• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Försöker förstå mig på Rolex förkortningar och vill mest kolla om jag fått något om bakfoten?

Det här är vad jag läst mig till hittills:
BLNR = BLue NoiRe - Blå/Svart bezel - Batman
BLRO = BLue ROuge - Blå/Röd bezel - Pepsi
LN = Lunette Noire - Svart bezel
LV = Lunette Verte - Grön bezel - Hulken

Har Coke någon förkortning?
Bleu, inte blue, annars rätt. :)

Ändrat!
Vet du något om Coke? Är det den som även kallas Fat Lady?
Fat lady/Sophia Loren är 16760, dvs. den första GMT Master II. Den var lite tjockare än GMT Master (I) och kallas därför så. Den kom bara med Coke, men det går att byta insert till andra som passar safir-gmt. Även 16710 (nästa GMT II) hade coke-insert, men klockan var inte lika mullig som 16760.

Rätta mig om jag har fel, men gjordes aldrig coke till 16700? GMT history säger inget om att den varianten ska ha funnits? Går ju iofs att sätta in ett från GMT-II, men i så fall blir det ju lite som en pepsi-tjockis..

Hej! Är på jakt efter min första Rolex-klocka och har varit runt och provat mig fram till att Datejust 2 41mm sitter bäst. Vart köper jag den bäst? Alla återförsäljare verkar ligga samma i pris, går denna att hitta på annat sätt än blocket? Kan även tänka mig en begagnad.

Mvh,
Christopher

Hej! Är på jakt efter min första Rolex-klocka och har varit runt och provat mig fram till att Datejust 2 41mm sitter bäst. Vart köper jag den bäst? Alla återförsäljare verkar ligga samma i pris, går denna att hitta på annat sätt än blocket? Kan även tänka mig en begagnad.

Mvh,
Christopher
Alla ADs har samma priser, de följer listpris från Rolex :) Ska du köpa begagnat så kan jag rekommendera att köpa från någon här på KS med bra referenser eller från någon seriös handlare, t.ex Gripenbro. Det finns dock en del skojare där ute när det kommer till Rolex, Jälmers Ur bland annat har fått mycket kritik för diverse saker.
Tack! Men den hade ingen förkortning, typ NRRO?
Vad jag vet så är det bara de nyare referenserna, alltså 116710, som har förkortningarna med i referensnumret. Coke finns ju tyvärr inte med bland de nyare referenserna och tror således inte att de existerar någon sådan :)

Mvh,
Christopher
www.chrono24.se är ett annat alternativ. Kolla upp nypriserna där och gå sedan in till en svensk AD och fråga vad de kan göra på priset.
Lycka till :)

Fat lady/Sophia Loren är 16760, dvs. den första GMT Master II. Den var lite tjockare än GMT Master (I) och kallas därför så. Den kom bara med Coke, men det går att byta insert till andra som passar safir-gmt. Även 16710 (nästa GMT II) hade coke-insert, men klockan var inte lika mullig som 16760.

Rätta mig om jag har fel, men gjordes aldrig coke till 16700? GMT history säger inget om att den varianten ska ha funnits? Går ju iofs att sätta in ett från GMT-II, men i så fall blir det ju lite som en pepsi-tjockis..
Stämmer. 16700 kom bara med pepsi och ln.

Hur nära nypriserna på Chrono24 kan man tänka sig att en svensk AD hamnar? Det finns Submariners nya för under 53 på Chrono24 och de borde rimligen med inräknande av eventuella valutakursvarianter/valutapåslag hamna under 54 (inte handlar via Chrono24:s buyers protection då). Kan en svensk AD matcha det?

Hur nära nypriserna på Chrono24 kan man tänka sig att en svensk AD hamnar? Det finns Submariners nya för under 53 på Chrono24 och de borde rimligen med inräknande av eventuella valutakursvarianter/valutapåslag hamna under 54 (inte handlar via Chrono24:s buyers protection då). Kan en svensk AD matcha det?
Vad är ordinarie för subben i Sverige?

Tack! :) Jag tycker att många av säljarna hos Rolexåterförsäljare i Stockholm är trevliga men trevlighet i sig utgör åtminstone inte för mig skäl att betala en hög med tusenlappar extra och handla svenskt. Särskilt eftersom det oftast också innebär att man får vänta x antal månader på att få sin klocka. Däremot är ju bekvämligheten motiverad om det handlar om någon tusenlapp hit eller dit. Det står ju såklart i relation till klockans värde.

Alla ADs har samma priser, de följer listpris från Rolex :) Ska du köpa begagnat så kan jag rekommendera att köpa från någon här på KS med bra referenser eller från någon seriös handlare, t.ex Gripenbro. Det finns dock en del skojare där ute när det kommer till Rolex, Jälmers Ur bland annat har fått mycket kritik för diverse saker.

Vad jag vet så är det bara de nyare referenserna, alltså 116710, som har förkortningarna med i referensnumret. Coke finns ju tyvärr inte med bland de nyare referenserna och tror således inte att de existerar någon sådan :)

Om jag vill kolla runt här på Klocksnack om någon säljer en Datejust 2 41mm, hur går jag tillväga?

Hehe, om man vill köpa klockan nu så får Jah ligga i!
Vem får annonsera?
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt.

Dum fråga kanske, men vad är beräknat serviceintervall på ungefär för en 116200, som bärs dagligen. Finns det överhuvudtaget?
Finns inga dumma frågor! Här finns det många bra svar på frågor om man är lite grön på området: https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/ :) Angåendet serviceintervallet så skulle jag säga var femte år ungefär, det gäller för mer eller mindre alla mekaniska klockor. Det kan dock behövas göras oftare men också senare. Rolex gör bra urverk som är gjorda för att användas, således kan du räkna med lång livslängd!

För att se reella resultat på c24 bör du filtrera din sökning så att endast "available immediately" visas. Resten är mest "reklam". Jag jagade nyligen (runt jul) sub och jämförde priser lite överallt, reagerade som du över de billiga nya subarna i Italien t.ex. Men alla är "available in X-Y days". Mailade flera av dessa: de som ens svarade sa att de inte hade någon inne just nu. Kollar du dom som faktiskt har en sub i verkligheten och är i Europa (moms dödar de billiga priserna utanför) så blir det genast dyrare. Sen kan man värdera (i pengar) att kunna gå in i en fysisk butik och se klockan, eller att köpa på detta forum på K&S av någon med goda referenser och ett rykte de antagligen bryr sig om. (Edit: Försöker uttrycka att det kan va värt lite pengar att vara säker på att man inte får en tegelsten eller en fake i posten. Är lite trött). Då hamnar vi iaf jävligt nära priserna i Sverige, plötsligt. Så resonerade i alla fall jag.

Senast ändrad:
För att se reella resultat på c24 bör du filtrera din sökning så att endast "available immediately" visas. Resten är mest "reklam". Jag jagade nyligen (runt jul) sub och jämförde priser lite överallt, reagerade som du över de billiga nya subarna i Italien t.ex. Men alla är "available in X-Y days". Mailade flera av dessa: de som ens svarade sa att de inte hade någon inne just nu. Kollar du dom som faktiskt har en sub i verkligheten och är i Europa (moms dödar de billiga priserna utanför) så blir det genast dyrare. Sen kan man värdera (i pengar) att kunna gå in i en fysisk butik och se klockan, eller att köpa på detta forum på K&S av någon med goda referenser och ett rykte de antagligen bryr sig om. Då hamnar vi jävligt nära priserna i Sverige, plötsligt. Så resonerade i alla fall jag.
Givetvis sådana som har i lager i EU :)

Vilken klocka ska man välja, 114060 eller 216570? Så olika klockor men de ligger i ungefär samma prisklass. Det finns ju knappt någon möjlighet att prova att klämma och känna eftersom klockorna aldrig finns i lager hos svenska AD så man får ju lite chansa nästan :/

Vilken klocka ska man välja, 114060 eller 216570? Så olika klockor men de ligger i ungefär samma prisklass. Det finns ju knappt någon möjlighet att prova att klämma och känna eftersom klockorna aldrig finns i lager hos svenska AD så man får ju lite chansa nästan :/
Gillar båda! Suben för den rena tidlösa designen, den klockan blir aldrig omodern.
Explorern för att den är lite annorlunda, lite större och finns med vit eller svart tavla.
Fan, som att välja mellan grillad oxfilé och hummer :)

Har du kollat mer Nymans och Rob?

Gillar båda! Suben för den rena tidlösa designen, den klockan blir aldrig omodern.
Explorern för att den är lite annorlunda, lite större och finns med vit eller svart tavla.
Fan, som att välja mellan grillad oxfilé och hummer :)

Har du kollat mer Nymans och Rob?
Jag var hos Rob i lördags och då fanns ingendera av klockorna inne och man fick räkna med februari - mars åtminstone för suben. Då tröttnade jag lite och skippade Nymans. Håller med om att det är lite som att välja mellan två väldigt olika saker men det är tänkt som beater och jag tycker nog att båda borde passa ypperligt som det. Helst hade jag väl iofs nog kanske velat ha suben med datum iofs men samtidigt är onekligen sub no date snyggare. Datumbubblan passar mycket bättre på ExpII. Jag har ju än så länge inte stått ut med klockor utan datum så det borde göra valet enkelt. Men å andra sidan har jag små handleder så jag är rädd att ExpII känns för stor.

Jag var hos Rob i lördags och då fanns ingendera av klockorna inne och man fick räkna med februari - mars åtminstone för suben. Då tröttnade jag lite och skippade Nymans. Håller med om att det är lite som att välja mellan två väldigt olika saker men det är tänkt som beater och jag tycker nog att båda borde passa ypperligt som det. Helst hade jag väl iofs nog kanske velat ha suben med datum iofs men samtidigt är onekligen sub no date snyggare. Datumbubblan passar mycket bättre på ExpII. Jag har ju än så länge inte stått ut med klockor utan datum så det borde göra valet enkelt. Men å andra sidan har jag små handleder så jag är rädd att ExpII känns för stor.
Oj, det var lång väntetid för två "basmodeller". Men ge Nymans en chans om du bara vill prova. De brukar svara rätt fort på mail.

Tillbaka
Topp