• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex upp 13-16%

Fast då får du å andra sidan rätt mycket mindre guld i klockan än i en ny sex-siffrig DD referens och en betydligt rassligare länk på köpet ;)
Ja men även om de är x gram tyngre är det knappast i guldvärdet prisskillnaden är. Och jag har sett snortajta länkar på 5siffriga ;)
Men den jämförelsen är ju lite som 5 vs 6siffriga sportstål. Handlar i slutändan om preferenser och jag föredrar 5siffrigt alla dagar i veckan. Antar dock att även 6siffriga DD är en bra bit under list...

Ja men även om de är x gram tyngre är det knappast i guldvärdet prisskillnaden är. Och jag har sett snortajta länkar på 5siffriga ;)
Men den jämförelsen är ju lite som 5 vs 6siffriga sportstål. Handlar i slutändan om preferenser och jag föredrar 5siffrigt alla dagar i veckan. Antar dock att även 6siffriga DD är en bra bit under list...
Det var lite med glimten i ögat jag skrev det och 6-siffriga DD i guld borde du kunna få tag i en bra bit under de nya listpriserna såklart

Om man kunde gå in till AD, betala 85k för 114060 eller 96k för 116610 eller 70000!! för Explorer 1 och sedan gå ut med klockan samma dag skulle prisökningen vara rimlig. Men nej så är inte fallet... :pompus:

Om man kunde gå in till AD, betala 85k för 114060 eller 96k för 116610 eller 70000!! för Explorer 1 och sedan gå ut med klockan samma dag skulle prisökningen vara rimlig. Men nej så är inte fallet... :pompus:
Om efterfrågan var mindre så hade det varit rimligare att de höjde priserna?

Men eftersom efterfrågan nu är rekordhög så är det orimligt att dom höjer?

15% ökning av SS Datejust 41 fluted bezel? det är sjukt! 106800 sek för det!
Det gå inte!
Andra ökning på 8 månader också.
5% för en datejust är helt ok. Men 15 är galet.
I andra regioner ökar de bara 4-8%. Varför ska vi få en sådan ökning här? Vi betalar mer här än andra europeiska regioner så det är inte på grund av dåliga sek

Senast ändrad:
Det gå inte!
I andra regioner ökar de bara 4-8%. Varför ska vi få en sådan ökning här? Vi betalar mer här än andra europeiska regioner så det är inte på grund av dåliga sek

Dra bort 20% moms på bruttot och en arbiträr procentandel för valutasäkring så hamnar du nog ganska nära vad priserna i andra länder ligger på. Sverige har hittills varit billigt på momsfritt pris.

Det gå inte!
Rolex tar höjd för en ännu svagare krona? :)

Rolex tar höjd för en ännu svagare krona? :)
Instämmer.
Rolex har mig veterligen aldrig sänkt sina priser och försöker hålla sina priser hyffsat homogena globalt. Så i praktiken innebär det att deras priser följer utvecklingen av den starkaste ekonomin för tillfället. USA som haft stark valutautveckling senaste åren fick sin första prishöjning nu på sju år och den höjningen var mycket lägre än den svenska.

Instämmer.
Rolex har mig veterligen aldrig sänkt sina priser och försöker hålla sina priser hyffsat homogena globalt. Så i praktiken innebär det att deras priser följer utvecklingen av den starkaste ekonomin för tillfället. USA som haft stark valutautveckling senaste åren fick sin första prishöjning nu på sju år och den höjningen var mycket lägre än den svenska.
Räknat med moms? Amerikanska priser redovisas ju alltid ex moms till skillnad från Sverige.

• Like
Reactions: PJZ
Räknat med moms? Amerikanska priser redovisas ju alltid ex moms till skillnad från Sverige.
Förstår inte riktigt hur du menar. Momsen har inget med den procentuella höjningen på respektive marknad :) Ska vi jämföra pris till slutkund Sverige vs USA så måste vi gå in på delstatnivå, det skiljer nämligen ganska mycket i sales tax.

Förstår inte riktigt hur du menar. Momsen har inget med den procentuella höjningen på respektive marknad :) Ska vi jämföra pris till slutkund Sverige vs USA så måste vi gå in på delstatnivå, det skiljer nämligen ganska mycket i sales tax.
Förstår inte heller riktigt vad du menar, men antar att du säger det självklara att priset (och höjningen) påverkas av valutans värde?

Förstår inte heller riktigt vad du menar, men antar att du säger det självklara att priset (och höjningen) påverkas av valutans värde?
han menar att priset på Rolex är olika i olika delstater i usa pga olika skatter i dom olika delstaterna

sen kan man ju alltid undgå dessa genom att ad skickar klockan till en annan delstat därav så försvinner skatten totalt och priset är helt utan salestax.

Tillbaka
Topp