• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Väldigt enkelt, så länge det finns en ekonomisk uppsida så är folk beredda att ställa sig på kö, vänta 3år, få klockan och åka hem och sälja den. Tjäna 30-100k på inget jobb alls.

Är man inte helt socialt inkompetent som AD så får man ju göra urvalet när man skriver upp folk på listan. Bara att säga ”tyvärr, listan är full” till alla som man inte tycker ”förtjänar” stå på listan. Att säga det i efterhand när man väntat i 1.5 år och ska hämta upp sin klocka förtjänar en örfil så man studsar hela vägen till Schweiz.
Precis så har jag blivit behandlad av en tidigare forumsponsor.

Det är kunderna som håller företaget flytande, hög tid att folk slutar behandla rolex som om de vore några gudar.

Om de anser att vi kunder är längst ner på stegen så är det bara ytterligare en anledning att blicka mot andra tillverkare där de inser den lilla människans betydelse

Håller med. Rolex är varken de snyggaste eller de bästa klockorna. De som har fått priset till att stiga är de som egentligen inte kan något om klockor (ja de är fler än oss klocknördar) och köper just Rolex för det är det ända de känner till. Alltså de köper namnet.
Sedan leder detta till att priset hålls uppe. Då kommer åsikt 2, är det då ett bra köp eftersom det leder till bra andrahandsvärde eller för att de är värda 100k. 100k för en stålklocka?
Vet ej men jag tror att det finns många andra klockor som är bättre för mindre pris.
Vad tror ni?

”Uppskriven på lista” för en klocka, var i kontakt med dem ofta där det sades att jag stod bra till osv, och efter ca 2år säga att jag ej får någon för att man använder dessa till trogna kunder osv.
Fick du tillbaka handpenningen? Tar för givet att handpenning var tvungen att läggas om det gäller den förra forumsponsorn

Jag har sett att de behåller certet. Är det en viss tid eller? Varför gör de det, vad hjälper det till?

För att inte ngn ska köpa den och göra en snabb förtjänst. UK handlarna jag frågat har behållt cert i 12-24 månader beroende på modell.

Jag har sett att de behåller certet. Är det en viss tid eller? Varför gör de det, vad hjälper det till?
Förhindrar att man säljer klockan det första man gör efter att man plockat ut den!
Tycker detta borde införas som krav hos alla Rolex AD, behåll certet minst 1år. Ska man spekulationsköpa då måste man iallafall låsa pengar ett bra tag..

Håller med. Rolex är varken de snyggaste eller de bästa klockorna. De som har fått priset till att stiga är de som egentligen inte kan något om klockor (ja de är fler än oss klocknördar) och köper just Rolex för det är det ända de känner till. Alltså de köper namnet.
Sedan leder detta till att priset hålls uppe. Då kommer åsikt 2, är det då ett bra köp eftersom det leder till bra andrahandsvärde eller för att de är värda 100k. 100k för en stålklocka?
Vet ej men jag tror att det finns många andra klockor som är bättre för mindre pris.
Vad tror ni?

100k för en stålklocka? Så tänk då PP & AP t. ex, 500k för en stålklocka? Beror helt på vad man själv tycker är värt (och alla andra faktorer).

Lär också vara svårare att få tag på än Rolex.

Fick du tillbaka handpenningen? Tar för givet att handpenning var tvungen att läggas om det gäller den förra forumsponsorn
Ingen handpenning erlades, jag frågade flertalet gånger om de var säkra på att jag ej behövde lägga detta och svaret var att nej det är inga problem...
Hoppas du bad dem flyga och fara.
Nope, men jag tror de har fått vad de förtjänat. Karma osv

Förhindrar att man säljer klockan det första man gör efter att man plockat ut den!
Tycker detta borde införas som krav hos alla Rolex AD, behåll certet minst 1år. Ska man spekulationsköpa då måste man iallafall låsa pengar ett bra tag..
Hur stoppar detta vidareförsäljning? Det är ju bara att sälja den utan cert och gå plus ändå, sedan plockar man upp certet efter ett år.

Hur stoppar detta vidareförsäljning? Det är ju bara att sälja den utan cert och gå plus ändå, sedan plockar man upp certet efter ett år.
Tror det är svårt att få sålt en helt ny Sub C över listpris utan cert tex, men kanske bara är jag som drar mig för att köpa en ny klocka utan cert?

Väldigt enkelt, så länge det finns en ekonomisk uppsida så är folk beredda att ställa sig på kö, vänta 3år, få klockan och åka hem och sälja den. Tjäna 30-100k på inget jobb alls.

Tror att det är just detta, säkra pengar, som gör att alla ställer sig i kö för att man ändå inte riskerar något utan snarare har goda möjligheter att tjäns en snabb hacka. Ryktet sprider sig snabbt att Rolex minsann, där kan man köpa utan att riskera förlust. Massvis med folk utanför klockkretsar ställer sig i kö pga just detta, snabba cash. Det hela blir en snöbollseffekt och helt plötsligt är vi där vi är idag, vanliga stålsport som för något år sen fanns i butik är nu glödheta. Ett luftslott underbyggt av ren hype av massan av folk som ser garanterade pengar. Att AD nu i vissa fall kräver köp av andra klockor tar ju faktiskt bort lite av snabba-cash auran och vem vet det kanske blir pyspunka, eller inte?

Är ju inte direkt troligt att det genuina klockintresset ökat i landet så lavinartat utan att det skulle spilla över på andra märken.

Det är ju intressant som fenomen detta och jag kommer följa med intresse det närmsta årets utveckling, nånstans måste väl gränsen gå för folk? Hulken ligger ute för 120k, för en månad sen var det 105k, i våras var det högafflar när nån la ut för 90k. Aja time will tell, står utanför då jag inte äger någon och verkligen inte blir sugen när det ser ut som det gör, varningsklockorna ringer.

Tror det är svårt att få sålt en helt ny Sub C över listpris utan cert tex, men kanske bara är jag som drar mig för att köpa en ny klocka utan cert?
Du får ju certet om ett år, bara att hålla kontakt med den ursprungliga köparen. Och snälla säg att ingen är dum nog att betala mer än list för en SubC.

Tillbaka
Topp