• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nästan, 2015 införde ju Rolex ny Superlative Chronometer status och garanterar +2/-2 sek/dygn i gångavvikelse. Om du tror att det finns någon annan klocktillverkare som klarar av att producera upp mot en miljon klockor per år helt inhouse och garanterar det på samtliga klockor får du gärna dela med dig. Jag känner själv bara till Patek som producerar väldigt få klockor i jämförelse och jämför priset på dem mot Rolex :)

Det är ju faktiskt sjukt bra! Det är ju i klass med flera av mina klockor med Miyotaverk i :)

Hur som helst glider vi off-topic och jag vill inte bidra till att denna eminenta tråd stängs ner.

Tror inte att någon av oss kommer att ändra oss på punkten om Rolex är värda sitt pris eller inte, det enda vi nog är överens om är att Rolex är riktigt fina klockor.

Men att se ner på märken som inte kostar sex-siffrigt är bara dumt och nonchalant. Man kan gilla klockor utan att äga en Rolex och säga att mina argument bara kommet ifrån någon som inte äger en Rolex är lika dumt som att säga att dina bara kommer från folk som gör det. I mitt fall räcker det med att bara backa tre år så var mitt mål att ha en Sub. Jag närmar mig de 40 och kan, trots att min inkomstnivå med KS-mått mätt är relativt blygsam, köpa en sub eller någon annan Rolex. Min samling är inte dyr men ligger en bit över 100k strecket och om jag skulle velat hade jag utan större problem idag kunnat knö in en Rolex. Sagt och gjort går jag in hos en AD som behandlar en som något katten släpat in och då känner jag iallafall ingen tacksamhet att lämna över en summa pengar motsvarande en ny bil till någon som tror att dem är något bara för att dem står bakom en disk med en krona på. Likaså när man kommer till ägarna, inte hos alla naturligtvis, så är det inget annat än en statussymbol och har inget med ett klockintresse att göra även om dem påstår att dem absolut inte köper en Rolex för märkets skull utan som du säger för att en Rolex är oslagbar i kostnad kontra prestanda. Vissa tycker det, jag tycker det inte och jag känner inte längre något behov att vara med i klubben heller.

... och sen går min Breitling bättre än någon Rolex ;)

Senast ändrad:
Nästan, 2015 införde ju Rolex ny Superlative Chronometer status och garanterar +2/-2 sek/dygn i gångavvikelse. Om du tror att det finns någon annan klocktillverkare som klarar av att producera upp mot en miljon klockor per år helt inhouse och garanterar det på samtliga klockor får du gärna dela med dig. Jag känner själv bara till Patek som producerar väldigt få klockor i jämförelse och jämför priset på dem mot Rolex :)

Omega och deras cal 8900 tillverkas förvisso inte i en miljon ex, men tekniskt sett är den nog jämförbar med 3235.

Förvisso ett mycket bra urverk, men finns väl bara i en liten del av Omega modellerna? Resten är väl ETA-baserat? Vet inte hur mycket klockor Omega producerar per år, kanske hälften av Rolex?
Jag gissar nog att Omega och Rolex tillverkar ungefär lika många. Runt miljonen, dussinklockor båda två :D

Senast ändrad:
Nja, det är nog mestadels cal 8xxx/9xxx nuförtiden och Lemania 1861 I speedy pro.
Ja, rätt skall vara rätt! Det är en klar i minoritet i utbudet som inte är inhouse, 2500 är nästa bara kvar i Deville Prestige och gamla SMP (som är under utfasning).
Men 1861 är ju inte inhouse, ej heller 3861 (samma med co-axial/METAS). Baserat på Lemania 1873. Men det är (vad jag vet) ingen annan tillverkare som idag använder verk med denna baskaliber så det får väl ses som exklusivt för Omega.

EDIT: Jag tror också att Omegas produktion är runt hälften av Rolex. Men Rolex redovisar inga siffror så bara dom själva vet.

Kan aldrig någonsin bli mer rätt än Panerai :pompus::cigar:
Håller med...
2C2CE123-F222-40F6-AF4B-8F6132478BCD.jpeg

Har hört från säker källa att Rolex AD i Körsbärsdalen, Nangiala har Batman, Pepsi och Daytona i fönstret. I Törnrosdalen är det dock lista som gäller men viska ”all makt åt Tengil, vår befriare så kan de göra underverk med leveranstiden.
Bröderna Lejonhjärta grejer det!

Förvisso ett mycket bra urverk, men finns väl bara i en liten del av Omega modellerna? Resten är väl ETA-baserat? Vet inte hur mycket klockor Omega producerar per år, kanske hälften av Rolex?

Jag skulle gissa (men är inte helt säker) att när det kommer till vanliga standardurverk (trehand med datum) så har Omega helt fasat ut de ETA-baserade.

Inhouse hit och inhouse dit, lyfter man på huven så känns många verk inte så egna längre

Har hört från säker källa att Rolex AD i Körsbärsdalen, Nangiala har Batman, Pepsi och Daytona i fönstret. I Törnrosdalen är det dock lista som gäller men viska ”all makt åt Tengil, vår befriare så kan de göra underverk med leveranstiden.
Rolex uppfann ju tiden
Det är mer än hälften. En uppskattning från Monochrome 2014:
67B30219-25BD-4DB0-831F-19420E0FB65E.png
Då var jag inte helt ute och cyklade när jag gissade på att dem tillverkade lika många, betydligt närmare än hälften iallafall :cigar:

I övrigt gissar jag att 2/3 av produktionen hos respektive märke består av Speedys och Subbor :hilarious:

Var på en 10 dagars semester i Grekland och följande kunde jag hitta.

Santorini där 2 AD fanns
Yatchmaster 40
Yatchmaster 2

Aten för jag var på 2 ställen
Yatchmaster 40
Yatchmaster 2 i halv och helguld

+ En Daytona i vitguld.

Tack för mig

Rolex har aldrig marknadsfört sina klockor som handgjorda heller. Rolex är till största delen maskintillverkat och det marknadsför de själva i sina reklamfilmer. Däremot är kvaliteten, toleransen och stabiliteten överlägsen i den prisklassen, Rolex är mycket mer än bara hype och marknadsföring som personer utan Rolex själva ofta vill få det att framstå

Äger flera och tycker det absolut är en hype och marknadsföring utan dess like. Tycker inte dem är prisvärda med dagens priser heller.

Nja, har båda och 3235 är bättre. Bättre precision och längre serviceintervall.
8900 är dock väldigt prisvärd utan tvekan.

Man bör nog ha lite större dataunderlag än bara två klockor. Och så har vi ju aspekten hur de står sig över tid, svagheter etc (där 3135 och eta 2892 för delen har en stor fördel) och där är båda oprövade kort.

Tillbaka
Topp