Varför skulle man betala extra för att få ”upplevelsen” att handla hos AD?Enkelt. Folk vill inte ha upplevelsen att köpa hos AD om det kostar dem pengar, därav Rolex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför skulle man betala extra för att få ”upplevelsen” att handla hos AD?Enkelt. Folk vill inte ha upplevelsen att köpa hos AD om det kostar dem pengar, därav Rolex.
Enkelt. Folk vill inte ha upplevelsen att köpa hos AD om det kostar dem pengar, därav Rolex.
Har bara köpt Rollar till list/under list och det är de priserna jag avser, har själv som princip att aldrig betala över list för en klocka, då finns det mycket roliga alternativ du kan få hos AD under list utan kö m m än stålsport RolleÄger flera och tycker det absolut är en hype och marknadsföring utan dess like. Tycker inte dem är prisvärda med dagens priser heller.
Har bara köpt Rollar till list/under list och det är de priserna jag avser, har själv som princip att aldrig betala över list för en klocka, då finns det mycket roliga alternativ du kan få hos AD under list utan kö m m än stålsport Rolle
Jag håller med dig. Men som listpriserna skenat nu så är det inte värt det längre.
Har listpriserna skenat? Listpriserna är ju inte ens i närheten av marknadspriserna. Inget förefaller så billigt som en stål-Daytona för listpris. Utveckla gärna hur du tänker?
Absolut, 70.000 kronor för en Submariner utan datum är helt galet enligt mig. Att dem sedan kostar ännu mer i aktuellt marknadspris är en annan historia. Jag tycker helt enkelt inte klockan lever upp till priset. 70k är väldigt mycket pengar och köper väldigt mycket annat fint i klockvärlden än just Rolex. Jag undrar när marknaden säger nej, priserna kommer säkerligen fortsätta gå upp. Kommer folk köpa samma klocka för 150k? Det är en rätt enkel serietillverkad klocka i stål utan komplikationer. Någonstans måste man ju tycka produkten motsvarar priset?
Absolut, 70.000 kronor för en Submariner utan datum är helt galet enligt mig. Att dem sedan kostar ännu mer i aktuellt marknadspris är en annan historia. Jag tycker helt enkelt inte klockan lever upp till priset. 70k är väldigt mycket pengar och köper väldigt mycket annat fint i klockvärlden än just Rolex. Jag undrar när marknaden säger nej, priserna kommer säkerligen fortsätta gå upp. Kommer folk köpa samma klocka för 150k? Det är en rätt enkel serietillverkad klocka i stål utan komplikationer. Någonstans måste man ju tycka produkten motsvarar priset?
Klockan i sig är inte värd i närheten av 70.000 kr, finns klockor för halva priset som i min värld är precis lila gedigna, om man ser till det fysiska. Frågan är dock vad folk värderar ”Rolex” till, jag skulle inte bli förvånad alls ifall folk betalade 150k för den.
Att värdet går upp innebär bara att folk är dumma nog att betala mer och mer för varje år, kollar man prisutvecklingen på Rolex klockor sedan 20 år tillbaks så är det ju skrattretande, men hatten av till företaget för att de lyckas!
Dom andra är likadana så ingen skillnad där. IWC, Omega... precis lika skrattretande om man för 20 år sedan skulle sagt att 2019 skulle standard Speedy Pro kosta nästan 50K och SMP passera det. Jag tycker min Rolex är värd sitt listpris i jämförelse med andra fabrikat, exakt så bra är den faktiskt. Grejen är att jag tycker inte den är värd mer än så.Klockan i sig är inte värd i närheten av 70.000 kr, finns klockor för halva priset som i min värld är precis lila gedigna, om man ser till det fysiska. Frågan är dock vad folk värderar ”Rolex” till, jag skulle inte bli förvånad alls ifall folk betalade 150k för den.
Att värdet går upp innebär bara att folk är dumma nog att betala mer och mer för varje år, kollar man prisutvecklingen på Rolex klockor sedan 20 år tillbaks så är det ju skrattretande, men hatten av till företaget för att de lyckas!
Man kan tycka vad man vill om priser men faktum är att marknaden bestämmer. Diskussionen började gällandes märkets prisvärdhet. Vilka klockor säger ni är mer prisvärda? För halva priset?
Vad marknaden vill betala.De flesta klockor är mer prisvärda, När du betalar 70-80% för märket och res
Vilka klockor jag anser vara mer prisvärda är ju i princip varenda klocka under deras pris.
Jag hade aldrig betalt ett sådant premium bara för att där står Rolex på klockan, och nu snackar vi alltså bara enkel stål sub, det finns många fina Rolex som Jag anser är värda sitt pris. Men så är det med alla lyxvaror, det är upp till var och en hur mycket det är värt.
För mig är det enkelt, vad har förändrats i kvalitén på klockan som rättfärdigar det enorma prispåslaget de senaste 20 åren?
Vad marknaden vill betala.
Låg ränta, svag krona och bostadsmarknadens värdering är mina amatörtips.
Klockan i sig är inte värd i närheten av 70.000 kr, finns klockor för halva priset som i min värld är precis lila gedigna, om man ser till det fysiska. Frågan är dock vad folk värderar ”Rolex” till, jag skulle inte bli förvånad alls ifall folk betalade 150k för den.
Vilka klockor jag anser vara mer prisvärda är ju i princip varenda klocka under deras pris.
Jag hade aldrig betalt ett sådant premium bara för att där står Rolex på klockan, och nu snackar vi alltså bara enkel stål sub, det finns många fina Rolex som Jag anser är värda sitt pris. Men så är det med alla lyxvaror, det är upp till var och en hur mycket det är värt.
För mig är det enkelt, vad har förändrats i kvalitén på klockan som rättfärdigar det enorma prispåslaget de senaste 20 åren?
Jag gillar också Rolex, har absolut ingen kritik på deras klockor (till rätt pris)Delar din åsikt helt. Och jag älskar Rolex, dem sitter bra och är stabila och tidlösa. Jag tycker bara ett vettigt pris skulle vara 30 lax under list.![]()
Ska vara vara helt ärliga så har det förändrats rätt mycket på en Sub 114060 under dem senaste 20 åren. Boett, urverk, keramik o.s.v.
Ja men en sak känner man igen. Designen. Den är tidlös och fantastiskhaha det va ju du som sa att listpriserna hade skenat? Sen motiverar du Rolex prisökningar.
Hur kan denna urlakade tråd fortfarande vara vid liv??
Ja jag tycker dem är på tok för dyra. Men visst har dem förändrats under 20 års tid. Frågan är om det mostavarar ökningen i pris.
Haha det är väl ganska uppenbart att den motsvarar det med råge? En Daytona kostar 120 k av Rolex. Vad kostar den på andrahandsmarknaden? 250? Du tycker Rolex skall sänka priserna då? Att produkterna är för dyra? Ingenting som kan köpas med direkt given vinst kan vara för dyrt!! Basic marknadsekonomi. Driver du eget bolag hoppas ju kör den principen själv. Sänk priserna på det som kunderna vill ha och du inte kan leverera.
Jag nämner inget om detta i ovanstående inlägg. Men tack för info. Jag pratar endast om listpris kontra marknadspris. Jag försöker påvisa att en produkt som säljs till ett pris trots att den är värd det dubbla inte kan vara för dyrt!Rolex kan leverera, dem väljer att inte göra det. Det är en stor skillnad.
Nej. Tider ändras och marknaden med den. Som bostadsmarknaden tex.Men inget i klockan i sig då? Utan den var extremt undervärderad tidigare?
Då är ju frågan varför äldre Rolex är dyrare än nyare och bättre!?Ska vara vara helt ärliga så har det förändrats rätt mycket på en Sub 114060 under dem senaste 20 åren. Boett, urverk, länk, lås, keramik o.s.v.
Kostar en 14060 från -99 mer än en ny 114060 ?Då är ju frågan varför äldre Rolex är dyrare än nyare och bättre!?![]()
”Rolex är prisvärt upp till 100k...” Drar du även alla andra klocktillverkares modeller över samma kam? Olika modeller listar olika mycket av olika anledningar. Konstigt resonemang att tycka allt upp till 100K är prisvärt bara för att det är Rolex.Själv så tycker jag Rolex är prisvärt upp till 100k men mer än så har jag ingen vidare lust att betala (Om någon mekanisk lyxklocka är värd sina pengar över huvudtaget är en annan diskussion)![]()