• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rulle

Audemars
Hur vet du detta?
Har du fått ”höra” eller Arbetar du hos en AD?

Låter osannolikt
optimized-the-truth-is-out-there-x-files-poster.jpg
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Varför skulle det vara osannolikt?
Ren logik,

En handlare har kostnader som jag kan tänka mig är väldigt höga som en Rolex AD.
Sedan att man binder x antal tusen i kapital oåtkomligt från kunder bara för att sälja en dyr klocka som inte är lika attraktiv.

Hur går konversationen till?
” nu har du köpt en klocka för 300k, varför inte slå till på en Rolex sub hulk när du endå är här”

Men det kanske är 70% marginal på rolex ( vilket jag inte tror) så att de har råd att hålla på med detta.

Men jag vet inte... ren logik gissar jag :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ren logik,

En handlare har kostnader som jag kan tänka mig är väldigt höga som en Rolex AD.
Sedan att man binder x antal tusen i kapital oåtkomligt från kunder bara för att sälja en dyr klocka som inte är lika attraktiv.

Hur går konversationen till?
” nu har du köpt en klocka för 300k, varför inte slå till på en Rolex sub hulk när du endå är här”

Men det kanske är 70% marginal på rolex ( vilket jag inte tror) så att de har råd att hålla på med detta.

Men jag vet inte... ren logik gissar jag :)
Du är med på att t.ex Nymans ur omsätter över en halv miljard va? ;)
 
Ren logik,

En handlare har kostnader som jag kan tänka mig är väldigt höga som en Rolex AD.
Sedan att man binder x antal tusen i kapital oåtkomligt från kunder bara för att sälja en dyr klocka som inte är lika attraktiv.

Hur går konversationen till?
” nu har du köpt en klocka för 300k, varför inte slå till på en Rolex sub hulk när du endå är här”

Men det kanske är 70% marginal på rolex ( vilket jag inte tror) så att de har råd att hålla på med detta.

Men jag vet inte... ren logik gissar jag :)
Kul att du målar upp en sarkastisk konversation som är ganska precis så som det faktiskt ofta verkar gå till :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ren logik,

En handlare har kostnader som jag kan tänka mig är väldigt höga som en Rolex AD.
Sedan att man binder x antal tusen i kapital oåtkomligt från kunder bara för att sälja en dyr klocka som inte är lika attraktiv.

Hur går konversationen till?
” nu har du köpt en klocka för 300k, varför inte slå till på en Rolex sub hulk när du endå är här”

Men det kanske är 70% marginal på rolex ( vilket jag inte tror) så att de har råd att hålla på med detta.

Men jag vet inte... ren logik gissar jag :)
Logiken i detta är att de hypade modellerna är eftertraktade även av de som har råd med dyrare pjäser och därför är det logiskt att dessa erbjuds till de som spenderar mycket i butiken. För att de skall vara nöjda och komma tillbaka. Tänk dig själv om du hade råd att bränna en mille på klockor per år men ändå skulle få stå i kö på en vanlig sub, BLNR eller dyl. Inte coolt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Logiken i detta är att de hypade modellerna är eftertraktade även av de som har råd med dyrare pjäser och därför är det logiskt att dessa erbjuds till de som spenderar mycket i butiken. För att de skall vara nöjda och komma tillbaka. Tänk dig själv om du hade råd att bränna en mille på klockor per år men ändå skulle få stå i kö på en vanlig sub, BLNR eller dyl. Inte coolt.
Tror iofs inte att det finns så jävla många människor som bränner en mille på klockor per år, isåfall har Nymans sjukt låg tilldelning.
 

Laplander

Rolex
Jag tog I lite, har ingen aning om vad man skall spendera för att bli erbjuden en tex en hulk utanför lista. Men en mille borde nog räcka :)
Det vore ju lite speciellt om Svenne Banan kliver in och köper nya GMT Master II i vitguld med blåa tavlan för 344K.
Som "belöning" blir den sköna liraren erbjuden att även köpa nya pepsin för 86K.
Pepsin flippas direkt för 160K, vinsten blir 74K.
Svenne Banans vitguldare kostade alltså egentligen 270K.
Jag hoppas det inte går till så... :confused:
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Det vore ju lite speciellt om Svenne Banan kliver in och köper nya GMT Master II i vitguld med blåa tavlan för 344K.
Som "belöning" blir den sköna liraren erbjuden att även köpa nya pepsin för 86K.
Pepsin flippas direkt för 160K, vinsten blir 74K.
Svenne Banans vitguldare kostade alltså egentligen 270K.
Jag hoppas det inte går till så... :confused:
Bara att svassa in hos en AD och prova! :)
 

EWEA

Cartier
Det vore ju lite speciellt om Svenne Banan kliver in och köper nya GMT Master II i vitguld med blåa tavlan för 344K.
Som "belöning" blir den sköna liraren erbjuden att även köpa nya pepsin för 86K.
Pepsin flippas direkt för 160K, vinsten blir 74K.
Svenne Banans vitguldare kostade alltså egentligen 270K.
Jag hoppas det inte går till så... :confused:
En kompis till mig köpte två klockor i ädelmetall mot löfte om två väldigt populära ståmodeller. Så det fungerar nog exakt så :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag som känner mig smutsig av att ens behöva ha dessa diskussioner? Känner mig närmast glad att jag inte längre äger någon Rolex.
Klart att detta inte är någon positiv effekt av klocksamlandet och kanske "Rolex hysterin" i synnerhet. På ett rent personligt plan sätter jag dock någon form av ära i att jag har ett genuint intresse för klockor och jag hade aldrig köpt en klocka för att kunna sälja den med vinst. Jag köpper klockor för att jag vill och om jag någon gång kommer kunna sälja med vinst så kanske det är trevligt, men absolut inte därför jag håller på med hobbyn.

Så jag vet inte om man behöver känna någon skamm om man äger Rolex, eller om man ska vara stolt över att inte äga Rolex. Jag har tex aldrig ägt en Rolex men är sugen på att testa bara för att försöka förstå vad allt detta intresse kommer från. Det faktum att det mesta som är lite roligare från Rolex är kölistor känns väl sådär och det förtar lite av glädjen för min skull rent spontant.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Klart att detta inte är någon positiv effekt av klocksamlandet och kanske "Rolex hysterin" i synnerhet. På ett rent personligt plan sätter jag dock någon form av ära i att jag har ett genuint intresse för klockor och jag hade aldrig köpt en klocka för att kunna sälja den med vinst. Jag köpper klockor för att jag vill och om jag någon gång kommer kunna sälja med vinst så kanske det är trevligt, men absolut inte därför jag håller på med hobbyn.

Så jag vet inte om man behöver känna någon skamm om man äger Rolex, eller om man ska vara stolt över att inte äga Rolex. Jag har tex aldrig ägt en Rolex men är sugen på att testa bara för att försöka förstå vad allt detta intresse kommer från. Det faktum att det mesta som är lite roligare från Rolex är kölistor känns väl sådär och det förtar lite av glädjen för min skull rent spontant.
Detta tycker jag låter som ett härligt sätt att se på det hela. För mig gäller nog samma - så länge jag själv vet att jag köper klockor för att använda och sen om man råkar gå med vinst (vilken man inte gör, med några få undantag) så tycker jag att det känns ok. Men vi är nog inte målgruppen för 160k-pepsis heller. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det bara jag som känner mig smutsig av att ens behöva ha dessa diskussioner? Känner mig närmast glad att jag inte längre äger någon Rolex.
Nja, jag ser det som något slags tidsfördriv inom intresset. Hela ämnet är naturligtvis fånigt, men samtidigt fascinerande hur mycket energi som läggs på spekulation och strategi kring köp av vanliga sketna rollar. Det är en produkt av en vansinnigt effektiv marknadsföring där kunden snarast känner tacksamhet över att få stå på nån lista snarare än irritation över att inte få köpa en supermassproducerad klocka för många tiotusentals kronor.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Detta tycker jag låter som ett härligt sätt att se på det hela. För mig gäller nog samma - så länge jag själv vet att jag köper klockor för att använda och sen om man råkar gå med vinst (vilken man inte gör, med några få undantag) så tycker jag att det känns ok. Men vi är nog inte målgruppen för 160k-pepsis heller. :)
I dagens läge är nog dem som köper 160k-Pepsis de riktiga entusiasterna som verkligen vill ha klockan. 99,99% har ställt sig i kö hos AD för pengarnas skull.
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
I dagens läge är nog dem som köper 160k-Pepsis de riktiga entusiasterna som verkligen vill ha klockan. 99,99% har ställt sig i kö hos AD för pengarnas skull.
Tror det är betydligt fler riktiga entusiaster som får vänta snällt hos ADs än vad det är entusiaster som har råd att betala överpris på andrahandsmarknaden.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tror det är betydligt fler riktiga entusiaster som får vänta snällt hos ADs än vad det är entusiaster som har råd att betala överpris på andrahandsmarknaden.
Har noterat att många entusiaster kränger både Pepsi och Daytona så fort de kommer över dem. Premiumen är för lockande att tacka nej till. Det är också dessa klockors förbannelse.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Det stämmer till stor del. Rolex övervakar begagnatmarknaden ganska duktigt och om de märker att en specifik ADs kunder säljer vidare åtrovärda modeller i högre utsträckning än andra så ligger AD:n pyrt till. Av denna anledning väljer ADs av min erfarenhet prioritera att sälja till de kunder som man har en relation till för att minimera risken för att råka ut för detta. Det är mao. helt upp till vardera AD att sälja till vem som helst så länge Rolex inte hittar klockorna på valfri säljplattform ett par månader senare. För övrigt kan jag även finna det uppseendeväckande att så många svenska ADs verkar kunna ge så pass specifika ETA-intervaller avseende väntetider oavsett modell. Jag skulle tycka att det var mycket intressant att höra hruvida de tidsangivelserna visat sig stämma eller ej. Så som det ser ut för den Australiensiska ADn jag jobbar för så vet vi i praktiken inte vad vi får för moddeller mer eller mindre förrens vi öppnar fraktpaketen. Mao. så är det praktiskt taget omöjligt att ge en tidsangivelse baserat på empirisk data som stämmer någorlunda med verkligheten. Nu arbetar jag som tidigare nämnt inte i Sverige men jag har svårt att se att det skulle skilja sig särskillt mycket länder mellan.
Den förklaring jag fått från AD är att man med relativ säkerhet kan säga att en viss modell, av erfarenhet, bör komma med en av x antal kommande leveranser.¨Men att det är precis som du säger att de inte vet 100% förrän de öppnar lådan i princip.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ren logik,

En handlare har kostnader som jag kan tänka mig är väldigt höga som en Rolex AD.
Sedan att man binder x antal tusen i kapital oåtkomligt från kunder bara för att sälja en dyr klocka som inte är lika attraktiv.

Hur går konversationen till?
” nu har du köpt en klocka för 300k, varför inte slå till på en Rolex sub hulk när du endå är här”

Men det kanske är 70% marginal på rolex ( vilket jag inte tror) så att de har råd att hålla på med detta.

Men jag vet inte... ren logik gissar jag :)
Logiken gällande Rolex priser är sen länge way gone :)
 
Topp