• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tror att det är mindre bra att dra upp det igen, var tydligen ett känsligt ämne.. Statistik på belåning finns på SCB. Medelåldern på forumet är relativt ung dvs få som har amorterat av lånen. Överlikvid som är kvar används till att shoppa dinker i stället för amortera av lånet. Om så skulle gjorts så skulle likvider saknas och då hade lån behövt upptas i samband med köp (vilket den ursprungliga frågan avsåg).
Gäller givetvis inte alla.

Så är det nog. De flesta (men långt ifrån alla) som köper klockor är nog lite yngre. De flesta som har betydande bostadslån är nog också yngre (de äldre köpte tidigare och billigare och har hunnit amortera).

Om man sedan vill blanda ihop bostadslån med konsumtion (av klockorm bilar, resor kläder etc) är en annan sak. Risken blir att så länge man har bostadslån så ser man då allt trevligt som man unnar sig i livet som "det sker för lånade pengar".
 
Klart att relation till AD har en betydelse, det är så det funkar för nästan allt (bilar, prylar, lån etcetc). Har du en relation till ägare/säljare så får du rabatt, gå före i kön m.m. Problemet med klock AD är att en vanlig Svensson inte ens får chansen att bilda sig någon typ av relation. Antingen ska du köpa på dig massa skit du inte vill ha, stå i kö i 5 år och känna som att du vunnit på lotto om du får chansen att FÅ KÖPA en klocka för 80-100k.
Sjuk marknad just nu, bättre att sitta lugnt och vänta på att det ska vända.
 
Klart att relation till AD har en betydelse, det är så det funkar för nästan allt (bilar, prylar, lån etcetc). Har du en relation till ägare/säljare så får du rabatt, gå före i kön m.m. Problemet med klock AD är att en vanlig Svensson inte ens får chansen att bilda sig någon typ av relation. Antingen ska du köpa på dig massa skit du inte vill ha, stå i kö i 5 år och känna som att du vunnit på lotto om du får chansen att FÅ KÖPA en klocka för 80-100k.
Sjuk marknad just nu, bättre att sitta lugnt och vänta på att det ska vända.
Är du skön eller?

Det är väl bara att gå in och köpa vad som helst som det inte är kö på? Du tror väl inte storkunderna ENBART köper Daytona, BLNR och Hulk?
 
Som jag har uppfattat det är det väl kö på allt förutom typ damklockor och klockor i ädelmetaller? Eller du kanske går in och får en submariner eller skydweller över disk?
 
Som jag har uppfattat det är det väl kö på allt förutom typ damklockor och klockor i ädelmetaller? Eller du kanske går in och får en submariner eller skydweller över disk?
Finns ju givetvis en jävla massa grejer att köpa. Man ska inte glömma att världen är större än Rolex dessutom.

Det är så sjukt märkligt att tro att man ska få bli grym kund genom att bara köpa grejer man inte förlorar några pengar på.
 
Det är klart att det finns klockor inne, men med tanke på hur marknaden ser ut så finns det en anledning till att dom finns inne. Dom är helt enkelt inte lika populära. Ska man då behöva köpa en Milguass för att skapa en relation (dvs om man inte vill ha en)? Vill man ha en sån så är det såklart bara att köpa och påbörja en relation till aktuell AD.
 
Som jag har uppfattat det är det väl kö på allt förutom typ damklockor och klockor i ädelmetaller? Eller du kanske går in och får en submariner eller skydweller över disk?
AD har ju även andra trevliga märken än just Rolex.. tänker på detta med att bygga en relation. Men de blir ju svårt om man Endast kan tänka sej klockor av modell Daytona, BLNR Hulk eller Sky Dweller i Stål.
EDIT: Sorry.. va lite sen in i matchen :oops:
 
Jag håller med, man kan inte förvänta sig att bli guldkund för att man köpt en populär klocka. Men någonstans måste man få chansen att köpa på "fair" villkor. Alltså att klockor AD får in går till privata kunder och inte till massa grå-handlare.
 
Det är klart att det finns klockor inne, men med tanke på hur marknaden ser ut så finns det en anledning till att dom finns inne. Dom är helt enkelt inte lika populära. Ska man då behöva köpa en Milguass för att skapa en relation (dvs om man inte vill ha en)? Vill man ha en sån så är det såklart bara att köpa och påbörja en relation till aktuell AD.
Haha.

Samtidigt så finns det en massa människor som köpt klockor långt innan begagnatpriserna blivit som de är nu. De har givetvis även spenderat en massa pengar på ädelmetaller, olika märken osv osv.
Att man då inte som liten plutt i sammanhanget "får" skapa sig en "relation" till AD genom att helt plötsligt vilja köpa de absolut populäraste modellerna är väl bara..... rimligt?
 
Dom personerna som har köpt långt innan och spenderat massa pengar har nog fått möjlighet att köpa på sig det dom önskar. Det ska inte påverka den lilla plutten i sammanhanget. Jag menar inte att en person ska kunna gå in och köpa på sig 5 av dom mest populära klockorna.
Men det är som sagt märkligt att man går in till en AD och inte ens blir uppskriven på en lista för det är "0 tilldelning", samtidig som grå-handlare radar upp sig för att sälja samma klocka till premium.
 
Som jag har uppfattat det är det väl kö på allt förutom typ damklockor och klockor i ädelmetaller? Eller du kanske går in och får en submariner eller skydweller över disk?
Då har du gått på skitsnacket. Submariner, Sea dweller, GMT, Skydweller och Daytona I stål är knepigare att få tag i. Typ allt annat samt ovanstående i ädelmetall går att hitta lätt.
 
Jag håller med, man kan inte förvänta sig att bli guldkund för att man köpt en populär klocka. Men någonstans måste man få chansen att köpa på "fair" villkor. Alltså att klockor AD får in går till privata kunder och inte till massa grå-handlare.
Det finns ingen rättvisa i detta. Money talks. :) Det är inte värt att fråga om dessa modeller alls i dagsläget. Bara att släppa det helt.
 
@Mk2018

Kort kan man sammanfatta det följande:

AD har kundgrupp 1. De har varit trogna kunder länge och spenderat väldigt mycket pengar. Dessa vill givetvis även köpa de populäraste modellerna.
AD har även kundgrupp 2. De har dykt upp senaste året/åren när begagnatpriserna gått upp i par/över nypriset och vill enbart köpa de populäraste modellerna.

Varför skulle AD släppa populära modellerna till kundgrupp 2? Det är otroligt hur många gånger man behöver skriva detta.

I min värld är det enbart härligt att alla som dykt upp det senaste och ska köpa från AD inte får göra det.
 
@Mk2018

Kort kan man sammanfatta det följande:

AD har kundgrupp 1. De har varit trogna kunder länge och spenderat väldigt mycket pengar. Dessa vill givetvis även köpa de populäraste modellerna.
AD har även kundgrupp 2. De har dykt upp senaste året/åren när begagnatpriserna gått upp i par/över nypriset och vill enbart köpa de populäraste modellerna.

Varför skulle AD släppa populära modellerna till kundgrupp 2? Det är otroligt hur många gånger man behöver skriva detta.

I min värld är det enbart härligt att alla som dykt upp det senaste och ska köpa från AD inte får göra det.

Jo, men när kategori 3 kommer in i bilden (sälja till grå-handlare) så tycker du det är ok. Konstig inställning att bara den som varit med länge får köpa till list..
 
Jo, men när kategori 3 kommer in i bilden (sälja till grå-handlare) så tycker du det är ok. Konstig inställning att bara den som varit med länge får köpa till list..
Äh, de flesta som dyker upp i kategori 2 är ju enbart där för att göra cash också. Då är det givetvis smartare att sälja allt till gråhandlare och samtidigt bli av med hyllvärmare också samtidigt som man får bra betalt för paketet.
 
Jo men alla är inte ute efter att köpa för att sälja direkt. Sen har jag förstått det som att även dem som varit med länge gör exakt samma sak?
 
Som situationen är idag har jag ändock inte råd med någon rolex ö.h.t då nytt husköp står på agendan. Inom 2 år räknar jag dock med att eventuellt kunnat köpt minst en ny från AD. Ändå rätt ”skönt” att man inte är ute efter de mest eftertraktade modellerna (eller jo, klart jag är sugen på pepsi men också realist) De två rollar jag planerar att köpa tids nog är 116234 (bör finnas ganska omgående) samt 116710LN (bör man väl få inom 6-12 månader lite varstans) Och efter husköpet när ekonomin hämtat sig kanske sämre tider gör att begutbudet och priserna på dessa är mer humana?! Jaja, time will tell.
 
Jo men alla är inte ute efter att köpa för att sälja direkt. Sen har jag förstått det som att även dem som varit med länge gör exakt samma sak?
Spelar ingen roll. De som handlat mycket och länge är uppskattade kunder som kommer finnas kvar även när begpriserna inte är vad de är nu (och de kommer köpa annat under tiden) medan den andra kundgruppen försvinner lika fort som den dök upp.
Tror man får rannsaka sig själv lite här. Det är ingen slump att man fått för sig att köpa stålrolex hos AD just i dessa tider.
 
Spelar ingen roll. De som handlat mycket och länge är uppskattade kunder som kommer finnas kvar även när begpriserna inte är vad de är nu (och de kommer köpa annat under tiden) medan den andra kundgruppen försvinner lika fort som den dök upp.
Tror man får rannsaka sig själv lite här. Det är ingen slump att man fått för sig att köpa stålrolex hos AD just i dessa tider.

Märkligt resonemang, om individer från båda grupperna du nämner gör exakt samma sak. Är det ok för den ena men inte den andra? Jag personligen tycker båda gör fel isåfall. Men lätta pengar lockar alltid och det mesta har ett pris, även för en riktig entusiast med 25 års spenderade. Tråkig utveckling, man får helt enkelt avvakta och köpa det man vill ha när den här hysterin lagt sig.
 
Märkligt resonemang, om individer från båda grupperna du nämner gör exakt samma sak. Är det ok för den ena men inte den andra? Jag personligen tycker båda gör fel isåfall. Men lätta pengar lockar alltid och det mesta har ett pris, även för en riktig entusiast med 25 års spenderade. Tråkig utveckling, man får helt enkelt avvakta och köpa det man vill ha när den här hysterin lagt sig.
Du verkar inte fatta.

Den ena kundgruppen vill AD ha. Den andra vill dom inte ha. Så enkelt är det :)
 
Spelar ingen roll. De som handlat mycket och länge är uppskattade kunder som kommer finnas kvar även när begpriserna inte är vad de är nu (och de kommer köpa annat under tiden) medan den andra kundgruppen försvinner lika fort som den dök upp.
Tror man får rannsaka sig själv lite här. Det är ingen slump att man fått för sig att köpa stålrolex hos AD just i dessa tider.
Det här är ändå det mest rationella resonemanget i denna fråga. Trogna kunder är bättre än otrogna. Rolex till listpris är ingen mänsklig rättighet.
 
Tror ni a) hysterin och kötiderna minskar och därmed rasar beg-priserna eller b) hysterin minskar så tilldelningen minskas ännu mer och kötiderna och beg-priserna ligger kvar som idag? Inom en tidshorisont på ett, två år?
Tänker att Rolex kan tappa enormt om hypen försvinner, kan man köpa allt till list helt plötsligt ör det kanske inte lika lockande vilket Rolex då kanske vill motverka n i det allra längsta?
 
Tillbaka
Topp