Nope.Kostar en 14060 från -99 mer än en ny 114060 ?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nope.Kostar en 14060 från -99 mer än en ny 114060 ?![]()
Hur tror du att Rolex modellspecifika trådarna skulle se ut om alla dessa frågor skulle ställts i dessa?Den här tråden är ju helt jävla sanslös! Det börjar med en idiottråd om väntelistor, som vägrar dö efter över hundra sidor upprepningar, och nu har den övergått till att handla om ifall Rolex är värda vad de kostar. Jag vet att jag kan välja att titta bort men det lite som en bilolycka: Man vet att man inte borde titta men kan inte låta bli och ångrar sig efteråt.
Då en klocka annonseras ut för klart över dubbla listpriset, just nu 265’ för en vit ni-vet-vad (nytt rekord varje gång jag kollar), så är det väl inget konstigt att detta väcker rätt starka känslor och funderingar.Den här tråden är ju helt jävla sanslös! Det börjar med en idiottråd om väntelistor, som vägrar dö efter över hundra sidor upprepningar, och nu har den övergått till att handla om ifall Rolex är värda vad de kostar. Jag vet att jag kan välja att titta bort men det lite som en bilolycka: Man vet att man inte borde titta men kan inte låta bli och ångrar sig efteråt.
”Rolex är prisvärt upp till 100k...” Drar du även alla andra klocktillverkares modeller över samma kam? Olika modeller listar olika mycket av olika anledningar. Konstigt resonemang att tycka allt upp till 100K är prisvärt bara för att det är Rolex.
Starka känslor och funderingar låter väldigt allvarligt.Då en klocka annonseras ut för klart över dubbla listpriset, just nu 265’ för en vit ni-vet-vad (nytt rekord varje gång jag kollar), så är det väl inget konstigt att detta väcker rätt starka känslor och funderingar.
Starka känslor och funderingar låter väldigt allvarligt.![]()
Så det är bara märket du betalar för? Alla Rolex är skapta lika? En Sky-Dweller är inte mer komplicerad att tillverka än en 114060?Du tycker att det är konstigt att ha en personlig gräns där man känner att nu räcker det?
Men för att svara på frågan så är det väl inget konstigt att man själv kan göra en värdering av ett märke eller betalar du lika mycket för en casio som för en patek?
Jag köpte bil för inte så längesedan och det ursprungliga priset var inte så intressant men med 100k rabatt så blev det helt plötsligt aktuellt men du kanske tycker att det också är konstigt?![]()
Så det är bara märket du betalar för? Alla Rolex är skapta lika? En Sky-Dweller är inte mer komplicerad att tillverka än en 114060?
Ja för att svara på din fråga tycker jag det är konstigt att du drar alla modeller inom ett märke över en kam. Jag personligen tycker t ex inte en Rolex Air King är värd 60850kr. Sen gällande ditt resonemang om rabatt på en bil så är det ju inte riktigt samma verklighet med Rolex och rabatter...Du tycker att det är konstigt att ha en personlig gräns där man känner att nu räcker det?
Men för att svara på frågan så är det väl inget konstigt att man själv kan göra en värdering av ett märke eller betalar du lika mycket för en casio som för en patek?
Jag köpte bil för inte så längesedan och det ursprungliga priset var inte så intressant men med 100k rabatt så blev det helt plötsligt aktuellt men du kanske tycker att det också är konstigt?![]()
Steinhart kan man få långt under list. Eftersom list =verkligt värde för många av Jonas Sjöstedts väljare här i tråden hade dessa klockor kanske varit något att börja titta på?
Steinhart kan man få långt under list. Eftersom list =verkligt värde för många av Jonas Sjöstedts väljare här i tråden hade dessa klockor kanske varit något att börja titta på?
Njae....Det som är svårt för folk är väl att värde är helt enkelt det man är villig att betala![]()
Ja för att svara på din fråga tycker jag det är konstigt att du drar alla modeller inom ett märke över en kam. Jag personligen tycker t ex inte en Rolex Air King är värd 60850kr. Sen gällande ditt resonemang om rabatt på en bil så är det ju inte riktigt samma verklighet med Rolex och rabatter...![]()
Så du skulle köpa en Air King för 20’ över list men inte en Sea Dweller till list 110’ för att din gräns går vid 100’.Det är inte så konstigt egentligen det är bara att fundera på vad du själv är villig att betala för en vara så kommer du se att inte alla kommer hålla med dig, värde är ändå ganska relativt i det stora hela.
Jag tycker att Air-Kingen är värd sina pengar men jag skulle inte köpa den om den stack iväg till över 100 loppor (Egentligen så går nog min gräns redan vid 80 för en Air-King men det jag menar är väl att kostar det över 100k så skiter jag i det oavsett vilken modell)
Rabatt eller inte spelar inte så stor roll så länge som varan är i en prisklass jag själv känner mig bekväm med, lite samma som att jag kan köpa en hulk för 100, men inte för 125![]()
Så du skulle köpa en Air King för 20’ över list men inte en Sea Dweller till list 110’ för att din gräns går vid 100’.
Each for their own I guess...
![]()
Det är exakt det som jag har sagt hela tiden
Edit: Utifrån min nuvarande ekonomi då![]()
Så ingen Rolex är värd över 100 000kr för att det är där din smärtgräns går?
Själv tycker jag nog ändå att alla Rolex är värda sina listpriser, men åtråvärda saker stiger i värde, inget konstigt med det. Det är bara det att nu vill alla in on the action.
Vågar lova att även om en extremt ”kall” modell som typ IWC Aquatimer hade blivit hypad helt plötsligt så hade halva forumet jagat AD:s världen runt för att få tag i den också.
Ja jag tror det, men det kan också vara så att de har olika väntlistor.Lite OT. Rolex AD Krons och AD Nymans ur i stockholm: har de samma ägare?
På Krons hemsida så skriver de "Familjen Larsson, som sedan tidigare var ägare av AB Nymans Ur 1851, köper Krons Urboutique 1987".
Ja de har olika väntlistor. Men jag är ändå förvånad över att de har samma ägare och ändå tillsynes verkar som två olika verksamheter. Nymans ur har fått minst sagt "blandade omdömen" från KS:are efter en snabb genomläsning av KS tråden som behandlar hiss/diss av klockbutiker. Att dessa två klockbutiker har samma ägare kan ju vara av intresse att känna till för dem som hissar/dissar Krons resp. Nymans.Ja jag tror det, men det kan också vara så att de har olika väntlistor.
Ja samma ägare men inte samma personal...Ja de har olika väntlistor. Men jag är ändå förvånad över att de har samma ägare och ändå tillsynes verkar som två olika verksamheter. Nymans ur har fått minst sagt "blandade omdömen" från KS:are efter en snabb genomläsning av KS tråden som behandlar hiss/diss av klockbutiker. Att dessa två klockbutiker har samma ägare kan ju vara av intresse att känna till för dem som hissar/dissar Krons resp. Nymans.
Fan så fin! Det är nästan exakt vad jag letar efterBlev precis med denna! 18083 från 87-88![]()