• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
Om man bortser från de allra mest initierade klocknördarna så tror jag fortfarande majoriteten av alla med en halv miljon att lägga på en klocka skulle börja med att snegla åt Rolex.
Vilket beror på att Rolex är deras go-to-märke när det gäller "lyxklockor" eftersom alla känner till det och det signalerar status mer än en PP som kanske kostar tiofalt. Det var lite det jag ville komma till, att Rolex vill bibehålla sin status som kungen av lyxur och då håller det inte i deras värld när Kreti och Pleti springer omkring med deras klockor och dessutom kan pruta på listpriset, det urvattnar hela lyxkonceptet och jag är övertygad om att detta är orsaken till bristen (i kombination med den utbredda spekulationshandeln som i sig orsakas av åtstramningen).
 

Whedda

Rolex
Vilket beror på att Rolex är deras go-to-märke när det gäller "lyxklockor" eftersom alla känner till det och det signalerar status mer än en PP som kanske kostar tiofalt. Det var lite det jag ville komma till, att Rolex vill bibehålla sin status som kungen av lyxur och då håller det inte i deras värld när Kreti och Pleti springer omkring med deras klockor och dessutom kan pruta på listpriset, det urvattnar hela lyxkonceptet och jag är övertygad om att detta är orsaken till bristen (i kombination med dem utbredda spekulationshandeln).

För all del men det har funkat ganska bra de senaste 50 åren och Rolex har en betydligt högre lyxstatus idag än för 50 år sedan när man var starkt förknippad med Tool Watches.
 

Mankebank

Cartier
Har jag fel när jag säger att Rolex blev en lyxklocka inte förrän på åttiotalet?
Ja.

2BC7C12C-1B9E-47F8-BA45-19576AFB6657.jpeg
 

Mankebank

Cartier
Omvandlar man priset för en GMT i stål (295USD) till dagens pengavärde så skulle det bli 11.935,55 SEK..
Som exempel så tog jag året 1976 då Concord började flyga i kommersiell flygtrafik.
Nu var det inte USD i annonsen men poängen jag ville göra var att Concordes målgrupp knappast var kreti och pleti. Jag ifrågasätter naturligtvis inte att Rolex ökat i pris, i synnerhet de senaste åren, men visst var det en dyr klocka också förr.
 

watchen

Cartier
:breitling:
Nu var det inte USD i annonsen men poängen jag ville göra var att Concordes målgrupp knappast var kreti och pleti. Jag ifrågasätter naturligtvis inte att Rolex ökat i pris, i synnerhet de senaste åren, men visst var det en dyr klocka också förr.
Jag förstår vad du ville komma till;)
Men har jag missförstått, är inte tecknet $ = USD ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
My bad.. missade det. Men i så fall så var den billigare.. 8497,72 SEK
Men nog var det en lyxvara alltid.
Som jämförelse kostade en Volvo 240 31900:- ny år 1976.
Drygt 25% med andra ord. Jämför vi med V90 motsvarar procentsatsen ~90k och en GMT Master i stål listar 86'500 enligt Rolex hemsida. Vi börjar glida ifrån ämnet en del men det är ändå lite intressant att se hur värdet mer eller mindre är detsamma (åtminstone i en grov jämförelse) som för 40 år sedan.
 

Mankebank

Cartier
Drygt 25% med andra ord. Jämför vi med V90 motsvarar procentsatsen ~90k och en GMT Master i stål listar 86'500 enligt Rolex hemsida. Vi börjar glida ifrån ämnet en del men det är ändå lite intressant att se hur värdet mer eller mindre är detsamma (åtminstone i en grov jämförelse) som för 40 år sedan.
Men så kan man förstås inte räkna. De 9000 är omräknade till dagens penningvärde. 295 CAD var väl någon tusenlapp eller två i SEK i dåtidens penningvärde vilket för all del var en halvdålig månadslön men inte mer.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men så kan man förstås inte räkna. De 9000 är omräknade till dagens penningvärde. 295 CAD var väl någon tusenlapp eller två i SEK i dåtidens penningvärde vilket för all del var en halvdålig månadslön men inte mer.
Ja, det blev en rejäl tankevurpa där när jag bara stirrade mig blind på summorna som uppgavs... :facepalm:
 

watchen

Cartier
Men så kan man förstås inte räkna. De 9000 är omräknade till dagens penningvärde. 295 CAD var väl någon tusenlapp eller två i SEK i dåtidens penningvärde vilket för all del var en halvdålig månadslön men inte mer.
Enl. SCB så var medianlönen runt 4100:- i månaden i slutet av 60-talet. Så 9000:- var ganska mycket pengar på den tiden..
 
Problemen grundar sig i den enorma spekulationshandeln som förekommer och jag vågar nog påstå att säkert hälften av alla klockor som når butikerna tillfaller folk som vill göra sig en hacka och omgående flippar den. Precis som med alla former av spekulation så justeras priserna till rimliga nivåer så fort korthuset faller vilket det känns som att det kommer att inträffa relativt snart. Även bland klockintresserade tror jag att efterfrågan kommer att minska om man inte längre kan förvänta sig att få tillbaka det man själv betalat och lite till för en flera år gammal begagnad klocka.

Jag tycker att artikeln som postades lite tidigare gav en god inblick i situationen, eller rättare sagt en kommentar till artikeln från en person som påstod sig syssla med gråhandel. Enligt honom stryper Rolex tillgången för att komma tillrätta med gråhandeln men situationen har snarare blivit att gråisarna tjänar pengar som aldrig förr samtidigt som trogna och återkommande kunder snällt får stå där med mössan i hand och nästan tigga till sig en plats på kölistan.

Jag skrev lite om det tidigare i tråden men denna kommentar berörde vad även jag misstänker är kommande prisökningar. Hela poängen med att strypa handeln är att på något sätt öka känslan av exklusivitet och det känns som att Rolex inte har särskilt många alternativ att välja bland.

Antingen fortsätter man i samma inkörda spår som vi är inne i just nu tills folk tröttnar, hela luftslottet raseras och märket förpassas till samma kategori som Tag Heuer som nästan kastas efter en eller så höjer man listpriserna för att kunna öka tillgängligheten men samtidigt bibehålla exklusiviteten.

Att öka produktionstakten är inget alternativ för Rolex eftersom de då skulle återgå till en situation där Kreti och Pleti kan knalla in hos valfri AD och komma ut med en sub på armen samtidigt som de gråas ut till under list och lyxkänslan urvattnas.
Produktionstakten är väl hög nog med 2k klockor/dag för ett företag som inte säljer en klocka för under 50k sek.
(Men ändå tillräckligt liten för att inte bli FÖR tråkigt)

Mvh.
 

kirex

Cartier
Beställde en 126660 D-Blue i april. Betalde 11.000 SEK i handpenning. Idag fick jag besked att jag kunde betala resten 106.850 SEK och hämta klockan. Fick en prishöjning under resans gång. Men vill man ha klockan så är det bara att bita ihop och betala :happyhappy:. Skall bli kul att jämföra mot mina äldre Deepsea då den nya länken är bredare och caset skall vara modifierat. Skall försöka lägga upp lite jämförelsebilder vid tillfälle.

:rolex::oris::omega::corum::breitling:
 

Thezz

Omega
AD ringde och sa att På tisdag kan jag komma ner o kolla på en GMT master 116710LN är kluven till om jag ska köpa eller ej. Hur vanligt är det att man kan få tag på dem?
 
Topp