• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
om inte Rolex plötsligt börjar fylla lagren i butiker, så är det ju osannolikt att det kommer att ske någon stor prisdump.
Problemen grundar sig i den enorma spekulationshandeln som förekommer och jag vågar nog påstå att säkert hälften av alla klockor som når butikerna tillfaller folk som vill göra sig en hacka och omgående flippar den. Precis som med alla former av spekulation så justeras priserna till rimliga nivåer så fort korthuset faller vilket det känns som att det kommer att inträffa relativt snart. Även bland klockintresserade tror jag att efterfrågan kommer att minska om man inte längre kan förvänta sig att få tillbaka det man själv betalat och lite till för en flera år gammal begagnad klocka.

Jag tycker att artikeln som postades lite tidigare gav en god inblick i situationen, eller rättare sagt en kommentar till artikeln från en person som påstod sig syssla med gråhandel. Enligt honom stryper Rolex tillgången för att komma tillrätta med gråhandeln men situationen har snarare blivit att gråisarna tjänar pengar som aldrig förr samtidigt som trogna och återkommande kunder snällt får stå där med mössan i hand och nästan tigga till sig en plats på kölistan.

Jag skrev lite om det tidigare i tråden men denna kommentar berörde vad även jag misstänker är kommande prisökningar. Hela poängen med att strypa handeln är att på något sätt öka känslan av exklusivitet och det känns som att Rolex inte har särskilt många alternativ att välja bland.

Antingen fortsätter man i samma inkörda spår som vi är inne i just nu tills folk tröttnar, hela luftslottet raseras och märket förpassas till samma kategori som Tag Heuer som nästan kastas efter en eller så höjer man listpriserna för att kunna öka tillgängligheten men samtidigt bibehålla exklusiviteten.

Att öka produktionstakten är inget alternativ för Rolex eftersom de då skulle återgå till en situation där Kreti och Pleti kan knalla in hos valfri AD och komma ut med en sub på armen samtidigt som de gråas ut till under list och lyxkänslan urvattnas.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad görs på en ”täthetsservice”? :)
Är det bara byte av packningar?
Tänkte om det kostar 500kr lär det vara ett 10 minuters jobb!
 

Omega87

Rolex
Vad görs på en ”täthetsservice”? :)
Är det bara byte av packningar?
Tänkte om det kostar 500kr lär det vara ett 10 minuters jobb!
Täthetsservicen kostar mer dvs då åtgärdar man eventuellt läcka eller bara uppdaterar. En undersökning kostar 250 kr hos Bergströms sist jag var där och gjorde en förfrågan på en 114270. 500 kr för täthet- och gångtest.
Från Nymans ur:
Täthetsservice: Rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest. Från 1200-2000 kr beroende på Rolex-modell.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Täthetsservicen kostar mer dvs då åtgärdar man eventuellt läcka eller bara uppdaterar. En undersökning kostar 250 kr hos Bergströms sist jag var där och gjorde en förfrågan på en 114270. 500 kr för täthet- och gångtest.
Från Nymans ur:
Täthetsservice: Rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest. Från 1200-2000 kr beroende på Rolex-modell.
Då hänger jag med, fattade från föregående inlägg att det var täthetsservicen som kostade 500kr därav min fundering :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Är en rätt billig kontroll att låta utföra.
Dock skall du veta att en klocka När tät är den just testats (om den är tät då alltså) och sedan kan du gå ut ur butiken och slå i dörrkarmen på vägen då kanske den inte är tät. Testar klockan (om det är en dyrare) jag tar med på semestern men aldrig mina turtles, Aqualand eller skx. Inte haft någon som tagit in vatten
I teorin har du såklart rätt men i praktiken innebär ju ditt resonemang att man egentligen aldrig ska bada med sin klocka eftersom man aldrig säkert kan veta att den är tät.
 

ScubaKing

Audemars
Skickat mejl till Nymans på en 116900 aka den fula ankungen.. utan svar. Kan ta mig landet runt för att nypa en, någon som sett någon fuling lura i montern, hur lång tid brukar väntetid ligga på den?

En av dem snyggare Rolex som finns ute på marknaden enligt mig. Långt från någon "Ful Ankunge". Noll väntetid vad jag vet från senast.

P7050065.jpg
 
Senast ändrad:

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Problemen grundar sig i den enorma spekulationshandeln som förekommer och jag vågar nog påstå att säkert hälften av alla klockor som når butikerna tillfaller folk som vill göra sig en hacka och omgående flippar den. Precis som med alla former av spekulation så justeras priserna till rimliga nivåer så fort korthuset faller vilket det känns som att det kommer att inträffa relativt snart. Även bland klockintresserade tror jag att efterfrågan kommer att minska om man inte längre kan förvänta sig att få tillbaka det man själv betalat och lite till för en flera år gammal begagnad klocka.

Jag tycker att artikeln som postades lite tidigare gav en god inblick i situationen, eller rättare sagt en kommentar till artikeln från en person som påstod sig syssla med gråhandel. Enligt honom stryper Rolex tillgången för att komma tillrätta med gråhandeln men situationen har snarare blivit att gråisarna tjänar pengar som aldrig förr samtidigt som trogna och återkommande kunder snällt får stå där med mössan i hand och nästan tigga till sig en plats på kölistan.

Jag skrev lite om det tidigare i tråden men denna kommentar berörde vad även jag misstänker är kommande prisökningar. Hela poängen med att strypa handeln är att på något sätt öka känslan av exklusivitet och det känns som att Rolex inte har särskilt många alternativ att välja bland.

Antingen fortsätter man i samma inkörda spår som vi är inne i just nu tills folk tröttnar, hela luftslottet raseras och märket förpassas till samma kategori som Tag Heuer som nästan kastas efter en eller så höjer man listpriserna för att kunna öka tillgängligheten men samtidigt bibehålla exklusiviteten.

Att öka produktionstakten är inget alternativ för Rolex eftersom de då skulle återgå till en situation där Kreti och Pleti kan knalla in hos valfri AD och komma ut med en sub på armen samtidigt som de gråas ut till under list och lyxkänslan urvattnas.
Jag tror rimligaste och troligaste är att listpriserna justeras uppåt, att vi kommer få se ganska stora prishöjningar från Rolex i framtiden men det är ju bara vad jag tror!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror rimligaste och troligaste är att listpriserna justeras uppåt, att vi kommer få se ganska stora prishöjningar från Rolex i framtiden.
Precis, som jag skrev tidigare så tror jag att de ser de höga begagnatpriserna som att betalningsviljan hos kunderna har ökat och de har som sagt inte många andra alternativ. Frågan är bara hur pass stora ökningar vi bör vänta oss, det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara uppåt 20-25%...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Precis, som jag skrev tidigare så tror jag att de ser de höga begagnatpriserna som att betalningsviljan hos kunderna har ökat och de har som sagt inte många andra alternativ. Frågan är bara hur pass stora ökningar vi bör vänta oss, det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara uppåt 20-25%...

Det är billigt att låna pengar, och har varit det i ett tag nu.. Kan lova dig att många kunder köper sina Rolex på lånade pengar.. Stiger räntorna, kommer det bli färre betalningsviljade kunder och beg.priser rasar.. Fast listpriserna kommer alltid gå upp som det alltid har gjort..
 
Precis, som jag skrev tidigare så tror jag att de ser de höga begagnatpriserna som att betalningsviljan hos kunderna har ökat och de har som sagt inte många andra alternativ. Frågan är bara hur pass stora ökningar vi bör vänta oss, det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara uppåt 20-25%...
En prishöjning på 25% kombinerat med en global lågkonjunktur skulle vara intressant att studera effekterna av...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är billigt att låna pengar, och har varit det i ett tag nu.. Kan lova dig att många kunder köper sina Rolex på lånade pengar.. Stiger räntorna, kommer det bli färre betalningsviljade kunder och beg.priser rasar.. Fast listpriserna kommer alltid gå upp som det alltid har gjort..
En prishöjning på 25% kombinerat med en global lågkonjunktur skulle vara intressant att studera effekterna av...
Rolex verkar ganska tydligt vilja profilera sig som ett exklusivt varumärke (mer än idag) och den målgrupp de riktar sig mot (eller vill rikta sig mot) drabbas inte nämnvärt av att listpriset ökar 20% eller av hur världsekonomin ser ut.

Det är ju knappast vanliga Svenssons och personer som belånar sig för att stå på kölista som står för brödfödan nere i Genève och det är rätt tydligt att "vi" inte är önskvärda som kunder med tanke på hur de behandlar vanliga konsumenter.

Hade de velat kränga så många klockor som möjligt till nuvarande list hade de förmodligen rätt enkelt kunnat vrida kranen åt andra hållet och öka tillverkningstakten men det vill de uppenbarligen inte göra eftersom de då skulle vara tillbaka på ruta ett med ett varumärke som urholkas.
 
Senast ändrad:
Topp