• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex vs Tudor

Vad tycker du?

• Tudor är bara en nästan-Rolex

Röster: 126 39.0%
  • Tudor är unika

Röster: 167 51.7%
  • Skitsamma bägge varumärkena suger

Röster: 30 9.3%

• Totala väljare
    323
Tycker personligen det är olika märken och kundkretsar. Någonstans okey att de har likheter då de är inom samma familj.
Lite som att jämföra en Seat Leon med en VW golf, (tar någon illa upp så sätt Audi här).
Samma typ av fordon, liknande grundteknik, olika prisklasser och kundkrets.

Men man skulle dock aldrig säga att en Seat är typ en VW eller Audi.

dock får man inte föringa att Tudor säkerligen tjänar på att nyttja storföretags fördelar. Samtidigt som det blir lättare för Rolex att hålla sitt varumärke uppe eftersom de kan hålla sig till dyrare modeller.

Tycker personligen det är olika märken och kundkretsar. Någonstans okey att de har likheter då de är inom samma familj.
Lite som att jämföra en Seat Leon med en VW golf, (tar någon illa upp så sätt Audi här).
Samma typ av fordon, liknande grundteknik, olika prisklasser och kundkrets.

Men man skulle dock aldrig säga att en Seat är typ en VW eller Audi.

dock får man inte föringa att Tudor säkerligen tjänar på att nyttja storföretags fördelar. Samtidigt som det blir lättare för Rolex att hålla sitt varumärke uppe eftersom de kan hålla sig till dyrare modeller.
Ahh jovars en SEAT ÄR typ en vw som är typ en Skoda. Audi också egentligen men dom upplever man ju ändå en tydlig skillnad på i känsla o materialval. Så Skoda o Audi kanske kan sägas vara som Tudor o Rolex. Tudor i stort sett lika bra men lite"smartare o vardagsnära" framtoning. Rolex mer exklusivt o "liiite bättre" :)

tycker nog tudor klarar av att stå på helt egna ben alldeles utmärkt.

Det är stor skillnad idag mot hur det var i företagets ungdom när tudor var ett uttalat billigare alternativ till Rolex vilket inte är fallet idag
Så Tudor är alltså inte längre ett billigare alternativ till Rolex?

Ahh jovars en SEAT ÄR typ en vw som är typ en Skoda. Audi också egentligen men dom upplever man ju ändå en tydlig skillnad på i känsla o materialval. Så Skoda o Audi kanske kan sägas vara som Tudor o Rolex. Tudor i stort sett lika bra men lite"smartare o vardagsnära" framtoning. Rolex mer exklusivt o "liiite bättre" :)
Kör själv Cupra och Tudor, match in heaven .
Stora massan har ingen aning om vad man har vilket passar mig alldeles utmärkt :D

haha som sagt, ersätt gärna VW med Audi om man vill det.

- Kanske lite som att jämföra Skoda & VW, mer som Tudor & Rolex var förr. (Mer lika) Idag med egna caliber osv är det mer Skoda & Audi.

Hur många av er har personlig erfarenhet av de bägge märkena, ägt eller äger?
Jag har en Tudor och en Rolex. Tror det är rätt modell-specifikt att jämföra dem imellan. I mitt fall är det nog rätt klassiskt då Tudorn har ETA-verk och Rolex inhouse. Rasslig länk respektive riktigt stabil länk.

Far min har en äldre Tudor med Rolex-krona och Rolex-baklock. Antar att det främst är urverket och tavlan som skiljer hans Prince mot en Datejust.

Jag har ägt vintage av båda märkena, dessutom samma modell, daydate och date&day. Båda var nyservade. Det var ljusårs skillnad i känslan på kronan vid uppvrid och tudorn lät som en traktor i jämförelse.

Har en BB58 nu och hade en datejust och en sub 2008-2011 typ. Kan varken säga bu eller bä då jag på ”rolextiden” inte hade klockorna av ett intresse utan för att det var lite det som ”gällde” på dåvarande arbetsplats som säljare med provision. Mitt genuina klockintresse kom nog inte förrän runt 2018 tror jag

Det finns bara en kung :) Helt ärligt nu. Att köpa en Tudor är ju som att vilja ha en Audi men köpa en Skoda :) Trevlig helg!

Det finns bara en kung :) Helt ärligt nu. Att köpa en Tudor är ju som att vilja ha en Audi men köpa en Skoda :) Trevlig helg!

Eller som att köpa en Audi när du vill ha en Porsche... (Audi Q5 vs Porsche Macan eller Audi Q7 vs Porsche Cayenne.)
Eller att köpa en Porsche när du inte har råd med en Bentley eller Lamborghini... (Porsche Cayenne vs Bentley Bentayga vs Lamborghini Urus.)

För att inte nämna VWs motsvarande modeller. Ibland är det skönt att flyga under radarn.

Tudor är som Rolex coolare lillebror? Det är Tudor man vill hänga med på en lördagskväll. Rolex är reserverad, har fru och barn och lägger sig 22.30 när Tudor är ute och inga brudar går safe. :D
Har inte läst hela tråden men om inte den här uppenbara liknelsen redan har gjorts så är det under all kritik.

Tudor är som Rolex coolare lillebror? Det är Tudor man vill hänga med på en lördagskväll. Rolex är reserverad, har fru och barn och lägger sig 22.30 när Tudor är ute och inga brudar går safe. :D
Har inte läst hela tråden men om inte den här uppenbara liknelsen redan har gjorts så är det under all kritik.

Kan lova dig att Rolex fått fler tjejer i säng än Tudor, om det nu har betydelse.

Minns nån NileCity och sketchen "Kåtast i Kungsängen" när de nämner en viss Alice? Den känslan ger Tudor mig: det händer absolut inget i kroppen när jag tar på mig en Tudor. Med Rolex däremot börjar det pirra lite lagom erotiskt.
Vill ändå säga att jag har stor respekt för deras historia, hantverk och framför allt deras arbete de senaste åren med flera riktigt intressanta modeller!

Tillbaka
Topp