PWJ
Basic
Det bästa man kan göra är väl att vara trevlig och hävda sin rätt? Betala och se glad ut låter som ett enkelt att att bli skinnad på?Har aldrig under de åren jag jobbade inom handel haft någon som inte gnäller om priset sjunkit under leveranstiden. Har inte heller varit med om någon som accepterat en prishöjning under leveranstiden. Det är i sig ganska naturligt att man inte vill betala mer men avtalsargumentet kommer bara när det är till kundens fördel. Det har i alla fall lärt mig att jag betalar och är gladDe bästa priserna går till de bästa kunderna!
Det sagt kommer man av naturliga skäl inte långt med att vara sur och gnällig. Bäst torde vara att sakligt och trevligt påminna om sin rätt, och vara öppen och flexibel gällande alternativa lösningar som kan vara båda parter till fördel. Speciellt om man ska ha en långsiktig relation. Att komma in med kvittot i högsta hugg och härja är ju så klart onödigt om man kan lösa det på annat vis. Dock finns det väl många (ofta mindre) företag som är förvånansvärt benägna att försöka slingra sig ur ofördelaktiga avtal genom att ta till ett brett leende.
Kuriosa:
Köpte förlovningsringar för nått år sedan och blev lovad kostnadsfri storleksändring, dyrt och heligt av försäljaren. När jag en tid senare skulle nyttja detta ville butiken inte kännas vid detta då de uppenbarligen råkat lova detta av ”misstag” och ville att jag skulle betala. Jag har tre alternativ, antingen betalar jag glatt som en idiot


