• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag skulle tvärtom vilja påstå att just du själv verkar vara ett bra exempel på att många människor är så intresserade av att köpa just en Submariner att de kan acceptera att köa väldigt lång tid.

Och särskilt konstigt är det inte. Det är en väldigt fin klocka och just efterfrågan tillsammans med köläget gör att begpriserna hålls höga.
Det är en väldigt fin klocka. Men accepterad tid för mig är 5-10 veckor. Tänker inte betala premium hos en gråhandlare. Och begpriserna är för höga (min egen åsikt), precis som du själv säger så är efterfrågan hög.. Därav så avstår jag köp av modellen tills vidare. När priset har hamnat på rimlig nivå (om det nu gör det) så slår jag kanske till.

Det är en väldigt fin klocka. Men accepterad tid för mig är 5-10 veckor. Tänker inte betala premium hos en gråhandlare. Och begpriserna är för höga (min egen åsikt), precis som du själv säger så är efterfrågan hög.. Därav så avstår jag köp av modellen tills vidare. När priset har hamnat på rimlig nivå (om det nu gör det) så slår jag kanske till.
Rimligt priset tåget på Rolex har gått, prisutvecklingen är galen på sportmodellerna. Köp något annat finns många andra fina märken.

Räknas Explorer II in under dessa "sportRolex i stål"? Väntlistor även på dessa?
Ja den räknas som en "sportRolex i stål" eftersom den är just en sportmodell i stål från Rolex. Denna är dock undantagen hetsen som råder kring de andra. Till de andra som är väntelistor på/hets kring räknar man väl generellt in Submariner, Sea-Dweller, Daytona och GMT Master. Yacht Master och Sky-Dweller har jag sämre koll på men Sky är väl också typ omöjlig att få tag på i stål?
Explorer 1 och 2 (214270 resp 216570) är sportrollar som faktiskt går att få tag i nya hos AD.
Så har iaf jag uppfattat saken.

Är det inte märkligt att de inte ens har klockorna i butik så att man kan prova dem på?

Jag var inne hos Nymans i veckan och ville prova GMT (ej Pepsi, jag är inte galen!) men det gick inte. Om jag ska köpa en bil väntar jag ju mig inte att den alltid ska finnas för leverans, men ett provkörningsex finns ju alltid av "de vanliga" modellerna. Jag förstår att de inte kan ha DD i alla dess former och färger som visningsex, med Submariner, GMT etc borde ju finnas.

Fick dock bra service så det är inte tänkt som gnäll gentemot Nymans, utan bara en iakttagelse.

Det är kontraktsbrott från ADns sida om man stått i kö och får besked att klockan kommit men att klockan är helt plötsligt behäftad med ett villkor att man får endast köpa beställd klocka om man köper en annan samtidigt. Borde vem som helst förstå och agera därefter.
Om det nu fanns ett kontrakt. Vilket det inte gör.

Är det inte märkligt att de inte ens har klockorna i butik så att man kan prova dem på?

Jag var inne hos Nymans i veckan och ville prova GMT (ej Pepsi, jag är inte galen!) men det gick inte. Om jag ska köpa en bil väntar jag ju mig inte att den alltid ska finnas för leverans, men ett provkörningsex finns ju alltid av "de vanliga" modellerna. Jag förstår att de inte kan ha DD i alla dess former och färger som visningsex, med Submariner, GMT etc borde ju finnas.

Fick dock bra service så det är inte tänkt som gnäll gentemot Nymans, utan bara en iakttagelse.
Varför då? De inte bara säljer allt de får in, de har dessutom långa köer.

Var på jakt efter en dam-DJ i stål som inte fanns i någon av sthlms ADs butik men det var ingen direkt väntelista heller. det som gällde i det fallet var:
Rob Engström: 20% deposition (ej återbetalningsbar) - garanterad leverans innan jul
Nymans: Deposition ca 10%, ("löser återbetalning om det skulle behövas då det är en populär, lättsåld modell") - Leverans innan jul
Krons: Ingen deposition då det enligt dem inte skulle göra någon skillnad - Ingen garanterad leveranstid.

Kan tillägga att Nymans hörde av sig efter två dagar och hade en inne, så det fick bli nymans denna gång!

Senast ändrad:
Varför då? De inte bara säljer allt de får in, de har dessutom långa köer.
För att sälja ännu mer? Jag skulle gärna ställa mig på kö för en, och betala handpenning, men inte om jag inte får klämma på den.

Visst säljer de mer än de kan leverera men marknaden kommer inte alltid vara sådan, och då kanske en välfylld orderbok är välkommen...

För att sälja ännu mer? Jag skulle gärna ställa mig på kö för en, och betala handpenning, men inte om jag inte får klämma på den.

Visst säljer de mer än de kan leverera men marknaden kommer inte alltid vara sådan, och då kanske en välfylld orderbok är välkommen...
Nu hänger jag inte med. Ska de sälja mer än alla klockor de får tilldelade? Hur då?

Då har man ingått ett avtal.
Handpenning i sig är inget avtal. Det som utgör avtalet är det som antingen skriftligen eller muntligen överenskommits mellan säljare och köpare. Handpenningen är snarare till för att skydda säljare än köpare och där täcka eventuella kostnader/förluster/arbete som drabbat säljaren.

Hej,

Har satt upp mig nyligen hos Bergströmsur i GBG på väntelistan för 116710LN samt 116710BLNR. För LN modellen sade de 3-6 månaders väntetid, för BLNR 1-1,5 års väntetid. Någon som har erfarenhet hur lång tid det brukar ta utifrån tiderna de ger en? Hälsningar, Jakob

Jag kollade med Nymans, de verkade inte ens ta beställningar längre på Sub eller Skydweller...

Köper man en Passat elhybrid är det ju också ett års leverantid, men ingen handlare skulle komma på tanken att inte ha den som demobil bara för den sakens skull. Men visst, jag förstår ju vad du menar.
Skillnaden blir väl att du kommer att få din passat. Jag har ringt runt en del på nya Pepsin (även i butiker där jag handlat hyfsat mycket) och det känns rätt givet att för en person som mig så kommer jag aldrig att kunna köpa en Pepsi (enda möjligheten att äga blir då beg. eller gråhandlare) så att låta mig se den i butik skapar i det fallet inget riktigt värde för butiken.

Handpenning i sig är inget avtal. Det som utgör avtalet är det som antingen skriftligen eller muntligen överenskommits mellan säljare och köpare. Handpenningen är snarare till för att skydda säljare än köpare och där täcka eventuella kostnader/förluster/arbete som drabbat säljaren.
Stämmer! Men du ingår ett avtal oavsett handpenning eller inte kommer på tal först eller efter.

Skillnaden blir väl att du kommer att få din passat. Jag har ringt runt en del på nya Pepsin (även i butiker där jag handlat hyfsat mycket) och det känns rätt givet att för en person som mig så kommer jag aldrig att kunna köpa en Pepsi (enda möjligheten att äga blir då beg. eller gråhandlare) så att låta mig se den i butik skapar i det fallet inget riktigt värde för butiken.
Det håller jag med om, Pepsin är ju speciell liksom grön Submariner men vanliga Submariner och GMT torde ju vara butikernas bästsäljare inom Rolex, så att den inte finns som demo är märkligt. Hade den gjort det hade jag säkert köpt en, men en så stor utgift för något jag inte vet hur det känns funkar inte för mig. Men, visst, någon annan kommer ju köpa den klockan så butiken har väl inte gått miste om något direkt.

Det håller jag med om, Pepsin är ju speciell liksom grön Submariner men vanliga Submariner och GMT torde ju vara butikernas bästsäljare inom Rolex, så att den inte finns som demo är märkligt. Hade den gjort det hade jag säkert köpt en, men en så stor utgift för något jag inte vet hur det känns funkar inte för mig. Men, visst, någon annan kommer ju köpa den klockan så butiken har väl inte gått miste om något direkt.
Varför är dom speciella?

Den här killen verkar ha tillgång på Rolex:D
Hittade bilden på Chrono24..
812707AC-0DE3-447A-9B75-29821D20C1AA.jpeg

Bilagor

• 15E06332-B33C-4BE2-9BF6-49F28FA1EBDB.png
    15E06332-B33C-4BE2-9BF6-49F28FA1EBDB.png
    213.3 KB · Visningar: 1
Du vet vad han menar...
De finns inte sällan i ädelmetall, det går ju att pröva en sådan.

Tillbaka
Topp