• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

watchen

Cartier
Deras slutsats om att gråhandeln skull minska genom att producera färre exemplar låter mer eller mindre absurd.
Frågan är om det är så absurt. Är absolut inte påläst om Rolex affärsstrategi men tror själv att de vart med och skapat denna hysteri. Rolex vill äga sin egen marknad. Det är ingen hemlighet att de skalat ner vilka som får sälja deras produkter. Och Rolex låter ingen ÅF sälja eller boka deras varor via webben. De är otroligt duktiga på marknadsföring helt enkelt. Sen kanske man inte ska tro på vad det står i en artikel, läs på så mycket man kan och skapa en egen uppfattning. Men oavsett så tror jag Rolex har en strategi.. men det kommer vi dödliga aldrig få veta..
 

davestoni

Panerai
Den svenska prishöjningen i somras var väl i princip en valutajustering och om jag inte minns fel så var föregående prishöjning 2016.
Helt sant!
Sen får man inte glömma inflationen.
upload_2018-11-12_0-0-58.jpeg
 

Whedda

Rolex
Rolex verkar ganska tydligt vilja profilera sig som ett exklusivt varumärke (mer än idag) och den målgrupp de riktar sig mot (eller vill rikta sig mot) drabbas inte nämnvärt av att listpriset ökar 20% eller av hur världsekonomin ser ut.

Det är ju knappast vanliga Svenssons och personer som belånar sig för att stå på kölista som står för brödfödan nere i Genève och det är rätt tydligt att "vi" inte är önskvärda som kunder med tanke på hur de behandlar vanliga konsumenter.

Hade de velat kränga så många klockor som möjligt till nuvarande list hade de förmodligen rätt enkelt kunnat vrida kranen åt andra hållet och öka tillverkningstakten men det vill de uppenbarligen inte göra eftersom de då skulle vara tillbaka på ruta ett med ett varumärke som urholkas.

Jag tror ”vanliga svenssons” eller åtminstone medelklassen i allra högsta grad är de som står för brödfödan. Producerar man ca 1 milj klockor/år är inte målgruppen en liten skara av extremt välbärgade människor. Jämför med Patek (ca 50000/år) eller AP (ca 35000/år) så ligger Rolex betydligt närmare Omega (ca 700-800k/år) i sin målgrupp om än med ett starkare varumärke.

Det är lätt att glömma att bara för att stålsport är på list så betyder det inte att de inte tjänar multum på tvåton, datejusts och damklockor i samma prisklass. Genom att hålla ner volymerna på några få modeller skapar man en hype och efterfrågan som garanterat spiller över på företagets övriga klockor.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror ”vanliga svenssons” eller åtminstone medelklassen i allra högsta grad är de som står för brödfödan. Producerar man ca 1 milj klockor/år är inte målgruppen en liten skara av extremt välbärgade människor. Jämför med Patek (ca 50000/år) eller AP (ca 35000/år) så ligger Rolex betydligt närmare Omega (ca 700-800k/år) i sin målgrupp om än med ett starkare varumärke.

Det är lätt att glömma att bara för att stålsport är på list så betyder det inte att de inte tjänar multum på tvåton, datejusts och damklockor i samma prisklass. Genom att hålla ner volymerna på några få modeller skapar man en hype och efterfrågan som garanterat spiller över på företagets övriga klockor.
Poängen är att jag inte tror att de vill sälja klockor i den omfattning de gör idag. Anledningen till bristen på stålsport är enligt många att Rolex upplevt det som att varumärket tappat status när vem som helst kunnat köpa produkterna över disk eller hos en gråhandlare till ännu lägre pris och de skulle så småningom hamna i samma fack som t.ex. Tag Heuer där man nästan anses vara dum om man köper till list.

Stryper de tillgången samtidigt som de höjer listpriset behöver de inte sälja i den omfattning de gör idag och är inte heller lika beroende av Svensson som kund (vilket i alla fall enligt min uppfattning inte är samma sak som medelklass).

En väldigt stor del av deras image utgörs av hype och status och jag är inte lika övertygad som dig om att de ser en minskad försäljning, volymmässigt, som något negativt.

Om vi bortser från stålsport så påverkas naturligtvis även försäljningen av övriga modeller i ädelmetaller och andra exklusiva materialval av den generella uppfattningen av märket och blir Rolex som märke för lättillgängligt kommer vi definitivt att se en minskning i försäljningen av dessa high end modeller. Jag tror dessutom, baserat på många kommentarer jag läst, att bristen snarare leder till att folk avfärdar Rolex som märke istället för att plötsligt intressera sig för en alternativ modell.
 
Senast ändrad:
Hade kikat på köp/sälj och lagt upp en köpannons till att börja med.

Måste det vara i Sverige? Annars är Chrono24 ett tips. Antar givetvis att du redan spanat in K&S här på forumet. :)

Ligger väl exp2or på köp/sälj här på ks

Tack för tips!:)

Ska jag köpa Rolle så vill jag helst köpa nytt, nästan nytt skulle funka. Det känns lite löjligt att "få förmånen" att köpa en klocka för 80 lax genom att nästan be om det, konstig värld vi lever i! :p
 

HebbeM3

Omega
019ABFC5-EFCB-4DC5-BF73-0EA60E352464.jpeg
Det är är vad som fanns i stålväg inatt (plus diverse DJ, en med winbeldontavla) på Dubai’s flygplats. Lite suddigt. Men priset ggr 2,47 bör motsvara dagens kurs i SEK.

Inne på mallen hade dom Explorer 2 och lite DJ i övrigt bara guld och vitguld.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
019ABFC5-EFCB-4DC5-BF73-0EA60E352464.jpeg
Det är är vad som fanns i stålväg inatt (plus diverse DJ, en med winbeldontavla) på Dubai’s flygplats. Lite suddigt. Men priset ggr 2,47 bör motsvara dagens kurs i SEK.

Inne på mallen hade dom Explorer 2 och lite DJ i övrigt bara guld och vitguld.
Detta är ett bättre sortiment än de sex-sju AD jag besökte i Singapore och Malaysia för en månad sen. Sorgligt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tror ”vanliga svenssons” eller åtminstone medelklassen i allra högsta grad är de som står för brödfödan. Producerar man ca 1 milj klockor/år är inte målgruppen en liten skara av extremt välbärgade människor. Jämför med Patek (ca 50000/år) eller AP (ca 35000/år) så ligger Rolex betydligt närmare Omega (ca 700-800k/år) i sin målgrupp om än med ett starkare varumärke.

Det är lätt att glömma att bara för att stålsport är på list så betyder det inte att de inte tjänar multum på tvåton, datejusts och damklockor i samma prisklass. Genom att hålla ner volymerna på några få modeller skapar man en hype och efterfrågan som garanterat spiller över på företagets övriga klockor.
Det sistnämnda är ju helt sjukt tydligt på forumet numera.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
05E9AA34-6E31-4B34-A486-66D615107B9A.jpeg
Är nybliven medlem på Klocksnack, men har hållit på med klockor i många år. Har nu läst närmare 60 sidor i den här tråden om hur ADs hanterar kunder och väntelistor, så jag vill fylla på med mina upplevelser.
Jag köpte min första Rolex för ca 20 år sedan och sedan dess har det blivit många, både nya och begagnade (samt mycket annat).
Eftersom jag absolut inte har eller har haft ekonomi att lägga dem på hög har de oftast avyttrats när nya lockat.
De nya har oftast köpts hos Nymans Ur i Västerås, den AD som finns närmast mig. Jag tillhör inte de välklädda (går helst i jeans o T-shirt) och har bara köpt klockor i stål, så nån ”premiumkund” är jag knappast.
Men jag har alltid blivit vänligt och artigt bemött och servicen har alltid varit outstanding, därför känner jag inte igen det mesta som skrivits här.
Efter att ha hållit på med andra hobbies ett tag kände jag att jag ville ha en Submariner igen och blev då medveten om hysterin med köer och överpriser på begagnat.
Jag frågade på Nymans om väntetid och de satte då upp mig på en ”väntelista”.
Jag fick min klocka ganska snabbt, men nån rabatt var det naturligtvis inte tal om :)
Det var inte heller något krav att jag skulle köpa någonting mer samtidigt.
Jag hörde då lite om ”dynamiken” på listan också, om de tex lade märke till att någon sålde direkt efter leverans så åkte personen ut från listan. Jag känner också att det var betydelsefullt att vara stamkund, utan att för den delen ha möjlighet att köpa för väldigt stora pengar ofta. Jag tror också att de kände att jag verkligen ville ha klockan och att jag uppskattade den.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
019ABFC5-EFCB-4DC5-BF73-0EA60E352464.jpeg
Det är är vad som fanns i stålväg inatt (plus diverse DJ, en med winbeldontavla) på Dubai’s flygplats. Lite suddigt. Men priset ggr 2,47 bör motsvara dagens kurs i SEK.

Inne på mallen hade dom Explorer 2 och lite DJ i övrigt bara guld och vitguld.
Såg liknande ut när jag var i Geneve också. Där fanns det dock gott om asiatiska turister som plockade med sig både en, två och tre lådor därifrån.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
05E9AA34-6E31-4B34-A486-66D615107B9A.jpeg
Är nybliven medlem på Klocksnack, men har hållit på med klockor i många år. Har nu läst närmare 60 sidor i den här tråden om hur ADs hanterar kunder och väntelistor, så jag vill fylla på med mina upplevelser.
Jag köpte min första Rolex för ca 20 år sedan och sedan dess har det blivit många, både nya och begagnade (samt mycket annat).
Eftersom jag absolut inte har eller har haft ekonomi att lägga dem på hög har de oftast avyttrats när nya lockat.
De nya har oftast köpts hos Nymans Ur i Västerås, den AD som finns närmast mig. Jag tillhör inte de välklädda (går helst i jeans o T-shirt) och har bara köpt klockor i stål, så nån ”premiumkund” är jag knappast.
Men jag har alltid blivit vänligt och artigt bemött och servicen har alltid varit outstanding, därför känner jag inte igen det mesta som skrivits här.
Efter att ha hållit på med andra hobbies ett tag kände jag att jag ville ha en Submariner igen och blev då medveten om hysterin med köer och överpriser på begagnat.
Jag frågade på Nymans om väntetid och de satte då upp mig på en ”väntelista”.
Jag fick min klocka ganska snabbt, men nån rabatt var det naturligtvis inte tal om :)
Det var inte heller något krav att jag skulle köpa någonting mer samtidigt.
Jag hörde då lite om ”dynamiken” på listan också, om de tex lade märke till att någon sålde direkt efter leverans så åkte personen ut från listan. Jag känner också att det var betydelsefullt att vara stamkund, utan att för den delen ha möjlighet att köpa för väldigt stora pengar ofta. Jag tror också att de kände att jag verkligen ville ha klockan och att jag uppskattade den.
Skillnaden är väl att du har varit kund där i 20 år, plus att det är helt annat klimat idag. Svårare att få skriva upp sig på en lista idag när man inte har någon tidigare relation med ADn.
Folk verkar dock mer positiva till butiken i Västerås än den i Stockholm.
 

Fladore

Breitling
Direkt när man talar om stålsport hos AD:s känner man en avsmak från deras sida. Verkar vara väldigt trötta på de och förstår deras frustration, men hur skall annars kunder agera?
 

watchen

Cartier
Jag har släppt tanken om en Submariner 114060, tänker inte betala premium. Otroligt fin klocka men tycker inte den är värd 80.000:-
Gick vidare åt ett helt annat håll och en Yacht Master 16622 är inköpt..
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Känner att jag vill lägga till ytterligare ett par kommentarer i den här tråden:
- Naturligtvis finns det säljare som beter sig drygt och otrevligt, men det finns också kunder som beter sig drygt och otrevligt.
- Resonemanget om att den lilla kunden är oviktig pga den lilla procentsatsen på omsättningen speglar okunnighet om försäljning. En säljare som ser det så skall omedelbart byta jobb. Alla kunder som betalar för nåt bidrar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har släppt tanken om en Submariner 114060, tänker inte betala premium. Otroligt fin klocka men tycker inte den är värd 80.000:-
Gick vidare åt ett helt annat håll och en Yacht Master 16622 är inköpt..
Bra val tycker jag. Samtidigt är en YM knappast åt ett "helt annat håll". Det är fortfarande en sportklocka från Rolex. Huvudsaken är dock att du är nöjd :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Känner att jag vill lägga till ytterligare ett par kommentarer i den här tråden:
- Naturligtvis finns det säljare som beter sig drygt och otrevligt, men det finns också kunder som beter sig drygt och otrevligt.
- Resonemanget om att den lilla kunden är oviktig pga den lilla procentsatsen på omsättningen speglar okunnighet om försäljning. En säljare som ser det så skall omedelbart byta jobb. Alla kunder som betalar för nåt bidrar.
Inom försäljning är det ofta väldigt viktigt att prioritera var man lägger sina resurser. Det innebär dock inte att man ska vara otrevlig.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Känner att jag vill lägga till ytterligare ett par kommentarer i den här tråden:
- Naturligtvis finns det säljare som beter sig drygt och otrevligt, men det finns också kunder som beter sig drygt och otrevligt.
- Resonemanget om att den lilla kunden är oviktig pga den lilla procentsatsen på omsättningen speglar okunnighet om försäljning. En säljare som ser det så skall omedelbart byta jobb. Alla kunder som betalar för nåt bidrar.
Alla kunder bidrar i en försäljning där du kan anskaffa mer produkt vid slutförsäljning. Om du inte kan anskaffa mer produkt är de facto den lilla kunden mindre intressant. Exemplet Nymans är spännande då de ökat sin omsättning från ca 110 msek till över 550 msek på mindre än ett decennium. Om priset för det är att bortprioritera den lilla stålsportskunden för att nyttja densamma för att knyta storkunden till sig....ja, då kanske man kan syssla med lyxförsäljning på en begränsad marknad?
 

Whedda

Rolex
Poängen är att jag inte tror att de vill sälja klockor i den omfattning de gör idag. Anledningen till bristen på stålsport är enligt många att Rolex upplevt det som att varumärket tappat status när vem som helst kunnat köpa produkterna över disk eller hos en gråhandlare till ännu lägre pris och de skulle så småningom hamna i samma fack som t.ex. Tag Heuer där man nästan anses vara dum om man köper till list.

Stryper de tillgången samtidigt som de höjer listpriset behöver de inte sälja i den omfattning de gör idag och är inte heller lika beroende av Svensson som kund (vilket i alla fall enligt min uppfattning inte är samma sak som medelklass).

En väldigt stor del av deras image utgörs av hype och status och jag är inte lika övertygad som dig om att de ser en minskad försäljning, volymmässigt, som något negativt.

Om vi bortser från stålsport så påverkas naturligtvis även försäljningen av övriga modeller i ädelmetaller och andra exklusiva materialval av den generella uppfattningen av märket och blir Rolex som märke för lättillgängligt kommer vi definitivt att se en minskning i försäljningen av dessa high end modeller. Jag tror dessutom, baserat på många kommentarer jag läst, att bristen snarare leder till att folk avfärdar Rolex som märke istället för att plötsligt intressera sig för en alternativ modell.

Förstår vad du menar men känns svårt att uttala sig om företagets ambition förrän man ser om totala mängden klockor från företaget går ner eller upp. Med ditt resonemang (som jag ioförsig tycker är vettigt) så borde man ju framföra allt minska volymerna på de klockor som INTE idag har högt tryck (läs dam, tvåton och icke stålsport) för att skapa ett varumärke med högre status.
Sen är Rolex ett extremt komplext företag sett till prissättning då man erbjuder klockor från 50 000kr till flera miljoner. Stommen i affärsmodellen har i många decennier byggt på stålklockorna och de har i min mening lyckats extremt bra med att hålla sig relevanta bland kunder i såväl instegs- som högsta prissegmentet. Om man bortser från de allra mest initierade klocknördarna så tror jag fortfarande majoriteten av alla med en halv miljon att lägga på en klocka skulle börja med att snegla åt Rolex.
 
Topp