• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Situationen är tråkig. Satte upp mig på intresselista för 116500 i Dec -16 hos Nymans & Krons. Fortfarande inte fått samtalet/mailet ännu, har även ringt och mailat ett par gånger under tiden som gått.

Antar att det är för att jag inte är en big spender hos dem? Vet ju minst 2 pers som plockat ut Daytonas därifrån bara i år, och det är säkert ett dussin pers innan dem som också plockat ut (inte nödvöndigtvis detta år) Dock har de 2 pers jag vet om köpt en del andra klockor i dessa butiker.

Lågprioriterad minst sagt.
Man kan ställa sig frågan, hur blir man en ”big spender” om man aldrig får köpa något eller det får man väl men inte det man vill ha...

Man kan ställa sig frågan, hur blir man en ”big spender” om man aldrig får köpa något eller det får man väl men inte det man vill ha...
Det finns fler märken än Rolex. Märken som inte har väntelistor. Det enda som är svårt att få tag i är sportrolex i stål under marknadspris (listpris), PP Nautilus & Aquanaut och nån till.
Betala marknadspris och få allt du vill direkt.

B7DA1202-21D9-4151-9105-97B1FABAB558.jpeg
Haha världsklass!!

Mycket konstigt?
Jag känner flera som varit med om samma sak så det är knappast "ett löst rykte" :)
Det är mycket illa gjort av ADn (eller kanske försäljaren(?) Som vill göra sig ett fläsksälj och bli månadens säljare)
Hur som helst tror jag att det är ett farligt spel att spela för en AD.. visst, de som får köpa tex Hulk, daytona, Pepsi, nautilus, aquanaut och så vidare till listpris, de kommer fortsätta handla oavsett.

Men andra, de som köper en eller två klockor som INTE har en väntetid på flera år. De kan lika gärna gå över gatan och köpa sin Datejust eller månklocka hos grannen med gott rykte.
Dessa människor läser på sociala medier de också och jag tror att ADs som sätter sånt här i system kommer att tappa rejält med kunder (som de ovan beskrivna) pga att människor retar sig på sånt här överlag.
Och en AD skulle ha väldigt svårt att överleva på sina återkommande "storkunder", de som inte köper dussinklockor...

Skulle jag tvingas köpa en klocka jag inte vill ha, för att få ta ut de klockor jag VILL ha, trots alla slantar jag tidigare spenderat i butiken så skulle jag sluta handla där.
Jag kan på ett år bygga upp en hygglig relation med en annan AD. Men det är svårare för ADn att hitta en kund som dels spenderar själv och dels täcker upp "förlusten" de skulle göra på att förlora mig som kund..

Mvh

Jag har tagit ett stort beslut att köpa en ny Rolex. Sålt av lite klockor för att köpa mig en ny klocka och jag måste skjuta till en del. Less is more..
Jag vet sedan tidigare att det är väntelista på Rolex stål/sport modeller. Och jag är villig att vänta en viss tid för min dröm klocka. Det här är en klocka jag kommer att behålla, inte för att sälja vidare och ”göra pengar”
Men jag ringde rund till de stora i Stockholm idag för att lägga en beställning på en Submariner 114060. Rob E. meddelade att väntetiden är 12-18 månader och att de vill ha 20% i bokningsavgift (inte återbetalningsbar om jag bryter kontraktet, och de garanterar ingen leveranstid).
Nymans och Krons har stängt sina väntelistor.
Stämmer verkligen det här? Är det rimligt att vänta 12-18 månader på en Sub.
Jag vill köpa klockan, ska jag verkligen behöva lägga in 20% och inte veta när jag får min vara.
Vad säger ni experter! Ska jag eller ska jag inte?

Jag har tagit ett stort beslut att köpa en ny Rolex. Sålt av lite klockor för att köpa mig en ny klocka och jag måste skjuta till en del. Less is more..
Jag vet sedan tidigare att det är väntelista på Rolex stål/sport modeller. Och jag är villig att vänta en viss tid för min dröm klocka. Det här är en klocka jag kommer att behålla, inte för att sälja vidare och ”göra pengar”
Men jag ringde rund till de stora i Stockholm idag för att lägga en beställning på en Submariner 114060. Rob E. meddelade att väntetiden är 12-18 månader och att de vill ha 20% i bokningsavgift (inte återbetalningsbar om jag bryter kontraktet, och de garanterar ingen leveranstid).
Jag vill köpa klockan, ska jag verkligen behöva lägga in 20% och inte veta när jag får min vara.
Det är ju bara du själv som kan avgöra om du orkar att vänta så länge eller ej. Men tycker du att det är värt det, så visst. Personligen hade jag nog köpt en bättre begagnad och således fått tillgång till den direkt.

Har du läst tråden?

Sub brukar gå hyfsat enkelt att få tag på ifall man letar sig till utländska AD, sen är det inga hiskeliga premium-priser på dessa heller så nya begagnade är också ett alternativ om du inte vill vänta!

Det är trams. Köp en begagnad istället.

Har du läst tråden?
Jo, jag har läst. Men det verkar som om vissa får gå före i kön, och andra får sina varor snabbare än andra. Det jag vill veta är om det är något AD säger för att hålla uppe skenet eller är det faktiskt så att den ”ordinarie kunden” inte är så intressant att sälja klockor till. 20% är väldigt mycket pengar för mig att lägga in. Och att då inte få veta när varan levereras gör mig osäker.

Ska du behålla den så köp den "begagnad" och spara 18 månader.

Har tittat på begagnat, men det svider lite att köpa en klocka som är några år och veta att jag betalat lika mycket som vad en ny kostar.
Själv hatar jag att köa, speciellt när det handlar om en dussinklocka. Köp en som är några månader gammal, eller betala över list och få en ny.
Edit: menar inte att dissa klockan, men den är ju långtifrån ovanlig.

Vilka modeller är det egentligen det är så lång kö på? Submariners och Daytona har jag fattat. Men hur är det med t.ex. Datejust och Explorer?

Jo, jag har läst. Men det verkar som om vissa får gå före i kön, och andra får sina varor snabbare än andra. Det jag vill veta är om det är något AD säger för att hålla uppe skenet eller är det faktiskt så att den ”ordinarie kunden” inte är så intressant att sälja klockor till. 20% är väldigt mycket pengar för mig att lägga in. Och att då inte få veta när varan levereras gör mig osäker.
Har du funderat på varför dom vill ha 20%?

Själv hatar jag att köa, speciellt när det handlar om en dussinklocka. Köp en som är några månader gammal, eller betala över list och få en ny.
Edit: menar inte att dissa klockan, men den är ju långtifrån ovanlig.
Håller med dig, en vanlig grund modell som Submariner bör de kunna leverera på ett par veckor. Känns som om Rolex har bestämt sig för att bli ”väldigt exklusiv” För mig så känns det som om de är på väg att gå över gränsen. Hur länge ska vi konsumenter ta det här?
Förr eller senare så kommer folk ruttna, marknaden gå ner osv. Säger inte att det är fel att begränsa marknaden för att öka exklusiviteten i form av väntetider. Rolls Royce säljs ju knappast på på lokala bilhallen som kör rea helg. Men när det går så långt att att AD/Rolex beter sig smaklöst och skrattar i telefonen när jag som konsument vill köpa deras vara, eller begär pengar för en vara de inte kan garantera leverans tid på så undrar man ju vad de håller på med.

Vilka modeller är det egentligen det är så lång kö på? Submariners och Daytona har jag fattat. Men hur är det med t.ex. Datejust och Explorer?
Är väl ingen direkt kö på datejust och expy att jämföra med daytona, pepsi eller sub. Man kanske får vänta till nästa leverans eller så om de inte finns inne just dagen du är inne. Knappast mer än en månad gissningsvis?

Ähh ställ in dig i kön, knyt näven i fickan och låt bitterheten i tysthet gå ut över sömnlösa nätter, sen när du 48 månader senare får den så svälj all bitterhet och bocka och buga när du hämtar den....det är så det går till i mellanmjölkens land :)

Nä på riktigt, skit i mellanmjölk. Köp lätt lätt begagnat eller ta en liten premium och börja lev livet idag, jag lovar dig du kommer bli glad som fisken i vattnet :)

Lycka till

Håller med dig, en vanlig grund modell som Submariner bör de kunna leverera på ett par veckor. Känns som om Rolex har bestämt sig för att bli ”väldigt exklusiv” För mig så känns det som om de är på väg att gå över gränsen. Hur länge ska vi konsumenter ta det här?
Förr eller senare så kommer folk ruttna, marknaden gå ner osv. Säger inte att det är fel att begränsa marknaden för att öka exklusiviteten i form av väntetider. Rolls Royce säljs ju knappast på på lokala bilhallen som kör rea helg. Men när det går så långt att att AD/Rolex beter sig smaklöst och skrattar i telefonen när jag som konsument vill köpa deras vara, eller begär pengar för en vara de inte kan garantera leverans tid på så undrar man ju vad de håller på med.
Nja, det jag menade var att det är en vanlig klocka som inte är svår att få tag i till rimligt pris. Jag tycker att livet är för kort för att köa och dessutom vill jag inte spela det spelet om jag kan undvika det. Men med det menar jag inte att Rolex/AD agerar felaktigt. Det är bara som det är. Det enda som är lite knäppt är hypen, men det är ju inget nytt heller.

Märkligt att bidra till det och gnälla samtidigt?

Märkligt att bidra till det och gnälla
Ähh ställ in dig i kön, knyt näven i fickan och låt bitterheten i tysthet gå ut över sömnlösa nätter, sen när du 48 månader senare får den så svälj all bitterhet och bocka och buga när du hämtar den....det är så det går till i mellanmjölkens land :)

Nä på riktigt, skit i mellanmjölk. Köp lätt lätt begagnat eller ta en liten premium och börja lev livet idag, jag lovar dig du kommer bli glad som fisken i vattnet :)

Lycka till
Gillar ju grädde;)
Men gillar inte att betala premium:mad:

Varför just Rolex?

Tillbaka
Topp