• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Absolut. Chockhöja är fel taktik men när klockorna som är repiga från 2014 är dubbelt så dyra som nya. Då skulle man kunna höja priserna något.

Ta hand om kunderna låter bra. Det du skrev tidigare om försäljningen av heta referenser låter dock inte som bra kundvård. Att endast sälja till gråhandlare alltså :) det är ju ett slag i ansiktet på oss kunder att vi tvingas köpa av gråhandlare till dubbla priset.

Ett annat problem är väl att det är omöjligt att behaga alla. Den som varit lojal över tid och lagt stora summor hos en butik känner sig garanterat lika missnöjd om kunder som ringer runt halva Sverige och ställer sig i kö hos var och varannan AD skulle gå före.

Sen har jag själv upplevt när kunder gått från AD direkt till gråhandlare dagen efter. Den typen av beteende gör såklart att andra blir lidande och att AD prioriterar annorlunda i framtiden.

Det jag kan störa mig mest på är att många som klagar på servicen från ADs kring detta är kunder som först blev intresserade av att handla från AD när marknadsvärdet på klockorna gick över listpris. Innan det var man en idiot om man gick till AD framför Uret etc.
 
Så du tror inte att det finns folk som får köpa till listpris? Att alla AD endast skulle sälja till gråhandlare är ju befängt. Det finns ju dom som påstår att hela grejen med den här åtstramningen från Rolex är just för att klockorna inte skall hamna hos gråhandlare. Går du in på Nymans och köper tre klockor från alla övriga märken så menar du att dom inte säljer en sport-Rolex till dig för listpris?
Världen är ju större än Nymans, Rob och Bergströms. Det spelar ingen roll vilken världsdel, land, stad eller AD du går till........sportstål.......njet!!!
 
Senast ändrad:
Ett annat problem är väl att det är omöjligt att behaga alla. Den som varit lojal över tid och lagt stora summor hos en butik känner sig garanterat lika missnöjd om kunder som ringer runt halva Sverige och ställer sig i kö hos var och varannan AD skulle gå före.

Sen har jag själv upplevt när kunder gått från AD direkt till gråhandlare dagen efter. Den typen av beteende gör såklart att andra blir lidande och att AD prioriterar annorlunda i framtiden.

Det jag kan störa mig mest på är att många som klagar på servicen från ADs kring detta är kunder som först blev intresserade av att handla från AD när marknadsvärdet på klockorna gick över listpris. Innan det var man en idiot om man gick till AD framför Uret etc.
Word! Har en kompis på Rolex AD i Stockholm och det var inte många år sedan han beklagade sig över att flertalet kunder kom in och provade klockor hos dem för att sedan beställa billigare på typ uret etc
 
Word! Har en kompis på Rolex AD i Stockholm och det var inte många år sedan han beklagade sig över att flertalet kunder kom in och provade klockor hos dem för att sedan beställa billigare på typ uret etc

Men hur fick Uret och andra gråhandlare tag i klockorna på den tiden då? Måste ju varit från AD:s? Då kan ju inte butikerna sen gnälla att ingen vill köpa dom för listpris? Trodde dom att Uret skulle behålla klockorna för sig själva?
 
Men hur fick Uret och andra gråhandlare tag i klockorna på den tiden då? Måste ju varit från AD:s? Då kan ju inte butikerna sen gnälla att ingen vill köpa dom för listpris? Trodde dom att Uret skulle behålla klockorna för sig själva?
Behöver ju inte vara så att Uret köpte klockor från våra svenska ADs?
 
Självklart inte :) men ska vi tro på några av dom föregående talarna i tråden så finns det ju ingen AD i världen som inte är ”in bed” med gråhandlarna.
Möjligt. Har iallafall fått bekräftat flertalet gånger att ADs säljer till gråhandlare och att ADs sitter på populära modeller som säljs till bra kunder. Om alla i hela världen gör så vet jag såklart inte
 
Tålamod är nog helt klart nyckeln, säger någon att väntetiden är ett år så kan nog räkna med att ha sin klocka inom ett år med någon/några månader plus eller minus.

Däremot om väntetiden är 5 år och listan fortfarande skulle vara öppen så kan man nog räkna med att man kommer att behöva köpa annat under tiden man väntar.

Man kan nog utgå ifrån att relationen till återförsäljare alltid kommer att vara det viktigaste och den byggs nog enklast igenom att köpa lite sådant som man kanske inte kan gå ut igenom dörren och sälja med vinst!

Detta är dock rena spekulationer men tycker att det låter rimligt :)
 
Du skrev ”Ingenting på denna jord säljs till mindre än vad marknaden är beredd att betala.” Det lät väldigt galet bara då jag vet massa exempel som motstrider ditt påstående :)

Även om en butik frestas av att sälja till gråhandlare för över listpris så lär väl inte alla butiker syssla med sånt? Vilka bevis finns för detta? Det är ett kortsiktigt sätt att tjäna lite extra pengar på nu under högtrycket men vad händer om Rolex får reda på det? Borde inte butiken bli av med licensen då? Den risken borde överskugga den kortsiktiga vinningen.
Fråga Rob E, money talks. :greedy::D
 
Tålamod är nog helt klart nyckeln, säger någon att väntetiden är ett år så kan nog räkna med att ha sin klocka inom ett år med någon/några månader plus eller minus.

Däremot om väntetiden är 5 år och listan fortfarande skulle vara öppen så kan man nog räkna med att man kommer att behöva köpa annat under tiden man väntar.

Man kan nog utgå ifrån att relationen till återförsäljare alltid kommer att vara det viktigaste och den byggs nog enklast igenom att köpa lite sådant som man kanske inte kan gå ut igenom dörren och sälja med vinst!

Detta är dock rena spekulationer men tycker att det låter rimligt :)

Håller helt med dig. Det är just det som är grejen..innan marknaden blev överhettad kring stålsport så fanns det inte tal om att ”tjäna pengar” på en klocka över list. Då handlades klockorna för att man förmodligen verkligen ville ha modellen. Mängden spekulanter på en handfull modeller idag står helt enkelt inte i relation till mängden ”entusiaster”. Det är detta jag tycker blir märkligt för om det var några som verkligen var entusiaster så var det väl de som handlade när klockan snarare var en potentiell förlust än en tvärsäker investering.

Med det sagt förstår jag såklart att det finns mängder av köpare som vill ha klockorna av helt rätt anledning och tycker såklart det är jättetråkigt att de skall behöva lida för detta.
 
Håller helt med dig. Det är just det som är grejen..innan marknaden blev överhettad kring stålsport så fanns det inte tal om att ”tjäna pengar” på en klocka över list. Då handlades klockorna för att man förmodligen verkligen ville ha modellen. Mängden spekulanter på en handfull modeller idag står helt enkelt inte i relation till mängden ”entusiaster”. Det är detta jag tycker blir märkligt för om det var några som verkligen var entusiaster så var det väl de som handlade när klockan snarare var en potentiell förlust än en tvärsäker investering.

Med det sagt förstår jag såklart att det finns mängder av köpare som vill ha klockorna av helt rätt anledning och tycker såklart det är jättetråkigt att de skall behöva lida för detta.

På 90-talets slut kostade en Zenith Daytona ca 56000 kr ny i butik om jag inte minns fel och man kanske kunde köpa dem för 15000- 20000 över listpris begagnade. Det var ca 5 års kö. Sedan kom in-house urverket och man mättade marknaden med Daytona. De köptes under listpris begagnade. Det var låga räntor och man såg en uppsjö exklusivare bilar. Porsche 996 runt varje gathörn. Vi kom in på förra finanskrisen. Lite skakigt ett tag. 70000- 80000 för en Zenith Daytona. Sedan 2013 hände något och priserna stack iväg på begagnade vintage klockorna, luftkylda Porsche och Ferraris samt konst. T om nyare dussinbilar spekulerades det på. Centralbankerna pumpade ut kapital som om det inte fanns någon morgondag. Stryps kapitallinan kommer vi att se hur det blir mindre intressant att köpa den typen saker som har varit heta under senare år. Blir det riktigt dåliga tider kommer man inte att vilja visa upp rikedom som dyra bilar, exklusivare kläder samt klockor och smycken.

Det kanske är lika bra att Rolex begränsar utbudet. På så vis skyddar man sin marknad av nyförsäljning den dagen spekulationsbubblan brister för det kommer den att göra. Om jag vore spekulant på en ny Rolex hade jag suttit lugnt i båten och väntat. Det kommer att komma tillfällen där det är bättre att vara på köpsidan än idag.
 
Fanns många stål Daytona för omkring 70k 2012 beggade och har för mig 2013-2014 lyckades jag hitta stål svart samt en vit hos Rolex i Prag i lager för listpris.

Kan tycka viss logik i att stål Daytona ej zenith ökar i värde då produktionen upphört. Men nya stål för 200+ bara för att komam förbi i kön är ju ltie överdrivet. Finsn ju dock dom som bränner 200k på krogen för att komma före köer / damer osv så alla har vi olika prioriteringar :D
 
Tror att det är mindre bra att dra upp det igen, var tydligen ett känsligt ämne.. Statistik på belåning finns på SCB. Medelåldern på forumet är relativt ung dvs få som har amorterat av lånen. Överlikvid som är kvar används till att shoppa dinker i stället för amortera av lånet. Om så skulle gjorts så skulle likvider saknas och då hade lån behövt upptas i samband med köp (vilket den ursprungliga frågan avsåg).
Gäller givetvis inte alla.
 
Senast ändrad:
På 90-talets slut kostade en Zenith Daytona ca 56000 kr ny i butik om jag inte minns fel och man kanske kunde köpa dem för 15000- 20000 över listpris begagnade. Det var ca 5 års kö. Sedan kom in-house urverket och man mättade marknaden med Daytona. De köptes under listpris begagnade. Det var låga räntor och man såg en uppsjö exklusivare bilar. Porsche 996 runt varje gathörn. Vi kom in på förra finanskrisen. Lite skakigt ett tag. 70000- 80000 för en Zenith Daytona. Sedan 2013 hände något och priserna stack iväg på begagnade vintage klockorna, luftkylda Porsche och Ferraris samt konst. T om nyare dussinbilar spekulerades det på. Centralbankerna pumpade ut kapital som om det inte fanns någon morgondag. Stryps kapitallinan kommer vi att se hur det blir mindre intressant att köpa den typen saker som har varit heta under senare år. Blir det riktigt dåliga tider kommer man inte att vilja visa upp rikedom som dyra bilar, exklusivare kläder samt klockor och smycken.

Det kanske är lika bra att Rolex begränsar utbudet. På så vis skyddar man sin marknad av nyförsäljning den dagen spekulationsbubblan brister för det kommer den att göra. Om jag vore spekulant på en ny Rolex hade jag suttit lugnt i båten och väntat. Det kommer att komma tillfällen där det är bättre att vara på köpsidan än idag.
Ditt sista stycke väcker några tankar från min sida.
Ingen kommer någonsin kunna spå framtiden och den säkra rekommendationen är alltid i nuläget att inte köpa om man inte med 100% säkerhet kan garantera avkastning... I dagsläget kan de flesta stålrolexar gå att köpa till nära över listpris och det tycker inte jag är några konstigheter om man nu vill ha en. De rena spekulationsobjekten kanske inte förstagångsköpare ska ge sig på, men en stålsub till några tusen över listpris är i min mening värt att avstå ifrån. Jag tror vidare att rolex vid en eventuell finanskris kommer strypa tillgången väldigt aggressivt för att behålla sin status och genom det begränsa prisfallet på andrahandsmarknaden.
Med det sagt, alla mina klockköp är avskrivna och även vid en total nollning av deras värde kommer jag inte ångra pengarna jag lagt på klockor. Har förlorat mer pengar på annat håll och även om det svider är det bara att gå vidare...
 
Ditt sista stycke väcker några tankar från min sida.
Ingen kommer någonsin kunna spå framtiden och den säkra rekommendationen är alltid i nuläget att inte köpa om man inte med 100% säkerhet kan garantera avkastning... I dagsläget kan de flesta stålrolexar gå att köpa till nära över listpris och det tycker inte jag är några konstigheter om man nu vill ha en. De rena spekulationsobjekten kanske inte förstagångsköpare ska ge sig på, men en stålsub till några tusen över listpris är i min mening värt att avstå ifrån. Jag tror vidare att rolex vid en eventuell finanskris kommer strypa tillgången väldigt aggressivt för att behålla sin status och genom det begränsa prisfallet på andrahandsmarknaden.
Med det sagt, alla mina klockköp är avskrivna och även vid en total nollning av deras värde kommer jag inte ångra pengarna jag lagt på klockor. Har förlorat mer pengar på annat håll och även om det svider är det bara att gå vidare...

Jag borde kanske preciserat att jag i huvudsak syftar på de hypade modellerna som t ex Daytona och GMT och några till. Alltså spekulationsobjekten vilket för övrigt inlägget i huvudsak handlade om.

Jag har aldrig köpt något på spekulation för egen del, men noterat att allt fler gör det runt omkring en. De har sett under många år hur priserna bara går upp. Det är många som kommer att bli brända den saken är klar. Givetvis är det ingen som vet något om morgondagen, men inget stiger till skyarna utan att någon gång falla ner igen. En 5513 köpte man för ca 20 000 för ca 15 år sedan när en ny kanske kostade 45 000. Fram t om runt 2013 köpte man en 1675 för 35 000. Två år senare hade priserna dubblerats. Sist jag kollade har nog priserna dubblerats igen mer eller mindre. På sju år. Nu när prisbilden stuckit iväg för de flesta köpare börjar man spekulera upp priserna på nya modellerna. Världen har blivit galen. Jag kan inte se att det kan fortsätta så här.

Jag tror Rolex måste hålla nere produktionen i god tid innan en ny kris kommer eftersom det som sålts under dessa goda år på kredit många gånger kommer att konkurrera med de nya modellerna som säljs. Att begränsa tillgången när krisen är ett faktum är försent. Det slår tillbaka mot dem själva och deras nyförsäljning.
 
Tillbaka
Topp