• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)
 
Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)
Krons?
 
Nej faktiskt. De har varit de finaste för mig av de 4 stora AD. Men jag prata ganske mycket med Sebastian, Joel och Robin på Nymans.
Dom har mycket tålamod med mig och pratar mycket om klockor :)
 
Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)
Tråkigt men så är det :)
 
Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)
Problemet är att alla säger att de är entusiaster som ska behålla. :)
 
Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)

Den här typen av storys känns tyvärr ganska vanliga. Det är fruktansvärt. Spelar ingen roll hur situationen är med Rolex. Kunder skall behandlas med respekt! Man gör allt för att få betala över 80k för en klocka. När man kommer till butiken är säljaren arg och dryg. Vilken värld lever dom här människorna i? Inget ont om butikspersonal, jag har själv jobbat i butik. När jag va 20 år. Dom jobbar väl under något glorifierat handelsavtal och leker sköna i kostymer med dåliga passformer. Med lönen dom tjänar klarar dom ju knappast av att handla klockor till listpriser. Utan att offra allt annat i livet typ. Lite självkritik tack. Jag får minnesbilder från när man va 22 år och handlade på NK första gången. Blev dissad av nån tjomme som tjänade 14k per månad plus ob. Herregud. Nu snackar säljaren ”du måste spendera miljoner här för att få handla”. Säljaren är arbetarklass men försöker leka nått annat. Självkritik tack
 
Den här typen av storys känns tyvärr ganska vanliga. Det är fruktansvärt. Spelar ingen roll hur situationen är med Rolex. Kunder skall behandlas med respekt! Man gör allt för att få betala över 80k för en klocka. När man kommer till butiken är säljaren arg och dryg. Vilken värld lever dom här människorna i? Inget ont om butikspersonal, jag har själv jobbat i butik. När jag va 20 år. Dom jobbar väl under något glorifierat handelsavtal och leker sköna i kostymer med dåliga passformer. Med lönen dom tjänar klarar dom ju knappast av att handla klockor till listpriser. Utan att offra allt annat i livet typ. Lite självkritik tack. Jag får minnesbilder från när man va 22 år och handlade på NK första gången. Blev dissad av nån tjomme som tjänade 14k per månad plus ob. Herregud. Nu snackar säljaren ”du måste spendera miljoner här för att få handla”. Säljaren är arbetarklass men försöker leka nått annat. Självkritik tack
Otroligt oskönt inlägg.

Faktum kvarstår att butiken har en extremt åtråvärd produkt, och det finns ingen logik i att låta dåliga kunder få köpa dessa.
 
Otroligt oskönt inlägg.

Faktum kvarstår att butiken har en extremt åtråvärd produkt, och det finns ingen logik i att låta dåliga kunder få köpa dessa.
Jag vill lägga till en sak.
Min kärriär är inom handel, från golvet till kontoret till ”engelsk titel i slips å kavaj”. Det är roligt att vara köpman; att hitta en produkt som gör kunden glad och som man samtidigt kan tjäna pengar på. Jag har jobbat i butik i olika slag från det att jag var tre bast och hjälpte till i morfars järnaffär i en liten by i det gamla landet, det är fortfarande lika kul när man löser ut kundens behov.

Bara tanken på att inte kunna påverka situationen, behöva sålla mellan kunder, värdera vem som är ”bra” och ”dålig” kund. Fifan. Alla är vi olika och det finns säkert de som bygger självbild på ett sånt förfarande men jag är övertygad om att de flesta säljare mest vill....sälja ändå. Fanns det prylar att strössla med skulle det strösslas och alla (säljare inkluderade) skulle vara superglada. Nu måste kunderna göra kullerbyttor, säljarna måste göra våld på yrkesstoltheten, vi måste ogga om det här online.

Situationen är tråkig och de facto är alla parter under AD-aktieägarnivå oskyldiga utan större agens.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att personalen i detta fall agerat oskönt. Man skall behandla människor och kunder bra.
Jag håller med om att man ska behandla både människor och kunder bra - men ditt resonemang visar på att du inte tycker att alla ska behandlas bra? Har svårt att tro att den är det enskilda biträdet som lagt butikens policy och dessutom är det långt ifrån alla som uppvisar en dålig attityd. Du drar alla över en kam, och dessutom på ett ytterst respektlöst sätt.
 
Jag håller med om att man ska behandla både människor och kunder bra - men ditt resonemang visar på att du inte tycker att alla ska behandlas bra? Har svårt att tro att den är det enskilda biträdet som lagt butikens policy och dessutom är det långt ifrån alla som uppvisar en dålig attityd. Du drar alla över en kam, och dessutom på ett ytterst respektlöst sätt.

Det var inte min mening att dra alla över en kam. Jag ber om ursäkt för detta. Jag erkänner oxå att mitt inlägg va lite klumpigt skrivit. Mitt mål var att väcka en debatt om den vidriga kultur som har börjat växa fram bland återförsäljare. Självfallet skall alla behandlas bra. Jag står dock kvar i mitt resonemang. Jag respekterar inte en butikssäljare som sätter upp en attityd bara för att produken dom säljer just nu svår att få tag på. @vaniljglass skriver att det inte finns någon logik i att sälja dessa till dåliga kunder. När har jag påstått det? Men just nu är det seriösa kunder som blir behandlade som skit av butiksbiträden. Säljaren får gärna neka mig och förklara situationen. Men gör det då på ett respektfullt sätt.
 
Dålig kund kan bli en bra kund en vacker dag. Bra kunder kan blir dåliga.

Alla kunder ska behandlas lika och med respekt. Säljare ska behandlas med respekt.

Rolexsäljare har det för enkelt idag, krävs ingen talang eller mervärde för att sälja dessa. Något som kan förändras inom något år och då har man bitit sig i röven de goda åren.

Värsta jag vet en säljare säga är att det blir ingen rabatt, vi säljer den ändå. Total okunskap om kundvård och framtid relationer.
 
Något som kan förändras inom något år och då har man bitit sig i röven de goda åren.

Nu får jag flashbacks till chefer på IT-bolag 2001. De som varit hela sin korta karriär i en konstant högkonjunktur där kaviar och champagne flödade fritt... och sen en dag var pengarna slut, från både kunder och riskkapital. Det var många som inte var vana vid de mörka sidorna och som inte klarade av att ställa om.
 
Nu får jag flashbacks till chefer på IT-bolag 2001. De som varit hela sin korta karriär i en konstant högkonjunktur där kaviar och champagne flödade fritt... och sen en dag var pengarna slut, från både kunder och riskkapital. Det var många som inte var vana vid de mörka sidorna och som inte klarade av att ställa om.
Säger inte emot dig men vad tyder på en liknande krasch för just Rolex?

En skillnad är väl att det fattades substans i många IT-bolag med Rolex klockor ändå innehar någon form av substans.

Jag vet lika lite, eller kanske mindre, som alla andra om framtiden men jag tror inte vi kommer få se Rolex gå på knäna i en lågkonjunktur. Samma personer som väntar på det väntar väl på en bostadsmarknadskrasch också. Jag säger inte att det är helt otänkbart men varför vänta?

Vill man ha en BLRO eller liknande är det ju bara att betala.
 
Säger inte emot dig men vad tyder på en liknande krasch för just Rolex?

En skillnad är väl att det fattades substans i många IT-bolag med Rolex klockor ändå innehar någon form av substans.

Jag vet lika lite, eller kanske mindre, som alla andra om framtiden men jag tror inte vi kommer få se Rolex gå på knäna i en lågkonjunktur. Samma personer som väntar på det väntar väl på en bostadsmarknadskrasch också. Jag säger inte att det är helt otänkbart men varför vänta?

Vill man ha en BLRO eller liknande är det ju bara att betala.

Är väl bara att gå tillbaka 6-7 år i tiden när det var Eurokris för att minnas när det gick att få i princip allt utom 116520 utan väntetid hos Rolex-AD. Krävs inte att Rolex ska gå på knäna för att ADs ska göra det.
 
Är väl bara att gå tillbaka 6-7 år i tiden när det var Eurokris för att minnas när det gick att få i princip allt utom 116520 utan väntetid hos Rolex-AD. Krävs inte att Rolex ska gå på knäna för att ADs ska göra det.

Exakt, sällan företaget eller varumärket i sig det skiter sig för utan omständigheterna runt omkring
 
Säger inte emot dig men vad tyder på en liknande krasch för just Rolex?

En skillnad är väl att det fattades substans i många IT-bolag med Rolex klockor ändå innehar någon form av substans.

Jag vet lika lite, eller kanske mindre, som alla andra om framtiden men jag tror inte vi kommer få se Rolex gå på knäna i en lågkonjunktur. Samma personer som väntar på det väntar väl på en bostadsmarknadskrasch också. Jag säger inte att det är helt otänkbart men varför vänta?

Vill man ha en BLRO eller liknande är det ju bara att betala.
Hur många köar på sportstålrollar för att de vill ha en och hur många köar för att tjäna enkla pengar? Det finns ingen större logik i att klockorna är värda mer än nypriset. Med minskad köpkraft så lär andrahandsvärdet vara lägre än listpriset.
 
Är väl bara att gå tillbaka 6-7 år i tiden när det var Eurokris för att minnas när det gick att få i princip allt utom 116520 utan väntetid hos Rolex-AD. Krävs inte att Rolex ska gå på knäna för att ADs ska göra det.
Sant, bra inlägg. Skillnad på om Rolex går på knä eller om AD gör det. Jag syftade dock på bolaget Rolex.

Samtidigt har det ju visat sig att kapitalstarka grupper dels blir rikare och att återhämtningen från tex 2008 gick relativt fort. Det lär ju säljas sportstål i lågkonjunktur ändå, även om försäljningen blir lägre då de värsta spekulanterna försvinner @Per
 
Sant, bra inlägg. Skillnad på om Rolex går på knä eller om AD gör det. Jag syftade dock på bolaget Rolex.

Samtidigt har det ju visat sig att kapitalstarka grupper dels blir rikare och att återhämtningen från tex 2008 gick relativt fort. Det lär ju säljas sportstål i lågkonjunktur ändå, även om försäljningen blir lägre då de värsta spekulanterna försvinner @Per

Sant. Men sen kan man väl diskutera om hur smart det är att se ner på potentiella kunder om bästa utfallet är att lotsa dem till att slå till på den dära TT Datejusten som legat i montern i 36 månader. Speciellt om det råder lågkonjuktur.
 
Det är helt galet!

21 mars 2018 väntade jag på en AD att öppna i Stockholm och försökte lägga till GMT BLRO-listan, samma eller dagen efter Basel-meddelandet. Personalen i butikspersonalen var faktiskt ganska aggressiv mot mig och en annan kille som väntade på affären att öppna och sätta sitt namn på listan. Han sa "nej, vi gör ingen lista, ägaren kommer tillbaka från Basel och ringer våra mest värdefulla kunder som spenderar miljontals kronor med oss"

Jag förstår deras situation men det känns fortfarande lite ... skit.

En äkta klocka ensthusiast (inte en flipper) väntar uppriktigt på att affären ska öppna, som ett barn, för att vara bittert besviken

Ursäkt om min svenska är felaktig eller konstig .. Jag är australiensisk.... och ite så bra på svenska :)

Missförstå mig rätt men är inte sannolikheten större att det är en äkta klockentusiast som vill behålla klockan om han spenderat miljoner i butiken än en person som aldrig handlat och som väntar utanför butiken vid öppning?

Jag säger inte att du inte är en entusiast som vill ha klockan av helt rätt anledningar men förstår samtidigt återförsäljaren om de väger en storkund över folk som var snabba på telefonen eller väntar vid butiken.
 
Missförstå mig rätt men är inte sannolikheten större att det är en äkta klockentusiast som vill behålla klockan om han spenderat miljoner i butiken än en person som aldrig handlat och som väntar utanför butiken vid öppning?

Jag säger inte att du inte är en entusiast som vill ha klockan av helt rätt anledningar men förstår samtidigt återförsäljaren om de väger en storkund över folk som var snabba på telefonen eller väntar vid butiken.

Inte varit i situationen själv men kan tänka mig att det mest känns provokativt att få fakta slängt i ansiktet. Bättre att 1. Säga som det är, att man inte vet hur många som man tilldelas och när de kommer in, 2. Det finns ingen väntelista pga punkt 1 samt 3. Ta kontaktuppgifter ändå ”utifall att”. Istället för att köra på ”Ja vi säljer dem men bara till folk som är rikare än du och polare med chefen”. Jag menar, det är ju sant, men lite finkänslighet hade nog varit bättre i längden? Är liksom inte så att kyparen som ska beklaga sig för att dagens special är slut gör sig själv några tjänster genom att säga att chefen ringer stammisarna från fiskmarknaden På morgnarna för att låta dem få första tjing.
 
Alla måste förstå att en kölista enbart är en intresselista. Jag kan inte tänka mig någon AD som skaviskt följer en kölista. Har man inga prioriterade kunder så kanske man följer den kronologiskt men om en bra kund, kompis eller annan kontakt vill ha en klocka så lär denne få den före Kalle som köat i de sju år AD initialt sa var väntetiden.

Speciellt idag när det i verkligheten är att ge bort pengar att allokera en populär klocka till en kund.
 
Inte varit i situationen själv men kan tänka mig att det mest känns provokativt att få fakta slängt i ansiktet. Bättre att 1. Säga som det är, att man inte vet hur många som man tilldelas och när de kommer in, 2. Det finns ingen väntelista pga punkt 1 samt 3. Ta kontaktuppgifter ändå ”utifall att”. Istället för att köra på ”Ja vi säljer dem men bara till folk som är rikare än du och polare med chefen”. Jag menar, det är ju sant, men lite finkänslighet hade nog varit bättre i längden? Är liksom inte så att kyparen som ska beklaga sig för att dagens special är slut gör sig själv några tjänster genom att säga att chefen ringer stammisarna från fiskmarknaden På morgnarna för att låta dem få första tjing.

Självklart kan man önska att det framförs på ett bättre sätt. Menar mer att man inte har mer ”rätt” att köpa för att man är på plats tidigt då det inte enligt mig gör en till en bättre kund eller större klockentusiast.
 
Missförstå mig rätt men är inte sannolikheten större att det är en äkta klockentusiast som vill behålla klockan om han spenderat miljoner i butiken än en person som aldrig handlat och som väntar utanför butiken vid öppning?

Mina tankar går snarare till att det är klockflippare som spenderar mer pengar i butikerna. Om inte man har en bottenlös plånbok så behöver man kanske frigöra kapital för att investera i nytt? Något som kanske en klockenthusiast inte gör, då man behåller sina ur? Bara min tanke! :)
 
Tillbaka
Topp