• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex upp 13-16%

Är själv inte insatt i just klockbranschen men som kund kan jag ju inte bry mig mindre om säljarens interna fakturering gentemot sin leverantör. Till saken hör att marginalen på Rolex generellt, enligt flera uppgifter på nätet, ligger på 40-50% så en prishöjning på 15% är fortfarande en stor förtjänst för butiken.

Så är det absolut, är helt med dig.

Problemet är att AD har fulltecknade listor på i stort sett samtliga Rolex-modeller vilket innebär att varje Rolex-affär AD gör under 2020 blir en förlorad marginal eftersom majoriteten av de som klockorna kommer levereras till står på väntlistor och sedan 2019.
Under ett helt år blir det ganska mycket pengar.

Så är det absolut, är helt med dig.

Problemet är att AD har fulltecknade listor på i stort sett samtliga Rolex-modeller vilket innebär att varje Rolex-affär AD gör under 2020 blir en förlorad marginal eftersom majoriteten av de som klockorna kommer levereras till står på väntlistor och sedan 2019.
Under ett helt år blir det ganska mycket pengar.
Det är stor skillnad på att stå på en lista och som i detta fall ha betalat en handpenning och ha kvitto där slutlikvid och leveransdatum framgår.

De som står på listor kommer självklart att få betala aktuellt listpris när de köper klockan.

Tackar för infon!
De siffror jag nämnde var aktuella för 2-3 år sedan men jag borde så klart ha tänkt på att kronkursen minskat vinsten en aning.

Även då gällde mina siffror. Under en period av 2015 när CHF skenade var marginalerna nere på 25%

25% moms är jävla tufft när utpris ska homogeniseras på en världsbasis. Så ja, det är lägre marginaler i Sverige än i USA (på nästan allt).

Helt utöver detta kan ett köp hävas av både köpare och säljare förutsatt att leverans ännu ej skett. Om man som kund inte vill betala det kuranta priset vid leverans och slutbetalning är det bara för säljaren att föra tillbaka pengarna.
Är du verkligen helt säker på det sistnämnda?

Nu när du säger det vette tusan, var för länge sedan jag jobbade mot konsument. Enligt detta går det inte utan vidare.

Och här sitter jag med dumstrut och är tacksam över att luta mig mot branschavtal.
Lagarna är ju inte alltid helt lätta att tolka märkte jag i skolbänken. Jag är dock ganska säker på att handlarna inte kan förhandla bort detta med hjälp av någon finstilt text, den texten skulle isf väga tyngre än avtals- och konsumentköplagen.

Det finns säkert någon expert här på KS som kan detta bättre!

Full förståelse för att man inte vill betala mer än man måste.
Men saker och ting ändras här i världen och det värsta är inte att du som skall köpa en Rolex får pynta ett par tusenlappar mer :D
AD kan ju enkelt förklara att de misstog leveransen och att den klockan var till en annan kund. Så att man får vänta lite till...
2035: "Har den kommit än?".

Är detta dessutom en populär modell vi talar om så blir det nästan komiskt :)

Full förståelse för att man inte vill betala mer än man måste.
Men saker och ting ändras här i världen och det värsta är inte att du som skall köpa en Rolex får pynta ett par tusenlappar mer :D
AD kan ju enkelt förklara att de misstog leveransen och att den klockan var till en annan kund. Så att man får vänta lite till...
2035: "Har den kommit än?".

Är detta dessutom en populär modell vi talar om så blir det nästan komiskt :)
Svårt att tro att de skulle göra så i enstaka fall, så desperata kan de väl inte vara? Det kan ju inte vara många som erlagt handpenning och väntar leverans inom kort.

Svårt att tro att de skulle göra så i enstaka fall, så desperata kan de väl inte vara? Det kan ju inte vara många som erlagt handpenning och väntar leverans inom kort.

Beror väl på hur tröttsamt det upplevs att någon skall få hämta ut en potentiell eftertraktad klocka, men väljer att göra en scen utav det.
Men lägger man fram det snyggt och sakligt så bör nog gå smidigt.
Tyckte det bara lät som att folk skulle kliva in och vifta med ett kvitto med näsan i vädret och hävda sin rättighet (att få köpa en Rolex) :D
För att sedan dra till med lite goa lagar för konsumentköp.

Beror väl på hur tröttsamt det upplevs att någon skall få hämta ut en potentiell eftertraktad klocka, men väljer att göra en scen utav det.
Men lägger man fram det snyggt och sakligt så bör nog gå smidigt.
Tyckte det bara lät som att folk skulle kliva in och vifta med ett kvitto med näsan i vädret och hävda sin rättighet (att få köpa en Rolex) :D
För att sedan dra till med lite goa lagar för konsumentköp.
Beter man sig så får man nog skylla sig själv om man inte får den mänskliga rättigheten att köpa en Rolex till listpris. :D

vissa ad är väl rätt snabba på att informera att om prisjustering sker så kommer även priset justeras. Du skrev inte på nått papper eller dylikt vid betalning av handpenning @PJZ ?

vilken ad? Rob E?

Bosatt utomlands så ingen svensk AD. Skrev inte på nånting. Betalade, såg glad ut, tog mitt kvitto och gick därifrån.

Kom på nu att jag inte ens tittat om de höjt priserna i den valuta jag handlar i... tidpunkten då höjningen kom var jag i Sverige.

Det finns inget "finstilt" på mitt kvitto utan det som står på kvittot är: vad jag betalat, vad som är kvar att betala vid uthämtning samt datum på när jag absolut senast ska få klockan. Har bra relation med ADn så kommer bli intressant om det uppstår en diskussion. Om intresse finns så kan jag uppdatera här inne om hur det gick, datum för senast uthämtning är 29/1-2020 så det är snart :)

Kom på nu att jag inte ens tittat om de höjt priserna i den valuta jag handlar i... tidpunkten då höjningen kom var jag i Sverige.

Det finns inget "finstilt" på mitt kvitto utan det som står på kvittot är: vad jag betalat, vad som är kvar att betala vid uthämtning samt datum på när jag absolut senast ska få klockan. Har bra relation med ADn så kommer bli intressant om det uppstår en diskussion. Om intresse finns så kan jag uppdatera här inne om hur det gick, datum för senast uthämtning är 29/1-2020 så det är snart :)
Dela gärna med dig sen när du har hämtat klockan alltid kul och se hur olika ADs hanterar detta:)

• Like
Reactions: PJZ
Ang hur prishöjningar efter att folk lagt handpenning får man ju hoppas att ADs antingen låter köparen få klockan till det avtalade priset, eller om inte, tydligt upplyst om villkor att prisökning från tillverkaren under tiden fram till leverans ska slå igenom. Om inte är det både ohederligt och sannolikt ett avtalsbrott (om inte enligt avtals/köplagen så iaf enl konsumentköplagen där den senare inte låter säljaren gömma saker i den finstilta texten hur som helst)?

Mao, om en AD missar att avtala och framhäva prishöjningsvillkor... well då har de gjort en dålig affär och förtjänar inte bättre marginal. Att det ska vara så svårt för folk att inse att man får ligga som man bäddar, dvs man försöker inte slingra sig ur ingångna avtal bara för att de visar sig vara dåliga. Man istället till att hantera det genom att vara förutseende och undvika att ingå ofördelaktiga avtal. Det är f*n grunden i en fungerande marknadsekonomi.

Iom att köerna är långa på många modeller borde det dessutom inte vara svårt att hitta kunder som går med på att svälja en eventuell framtida prisökning redan när avtalet ingås?

Det underliga i det hela är varför vissa ADs tar ut en handpenning över huvud taget, särskilt när de i många fall inte ens vet när de kommer att kunna leverera. Klockorna bokstavligt talat flyger av hyllorna (ifall de ens hinner dit) så det är inte så att man beställer en skräddarsydd produkt som ingen annan vill ha och att köpare drar sig ur ett Rolexköp till listpris är väl ett totalt icke-problem, åtminstone de senaste fyra-fem åren.

Det underliga i det hela är varför vissa ADs tar ut en handpenning över huvud taget, särskilt när de i många fall inte ens vet när de kommer att kunna leverera. Klockorna bokstavligt talat flyger av hyllorna (ifall de ens hinner dit) så det är inte så att man beställer en skräddarsydd produkt som ingen annan vill ha och att köpare drar sig ur ett Rolexköp till listpris är väl ett totalt icke-problem, åtminstone de senaste fyra-fem åren.

Bra fråga men jag skulle tror att det mer handlar om att urskilja de spekulanter som är seriöst intresserade mot de som endast snackar om kommande köp. Förskott från kunder är dessutom en billig form av finansiering då den inte kostar någon ränta och kunderna kräver sällan någon säkerhet för sitt erlagda förskott.

Vet inte om det redan framkommit men vad är det för klocka?

Det är många som står och hävdar avtalade priser när det vankas höjning, hade ni utan käbbel betalat avtalat pris om det istället sjunkit innan leverans? Eller hade ni då velat häva köpet och köpa varan på nytt när returen var gjord? Är det en sak som är säkert så är det att man alltid tror sig ha rätt som kund, bara man kommer undan billigast möjligt!

Det är många som står och hävdar avtalade priser när det vankas höjning, hade ni utan käbbel betalat avtalat pris om det istället sjunkit innan leverans? Eller hade ni då velat häva köpet och köpa varan på nytt när returen var gjord? Är det en sak som är säkert så är det att man alltid tror sig ha rätt som kund, bara man kommer undan billigast möjligt!
Kunden har alltid rätt! ;)

Bra fråga men jag skulle tror att det mer handlar om att urskilja de spekulanter som är seriöst intresserade mot de som endast snackar om kommande köp. Förskott från kunder är dessutom en billig form av finansiering då den inte kostar någon ränta och kunderna kräver sällan någon säkerhet för sitt erlagda förskott.
Jag förstår tanken men det blir lite tandlöst om man bara kräver 10% vilket innan prishöjningarna motsvarade i stil med 6-8' på de vanligaste modellerna. Det kanske finns begränsningar för hur stor handpenning man kan kräva men 25% (gärna mer, uppåt 50% kanske?) hade varit mer rimligt då det visar att man dels är seriös men också att man faktiskt har täckning för köpet och ADn skulle i gengäld förbinda sig att leverera innan ett visst datum då man av förståeliga skäl inte gärna vill ligga ute med dessa summor utan att ens få ett leveransdatum.

Med tanke på att man titt som tätt ser folk som försöker att sälja sina köplatser och troligtvis inte ens har råd att plocka ut klockan själv tror jag att det är relativt vanligt förekommande att eventuella spekulanter förhalar uthämtandet medan de försöker att ordna finansiering.

Ja varför inte? Ett avtal är ett avtal!

Ja varför inte? Ett avtal är ett avtal!
Har aldrig under de åren jag jobbade inom handel haft någon som inte gnäller om priset sjunkit under leveranstiden. Har inte heller varit med om någon som accepterat en prishöjning under leveranstiden. Det är i sig ganska naturligt att man inte vill betala mer men avtalsargumentet kommer bara när det är till kundens fördel. Det har i alla fall lärt mig att jag betalar och är glad :) De bästa priserna går till de bästa kunderna!

Tillbaka
Topp