• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker du är ute och cyklar lite här.
Vad gäller finish har Omega definitivt, utan tvekan bättre finish än Rolex på allt. Vad gäller urverk är det hugget som stucket. Vad gör Rolex bättre än Omega? ”Ingenting” skulle jag vilja påstå. Omega är däremot lika sexigt som att köpa laktosfri lättmjölk på Lidl.
Håller helt med och jag är en Sub-ägare. Omega råkade illa ut under kvartskrisen. Men de har kommit tillbaka starkt. En annan sak som folk glömmer är att Omega har 60 år mer historia än Rolex och har dessutom en anrik historia inom grand complications. Jag tycker att Omega går åt rätt håll och att det har skapats en lucka efter Rolex konstiga mindset de senaste åren.
 
Tycker du är ute och cyklar lite här.
Vad gäller finish har Omega definitivt, utan tvekan bättre finish än Rolex på allt. Vad gäller urverk är det hugget som stucket. Vad gör Rolex bättre än Omega? ”Ingenting” skulle jag vilja påstå. Omega är däremot lika sexigt som att köpa laktosfri lättmjölk på Lidl.

Det är ju ungefär det jag menar. Omega (och andra märken) gör tekniskt sett bättre klockor än Rolex men själva auran som Rolex skapat är mycket svår, om inte omöjlig att uppnå.
 
Tycker du är ute och cyklar lite här.
Vad gäller finish har Omega definitivt, utan tvekan bättre finish än Rolex på allt. Vad gäller urverk är det hugget som stucket. Vad gör Rolex bättre än Omega? ”Ingenting” skulle jag vilja påstå. Omega är däremot lika sexigt som att köpa laktosfri lättmjölk på Lidl.
Tycker även du ”cyklar” inget fel på vare sig laktosfri mjölk, Lidl eller Omega :)
 
Senast ändrad:
Tack, det var det här jag ville höra, precis människor köper inte Rolex för att det är en tekniskt bättre klocka än tex Omega, utan människor köper Rolex för status, vilket innebär att det lockar till sig människor som inte uppskattar Rolex tidigare innovativa historia. Men många klocknördar här uppskattar Rolex för vad de har åstadkommit i historien men samtidigt har Rolex mer och mer börjat fokusera på att sälja sina klockor till en viss typ av kunder bara, precis som Patek gör. Poängen är vem som helst kan inte längre köpa en Rolex klocka hos en AD, utan man måste tillhöra en "viss grupp". Vilket är synd och inte det Hans Wilsdorf hade åtanke för en massproducerad sport stål Rolex klocka.

Detta känns som det vanliga klagomålen btr Rolex som infinner sig under vissa av klockintressets olika faser. Om Rolex inte är något att ha för er del så spelar det väl ingen roll att vissa modeller är exklusiva och svåra att få tag på?

Själv tycker jag att helheten hos Rolex sub slår Omega SM tydligt (om vi jämför modeller i produktion nu). Däremot finns det såklart mycket att gilla med SM, särskilt 300.

Men jag är lite intresserad hur du och andra i tråden motiverar att Omega skulle ha bättre urverk än Rolex (om vi jämför SM och sub vilket verkar vara klockorna som jämförs)? Nu är inte urverket ensamt avgörande för en klocka i min bok, men jag tycker inte att det är en promenadseger för Omega på något vis.
 
Inväntar kvällens första GT och är så grymt nöjd och glad att jag äntligen fått tilldelning. Euforia tralalaEuforia
 

Bilagor

  • 75EFC657-D4B4-46AB-9B55-0B68372B2BF3.jpeg
    75EFC657-D4B4-46AB-9B55-0B68372B2BF3.jpeg
    115.9 KB · Visningar: 2
Var har väntelistetråden tagit vägen? Jag satt och läste i den när jag plötsligt fick upp ett felmeddelande om att tråden inte finns och nu hittar jag den inte längre så den verkar faktiskt vara borta. Jag antog att kommentarerna om sammanfogning av trådar gällde ovanstående tråd då jag tyckte mig känna igen vissa av inläggen från den tråden.
 
Var har väntelistetråden tagit vägen? Jag satt och läste i den när jag plötsligt fick upp ett felmeddelande om att tråden inte finns och nu hittar jag den inte längre så den verkar faktiskt vara borta. Jag antog att kommentarerna om sammanfogning av trådar gällde ovanstående tråd då jag tyckte mig känna igen vissa av inläggen från den tråden.
Väntelistetråden är ihopslagen med denna tråd eftersom bäntelisttråden inte höll topic alls utan blev allmänna Rolexdiskussioner.
 
Väntelistetråden är ihopslagen med denna tråd eftersom bäntelisttråden inte höll topic alls utan blev allmänna Rolexdiskussioner.
Var den officiella Rolextråden så kort? Vad jag minns var väntelistetråden uppe i åtminstone 110-120 sidor men jag kanske minns fel? Tack för svar i alla fall. :)
 
Misstag att sammanfoga trådarna, var ju så bra att ha en egen tråd för det specifika ämnet (som förövrigt var en av KS populäraste sätt till antal inlägg och visningar under den tid tråden funnits).
 
Var den officiella Rolextråden så kort? Vad jag minns var väntelistetråden uppe i åtminstone 110-120 sidor men jag kanske minns fel? Tack för svar i alla fall. :)
Reagerade också på att antalet sidor kändes skralt efter sammanslagningen men utan att veta hur lång officiella tråden var innan.
Men med tanke på att flera modeller har egna trådar med över 200-300 sidor så används nog inte officiella tråden så ofta.
Tills nu då.
 
Ska den här tråden nu svämma över med diskussioner kring kölistor och skräp så vore det imo bättre att bara stänga den andra tråden. Sånt har ju gjorts förr.
 
Ska den här tråden nu svämma över med diskussioner kring kölistor och skräp så vore det imo bättre att bara stänga den andra tråden. Sånt har ju gjorts förr.
Det skulle väl leda till samma resultat, att folk tar diskussionerna i denna tråd istället? Eller menar du att man inte skulle tillåta diskussioner kring väntelistor i denna tråd?
 
Kanske bättre att hålla isär trådarna

Väntelistatråden tjafsades det rätt mycket i
Fast väntelistetråden slutade att handla om väntelistor (vilket borde kunna avhandlas i den här tråden om det bara handlade om väntelistor).

Just Rolex väcker så mycket känslor både bland ägare och övriga att en "tjafstråd" tydligen behövs.
 
Förstår verkligen inte denna lösning på problemet, är ju bara en förflyttning till en annan tråd - klassisk politiker lösning...
Var ju bra att ha det i en tråd då övriga trådar blev fredade men nu vill admin att det ska börja skrivas om det igen i de modellspecifika trådarna?
Kommer alltid uppstå tjafs om kötider, pengar etc.
 
Det var inte menat som någon slags kritik ifall du uppfattade det som det och jag ber om ursäkt om jag verkade dryg eller otrevlig, jag var bara nyfiken på hur ni resonerar kring olika Rolextrådar. :)
Tar det inte som kritik. Gillar alla tillfällen att slå ihop trådar om Rolex. :D
 
Tillbaka
Topp