• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

hej
Detta är mitt första egna ämne tror jag så hoppas att jag postar på rätt plats osv.

Jag hade nog egentligen velat handla en helt ny Rolex men med tanke på väntetider, då de modeller jag faller för är samma som er andra så verkar det ju inte vara det enklaste så då hamnar man ju på begagnat

Många här är ju oerhört kunniga men var läser ni på?
För jag är inte så kunnig så jag vill inte gärna handla begagnat utan att jag kan veta att det är ok, som av en ok butik.

tex så har uretvintage en seadweller 16600 men den verkar ha legat där ett tag så något måste ju det bero på

Finns det ngn bra sida att läsa på och jämför så man kan få en känsla för ”var” och ”varför” lite mer?

Eller Gör ni som jag gör nu och ställer frågor?

Tack på förhand
Jimmy

hej
Detta är mitt första egna ämne tror jag så hoppas att jag postar på rätt plats osv.

Jag hade nog egentligen velat handla en helt ny Rolex men med tanke på väntetider, då de modeller jag faller för är samma som er andra så verkar det ju inte vara det enklaste så då hamnar man ju på begagnat

Många här är ju oerhört kunniga men var läser ni på?
För jag är inte så kunnig så jag vill inte gärna handla begagnat utan att jag kan veta att det är ok, som av en ok butik.

tex så har uretvintage en seadweller 16600 men den verkar ha legat där ett tag så något måste ju det bero på

Finns det ngn bra sida att läsa på och jämför så man kan få en känsla för ”var” och ”varför” lite mer?

Eller Gör ni som jag gör nu och ställer frågor?

Tack på förhand
Jimmy
Kan rekommendera klocksnack.se ;)

Tjenare Rolexnördar;). Är på god väg att köpa min första, en submariner. Det är en klocka ifrån 2005, fullset ifrån Sverige. Är 2005 en ”bra eller dålig” årgång. Har tyvärr ännu inte djupet av Rolex kunskap som ni besitter. Ligger bra i pris i förhållande till chrono. Tackar ödmjukast för hjälpen.

Tjenare Rolexnördar;). Är på god väg att köpa min första, en submariner. Det är en klocka ifrån 2005, fullset ifrån Sverige. Är 2005 en ”bra eller dålig” årgång. Har tyvärr ännu inte djupet av Rolex kunskap som ni besitter. Ligger bra i pris i förhållande till chrono. Tackar ödmjukast för hjälpen.
Kan vara dags för service

Kan du länka till annonsen? Då kan du få bättre hjälp av kunnigt folk här på KS.
För tillfället är det inte särskilt vanligt att klockor ligger bra i pris på Chrono24, pga den svaga kronan (om det nu är en annons utanför Sverige alltså?). Gör din läxa - låter det för bra för att vara sant? Då är det inte sällan det.
Men som sagt var - börja med att länka annonsen så ska du se att du får lite svar.
Sen är det precis som @KenKun skriver inte osannolikt att det behövs en service på en klocka från 2005.

vadå "Bra eller dålig" årgång?

Antar att det bara handlar om pengar.
Allt handlar faktiskt inte om pengar hela tiden.

Jag tycker frågan är legitim om man inte har någon bra koll. Ska jag köpa något dyrt för första gången som jag har mindre koll på är det såklart värt för mig att veta om vissa årsmodeller är sämre eller bättre än andra (kvalitetsmässigt/urverk/mm).

I det här fallet är det inget fel på en 2005:a @Timmen
Det beror också på om det är en 14060 eller 16610 du kollar på. Är det en 16610 får du SEL men inga lugghål. Vissa gillar lugghål för enkelheten att byta band och "tooligheten". 14060 hade alltid lugghål och aldrig SEL oavsett årgång.

Men som sagt, inget "känt fel" med en 2005a.

Tack Fixxxer. Precis sådan info jag sökte. Pengar är rätt ointressant i det här fallet. Har bara testat nyare modeller av suben tidigare. Köper alltså utan att prova just denna klockan. Hur är länken jämfört med klockor från 2015 och framåt?
Tack för hjälpen.

Svårt ämne att skämta om ;)
Liknelsen haltar kanske lite, Rolex själva har ju inte någon direkt vinning av att gråhandlarpriserna blir höga.

Har inte Rolex någon vinning i detta? du tror det är dåligt för varumärket Rolex att begagnade klockor går för typ dubbla listpriset? Dessutom verkar ju många vara säkra på att det är ett taktiskt drag av Rolex. Klockorna är inte slut på riktigt. Jag tyckte liknelsen va klockren. Pun unintented.

Kolla dessutom hur många damklockor och andra mindre eftertraktade modeller som gråhandlarna måste köpa för att få loss sportstål. Rolex säljer det dom vill sälja. Sportstål tar slut och dom slår rekord för mindre heta modeller.

Tack Fixxxer. Precis sådan info jag sökte. Pengar är rätt ointressant i det här fallet. Har bara testat nyare modeller av suben tidigare. Köper alltså utan att prova just denna klockan. Hur är länken jämfört med klockor från 2015 och framåt?
Tack för hjälpen.
Länken tycker jag tillsammans med nättare boett är skönare på äldre generation.
Upplever att både boett och länk/lås blir lite för stort och klumpigt på de nya.

Dock går det inte att jämföra ”kvaliten” mot den nya då den känns mycket mer välbyggd och gedigen, samt att glidelocket är magiskt :)

Som situationen är idag har jag ändock inte råd med någon rolex ö.h.t då nytt husköp står på agendan. Inom 2 år räknar jag dock med att eventuellt kunnat köpt minst en ny från AD. Ändå rätt ”skönt” att man inte är ute efter de mest eftertraktade modellerna (eller jo, klart jag är sugen på pepsi men också realist) De två rollar jag planerar att köpa tids nog är 116234 (bör finnas ganska omgående) samt 116710LN (bör man väl få inom 6-12 månader lite varstans) Och efter husköpet när ekonomin hämtat sig kanske sämre tider gör att begutbudet och priserna på dessa är mer humana?! Jaja, time will tell.
Tji fick jag. Hur fort saker och ting ändras :sorry:

Kan du länka till annonsen? Då kan du få bättre hjälp av kunnigt folk här på KS.
För tillfället är det inte särskilt vanligt att klockor ligger bra i pris på Chrono24, pga den svaga kronan (om det nu är en annons utanför Sverige alltså?). Gör din läxa - låter det för bra för att vara sant? Då är det inte sällan det.
Men som sagt var - börja med att länka annonsen så ska du se att du får lite svar.
Sen är det precis som @KenKun skriver inte osannolikt att det behövs en service på en klocka från 2005.
Hej. Finns ingen annons att länka till. Dödsbo som inte finns på KS. Tack för tipsen.

Har inte Rolex någon vinning i detta? du tror det är dåligt för varumärket Rolex att begagnade klockor går för typ dubbla listpriset? Dessutom verkar ju många vara säkra på att det är ett taktiskt drag av Rolex. Klockorna är inte slut på riktigt. Jag tyckte liknelsen va klockren. Pun r.

Nej inte någon direkt vinning som i fallet med kycklingindex. Indirekt, jo visst är det bra för varumärket att ha så hett eftertraktade produkter men Rolex säljer ju fortfarande till retail (AD) för samma pris. Det motiverar ju såklart till att på längre sikt justera upp priserna även i det ledet men det är ju en annan sak.

Personligen tror jag inte på att Rolex sitter och håller på en massa klockor för att hålla uppe efterfrågan. Jag kan dock tänka mig att dom väljer att inte utöka produktionskapaciteten av den anledningen.
Det är ju en balansgång det där. En del kunder kanske ledsnar och söker sig till annat. Det är säkert inte bra för alla ADs heller.

Kolla dessutom hur många damklockor och andra mindre eftertraktade modeller som gråhandlarna måste köpa för att få loss sportstål. Rolex säljer det dom vill sälja. Sportstål tar slut och dom slår rekord för mindre heta modeller.

Undrar vad som händer med alla "tvångsköp", säljs dom under list på sidan om?

Tillbaka
Topp