• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denna underbara värld av klockor. Vi konsumenter håller uppe Rolex försäljning på mindre önskvärda modeller och anledningen till att vi ”tvingas” göra det är att Rolex stryper tillgången på stålsport så att det till slut blir vedertaget MO. Ytterligare agerar vi nyttiga idioter, (men sorgligt nog i allra högsta grad medvetna sådana), och bidrar till att öka märkets exklusivitet så att man kan ta ännu mer betalt för en produkt som har haft en prisutveckligt långt bortom vad som är rimligt om man sätter det i relation till ökad kvalitet.

Tänk om AD kollektivt satte press på Rolex och begärde att få tilldelning efter förväntad försäljning och inte böjde rygg och tog emot de smulor som viftas i deras väg. Jag förstår att resonemanget är naivt men det gör inte rådande situation mindre stinkande.
 
Denna underbara värld av klockor. Vi konsumenter håller uppe Rolex försäljning på mindre önskvärda modeller och anledningen till att vi ”tvingas” göra det är att Rolex stryper tillgången på stålsport så att det till slut blir vedertaget MO. Ytterligare agerar vi nyttiga idioter, (men sorgligt nog i allra högsta grad medvetna sådana), och bidrar till att öka märkets exklusivitet så att man kan ta ännu mer betalt för en produkt som har haft en prisutveckligt långt bortom vad som är rimligt om man sätter det i relation till ökad kvalitet.

Tänk om AD kollektivt satte press på Rolex och begärde att få tilldelning efter förväntad försäljning och inte böjde rygg och tog emot de smulor som viftas i deras väg. Jag förstår att resonemanget är naivt men det gör inte rådande situation mindre stinkande.
Håller med till fullo.
Dags att börja bojkotta Rolex. Finns så mycket andra roligare klockor.
 
Denna underbara värld av klockor. Vi konsumenter håller uppe Rolex försäljning på mindre önskvärda modeller och anledningen till att vi ”tvingas” göra det är att Rolex stryper tillgången på stålsport så att det till slut blir vedertaget MO. Ytterligare agerar vi nyttiga idioter, (men sorgligt nog i allra högsta grad medvetna sådana), och bidrar till att öka märkets exklusivitet så att man kan ta ännu mer betalt för en produkt som har haft en prisutveckligt långt bortom vad som är rimligt om man sätter det i relation till ökad kvalitet.

Tänk om AD kollektivt satte press på Rolex och begärde att få tilldelning efter förväntad försäljning och inte böjde rygg och tog emot de smulor som viftas i deras väg. Jag förstår att resonemanget är naivt men det gör inte rådande situation mindre stinkande.

You have a point....
 
Hände mig i Geneve i början på oktober.
Förstår handlarna, 20% av modellerna är lättsålda sportstål. 80% är ädelmetaller i 26,31 & 36mm. De lever på den samlade omsättningen, dvs de måste sälja båda för att överleva. Vi kommer se mer av det här, och det enda som räknas är att ha en bra relation med en eller flera AD’s och inte bara köpa sportstål. Jag fick köpa min 116500 tidigt på Nymans av enkla anledningen att jag inte bara handlat sportstål från Rolex t.ex.
Trist att behöva köpa massa annat innan man får chansen att köpa det man vill ha. Har aldrig hänt mig dock. Kanske för att jag undviker svenska ADs
 
Håller med till fullo.
Dags att börja bojkotta Rolex. Finns så mycket andra roligare klockor.
Om man uppmuntrar negativt beteende så ökar frekvensen av det beteendet, gäller allt. Så om alla skulle ge fan i att handla från ADs med idiotkrav så kommer beteendet att bli mindre frekvent. Går man med på idiotkrav så är man en del av problemet.
 
Om man uppmuntrar negativt beteende så ökar frekvensen av det beteendet, gäller allt. Så om alla skulle ge fan i att handla från ADs med idiotkrav så kommer beteendet att bli mindre frekvent. Går man med på idiotkrav så är man en del av problemet.

Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.
 
Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.
Inte många branscher där kunden är längst ner. I de flesta branscher är slutkunden det viktigaste. SJälva fundamentet för att kedjan ens ska kunna hålla ihop. Rolex-sfären har utvecklats till en fars. Det är ju trots allt bara bra bruksklockor dessa stål-sportisar. Grymt PR-arbete och hype sista åren dock.
 
Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.
Det är kunderna som håller företaget flytande, hög tid att folk slutar behandla rolex som om de vore några gudar.

Om de anser att vi kunder är längst ner på stegen så är det bara ytterligare en anledning att blicka mot andra tillverkare där de inser den lilla människans betydelse
 
Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.

Jag hittar faktiskt inget i det det du skriver som argument för att vi som kunder ska behöva acceptera rådande ordning. Det är knappast så att Nymans och Krons lever på ruinens brant och jag tror heller inte att de skulle visa röda siffror om de helt slutade sälja Rolex. Så resonemanget att tycka synd om AD om därför gilla läget tror jag en ytterst liten klick köper.

Rolex gör som de vill så länge vi fortsätter att bete oss som präglade ankungar som följer Rolexkronan blint och utan ifrågasättande. Om majoriteten plötsligt skulle avstå att handla extraklockor man inte vill ha och tacka nej till hela affären, skulle man så småningom bli tvungen att skifta produktionen och öka tillgängligheten på stålsport. Realistiskt? Nej, inte det minsta...men att acceptera att Rolex i alla tänkbara situationer kan göra som de vill är ett felaktigt påstående.
 
Jag hittar faktiskt inget i det det du skriver som argument för att vi som kunder ska behöva acceptera rådande ordning. Det är knappast så att Nymans och Krons lever på ruinens brant och jag tror heller inte att de skulle visa röda siffror om de helt slutade sälja Rolex. Så resonemanget att tycka synd om AD om därför gilla läget tror jag en ytterst liten klick köper.

Rolex gör som de vill så länge vi fortsätter att bete oss som präglade ankungar som följer Rolexkronan blint och utan ifrågasättande. Om majoriteten plötsligt skulle avstå att handla extraklockor man inte vill ha och tacka nej till hela affären, skulle man så småningom bli tvungen att skifta produktionen och öka tillgängligheten på stålsport. Realistiskt? Nej, inte det minsta...men att acceptera att Rolex i alla tänkbara situationer kan göra som de vill är ett felaktigt påstående.

Det är ingen som tycker synd om AD.
Men om 20% av klockorna de får är sportstål, och du sen har 80% mindre säljbara klockor kvar, då förstår jag resonemanget helt.
 
Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.
Det ska ju inte bli kundens problem. Bara att sluta sälja Rolex om man inte tycker det är värt det, eller är det tvång att fortsätta sälja?
 
Fast, vänta lite nu.
Bara att acceptera att Rolex gör som de vill, och kommer göra så. AD rättar sig efter reglerna och får med de förutsättningar Rolex ger dem göra bästa av situationen.
För att 1 överleva och 2 hålla kunderna nöjda.
Längst ner på skalan är vi kunder, för alltid kommer de finnas kunder som går med på de krav som ställs därför är det inte mycket till att grina illa över hur de tvingas göra för att överleva.

Och helt ärligt, AD vet hur många klockor de får av en modell give or take på ett år och sjävklart så prioriteras deras återkommande kunder som inte bara är ute efter det hetaste och mest eftertraktade modellerna.
Och det vet du eller något som du bara ”hört” :)
 
Det är ingen som tycker synd om AD.
Men om 20% av klockorna de får är sportstål, och du sen har 80% mindre säljbara klockor kvar, då förstår jag resonemanget helt.

Och om AD skulle tacka nej till de resterande 80% av mindre säljbara klockor skulle Rolex ha två val. Antingen att gå AD till mötes, ställa om produktionen och leverera det omvända, eller att enbart sälja i brand stores. Då skulle man självklart fortfarande kunna tvinga kunder att köpa tvåton om man vill ha stålsport. Men...om även kunderna i det läget tackar nej så står man utan utpressningsåtgärder och blir helt enkelt tvingade att ställa om.

Supernaivt och inte ett dugg realistiskt, det inser jag också då Rolex är ett alldeles för starkt varumärke förknippat med status och framgång för att ens i närheten av tillräckligt många skulle överväga något liknande. Men som @yonsson skriver är man en del av problemet så länge man går med på dubbelköp från AD och så länge man är beredd att betala dubbla listpriset för klockor som är i produktion.
 
Och om AD skulle tacka nej till de resterande 80% av mindre säljbara klockor skulle Rolex ha två val. Antingen att gå AD till mötes, ställa om produktionen och leverera det omvända, eller att enbart sälja i brand stores. Då skulle man självklart fortfarande kunna tvinga kunder att köpa tvåton om man vill ha stålsport. Men...om även kunderna i det läget tackar nej så står man utan utpressningsåtgärder och blir helt enkelt tvingade att ställa om.

Supernaivt och inte ett dugg realistiskt, det inser jag också då Rolex är ett alldeles för starkt varumärke förknippat med status och framgång för att ens i närheten av tillräckligt många skulle överväga något liknande. Men som @yonsson skriver är man en del av problemet så länge man går med på dubbelköp från AD och så länge man är beredd att betala dubbla listpriset för klockor som är i produktion.
 
Och om AD skulle tacka nej till de resterande 80% av mindre säljbara klockor skulle Rolex ha två val. Antingen att gå AD till mötes, ställa om produktionen och leverera det omvända, eller att enbart sälja i brand stores. Då skulle man självklart fortfarande kunna tvinga kunder att köpa tvåton om man vill ha stålsport. Men...om även kunderna i det läget tackar nej så står man utan utpressningsåtgärder och blir helt enkelt tvingade att ställa om.

Supernaivt och inte ett dugg realistiskt, det inser jag också då Rolex är ett alldeles för starkt varumärke förknippat med status och framgång för att ens i närheten av tillräckligt många skulle överväga något liknande. Men som @yonsson skriver är man en del av problemet så länge man går med på dubbelköp från AD och så länge man är beredd att betala dubbla listpriset för klockor som är i produktion.

Du har rätt i det, det säger jag inte något om. Men på varje klocka AD får så finns det hundratals köpare.
Säg att man får köpa en daytona till list, 115k och att de sälja runt 175k hos t.ex LW. Det get ett ”övervärde” på 60k.
Klocka två är en DJ 36mm i rosé och stål, och den kan man sälja för 20 under vad man betalade. Man har då fått sin nya daytona för 135k som är 40k billigare än hos t.ex LW.

Det här kommer bara bli vanligare. Utan tvivel.
 
Det är ingen som tycker synd om AD.
Men om 20% av klockorna de får är sportstål, och du sen har 80% mindre säljbara klockor kvar, då förstår jag resonemanget helt.
I dom här 80% som du beskriver som mindre lättsålda klockor räknas helguld sport, TT sport samt dj modellerna också in? Måste väl finnas någon anledning varför ADs strypt rabatterna rejält?
 
I dom här 80% som du beskriver som mindre lättsålda klockor räknas helguld sport, TT sport samt dj modellerna också in? Måste väl finnas någon anledning varför ADs strypt rabatterna rejält?

Skulle dela på det, sportguld är attraktivt. DD modeller av viss sort men t.ex inte Celini i 18k.
 
Så det kanske är mer än 20% som är mer lättsålt trots allt?

Tror inte vi ska hänga upp oss på procenten av lättsålt och mindre lättsålt.
Resonemanget är det viktiga.

Återförsäljarna gör det ju för att den procentuella fördelningen inte är i deras favör.
 
Situationen är tråkig. Satte upp mig på intresselista för 116500 i Dec -16 hos Nymans & Krons. Fortfarande inte fått samtalet/mailet ännu, har även ringt och mailat ett par gånger under tiden som gått.

Antar att det är för att jag inte är en big spender hos dem? Vet ju minst 2 pers som plockat ut Daytonas därifrån bara i år, och det är säkert ett dussin pers innan dem som också plockat ut (inte nödvöndigtvis detta år) Dock har de 2 pers jag vet om köpt en del andra klockor i dessa butiker.

Lågprioriterad minst sagt.
 
Du har rätt i det, det säger jag inte något om. Men på varje klocka AD får så finns det hundratals köpare.
Säg att man får köpa en daytona till list, 115k och att de sälja runt 175k hos t.ex LW. Det get ett ”övervärde” på 60k.
Klocka två är en DJ 36mm i rosé och stål, och den kan man sälja för 20 under vad man betalade. Man har då fått sin nya daytona för 135k som är 40k billigare än hos t.ex LW.

Det här kommer bara bli vanligare. Utan tvivel.
Du får det att låta som att ADn går back och det gör de ju inte, det finns ju en stor marginal som de kan använda sig av för att bli av med de mindre populära modellerna. Jag ser det som ett ickeproblem, problemet är snarare att stålmodellerna är för billiga i förhållande till hur många de får hem.
 
Du får det att låta som att ADn går back och det gör de ju inte, det finns ju en stor marginal som de kan använda sig av för att bli av med de mindre populära modellerna. Jag ser det som ett ickeproblem, problemet är snarare att stålmodellerna är för billiga i förhållande till hur många de får hem.

Nej det håller jag inte med om, återförsäljarna vill ju så klart inte stödja till av sin vinst för att bli av med klockor om de kan lösa det på det här sättet?
 
Tillbaka
Topp