• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ber på förväg om ursäkt om detta redan har frågats/ skrivits här, men vad tror expertisen om värdeutvecklingen på en Yachtmaster 116622?
Deras andra ståldykare har ju skjutit i höjden och jag har en YM som används sparsamt just nu, ska man vänta och hoppas på att den ökar i värde? :)
Värdeökningar är ju svårt att sia om men "skjutit i höjden" har väl ingen dykare gjort? Visst har de blivit dyrare men det är egentligen bara GMTn som rusat ordentligt. Med det sagt tror jag att de mer ovanliga modellerna (såsom YM eller Milgauss) kommer att släntra efter. Men med tiden så ökar kanske de också i värde, vem vet. Eller så köper du något annat som gör det. Den som lever får se ;)
 
Ber på förväg om ursäkt om detta redan har frågats/ skrivits här, men vad tror expertisen om värdeutvecklingen på en Yachtmaster 116622?
Deras andra ståldykare har ju skjutit i höjden och jag har en YM som används sparsamt just nu, ska man vänta och hoppas på att den ökar i värde? :)
Ganska lätt att kolla, här har du ju två ex:
https://klocksnack.se/threads/rolex-116622-säljes-prisbump.95013/
https://klocksnack.se/threads/rolex-yacht-master-116622.99165/

Den listar väl 108k? så har du inte köpt långt under list är det nog inte säljläge än ;)
 
Några av dagens prisjusteringar i England
1ffffe56fcf1f2deb955c67c686b99dd.jpg
Jäkla trams att man kan höja priserna varje år utan att motivera det eller ge mervärde för kunderna. Snart börjar dom väl öka servicepriserna också till 10k
 
Inte trams.
Marknad och efterfrågan hos AD.
Varning för mycket text.
Alltid tyckt att Rolex är ledande när det kommer till att bygga varumärke men dagens situation är ju genialisk för AD & Rolex medans de pissar på konsumenten. Vet inte om det är genialiskt i längden eller om det är det sämsta beslutet dem gjort för sitt varumärke.

1. Genom att skapa en tillgång som är mindre än efterfrågan gör så dem ständigt kan höja priserna och bättra sina marginaler ännu mer. Andrahandsvärdet ökar.
2. När andrahandsvärdet ökar så tillkommer massor av nya kunder inkl gråhandlare. Dem kunderna som ser en annans hobby som något man kan tjäna pengar på och dem som varit för rädda att ta ett värdetapp.
3. AD börjar tvinga kund att köpa något annat i guld för att få köpa de mest hypeade stålvarianterna. Innebär ytterligare försäljning och vinst för både ad och Rolex.
4. Många av de riktiga entusiasterna har inte råd med sin hobby när det kommer till Rolex längre och får börja leta alternativ då även vintage följer med i prisutvecklingen.
5. Rolex nya kundkrets blir därmed nästan enbart folk som har råd att betala sanslösa priser som ger för lite kvalité för pengarna och de som gillar modernt och köper i tron om att andrahandsvärdet ska hålla på sikt.

När ett varumärke går från hobby till business och högkonjunkturen går till lågkonjunktur blir det intressant att se om beslutet var bra eller dåligt för varumärkesbyggning. Trams i mina ögon då nya målgruppen blir främst en målgrupp man inte vill förknippas med åtminstone inte jag.
 
Senast ändrad:
Värdeökningar är ju svårt att sia om men "skjutit i höjden" har väl ingen dykare gjort? Visst har de blivit dyrare men det är egentligen bara GMTn som rusat ordentligt. Med det sagt tror jag att de mer ovanliga modellerna (såsom YM eller Milgauss) kommer att släntra efter. Men med tiden så ökar kanske de också i värde, vem vet. Eller så köper du något annat som gör det. Den som lever får se ;)

Ganska lätt att kolla, här har du ju två ex:
https://klocksnack.se/threads/rolex-116622-säljes-prisbump.95013/
https://klocksnack.se/threads/rolex-yacht-master-116622.99165/

Den listar väl 108k? så har du inte köpt långt under list är det nog inte säljläge än ;)

Galácticon, det var GMTn jag syftade på men Hulken verkar också gå för en del över list (om jag förstått det rätt). Ber om ursäkt för min bristande kunskap, är rätt ny inom detta :)
Köpte den för ca 75' från Schweiz (begagnad såklart), kanske finns någon tusing att tjäna men inte tillräckligt för att flippa den just nu isåfall.
 
Galácticon, det var GMTn jag syftade på men Hulken verkar också gå för en del över list (om jag förstått det rätt). Ber om ursäkt för min bristande kunskap, är rätt ny inom detta :)
Köpte den för ca 75' från Schweiz (begagnad såklart), kanske finns någon tusing att tjäna men inte tillräckligt för att flippa den just nu isåfall.
Du kallade alltså GMTn för dykare? Du borde stängas av ;)
 
Galácticon, det var GMTn jag syftade på men Hulken verkar också gå för en del över list (om jag förstått det rätt). Ber om ursäkt för min bristande kunskap, är rätt ny inom detta :)
Köpte den för ca 75' från Schweiz (begagnad såklart), kanske finns någon tusing att tjäna men inte tillräckligt för att flippa den just nu isåfall.
Måste man tjäna massa pengar för att sälja? Intressant.
 
Du kallade alltså GMTn för dykare? Du borde stängas av ;)
Oj oj, är ute på djupt vatten känner jag nu. Ber om ursäkt om jag svurit i kyrkan! ;) Ska genast skärpa mig!

Måste man tjäna massa pengar för att sälja? Intressant.
Nej det måste man väl egentligen inte, men det känns väl bättre att veta att man tjänat något på det än att göra en minus affär? Eller du går plus/minus noll på allt du köper & säljer? Det kan jag tycka är högst intressant!
 
Oj oj, är ute på djupt vatten känner jag nu. Ber om ursäkt om jag svurit i kyrkan! ;) Ska genast skärpa mig!


Nej det måste man väl egentligen inte, men det känns väl bättre att veta att man tjänat något på det än att göra en minus affär? Eller du går plus/minus noll på allt du köper & säljer? Det kan jag tycka är högst intressant!
Ibland går jag minus, ibland plus/minus noll och ibland plus. Säljer när jag vill sälja sett till hur marknaden ser ut då. Sätter priset efter om jag vill bli av med det snabbt eller inte har så bråttom. Säljer för man tröttnat, hittat något annat, behöver pengarna till annat eller dylikt och det viktiga är inte att göra en vinst eller så stor vinst som möjligt när det är ens hobby. Kan man gå plus så är det bara kul, går man plus minus noll är det skönt och går man back ja då får det vara så. :)
 
Ibland går jag minus, ibland plus/minus noll och ibland plus. Säljer när jag vill sälja sett till hur marknaden ser ut då. Sätter priset efter om jag vill bli av med det snabbt eller inte har så bråttom. Säljer för man tröttnat, hittat något annat, behöver pengarna till annat eller dylikt och det viktiga är inte att göra en vinst eller så stor vinst som möjligt när det är ens hobby. Kan man gå plus så är det bara kul, går man plus minus noll är det skönt och går man back ja då får det vara så. :)
För att inte dra ut på diskussionen längre än nödvändigt så tror jag faktiskt att jag kan säga att vi är på samma sida då. Skillnaden är att jag inte sålt en klocka förr & inte är någon veteran på forumet :)
Därav att mina ordval & tankar kanske inte är precis i linje med vad som brukar användas här och kanske inte helt "rätt" än.
 
För att inte dra ut på diskussionen längre än nödvändigt så tror jag faktiskt att jag kan säga att vi är på samma sida då. Skillnaden är att jag inte sålt en klocka förr & inte är någon veteran på forumet :)
Därav att mina ordval & tankar kanske inte är precis i linje med vad som brukar användas här och kanske inte helt "rätt" än.
Ska du behålla en klocka som du inte gillar för att tjäna några extra slantar så är jag alldeles övertygad om att en ny klocka som du gillar istället skänker dig mer glädje än de extra kronorna som klockan lyckats stiga efter ett år eller två.
 
Ska du behålla en klocka som du inte gillar för att tjäna några extra slantar så är jag alldeles övertygad om att en ny klocka som du gillar istället skänker dig mer glädje än de extra kronorna som klockan lyckats stiga efter ett år eller två.
Nja, riktigt så är det inte.. Jag gillar verkligen klockan & vill behålla den. Har väl egentligen aldrig gått i säljtankar, tänkte mest kolla med Er som är mer erfarna om hur ni tror prisutvecklingen kommer bli på den framöver. Har isåfall en Omega Globemaster som får gå före min YM.
Men ja, jag håller med dig, hade jag velat sälja den hade jag gjort det nu och köpt något annat istället för att hoppas på någon tusing mer.
 
Nja, riktigt så är det inte.. Jag gillar verkligen klockan & vill behålla den. Har väl egentligen aldrig gått i säljtankar, tänkte mest kolla med Er som är mer erfarna om hur ni tror prisutvecklingen kommer bli på den framöver. Har isåfall en Omega Globemaster som får gå före min YM.
Men ja, jag håller med dig, hade jag velat sälja den hade jag gjort det nu och köpt något annat istället för att hoppas på någon tusing mer.
Okej, då förstår jag. Jag missförstod nog detta:
jag har en YM som används sparsamt just nu, ska man vänta och hoppas på att den ökar i värde? :)
Det lät som att den användes sparsamt och du undrade om du skulle sälja den nu eller vänta med att sälja den, med värdeökning som utgångspunkten.
 
Jag håller med dig i mycket av vad du skriver.
Missförstå mig rätt. Jag ogillar själv prisutvecklingen på nya klockor hos AD.
Men jag förstår varför Rolex som ett varumärke och företag gör som dom gör.



Varning för mycket text.
Alltid tyckt att Rolex är ledande när det kommer till att bygga varumärke men dagens situation är ju genialisk för AD & Rolex medans de pissar på konsumenten. Vet inte om det är genialiskt i längden eller om det är det sämsta beslutet dem gjort för sitt varumärke.

1. Genom att skapa en tillgång som är mindre än efterfrågan gör så dem ständigt kan höja priserna och bättra sina marginaler ännu mer. Andrahandsvärdet ökar.
2. När andrahandsvärdet ökar så tillkommer massor av nya kunder inkl gråhandlare. Dem kunderna som ser en annans hobby som något man kan tjäna pengar på och dem som varit för rädda att ta ett värdetapp.
3. AD börjar tvinga kund att köpa något annat i guld för att få köpa de mest hypeade stålvarianterna. Innebär ytterligare försäljning och vinst för både ad och Rolex.
4. Många av de riktiga entusiasterna har inte råd med sin hobby när det kommer till Rolex längre och får börja leta alternativ då även vintage följer med i prisutvecklingen.
5. Rolex nya kundkrets blir därmed nästan enbart folk som har råd att betala sanslösa priser som ger för lite kvalité för pengarna och de som gillar modernt och köper i tron om att andrahandsvärdet ska hålla på sikt.

När ett varumärke går från hobby till business och högkonjunkturen går till lågkonjunktur blir det intressant att se om beslutet var bra eller dåligt för varumärkesbyggning. Trams i mina ögon då nya målgruppen blir främst en målgrupp man inte vill förknippas med åtminstone inte jag.
 
Jag håller med dig i mycket av vad du skriver.
Missförstå mig rätt. Jag ogillar själv prisutvecklingen på nya klockor hos AD.
Men jag förstår varför Rolex som ett varumärke och företag gör som dom gör.
Frågan blir ju då om du om de förstärker eller förstör sitt varumärke i längden av det här. Fungerar nu men för mig blir det lite som hur länge ska det hålla innan folk vaknar. :)
 
Frågan blir ju då om du om de förstärker eller förstör sitt varumärke i längden av det här. Fungerar nu men för mig blir det lite som hur länge ska det hålla innan folk vaknar. :)

Så länge marknaden går uppåt så :)
Lite generalisering.. Men vart 15 år så dippar marknaden i snitt med 50% ett par gånger.
När det händer så påverkas även lyxkonsumtionen kraftigt.
Ädelmetaller och grus är en sak, men precis som vårt klockintresse kan vara en god investering i goda tider. Så kan det bli katastrof i en lågkonjunktur.
 
Intressant, när var detta och vilken modell gällde det?
Det var på Hulken och det var under 2017. Jag försökte ställa mig i kö i Stockholm men där sa dom att listan var full. Sedan vände jag mig till AD handlare i mellan Sverige. Här gick det bra att skriva upp sig. De sa också att de ibland inte riktigt visste när eller hur många klockor av en viss beställning de kunde få av populära modeller.
 
Jag köade på en Batman via Krons sen 2017 och fick ett estimat på 1 år ungefär. När jag ringde Krons och frågat hur det ligger till så fick jag svar att jag inte är prioriterad längre eftersom jag inte har handlat där. Så jag tolkar det mer eller mindre att jag inte kommer få någon så länge Batman är populär och andra kunder vill ha den före mig...
Glömde citera @Tre333
 
I slutändan är varje kundupplevelse unik!
Om man inte får en bra kundupplevelse så lär man knappast rekommendera eller återkomma till butiken oavsett vad man köper. Så jag gissar att din nästa klockbeställning sker någon annanstans.
 
Jag köade på en Batman via Krons sen 2017 och fick ett estimat på 1 år ungefär. När jag ringde Krons och frågat hur det ligger till så fick jag svar att jag inte är prioriterad längre eftersom jag inte har handlat där. Så jag tolkar det mer eller mindre att jag inte kommer få någon så länge Batman är populär och andra kunder vill ha den före mig...
Glömde citera @Tre333

Oavset om det nu skulle vara så är det en rent ut sagt idiotisk sak att säga av en säljare. Det är sånt som bidrar till att jag med jämna mellanrum tröttnar på hela klocksvängen, det är en rätt äcklig inställning många AD har till sina kunder och dessutom i ett längre perspektiv osmart om man ser till försäljning. Om man blir bortprioriterad för att köpa Rolex trots att man har stått i kö med motivering att man inte handlat tidigare, hur f-n tror de att man överhuvudtaget ska köpa något annat från samma butik.

Jag brukar ta saker med en riktigt stor grävskopa salt när det kommer till berättade upplevelser, men i Krons fall har det varit lite väl många historier där drygheten lyser igenom för att jag ska tro att det är hämtat från tomma intet. Kanske dags med en kurs i grundläggande kundbemötande.
 
Oavset om det nu skulle vara så är det en rent ut sagt idiotisk sak att säga av en säljare. Det är sånt som bidrar till att jag med jämna mellanrum tröttnar på hela klocksvängen, det är en rätt äcklig inställning många AD har till sina kunder och dessutom i ett längre perspektiv osmart om man ser till försäljning. Om man blir bortprioriterad för att köpa Rolex trots att man har stått i kö med motivering att man inte handlat tidigare, hur f-n tror de att man överhuvudtaget ska köpa något annat från samma butik.

Jag brukar ta saker med en riktigt stor grävskopa salt när det kommer till berättade upplevelser, men i Krons fall har det varit lite väl många historier där drygheten lyser igenom för att jag ska tro att det är hämtat från tomma intet. Kanske dags med en kurs i grundläggande kundbemötande.
Håller med helt och hållet. @Nymans Ur 1851 kanske har något att tillägga eftersom krons tillhör väl eran koncern eller något liknande....
 
Oavset om det nu skulle vara så är det en rent ut sagt idiotisk sak att säga av en säljare. Det är sånt som bidrar till att jag med jämna mellanrum tröttnar på hela klocksvängen, det är en rätt äcklig inställning många AD har till sina kunder och dessutom i ett längre perspektiv osmart om man ser till försäljning. Om man blir bortprioriterad för att köpa Rolex trots att man har stått i kö med motivering att man inte handlat tidigare, hur f-n tror de att man överhuvudtaget ska köpa något annat från samma butik.

Jag brukar ta saker med en riktigt stor grävskopa salt när det kommer till berättade upplevelser, men i Krons fall har det varit lite väl många historier där drygheten lyser igenom för att jag ska tro att det är hämtat från tomma intet. Kanske dags med en kurs i grundläggande kundbemötande.
Jag har ju valt bort Krons för framtida bizniz pga motsvarande beteende, dessvärre får ju även Nymans en släng av den sleven. Men som tidigare konstaterat; mina köp påverkar nog inte 600 msek/år.
 
Jag köade på en Batman via Krons sen 2017 och fick ett estimat på 1 år ungefär. När jag ringde Krons och frågat hur det ligger till så fick jag svar att jag inte är prioriterad längre eftersom jag inte har handlat där. Så jag tolkar det mer eller mindre att jag inte kommer få någon så länge Batman är populär och andra kunder vill ha den före mig...
Glömde citera @Tre333
Samma historia för mig tyvärr. Rob Engström och Bergströms Uppsala har däremot levererat.
 
Oavset om det nu skulle vara så är det en rent ut sagt idiotisk sak att säga av en säljare. Det är sånt som bidrar till att jag med jämna mellanrum tröttnar på hela klocksvängen, det är en rätt äcklig inställning många AD har till sina kunder och dessutom i ett längre perspektiv osmart om man ser till försäljning. Om man blir bortprioriterad för att köpa Rolex trots att man har stått i kö med motivering att man inte handlat tidigare, hur f-n tror de att man överhuvudtaget ska köpa något annat från samma butik.

Jag brukar ta saker med en riktigt stor grävskopa salt när det kommer till berättade upplevelser, men i Krons fall har det varit lite väl många historier där drygheten lyser igenom för att jag ska tro att det är hämtat från tomma intet. Kanske dags med en kurs i grundläggande kundbemötande.
Aktörer som känner att dom kan agera så är bara att välja bort.

I slutändan är det enbart dom som förlorar på det
 
Jag brukar ta saker med en riktigt stor grävskopa salt när det kommer till berättade upplevelser, men i Krons fall har det varit lite väl många historier där drygheten lyser igenom för att jag ska tro att det är hämtat från tomma intet. Kanske dags med en kurs i grundläggande kundbemötande.
Jag har ju valt bort Krons för framtida bizniz pga motsvarande beteende, dessvärre får ju även Nymans en släng av den sleven. Men som tidigare konstaterat; mina köp påverkar nog inte 600 msek/år.
Samma historia för mig tyvärr. Rob Engström och Bergströms Uppsala har däremot levererat.
Märkligt att man kan ha så olika uppfattning om tex bemötande på en butik.

Jag har aldrig, och då menar jag ALDRIG blivit negligerad eller "spydigt"/tråkigt bemött hos Krons, inte an någon anställd varken i mail eller i butiken.

Jag råkade springa ifrån ett kvitto (eller vad det nu var för papper), då hade de naturligtvis ringt, men jag tror jag hade bytt nr sedan jag givit dem det och mail en kollar jag sällan.
Men iaf vi hade juh setat där och berättat att vi skulle shoppa lite när vi ändå var i en stad. Så vi sprang på en anställd vid den ena ingången till pk huset, han hade ett kuvert med våra papper i innerfickan. När vi 10 minuter senare gick förbi den andra ingången så rusade en annan anställd ikapp oss och berättade att (Vad han nu hette) Hade ett kuvert åt oss med ***.
Så, de hade faktiskt till och med gått ut och kikat efter oss med jämna mellanrum vid ingångarna till pk huset, för att se till att vi fick sola papper med oss innan vi åkte hem.
DET ser jag som riktigt bra "service" och ett otroligt bra kundbemötande/bevis på att de värnar om sina kundrelationer.
Inget illa om Krons!

Dock finns det andra som har riktigt sliskiga och överlägsna säljare, för att inte tala om okunniga..

Mvh Roffe
 
Märkligt att man kan ha så olika uppfattning om tex bemötande på en butik.

Jag har aldrig, och då menar jag ALDRIG blivit negligerad eller "spydigt"/tråkigt bemött hos Krons, inte an någon anställd varken i mail eller i butiken.

Jag råkade springa ifrån ett kvitto (eller vad det nu var för papper), då hade de naturligtvis ringt, men jag tror jag hade bytt nr sedan jag givit dem det och mail en kollar jag sällan.
Men iaf vi hade juh setat där och berättat att vi skulle shoppa lite när vi ändå var i en stad. Så vi sprang på en anställd vid den ena ingången till pk huset, han hade ett kuvert med våra papper i innerfickan. När vi 10 minuter senare gick förbi den andra ingången så rusade en annan anställd ikapp oss och berättade att (Vad han nu hette) Hade ett kuvert åt oss med ***.
Så, de hade faktiskt till och med gått ut och kikat efter oss med jämna mellanrum vid ingångarna till pk huset, för att se till att vi fick sola papper med oss innan vi åkte hem.
DET ser jag som riktigt bra "service" och ett otroligt bra kundbemötande/bevis på att de värnar om sina kundrelationer.
Inget illa om Krons!

Dock finns det andra som har riktigt sliskiga och överlägsna säljare, för att inte tala om okunniga..

Mvh Roffe
Krons har dock fått hybris, så de bemöter nya potentiella kunder på ett helt annat sätt idag jämfört med ett år sedan
 
Tillbaka
Topp