• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex upp 13-16%

Jag tror fortfarande att Rolex kommer släppa bromsen lite framöver och då har vi inte samma förfarande med "listor", åtminstone inte så långa väntetider.

Du kanske har rätt, man kan ju alltid hoppas:)
Det jag undrar är hur de ganska kraftigt höjda svenska priserna påverkar turisternas inköp? Är Sverige fortfarande attraktivt för kineserna? Trycket från utländska köpare kanske blir lägre?

Jag tror fortfarande att Rolex kommer släppa bromsen lite framöver och då har vi inte samma förfarande med "listor", åtminstone inte så långa väntetider.
Varför skulle de? Flaskhalsen - oberoende vad den beror på - trissar ju upp andrahandspriser och bygger effektivt en hype, vilket i sig sedan motiverar prishöjningarna som vi sett de senaste åren. Vid en eventuell global konjunkturnedgång och lägre efterfrågan ligger det inte heller klockor i AD:s skyltfönster och skräpar. Personligen ser jag inte riktigt vad de har att vinna på att producera fler klockor, givet att nuvarande nivå täcker alla fasta kostnader och lite därtill. Kvartalsekonomin slipper de, som bekant.

mall of the watch, gråis från monaco hade riktigt mycket stålrolex i lager före jul och i mellandagarna hette det att dom tyvärr höll på att kolla upp sitt lager och kunde ej sälja något.
man skulle återkomma i mitteln av januari

LW hade även en 214270 för 65' innan årsskiftet, numera 75'
Är väl inget som förvånar, mest en notering då det diskuterades här i tråden att listpriset närmade sig beg.priset nu..
Jag tror ju snarare att beg.marknaden följer prishöjningen..
Så Rolex höjde den med 7k och LW med 10k? Fantastiskt :D

Jag sitter i samma sits som dig. Ska få min klocka nu i Q1 2020 och betalade handpenning för ca. 7 månader sen. Jag kontrollerade mitt kvitto och där stog min slutsumma att betala vid uthämtning så jag tänker stå på mig inte betala en krona extra :)
Om du redan betalat handpenning och du fått ett kvitto där det står slutlikvid/totalt pris att betala vid uthämtning kan de väl inte ändra? Jag tror aldrig att det skulle hålla om du tar ärendet vidare.

vissa ad är väl rätt snabba på att informera att om prisjustering sker så kommer även priset justeras. Du skrev inte på nått papper eller dylikt vid betalning av handpenning @PJZ ?

vilken ad? Rob E?
Med tanke på att han har ett kvitto där det framgår en slutlikvid kan de knappast ändra detta. Det är som att köpa en bostadsrätt och man erlägger 10% handpenning men mellan kontrakt och tillträde går bostadsmarknaden upp 2%. :)

Med tanke på att han har ett kvitto där det framgår en slutlikvid kan de knappast ändra detta. Det är som att köpa en bostadsrätt och man erlägger 10% handpenning men mellan kontrakt och tillträde går bostadsmarknaden upp 2%. :)

därför jag tänkte om han skrivit på något som anger andra villkor vid höjning när handpenningen betalades.

En bekant beställde en Rolex hos Nymans för 1-1,5 månader sedan. Ska bli intressant att se hur Nymans gör när slutlikviden ska läggas om ungefär lika lång tid.
Har de inget finstilt på kvittot om att priset kan komma att ändras ser jag inte hur de ska kunna ta mer betalt än det avtalade priset.

En bekant beställde en Rolex hos Nymans för 1-1,5 månader sedan. Ska bli intressant att se hur Nymans gör när slutlikviden ska läggas om ungefär lika lång tid.
Har de inget finstilt på kvittot om att priset kan komma att ändras ser jag inte hur de ska kunna ta mer betalt än det avtalade priset.
Relativt säker på att de inte anser att något köp är gjort förrän klockan är levererad till kund. Vill man då inte ha klockan så får man säkert handpenningen tillbaka.

Relativt säker på att de inte anser att något köp är gjort förrän klockan är levererad till kund. Vill man då inte ha klockan så får man säkert handpenningen tillbaka.
Förstår tanken men vad butiken anser eller inte är sekundärt de olika köplagar vi har.
Ska sätta mig in lite i vad lagen säger under dagen så jag är förberedd och kan bistå min bekante om det behövs.

Senast ändrad:
Förstår tanken men vad butiken anser eller inte är sekundärt de olika köplagar vi har.
Ska sätta mig in lite i vad lagen säger under dagen så jag är förberedd och kan bistå min bekante om det behövs.
Well.. Alternativet är väl att kundens klocka till fjolårspris aldrig blir tillgänglig.

Fast rent juridiskt gäller anbud & accept.
Affären var i hamn så fort du som kund accepterade priset. Slutlikviden som står på kvittot och som du betalt handpenning för är det som gäller. Om man sedan orkar dra det vidare är en annan pilsner.

Man kanske får sin vilja igenom om man kommer dragandes med konsumentköpsrelger men man lär bli mer eller mindre portad.

Fast rent juridiskt gäller anbud & accept.
Affären var i hamn så fort du som kund accepterade priset. Slutlikviden som står på kvittot och som du betalt handpenning för är det som gäller. Om man sedan orkar dra det vidare är en annan pilsner.
Jag tänkte skriva detsamma!

Det handlar initialt inte om att AD vill tjäna mer pengar.
Problemet är att även om du betalt handpenningen och AD har beställt klockan från Rolex så får inte AD sin faktura från Rolex förren i samband med att klockan levereras. Det innebär att varje affär för AD i liknande situationer blir ett förhållandevis stort tapp på marginaler vilket i längden kan innebära ganska stora pengar.
Väldigt problematiskt utifrån både kund och AD:s perspektiv.

Jag råkade ut för detta själv.
Beställde en klocka i mitten av december från Engströms Ur i Jönköping när AD fortfarande var ovetande om prishöjningen.
Valde mellan tre urtavlor men bestämde mig till slut för en Rolex med romerska siffror.
Betalade in 10% i handpenning och fick besked på att klockan skulle landa hos mig i februari.
Någon vecka senare hörde Fredrik av sig och berättade om prishöjningen och att det nya priset gällde varpå jag stod på mig och fick ett erbjudande om att mötas på halva vägen.
Nu löste det sig ändå då han fick in en klocka av samma modell men med en av de andra urtavlorna jag stod och valde mellan (antar att någon annan kund drog sig ur sin beställning) så jag kikade på den urtavlan live och fastande för den varpå jag fick den för 2019 års listpris.
Så helt omöjligt borde det inte vara att ta en diskussion iallafall.

Stort beröm till Fredrik på Engströms Ur för hur han hanterade min situation för övrigt.

Det handlar initialt inte om att AD vill tjäna mer pengar.
Problemet är att även om du betalt handpenningen och AD har beställt klockan från Rolex så får inte AD sin faktura från Rolex förren i samband med att klockan levereras. Det innebär att varje affär för AD i liknande situationer blir ett förhållandevis stort tapp på marginaler vilket i längden kan innebära ganska stora pengar.
Väldigt problematiskt utifrån både kund och AD:s perspektiv.
Är själv inte insatt i just klockbranschen men som kund kan jag ju inte bry mig mindre om säljarens interna fakturering gentemot sin leverantör. Till saken hör att marginalen på Rolex generellt, enligt flera uppgifter på nätet, ligger på 40-50% så en prishöjning på 15% är fortfarande en stor förtjänst för butiken.

Well.. Alternativet är väl att kundens klocka till fjolårspris aldrig blir tillgänglig.
Absolut. Men det fråntar inte det faktum att de aldrig kommer kunna tjata sig ur affären men visst har du rätt i att de i praktiken ändå kan se till att du aldrig får den.

edit: det är väl däremot svårt för dem om du inte röjer intentionen innan du står med den i ena handen och kortet i den andra.

Tillbaka
Topp