• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller med. Rolex är varken de snyggaste eller de bästa klockorna. De som har fått priset till att stiga är de som egentligen inte kan något om klockor (ja de är fler än oss klocknördar) och köper just Rolex för det är det ända de känner till. Alltså de köper namnet.
Sedan leder detta till att priset hålls uppe. Då kommer åsikt 2, är det då ett bra köp eftersom det leder till bra andrahandsvärde eller för att de är värda 100k. 100k för en stålklocka?
Vet ej men jag tror att det finns många andra klockor som är bättre för mindre pris.
Vad tror ni?
denna hysteri kring rolex påminner stark om den hysteri som rådde kring apples produkter för ett antal år sedan.

rolex, likt apple vet exakt hur man bygger upp en hysteri och vi vanliga dödliga sväljer allt med hull och hår
 
Du får ju certet om ett år, bara att hålla kontakt med den ursprungliga köparen. Och snälla säg att ingen är dum nog att betala mer än list för en SubC.

Det är nog tänkt som en deterrant. Men å andra sidan kommer folk som inte bryr sig om klockor att fortsätta köpa och inte bry sig om cert.
Jag hade inte litat på att en okänd säljare håller sitt ord 1år fram i tiden, men är folk så fartblinda blir det såklart klurigare att lösa. Speciellt inte när både Rolex, ADs och gråhandlare tjänar storkovan på hypen, varför skulle de ens vilja hitta en lösning?
 
Jag hade inte litat på att en okänd säljare håller sitt ord 1år fram i tiden, men är folk så fartblinda blir det såklart klurigare att lösa. Speciellt inte när både Rolex, ADs och gråhandlare tjänar storkovan på hypen, varför skulle de ens vilja hitta en lösning?
Daytona: 150k
Certet ligger hos AD och kan köpas av mig antingen nu för 30k eller om ett år för 30k när jag kan hämta ut certet hos AD.

Så.... var väl inte så svårt att lösa ?
 
Daytona: 150k
Certet ligger hos AD och kan köpas av mig antingen nu för 30k eller om ett år för 30k när jag kan hämta ut certet hos AD.

Så.... var väl inte så svårt att lösa ?

Ingen gråhandlare kommer förlita sig på att certet kommer, säljs klockan till slutkund av gråhandlare så lär de bli stökigt om certet trillat bort.
Klockan kan ju behöva visas upp för att checka ut cert.
 
Daytona: 150k
Certet ligger hos AD och kan köpas av mig antingen nu för 30k eller om ett år för 30k när jag kan hämta ut certet hos AD.

Så.... var väl inte så svårt att lösa ?
Självklart går det att lösa om man vill de, men tror att det hade dragit ner hypen en del. Framförallt om köparen själv skulle vilja sälja vidare klockan igen inom det året till tredje part. Då blir det fan rörigt, dessutom bör de spegla priset lite till att du inte kommer kunna flippa klockan hur lätt som helst.
Antar att majoriteten Rolex köpare flippar sina klockor bra mycket snabbare än inom ett år.
 
Det intressanta med "behålla-certet"-grejen är väl om ursprungsköparen behöver gå tillbaka till butiken för att hämta certet med klockan runt handleden..
Då blir det lite intressant när klockan är såld till någon på annan location eller såld i flera led (går självklart att lösa men det blir intressant och lite meckigt) :)
 
Det intressanta med "behålla-certet"-grejen är väl om ursprungsköparen behöver gå tillbaka till butiken för att hämta certet med klockan runt handleden..
Då blir det lite intressant när klockan är såld till någon på annan location eller såld i flera led (går självklart att lösa men det blir intressant och lite meckigt) :)

Vi pratar monster logistik för gråhandlare som säljer ett par tusen klockor om året.
 
Svårt att tro att någon skulle gå tillbaka ett år senare och köpa ett cert för 25% av klockans ursprungliga inköpspris... Det kommer nog snarare att resultera i bibliotek av certifikat som ligger hos alla AD.
 
Men ärligt talat, hur många bryr sig egentligen om certet? Det är varken ett äkthetsintyg eller har några magiska krafter utöver att ge innehavaren garanti i några år. Och det är inte ens magi.
 
Ingen gråhandlare kommer förlita sig på att certet kommer, säljs klockan till slutkund av gråhandlare så lär de bli stökigt om certet trillat bort.
Klockan kan ju behöva visas upp för att checka ut cert.
Vem har pratat om gråhandlare? Jag pratar om privatpersoner.

Finns för övrigt en hel del gråhandlare som säljer utan cert och med egen garanti istället.
 
Behålla cert grejen kommer bli ett stort problem för dom professionella gråhandlarna.
Samtidigt finns det många klockor med cert på marknaden så dom får väl helt enkelt avböja klockor utan cert första tiden så man ser hur marknaden agerar.

Får man chansen att köpa en populär sportstålrolle hos AD och sedan kränger direkt över list är inget som stör mig. Det ser man i alla branscher.
Vissa tar åt sig och anser att intresserade ska få köpa den till list. Men vem ger bort pengar i dagens samhälle när även AD spelar för att maxa? Att AD inte levererar en populär modell till mig som inte är storkund har jag faktist full förståelse för. Tråkigt men det är så verkligheten ser ut så bara att gilla läget.
 
Men ärligt talat, hur många bryr sig egentligen om certet? Det är varken ett äkthetsintyg eller har några magiska krafter utöver att ge innehavaren garanti i några år. Och det är inte ens magi.
Jag bryr mig. Köper jag något för 100k till ex så vill jag försäkra att är det något fel på klockan så ska jag kunna få det utfärdat av garantin.
 
Jag bryr mig. Köper jag något för 100k till ex så vill jag försäkra att är det något fel på klockan så ska jag kunna få det utfärdat av garantin.
Jag bryr mig också, men det var en retorisk fråga. Man diskuterar detta med cert som om alla klockköpare skulle bry sig lika mycket om det. De som köper över list vill bara slippa krånglet med att köa och larva sig.
 
Jag bryr mig också, men det var en retorisk fråga. Man diskuterar detta med cert som om alla klockköpare skulle bry sig lika mycket om det. De som köper över list vill bara slippa krånglet med att köa och larva sig.
Diskussionen började med att AD prioriterade bort befintliga som köade på deras listor för att dom inte handlat förut samt att man var tvungen att stödköpa för att få köpa klockan man köat på
 
Diskussionen började med att AD prioriterade bort befintliga som köade på deras listor för att dom inte handlat förut samt att man var tvungen att stödköpa för att få köpa klockan man köat på
ah, sorry. Jag trodde jag hade hoppat tillbaka tillräckligt långt för att vara uppdaterad om läget.
Min fråga var mer generell och syftade på det hook nämnde, att ADs i UK börjat behålla certet i 1-2 år och vilka konsekvenser det ev kunde få på gråhandeln et al.

För ditt specifika inlägg kan jag bara beklaga och säga att det är riktigt risigt beteende av Krons, och alla ADs som plötsligt bestämmer att spotta på "vanliga" kunder.
Om man var konspiratoriskt lagt kunde man misstänka att de "prioriterade kunderna" egentligen är gråhandlare.
 
Men ärligt talat, hur många bryr sig egentligen om certet? Det är varken ett äkthetsintyg eller har några magiska krafter utöver att ge innehavaren garanti i några år. Och det är inte ens magi.
På sätt och vis så är det bara en värdelös plastbit, men jag har slutat handla klockor utan cert pga historiken om varifrån klockan kommer och hur gammal den är försvinner helt.
Tex det kan vara stöldgods, pokervinst, försäkringsbedrägeri etc. Helt ärligt känner jag inte för att göda den marknaden.
Nej ska jag betala 10-tusentals kr, då får det vara ordning och reda. :pompus:
 
Ok om det hände en person, men läser man denna tråd och TRF, så börjar fler och fler ADs anamma denna metod.
D33B548E-ABC7-457B-9853-ED17E22E1974.jpeg
Men om nån sätter upp sig på tex daytona (båda färgerna), en batman, en Pepsi, en Hulk och en skydweller hos samma AD..
Inte är det väl dummare än att de förstår att du mest troligt har gjort likadant historia fler och för att plocka ut billigt med enda avsiktzatt sälja med vinst?

Det är väl lite skillnad om man endast räknar dem som ställt sig på listan för EN av dessa modeller, men när du står uppskriven på ALLT som har högre marknadsvärde än listpris så tycker jag ADs gör rätt i att låta dig köpa EN, förutsett att du först köper en helguldare (utan prut), vill du ha både en Pepsi och en daytona, ja, köp två guldklockor... iaf i de fall där folk som sagt sätter upp sig på ALLT som går att sälja med vinst.

Mvh
 
Men om nån sätter upp sig på tex daytona (båda färgerna), en batman, en Pepsi, en Hulk och en skydweller hos samma AD..
Inte är det väl dummare än att de förstår att du mest troligt har gjort likadant historia fler och för att plocka ut billigt med enda avsiktzatt sälja med vinst?

Det är väl lite skillnad om man endast räknar dem som ställt sig på listan för EN av dessa modeller, men när du står uppskriven på ALLT som har högre marknadsvärde än listpris så tycker jag ADs gör rätt i att låta dig köpa EN, förutsett att du först köper en helguldare (utan prut), vill du ha både en Pepsi och en daytona, ja, köp två guldklockor... iaf i de fall där folk som sagt sätter upp sig på ALLT som går att sälja med vinst.

Mvh
Undra om inte att när man plockat ut sin Sub i guld och Daytona. Kommer 1 månad senare och vill köpa en Hulk så fixar ADn det inom rimlig tid? Och sedan bara forsätter det så? Så tillslut kommer det vara i princip omöjligt då det alltid kommer finnas de som har möjlighet att göra som AD säger och köpa fler. Med den tillgången just nu. Dvs det finns hela tiden nytt folk på listan, som automatiskt kommer högt upp på listan det året. Vilket de antagligen går på, och samtidigt får en helt OK position totalt?
 
Undra om inte att när man plockat ut sin Sub i guld och Daytona. Kommer 1 månad senare och vill köpa en Hulk så fixar ADn det inom rimlig tid? Och sedan bara forsätter det så? Så tillslut kommer det vara i princip omöjligt då det alltid kommer finnas de som har möjlighet att göra som AD säger och köpa fler. Med den tillgången just nu. Dvs det finns hela tiden nytt folk på listan, som automatiskt kommer högt upp på listan det året. Vilket de antagligen går på, och samtidigt får en helt OK position totalt?
Jovisst, men de borde inte kunna köra mer än EN av varje modell hos varje AD, utan att skämmas som en hund. Tänk om du skulle få frågan:
"Men du köpte juh både en Hulk och en vittavlad daytona för 6 och 10 månader sen?"
- "jo, men de sålde jag och tjänade fläsk, sen ångrade jag mig och njuter är jag här igen och förväntar mig att ni skänker mig pengar igen!" :p

Nej men jag förstår. Men många vet jag vill juh zätta upp sig på tex alla som går att sälja med vinst, och det borde ge en hink om att dessa borde inte ens drivas upp på nån lista.. Faktiskt

Mvh
 
Tillbaka
Topp