycker de är tekniskt bättre och mer robusta.
Robusthet är dock inte alltid snyggare....
 

robjobs

Breitling
126610LN är ju mindre än 5 år gammal? Får de ens sälja denna inom CPO programmet?
Det kan ha varit en 116610LN. Enligt Rolex Newsroom är de vara mindre än 5 år gammal "the Rolex Certified Pre-Owned programme attests the authenticity of second-hand Rolex watches – that are at least three years old – at their time of resale by an Official Retailer displaying the special Rolex Certified Pre-Owned plaque" ( https://newsroom.rolex.com/about-ro...s, the Rolex,Rolex Certified Pre-Owned plaque ).
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Det kan ha varit en 116610LN. Enligt Rolex Newsroom är de vara mindre än 5 år gammal "the Rolex Certified Pre-Owned programme attests the authenticity of second-hand Rolex watches – that are at least three years old – at their time of resale by an Official Retailer displaying the special Rolex Certified Pre-Owned plaque" ( https://newsroom.rolex.com/about-rolex/rolex-certified-pre-owned-programme#:~:text=In concrete terms, the Rolex,Rolex Certified Pre-Owned plaque ).

3 år var det ja. Då kan det ju hypotetiskt sett faktiskt ha varit en 126610LN så du kan mycket väl ha rätt där. Det är jag som fick för mig att det var 5 år av någon anledning. :)
 

cc2

Omega
Rolex CPO går tydligen väldigt dåligt, finns rykten om att det ska läggas ned...
Butikerna får själva sätta pris på sina CPO klockor, och de är för högt prissatta i denna nedåtgående pristrend...
 

cc2

Omega
Rolex CPO utbud hos Bucherer i Köpenhamn. Tror att det fanns även en 216570 för 70 eller 80 DKK och en 126610LN för 100 DKK.


IMG_8684.jpg

Va inne på Nymans och tittade på deras CPO, billigaste 125 000 kr för en DJ 36 från 2016....
3st Explorer II för 130 000 kr, nypris är ju 115 000 kr.
De ser verkligen fräscha ut, fantastisk lyster, jättefint polerade/rengjorda, väldigt bra belysning i skåpet...

1709196054387.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rolex CPO går tydligen väldigt dåligt, finns rykten om att det ska läggas ned...
Butikerna får själva sätta pris på sina CPO klockor, och de är för högt prissatta i denna nedåtgående pristrend...
Känns som att en extra garanti på två år på en produkt som förmodligen fungerar alldeles utmärkt i 10 år utan service är värt rätt lite. Konceptet var väl dödfött från första början om man inte satte priscap i förhållande till nypris.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Känns som att en extra garanti på två år på en produkt som förmodligen fungerar alldeles utmärkt i 10 år utan service är värt rätt lite. Konceptet var väl dödfött från första början om man inte satte priscap i förhållande till nypris.
Ja, hela affärsidén föll på att prisutvecklingen vände i ganska exakt samma skede som när dom först annonserade ut det. Finns nog kunder som är prisokänsliga och gärna betalar för trygghet men inte tillräckligt många.
 

FlipSwede

Audemars
Rolex CPO går tydligen väldigt dåligt, finns rykten om att det ska läggas ned...
Butikerna får själva sätta pris på sina CPO klockor, och de är för högt prissatta i denna nedåtgående pristrend...
Kan jag aldrig tro.
Iden är genial.

Däremot får ju butikerna anpassa inköps och försäljningspris efter rådande marknadsläge.
Precis som alla andra brancher.
 

BankAnden

Panerai
Rolex CPO går tydligen väldigt dåligt, finns rykten om att det ska läggas ned...
Butikerna får själva sätta pris på sina CPO klockor, och de är för högt prissatta i denna nedåtgående pristrend...
Låter inte som Rolex att lansera något och dra pluggen snabbt. Långsiktighet är sannolikt ledordet, med mål att kontrollera andrahandsmarknaden i ganska stor utsträckning. Gissar jag.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Va inne på Nymans och tittade på deras CPO, billigaste 125 000 kr för en DJ 36 från 2016....
3st Explorer II för 130 000 kr, nypris är ju 115 000 kr.
De ser verkligen fräscha ut, fantastisk lyster, jättefint polerade/rengjorda, väldigt bra belysning i skåpet...

1709196054387.png
Utmaningen är ju att en Expy 2:a ska ligga runt 79k…..något mer i tillfixat skick….så de som betalar 130 är ju bara lata 😅
 
  • Like
Reactions: cc2

Lingrush

Cartier
Ja, hela affärsidén föll på att prisutvecklingen vände i ganska exakt samma skede som när dom först annonserade ut det. Finns nog kunder som är prisokänsliga och gärna betalar för trygghet men inte tillräckligt många.

Ja och nej, tycker inte man kan basera hela affärsidén utifrån rådande världsläge utan det är något man får utvärdera efter ett tag. Jag tycker idén är genialisk då man kan kontrollera andrahandsmarknaden på ett helt annat sätt. Däremot håller jag med dig om att det nog inte finns tillräckligt många som betalar för trygghet och där behöver man följa marknaden vid prissättning.
 
  • Like
Reactions: cc2

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja och nej, tycker inte man kan basera hela affärsidén utifrån rådande världsläge utan det är något man får utvärdera efter ett tag. Jag tycker idén är genialisk då man kan kontrollera andrahandsmarknaden på ett helt annat sätt. Däremot håller jag med dig om att det nog inte finns tillräckligt många som betalar för trygghet och där behöver man följa marknaden vid prissättning.
Bara en spelare bland många beghandlare så någon större kontroll av marknaden lär det nog inte bli. Obegripligt att någon skulle vilja betala 160' för en 114060 2019 hos Nymans om man kan knalla bort till LW och få en oanvänd 124060 från 2021, begärda 150' och kanske lite längre garantitid kvar än två år på den ursprungliga femåriga. Trygghetsmässigt är det väl ändå jämbördigt?
 

Lingrush

Cartier
Bara en spelare bland många beghandlare så någon större kontroll av marknaden lär det nog inte bli. Obegripligt att någon skulle vilja betala 160' för en 114060 2019 hos Nymans om man kan knalla bort till LW och få en oanvänd 124060 från 2021, begärda 150' och kanske lite längre garantitid kvar än två år på den ursprungliga femåriga. Trygghetsmässigt är det väl ändå jämbördigt?

Ja men kanske inte affärsmässigt. Kunden kanske i samband med köpet av CPO klockan kan byta in en modell i samband med köpet av 114060, samtidigt som man kan få möjlighet att köpa en klocka/skriva upp sig på en klock utanför CPO som man inte vill köpa begagnad. Tror det är mer än bara trygghetsmässigt. Med det jag beskriver menar jag att Rolex kan kontrollera andrahandsmarknaden och attrahera fler kunder genom CPO
 

FlipSwede

Audemars
Bara en spelare bland många beghandlare så någon större kontroll av marknaden lär det nog inte bli. Obegripligt att någon skulle vilja betala 160' för en 114060 2019 hos Nymans om man kan knalla bort till LW och få en oanvänd 124060 från 2021, begärda 150' och kanske lite längre garantitid kvar än två år på den ursprungliga femåriga. Trygghetsmässigt är det väl ändå jämbördigt?
Men hos LW kan du inte köpa en ny Rolex till listpris.

Du får tänka längre än just begagnatmarknaden om varför det kan vara fördelaktigt att betala mer hos en ÅF jmfrt med en Gråis.
 
Topp