• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex upp 13-16%

Har aldrig under de åren jag jobbade inom handel haft någon som inte gnäller om priset sjunkit under leveranstiden. Har inte heller varit med om någon som accepterat en prishöjning under leveranstiden. Det är i sig ganska naturligt att man inte vill betala mer men avtalsargumentet kommer bara när det är till kundens fördel. Det har i alla fall lärt mig att jag betalar och är glad :) De bästa priserna går till de bästa kunderna!
Det bästa man kan göra är väl att vara trevlig och hävda sin rätt? Betala och se glad ut låter som ett enkelt att att bli skinnad på?

Det sagt kommer man av naturliga skäl inte långt med att vara sur och gnällig. Bäst torde vara att sakligt och trevligt påminna om sin rätt, och vara öppen och flexibel gällande alternativa lösningar som kan vara båda parter till fördel. Speciellt om man ska ha en långsiktig relation. Att komma in med kvittot i högsta hugg och härja är ju så klart onödigt om man kan lösa det på annat vis. Dock finns det väl många (ofta mindre) företag som är förvånansvärt benägna att försöka slingra sig ur ofördelaktiga avtal genom att ta till ett brett leende.

Kuriosa:
Köpte förlovningsringar för nått år sedan och blev lovad kostnadsfri storleksändring, dyrt och heligt av försäljaren. När jag en tid senare skulle nyttja detta ville butiken inte kännas vid detta då de uppenbarligen råkat lova detta av ”misstag” och ville att jag skulle betala. Jag har tre alternativ, antingen betalar jag glatt som en idiot :chicken: (en skitsumma visserligen), eller så är jag trevlig och försöker övertala dem om att ge mig en ändring gratis ändå :angel: , eller så härjar jag med dem :bored:. Jag bestämde att för en gång skull stå upp för mig själv valde alternativ tre (jag är ändå inget charmtroll). Idag har jag inte bara en underbar fästmö, utan även en ring som sitter perfekt. Om surisen i kassan var glad eller ej efter? Couldn’t care less, deras fuck-up och jag kommer ändå aldrig handla där igen. (Hade jag gjort så på ett ställe där jag är eller räknar med att bli stammis - nej, där hade jag nog ändå försökt diplomati och hundögon.) Hmm oklart om den utläggningen tillförde så mycket...?

Det bästa man kan göra är väl att vara trevlig och hävda sin rätt? Betala och se glad ut låter som ett enkelt att att bli skinnad på?

Det sagt kommer man av naturliga skäl inte långt med att vara sur och gnällig. Bäst torde vara att sakligt och trevligt påminna om sin rätt, och vara öppen och flexibel gällande alternativa lösningar som kan vara båda parter till fördel. Speciellt om man ska ha en långsiktig relation. Att komma in med kvittot i högsta hugg och härja är ju så klart onödigt om man kan lösa det på annat vis. Dock finns det väl många (ofta mindre) företag som är förvånansvärt benägna att försöka slingra sig ur ofördelaktiga avtal genom att ta till ett brett leende.

Kuriosa:
Köpte förlovningsringar för nått år sedan och blev lovad kostnadsfri storleksändring, dyrt och heligt av försäljaren. När jag en tid senare skulle nyttja detta ville butiken inte kännas vid detta då de uppenbarligen råkat lova detta av ”misstag” och ville att jag skulle betala. Jag har tre alternativ, antingen betalar jag glatt som en idiot :chicken: (en skitsumma visserligen), eller så är jag trevlig och försöker övertala dem om att ge mig en ändring gratis ändå :angel: , eller så härjar jag med dem :bored:. Jag bestämde att för en gång skull stå upp för mig själv valde alternativ tre (jag är ändå inget charmtroll). Idag har jag inte bara en underbar fästmö, utan även en ring som sitter perfekt. Om surisen i kassan var glad eller ej efter? Couldn’t care less, deras fuck-up och jag kommer ändå aldrig handla där igen. (Hade jag gjort så på ett ställe där jag är eller räknar med att bli stammis - nej, där hade jag nog ändå försökt diplomati och hundögon.) Hmm oklart om den utläggningen tillförde så mycket...?

Missförstå mig rätt, när jag skriver betalar och är glad innebär det inte att jag betalar vilket pris som helst :) Priset jag betalar ska vara fördelaktigt för alla inblandade, sen kan det se olika ut beroende på om man har för avsikt att handla på samma ställe igen. Jag får ju själv avgöra vad en vara och relationen till handlaren är värd. Ditt exempel tycker jag är bra och ett typiskt exempel på när man ska stå på sig. Jag hade sett till att ha det i skrift, om så för hand av säljaren på baksidan kvittot.

Det jag menar är att man ibland går på en nit som köpare, det är ens eget fel och inget som handlare nödvändigtvis ska stå för. Likväl gör handlare misstag de får stå för. Det går åt båda håll och sköter man sig lite snyggt blir man en uppskattad kund, oavsett om man köper dyrt eller billigt, ofta eller sällan.

Nog med OT från mig, min mening är bara att ska man komma dragandes med avtal hit och dit får man i min bok agera lika principfast oavsett om det är till egen fördel eller nackdel. Om det är så jävla viktigt med de sista kronorna får man väl förhandla ner priset innan avtalet så att man kan svälja en prishöjning, vi vet ju alla om att det kan hända :)

• Like
Reactions: PWJ
Om det inte finns ett bestämt pris ska köparen betala vad som är skäligt sett till varans art och beskaffenhet m.m. I den hypotetiska situationen att ett bestämt pris inte föreligger mellan säljare och köpare, hade nog en rolex-ad således kunnat ta betalt enligt gällande listpris (även om min högst personliga uppfattning är att rolex listpriser inte är skäliga, men det argumentet håller inte rättsligt). Konsumentköplagen innehåller inga andra bestämmelser som direkt reglerar den situation som diskuteras i tråden.

Det är alltså avtalet mellan parterna som gäller. Är ett fast pris avtalat gäller det. Den ad som menar annorlunda har en mycket svårframkomlig juridisk snårskog framför sig, i vilken argument kring partsavsikter och liknande ska bevisas.

Har kunden å andra sidan förbundit sig att betala listpriset även efter en höjning av detta, mot bakgrund av vetskapen om att säljaren inte kan ge besked om tidpunkt för varans leverans, är det naturligtvis detta som gäller.

Ledning får alltså sökas i avtalet enligt principerna ovan. Jag har svårt att tro att rolex-ad inte skulle gardera sig mot en sån här situation i sina avtal. Alltså: var beredd att hosta upp nya listpriset.

Fascinerande att endast behöva köa 8 månader för en 116610LV och samtidigt känna att man skall stå på sig för ett par tusen.

Självklart ska jag stå på mig, varför inte menar du? Beloppet "ett par tusen" är oväsentligt då det är en principsak. Anser jag att rätten är på min sida kommer jag stå för det. I slutändan kanske inte det blir utfallet jag önskat mig, men sånt är livet.

Man får inte alltid som man vill men att ha lite ryggrad kan jag varmt rekommendera

• Like
Reactions: PWJ
Självklart ska jag stå på mig, varför inte menar du? Beloppet "ett par tusen" är oväsentligt då det är en principsak. Anser jag att rätten är på min sida kommer jag stå för det. I slutändan kanske inte det blir utfallet jag önskat mig, men sånt är livet.

Man får inte alltid som man vill men att ha lite ryggrad kan jag varmt rekommendera

Är ett fast pris avtalat, eller har du gått med på att betala listpris efter höjning? Oavsett svaret, problem solved...

• Like
Reactions: PJZ
Nu var det ju inte en svensk AD så att åberopa svensk lag kan bli snårigt.

Nejdå, inte snårigt alls. Samma regler gäller inom hela eu om det skulle bli aktuellt att åberopa konsumentköplagen. Därtill är det så att om säljaren och köparen avtalat att annat lands lag ska gälla (ett land utanför eu) och det landets lag ger köparen ett sämre skydd än eu-reglerna, så gäller inte ett sådant avtalsvillkor.

Men nu var det egentligen inte fråga om att applicera konsumentköplagen på situationen. Det mer en fråga om grundläggande avtalsrätt/avtalstolkning, och jag vill påstå att principerna för detta är likartade i de flesta utvecklade länder.

Jag går efter vad som står på mitt kvitto. Jag har betalat 50% av klockan som handpenning och på kvittot står ett exakt restbelopp att betala vid uthämtning av klockan :)
50% var stabilt! Brukar det vara så mycket? Hur länge har du legat ute med det?

• Like
Har tyvärr inte tillräckligt mycket erfarnhet för att säga "hur det brukar gå till" då jag bara handlar på ett ställe. Jag har betalat antingen 100- eller 50% vid köp av klockor med väntetid.

Skulle dock vara intressant att veta hur det går till hos andra ADs, så hoppas nån med mer erfarenhet i tråden kan komma med lite input! :)

Har tyvärr inte tillräckligt mycket erfarnhet för att säga "hur det brukar gå till" då jag bara handlar på ett ställe. Jag har betalat antingen 100- eller 50% vid köp av klockor med väntetid.

Skulle dock vara intressant att veta hur det går till hos andra ADs, så hoppas nån med mer erfarenhet i tråden kan komma med lite input! :)
Jag gillar de äldre Rolex referenserna mer och har därför inte stått i så många köer. Jag har dock gjort det vid två tillfällen 2018 (om jag minns rätt) och faktiskt blivit erbjuden klockorna efter en tid. Vid de två tillfällena erlade jag ingen handpenning.

• Like

La ingen handpenning alls, hos 2 olika ADs.

Oj. Nu är kanske sannolikheten att ADn kursar minimal, men du kan nog glömma de pengarna i en konkurs. Jag hade inte accepterat sådan handpenning. Handpenning är ju fel ord, du har ju basically lånat ut rätt mkt pengar till bolaget - har du kollat deras siffror?

Hos Bergströms och Engströms brukar 10% vara kutym när jag eller vänner handlat.
Varför man betalar en handpenning är egentligen en väldigt bra fråga eftersom man inte går miste om pengarna om man skulle dra sig ur affären vilket
egentligen är hela syftet med en handpenning.

Hos Bergströms och Engströms brukar 10% vara kutym när jag eller vänner handlat.
Varför man betalar en handpenning är egentligen en väldigt bra fråga eftersom man inte går miste om pengarna om man skulle dra sig ur affären vilket
Rob E skriver på kvittot att de inte betalar tillbaka handpenningen. Vet dock inte om det verkligen är så

Sålla agnarna från vetet, antar jag. Däcksparkare undanbedes?

Har nu sett det "kundärende" (fysiskt papper) som Nymans skapat för min bekante och där framgår klockans totalpris samt erlagd handpenning (20%).
Tror de får svårt att hänvisa till något finstilt eftersom information om att priset kan ändras måste ges när avtalet ingås och någon sån info delgavs aldrig.

Oj. Nu är kanske sannolikheten att ADn kursar minimal, men du kan nog glömma de pengarna i en konkurs. Jag hade inte accepterat sådan handpenning. Handpenning är ju fel ord, du har ju basically lånat ut rätt mkt pengar till bolaget - har du kollat deras siffror?

Går ADn i KK så räknar jag med att pengarna är förlorade. Har inte gått igenom bolagets siffror.

Det ADn kommunicerat till mig är mer eller mindre att jag inte står med på en lista/kö utan de specialbeställer klockan till mig. Det är också därför de garanterar att jag får klockan till utsagt datum, detta kanske bara är ett spel för gallerierna från deras sida(?) MEN det har funkat för mig hittills. Däremot, efter feedbacken i denna tråd så blir det nog 10-20% handpenning vid nästa affär! :cool:

Någon som tycker att begagnat och/eller gråpriserna ändrats efter prishöjningen?

Är nog för tidigt att säga efter bara en vecka.
Som exempel; Bara för att en Hulk, Pepsi eller Batman råkar säljas för 200k på auktion en gång innebär inte det per automatik att det sätter ett generellt marknadsvärde.
Ge det till april/maj så kan vi kika på hur det sett ut här på KS Köp & Sälj samt diverse auktioner så får vi en bättre bild.
Att Rolex-ägare som säljer kommer försöka få mer för sina objekt råder det inget tvivel om men om det blir sålt är en annan femma.

Senast ändrad:
Går ADn i KK så räknar jag med att pengarna är förlorade. Har inte gått igenom bolagets siffror.

Det ADn kommunicerat till mig är mer eller mindre att jag inte står med på en lista/kö utan de specialbeställer klockan till mig. Det är också därför de garanterar att jag får klockan till utsagt datum, detta kanske bara är ett spel för gallerierna från deras sida(?) MEN det har funkat för mig hittills. Däremot, efter feedbacken i denna tråd så blir det nog 10-20% handpenning vid nästa affär! :cool:
Men då är det inte Rolex du beställt va? Kanske med undantag för udda modeller som inte säljer direkt de landar i hyllan så har väl AD ingen möjlighet att välja/beställa vilka klockor de får från Rolex. Men jag kanske har fel.

• Like
Någon som tycker att begagnat och/eller gråpriserna ändrats efter prishöjningen?
Inget signifikant. Håller koll på klockan jag beställde på nyårsafton men den ligger stadigt på - 4% enligt c24.
Som tidigare diskuterats så är uträkningen inte helt tillförlitlig. Exempelvis verkar de inte ta hänsyn till priser inom en specifik marknad utan det verkar vara ett globalt snittpris utan hänsyn till lägre moms i t.ex USA eller Japan.

Men då är det inte Rolex du beställt va? Kanske med undantag för udda modeller som inte säljer direkt de landar i hyllan så har väl AD ingen möjlighet att välja/beställa vilka klockor de får från Rolex. Men jag kanske har fel.
Har bara beställt Rolex och ja, dessa klockor har inte vart klockor som sitter i butikens "visningsfönster"

Var undersamma uppfattning som dig att ADs blir tilldelade klockor av Rolex.

Har bara beställt Rolex och ja, dessa klockor har inte vart klockor som sitter i butikens "visningsfönster"

Enl den information jag har kunde AD bestalla klockor [om de ville/du var viktig kund].
Den mojligheten forsvann i borjan pa November och nu far butiken det Rolex skickar.
Givetvis baserat pa tidigare forsaljning etc...
Var undersamma uppfattning som dig att ADs blir tilldelade klockor av Rolex.

Har nu sett det "kundärende" (fysiskt papper) som Nymans skapat för min bekante och där framgår klockans totalpris samt erlagd handpenning (20%).
Tror de får svårt att hänvisa till något finstilt eftersom information om att priset kan ändras måste ges när avtalet ingås och någon sån info delgavs aldrig.
Instämmer gällande tveksamheten. Hörde en konversation även den på Nymans strax efter nyår där de hävdade att prisökningarna endast ej gäller de beställningar som anlänt till butiken. För de beställda men ej anlända gäller de nya priserna oavsett om handpenning lagts. Eftersom en handpenning lagts så borde iaf denna vara återbetalningsbar. Hur affärsmässigt det är att kunna ändra priset på lagda beställningar kan man fråga sig. Kunden i butiken var minst sagt frustrerad. Nymansexpediten hänvisade till ”ett ledningsbeslut”.

Instämmer gällande tveksamheten. Hörde en konversation även den på Nymans strax efter nyår där de hävdade att prisökningarna endast ej gäller de beställningar som anlänt till butiken. För de beställda men ej anlända gäller de nya priserna oavsett om handpenning lagts. Eftersom en handpenning lagts så borde iaf denna vara återbetalningsbar. Hur affärsmässigt det är att kunna ändra priset på lagda beställningar kan man fråga sig. Kunden i butiken var minst sagt frustrerad. Nymansexpediten hänvisade till ”ett ledningsbeslut”.
Tack för infon!
Ska bli spännande att se hur @Nymans Ur 1851 hanterar det här.

Tack för infon!
Ska bli spännande att se hur @Nymans Ur 1851 hanterar det här.
Japp, iom att handpenning och muntligt avtal torde vara bindande enl konsumentköplagen. Men som sagt intressant om hur gångbart det finstilta är. Lite off topic men med tanke på service nivån på systerbutiken Krons senaste året så är jag inte förvånad om personalen överlag är genomgående okunnig i båda butikerna.

Tillbaka
Topp