Osclat
Basic
Fan så fin! Det är nästan exakt vad jag letar efter
Tackar! Inte redo att sälja ännu ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fan så fin! Det är nästan exakt vad jag letar efter
Är inte redo att köpa riktigt än vill ha med diamanter på tavlan
Tackar! Inte redo att sälja ännu ;-)
När det kommer till klockor så Ligger Rolex närmst mitt hjärta
Om jag hade haft ekonomin så hade jag haft flera Patek också då det är min grail.Trots 5711/1R som avatar?
Lite OT. Rolex AD Krons och AD Nymans ur i stockholm: har de samma ägare?
På Krons hemsida så skriver de "Familjen Larsson, som sedan tidigare var ägare av AB Nymans Ur 1851, köper Krons Urboutique 1987".
OK, hade för mig att det var 72h på dessa. Tack för svaret!Låter helt normalt. 116613LB har cal 3135 som har ca 48h gångreserv.
Rekommenderar en DayDate 40mm. Riktigt nice och lite elegantare än en Daydate II kan jag tycka.Har nu bestämt mig för att börja leta efter en daydate i helguld, har ett par önskemål som jag hoppas att någon kan styra mig i rätt riktning på.
Vill ha en presidentlänk i solid guld, inte den ihåliga varianten, helst guldtavla med diamanter, men tavlan är inte avgörande, dock är diamanterna ett krav
Så, vad är det jag bör söka efter? finns de några tips för att förenkla mitt sökande? jag kan 0 om Rolex, men vet att här finns riktigt djup kunskap!
Rekommenderar en DayDate 40mm. Riktigt nice och lite elegantare än en Daydate II kan jag tycka.
Fick ett efterlängtat samtal ifrån en AD att min klocka jag ställt mig på intresselistan hade kommit. Perfekt att spika en klockdeal idag på min födelsedag tänkte jag. Men det visade sig att det var fel tavla på klockan. Det var den blåa tavlan på vitguldspepsin och inte meteoriten.
Så nu blir det lite mera väntan, men det var nästan bra eftersom jag inte förväntat mig att de hörde av sig så snart.
Tackar! Ingen aning. Men när jag ställde mig i kö så var jag nummer två, så intresselistan är nog inte så lång.Grattis på födelsedagen! Vet du om den gick vidare till någon annan på väntelistan?
Kan ha postats här tidigare.
Han pratar om rolex bubblan
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=VOp1tOuHWZ8
Jag håller också med. Det är inte ekonomiskt hållbart för Rolex att inte utöka utbudet. Det finns flera konkurrenter som Omega och Tudor som redan har utökat sina marknadandelar på bekostnad av Rolex konsntiga beteende. En massproducerad stålklocka som Submariner ska man inte betala 100k för, om den nu ska användas som en all round klocka. Om Rolex nu vill konkurrera med Patek eller AP så får de satsa mer på sina urverk, som fortfarande inte är bättre än Omegas eller Tudors. Om de inte gör någon rejäl uppdatering så vad är deras största konkurrensfördel gentemot Patek och AP? Jo precis namnet, men då köper egentligen människor inte Rolex för att det är en bra tool watch eller en hög finish på urverket utan pga varumärket och klockan bibehåller sitt värde. Men då borde man istället satsa på indexfonder istället. Jag kommer ihåg när man kunde hitta begnade Submariners för +20K, men dessa tider är förbi.Tror absolut att det är som han säger!
Nja, det har ju varit hyfsat ekonomiskt hållbart fram till nu bevisligen. Vad anser du indikerar på att det ska förändras? Historiskt sett så är det inget konstigt med att kända varumärken dominerar marknaden, ibland utan att vara kvalitetsmässigt överlägsna. Subjektivt tyckande har lite bäring i sådana här fall.Jag håller också med. Det är inte ekonomiskt hållbart för Rolex att inte utöka utbudet. Det finns flera konkurrenter som Omega och Tudor som redan har utökat sina marknadandelar på bekostnad av Rolex konsntiga beteende. En massproducerad stålklocka som Submariner ska man inte betala 100k för, om den nu ska användas som en all round klocka. Om Rolex nu vill konkurrera med Patek eller AP så får de satsa mer på sina urverk, som fortfarande inte är bättre än Omegas eller Tudors. Om de inte gör någon rejäl uppdatering så vad är deras största konkurrensfördel gentemot Patek och AP? Jo precis namnet, men då köper egentligen människor inte Rolex för att det är en bra tool watch eller en hög finish på urverket utan pga varumärket och klockan bibehåller sitt värde. Men då borde man istället satsa på indexfonder istället. Jag kommer ihåg när man kunde hitta begnade Submariners för +20K, men dessa tider är förbi.
Spontant undrar man hur värdet för en bubbleback stått sig inflationsjusterat från 80-talet. Det var ju den första Rolex-hajpen, före ens Daytonan.Nja, det har ju varit hyfsat ekonomiskt hållbart fram till nu bevisligen. Vad anser du indikerar på att det ska förändras? Historiskt sett så är det inget konstigt med att kända varumärken dominerar marknaden, ibland utan att vara kvalitetsmässigt överlägsna. Subjektivt tyckande har lite bäring i sådana här fall.
Lite OT. Rolex AD Krons och AD Nymans ur i stockholm: har de samma ägare?
På Krons hemsida så skriver de "Familjen Larsson, som sedan tidigare var ägare av AB Nymans Ur 1851, köper Krons Urboutique 1987".
Ja jag tror det, men det kan också vara så att de har olika väntlistor.
Rolex modeller har tidigare betraktats som tool watches där flera "vanliga" människor har haft råd att köpa modeller som Submariner. Jag menar på 80-talet var det datejusten som alla ville ha och den var mycket dyrare en Submariner som var relativ billig. Min poäng är, människor köper inte en stål Rolex Submariner för att det är en klocka som de kan bära i alla sammanhang som tidigare, utan nu känns det som man köper en stål sports Rolex för att göra en investering.Nja, det har ju varit hyfsat ekonomiskt hållbart fram till nu bevisligen. Vad anser du indikerar på att det ska förändras? Historiskt sett så är det inget konstigt med att kända varumärken dominerar marknaden, ibland utan att vara kvalitetsmässigt överlägsna. Subjektivt tyckande har lite bäring i sådana här fall.
Spontant undrar man hur värdet för en bubbleback stått sig inflationsjusterat från 80-talet. Det var ju den första Rolex-hajpen, före ens Daytonan.
Alla spekulationsmarknader har upp- och nedgångar, oavsett hur gärna vi vill att sanningen ”du förlorar aldrig pengar på en rolex” ska vara sann.
Jag pratar inte om konsumenten som köper Rolex. Det ursprungliga resonemanget, som jag svarade på, handlade om att det inte var ekonomiskt hållbart för Rolex som företag att bedriva verksamhet som de gör nu. Och min uppfattning är att det visst är ytterst hållbart för dem.Rolex modeller har tidigare betraktats som tool watches där flera "vanliga" människor har haft råd att köpa modeller som Submariner. Jag menar på 80-talet var det datejusten som alla ville ha och den var mycket dyrare en Submariner som var relativ billig. Min poäng är, människor köper inte en stål Rolex Submariner för att det är en klocka som de kan bära i alla sammanhang som tidigare, utan nu känns det som man köper en stål sports Rolex för att göra en investering.
Jag förstår vad du menar, men eftersom vi vet inget om Rolex finansiella siffror då det är en stiftelse, så kan vi bara spekulera. Ja de säljer klockor. Men vad gör konsumenten om man går in till en AD och vill köpa en stål Submariner, jo du får vänta flera år innan du kan köpa en sådan klocka. Därför går konsumenten till tex Omega och kan köpa den klockan med rabatt. Ett normalt klockföretag tjänar pengar på de klockar som de säljer. Då är frågan ska jag betala 100k för en begagnad stål klocka som egentligen är massproducerad och över-hypad, vad händer om bubblan spricker?Jag pratar inte om konsumenten som köper Rolex. Det ursprungliga resonemanget, som jag svarade på, handlade om att det inte var ekonomiskt hållbart för Rolex som företag att bedriva verksamhet som de gör nu. Och min uppfattning är att det visst är ytterst hållbart för dem.
Fast vi är väl i den situationen vi är just för att konsumenten INTE går till Omega?Jag förstår vad du menar, men eftersom vi vet inget om Rolex finansiella siffror då det är en stiftelse, så kan vi bara spekulera. Ja de säljer klockor. Men vad gör konsumenten om man går in till en AD och vill köpa en stål Submariner, jo du får vänta flera år innan du kan köpa en sådan klocka. Därför går konsumenten till tex Omega och kan köpa den klockan med rabatt. Ett normalt klockföretag tjänar pengar på de klockar som de säljer. Då är frågan ska jag betala 100k för en begagnad stål klocka som egentligen är massproducerad och över-hypad, vad händer om bubblan spricker?
Jag förstår vad du menar, men eftersom vi vet inget om Rolex finansiella siffror då det är en stiftelse, så kan vi bara spekulera. Ja de säljer klockor. Men vad gör konsumenten om man går in till en AD och vill köpa en stål Submariner, jo du får vänta flera år innan du kan köpa en sådan klocka. Därför går konsumenten till tex Omega och kan köpa den klockan med rabatt. Ett normalt klockföretag tjänar pengar på de klockar som de säljer. Då är frågan ska jag betala 100k för en begagnad stål klocka som egentligen är massproducerad och över-hypad, vad händer om bubblan spricker?
Väntetiden beror ju på att efterfrågan överstiger tillgången - det är ytterst sällan sådana företag inte är framgångsrika...Fast vi är väl i den situationen vi är just för att konsumenten INTE går till Omega?
Istället suktar konsumenten bara ännu mer efter en Rolex?
Har nån fått för sig att det är just en rolex han ska ha så väntar han i en evighet och kollar inte på en omega iställetJag förstår vad du menar, men eftersom vi vet inget om Rolex finansiella siffror då det är en stiftelse, så kan vi bara spekulera. Ja de säljer klockor. Men vad gör konsumenten om man går in till en AD och vill köpa en stål Submariner, jo du får vänta flera år innan du kan köpa en sådan klocka. Därför går konsumenten till tex Omega och kan köpa den klockan med rabatt. Ett normalt klockföretag tjänar pengar på de klockar som de säljer. Då är frågan ska jag betala 100k för en begagnad stål klocka som egentligen är massproducerad och över-hypad, vad händer om bubblan spricker?
Har nån fått för sig att det är just en rolex han ska ha så väntar han i en evighet och kollar inte på en omega istället
tror inte att de märkena har stulit kunder från rolex överhuvudtaget, de som har blivit dåligt bemötta letar sig nog snarare till en annan ADSå är det säkert men tror ändå typ Omega, Breitling och Tudor har fått rätt mycket ny business på kuppen, dels folk som köper deras klockor medans de väntar på sin Rolex och säkert en viss skara som känner sig dåligt bemötta hos AD.
Så är det säkert men tror ändå typ Omega, Breitling och Tudor har fått rätt mycket ny business på kuppen, dels folk som köper deras klockor medans de väntar på sin Rolex och säkert en viss skara som känner sig dåligt bemötta hos AD.
Så är det säkert men tror ändå typ Omega, Breitling och Tudor har fått rätt mycket ny business på kuppen, dels folk som köper deras klockor medans de väntar på sin Rolex och säkert en viss skara som känner sig dåligt bemötta hos AD.