• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här är ju inte en helt unik situation för rolex. Det enda unika är att den nu omfattar mer än bara daytona :)
Det er korrekt. Det har jo alltid vært en hype rundt Rolex, men det har jo aldri vært på den nivåen det er idag så jeg har vanskelig å tro at de kommer gjøre noe annet en å fortsette å på samme måte som i dag og fortsette å bygge opp hypen. Det er jo ikke tilfeldig at det er så vanskelig å få tak i stål klokker og at det til og med har blitt kø på Two-tone.
 
Hur vet man vilka modeller som Rolex godkänner tavelbyte på?
Vet tex att man inte kan köpa DSSD D-blue tavlan och montera i den "vanliga" DSSDn.
 
Känner att detta ur nu är klart intressant allternativ ti 116500 sjuka prissättning.
Nu Måste denna modell stanna av i pris..

E0B3278F-9D5E-4547-98CB-08944405A6D6.jpeg
 
Ber om ursäkt. Har inte testat denna, grymt snygg och snart i samma prisklass samt bara 1mm större i diameter och ett märke som i alla fall jag värderar högre.

Den bärs mycket större än Daytonan. Håller med dig vad gäller finishen på AP. Den är grym men kvalitén på urverken lämnar en del i övrigt att önska. Tur att de har börjat med 5 års garanti dock (även om garantin kan upphöra att gälla om AP tycker att klockan är för repig när du lämnar in den).
 
Ett annat problem än det @Clark Kent nämner är ju att AD kan låta sina vänner/premiumkunder gå före i kön på en klocka där pöbeln har köat i något år.
Denne kunden kan ju sedan traska ut igenom dörren och sedan in igen och sälja den som Pre-owned varpå AD säljer den till pöbeln för premium.

Sen är det ju bara för AD och kund nr1 att dela på vinsten,snabba cash...


Vet ej om detta nämnts tidigare i tråden men i Storbritannien behåller AD cert och papper i två år för att förhindra det du nämner. Är det någon som vet om det praktiseras något liknande i SVERIGE?
S B. R
 
Hur lång väntetid är det på en stål submariner idag, 1-2 år eller är det 10 år och jag som inte är någon stor kund får inte ens ställa mig i kön?
 
Det är inte en kölista för alla AD.

Tror f.ö du har gissningar och "uppgifter" längre bak i tråden. :)
Misstänkte det men orka inte skrolla igenom ett antal sidor för att hitta det sen vet jag ändå inte om det fortfarande va aktuellt.
Kan du rekommenderar någon ad som du tror inte har väntetid. :)

Både 114060 och 116610ln går att lösa inom eu från ad utan väntetid :)
Kan du rekommendera någon ad som du tror inte har några väntetid på 114060 i EU? :)
 
Den bärs mycket större än Daytonan. Håller med dig vad gäller finishen på AP. Den är grym men kvalitén på urverken lämnar en del i övrigt att önska. Tur att de har börjat med 5 års garanti dock (även om garantin kan upphöra att gälla om AP tycker att klockan är för repig när du lämnar in den).
Kan nog tänka mej att den kanske bärs större. Jag har haft en AP ROO Diver den är iof 42. ..men urverket kändes, som du är inne på väldigt känsligt.
Men när en 116500 börjar kliva över 200k så tittar jag nog åt annat håll.. eller en Daytona i ädlare metaller.
 
Så här såg det ut i sommras i Zermatt I alla fall när det gäller dessa modeller, Och vad gäller väntetid på 114060 så när jag ställde mig på väntelistan hos Rob så sa de mellan 6-12mån men fick ett sms efter 3v om att den kommit Vet ej om det var tur eller inte men har handlat där tidigare
IMG_20181025_130127.jpg
 
Hej !
Är på jakt efter en Rolex Yacht master 116621. Listpris: 131.600kr. Har fått 5% i rabatt av en AD i Sverige på listpriset. Bra, eller borde man kunna få ner det mer, vad tror ni? :)
 
Senast ändrad:
Det er korrekt. Det har jo alltid vært en hype rundt Rolex, men det har jo aldri vært på den nivåen det er idag så jeg har vanskelig å tro at de kommer gjøre noe annet en å fortsette å på samme måte som i dag og fortsette å bygge opp hypen. Det er jo ikke tilfeldig at det er så vanskelig å få tak i stål klokker og at det til og med har blitt kø på Two-tone.
Jag tror också att de kommer att utnyttja situationen till max och dra det så långt det bara går. För ett exklusivt varumärke som Rolex är "hype" allt och de skulle nog inte urvattna lyxkänslan för att få sälja fler klockor men frågan är hur länge gemene man är beredd att spela med.

När vi börjar komma upp i ett eller till och med flera års väntetid tycker man ju att folk borde surna till men uppenbarligen inte. Jag tror dessutom att en del av problemen grundar sig i att det är helt risk- och kostnadsfritt att ställa sig på olika listor för att sedan bara dra sig ur om det inte passar, hade man istället tillämpat en handpenning på säg 20k/bokning hade nog många varit mer försiktiga med att bara skriva upp sig hejvilt.

Det går inte att komma ifrån att många förmodligen ställer sig i kö enbart med en förhoppning om att kunna köpa billigt och sälja dyrt och en handpenning skulle nog inte lösa problemen men åtminstone mildra dem en aning.

Det intressanta är att se hur Rolex kommer att hantera situationen när spekulationsköpen avtar. De kanske rentav stryper tillverkningen för att bibehålla premiumstatusen och/eller ser de höga andrahandspriserna som att betalningsviljan hos kunderna har ökat och att de därmed kan öka priserna rejält. Hur det kommer att bli får tiden utvisa men jag tror faktiskt att vi börjar närma oss en vändpunkt efter de senaste årens galna prisstegring.
 
Tillbaka
Topp