• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har haft många Rolex, speciellt Submariners genom åren. Tog ut en 114060 i slutet av förra året hos en svensk AD där jag handlat mycket genom åren. Villkoret för att få köpa den var att jag inte skulle sälja den (på tex Blocket).
Kände efter ett halvår att jag saknade datumvisning. AD erbjöd sig då att byta in den - för 62000 kr.
Jag sålde då Subben till min son för ett pris långt under list, han blev glad för det var hans drömklocka.
Nu blir det inga fler Rolex för mig, tycker inte om den här hanteringen från AD och att Rolexfansen bara pratar om väntelistor och värdeökningar.
- Finns faktiskt andra märken som är kul och som har hög kvalitet där man kan diskutera annat än hur länge man får vänta på att kunna köpa den och hur mycket den kommer att öka i värde.
- Så känner jag, får väl förmodligen lite skit här för det :)

Senast ändrad:
Har haft många Rolex, speciellt Submariners genom åren. Tog ut en 114060 i slutet av förra året hos en svensk AD där jag handlat mycket genom åren. Villkoret för att få köpa den var att jag inte skulle sälja den (på tex Blocket).
Kände efter ett halvår att jag saknade datumvisning. AD erbjöd sig då att byta in den - för 62000 kr.
Jag sålde då Subben till min son för ett pris långt under list, han blev glad för det var hans drömklocka.
Nu blir det inga fler Rolex för mig, tycker inte om den här hanteringen från AD och att Rolexfansen bara pratar om väntelistor och värdeökningar.
- Finns faktiskt andra märken som är kul och som har hög kvalitet där man kan diskutera annat än hur länge man får vänta på att kunna köpa den och hur mycket den kommer att öka i värde.
Vilka märken då, nu när du ändå är igång...

Hade man inte sålt klockor till den breda massan hade man sålt 4 klockor om året. Att vara beroende av den breda massan är förmodligen bättre än att vara beroende av någon annan grupp eftersom den breda massan är just den breda massan.
Det sägs att Rolex tillverkar 800.000 - 1.000.000 per år medan PP ”bara” gör 50.000. PPs anseende i klockvärlden är högre än Rolex och den dag konjunkturen vänder tror jag PP fortsatt kommer att sälja allt de tillverkar.

Det är väl jättebra så länge man har vind i seglen men det blir genast rätt kämpigt om massan börjar svika. Jag kan inte påstå att jag är någon expert på Rolex men det räcker väl med att gå tillbaka fem år eller så för att vi ska vara tillbaka i den situation jag beskrev i mitt förra inlägg och jag kan tycka att det borde vara bevis nog för att det är en artificiell efterfrågan som styr, för inte ökar väl intresset för Rolex med 6% årligen (en obekräftade siffra som lades fram tidigare)?

Det har så vitt jag vet aldrig varit några större svårigheter att få tag i klockor hos AD förrän på sistone och det återstår att se hur det påverkar kundflödet men jag är som sagt övertygad om att en betydande andel av försäljningen inte sker till slutkund så att säga och många bör snarare ses som mellanhänder än faktiska kunder.
3 år räcker till och med.

Som jag ser det riskerar hela branschen att få lida för att framförallt Rolex, men även PP och AP, inte kan möta efterfrågan. Den som vill köpa en klocka i den klassen har troligen redan ett eller flera fina ur och till slut kommer de att tröttna och lägga sina pengar på något helt annat än klockor.

I hopp om att komma över de modeller jag själv trånar efter har jag erbjudit flera ADs att köpa olika modeller i tillverkarens utbud men fått nobben. Nu sitter jag istället och funderar på en sportbil till sommaren.

Varför skulle du få skit för det? Jag förstår ditt resonemang.

Vad är det senaste om cert och service? Äldre Rolex utan cert är ju lugnt, men modernare är värre eller? Nuförtiden brakar det ju in en SWAT-styrka från Rolex och skjuter en på plats om man inte har cert…

Finns det någon hemlig tell-tale-sign bland de initierade som talar om att man haft förmånen att betalat list för sin nya Rolex, typ att ha den sista ärmknappen på en kavaj uppknäppt för att markera att den är skräddarsydd? :D

Helt rätt även om jag hade hade köpt den för listpris ;);)

Som jag ser det riskerar hela branschen att få lida för att framförallt Rolex, men även PP och AP, inte kan möta efterfrågan. Den som vill köpa en klocka i den klassen har troligen redan ett eller flera fina ur och till slut kommer de att tröttna och lägga sina pengar på något helt annat än klockor.

I hopp om att komma över de modeller jag själv trånar efter har jag erbjudit flera ADs att köpa olika modeller i tillverkarens utbud men fått nobben. Nu sitter jag istället och funderar på en sportbil till sommaren.
Go for sportbil..

Varför skulle de öka produktionen alls? De tjänar nog mer pengar än någonsin idag när allt säljer. Om de ökar produktionen på något så är det nog inte stålmodellerna. Att kunderna blir utskrattade bidrar bara till mer efterfrågan sjukt nog. Vad ska kunderna göra? Gå över till Omega? Knappast.
Jo. Omega är bra skit. Det har i alla fall jag gjort. Inte så ängslig av mig.

Inget annat än Rolex duger för de som svalt hypen. Hälften handlar om status och resten om värdeökning.
Med prisutvecklingen på alla form av tillgångar senaste åren är det lätt att folk får en skev bild av verkligheten. Samma historia vad gäller bostäder(även om den marknaden haft en liten tillfällig dipp) och aktier

Tycker det här börjar bli mer och mer spännande. Hörde från AD att det är listor numera på datejust. Va inne hos AD och hämta klocka, kom in en kille i min ålder och fråga om Explorer eller datejust. Personalen log lite och sa på ett fint sätt att det är I princip bara att glömma..
Utrdagen diskussion om allt detta men måste givetvis vara mer folk som köper klockor för att sälja med profit än folk som verkligen vill ha dem för sig själva.
Det är ju bara sitta still i båten och se vad som händer i framtiden..

Tycker det här börjar bli mer och mer spännande. Hörde från AD att det är listor numera på datejust. Va inne hos AD och hämta klocka, kom in en kille i min ålder och fråga om Explorer eller datejust. Personalen log lite och sa på ett fint sätt att det är I princip bara att glömma..
Utrdagen diskussion om allt detta men måste givetvis vara mer folk som köper klockor för att sälja med profit än folk som verkligen vill ha dem för sig själva.
Det är ju bara sitta still i båten och se vad som händer i framtiden..
Med tanke på hur god tillgången är på eftertraktade modeller hos de dyrare gråhandlarna finns det uppenbarligen en stor andel dinkor som säljs med profit.

Inga konstigheter, ”behovet” är i det här fallet definitionen av ett lyxproblem.

Tillbaka
Topp