• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

saittam86

Omega
4-liner och rehaut kom samtidigt i mitten på z-serien ca 2007. Så svaret är 2-liner utan och 4-liner med.
Då bör jag med andra ord ha en servicetavla?
image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur ska vridringen på 5513 bete sig? Min går att vrida åt båda håll och man behöver inte trycka ned den. Är det korrekt?
 
P

Philippe Stern

Guest
Hmm en dykar ring skall bara gå att vrida medsols. Trycka ned den behöver man inte.
Medurs heter det. Dykarring ska bara gå att vrida medurs. Slut på språklektionen. Men det är väl ändå moturs som gäller? Eller, Mr Jag har aldrig fel, möjligtvis är jag felinformerat?
PS. Kom nu inte dragandes med om att solen kan upplevas går moturs på söder jordklotet.
 
Senast redigerad av en moderator:

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Medurs heter det. Dykarring ska bara gå att vrida medurs. Slut på språklektionen. Men det är väl ändå moturs som gäller? Eller, Mr Jag har aldrig fel, möjligtvis är jag felinformerat?
PS. Kom nu inte dragandes med om att solen kan upplevas går moturs på söder jordklotet.
Moturs, annars är det ju livsfarligt om man råkar stöta till klockan och vrida fram ringen (så att man tror att man har varit i vattnet kortare tid och har mer luft kvar).
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Moturs, annars är det ju livsfarligt om man råkar stöta till klockan och vrida fram ringen (så att man tror att man har varit i vattnet kortare tid och har mer luft kvar).
Rätt! Moturs ska det vara. Däremot kan man vrida ringen åt båda hållen på äldre Rolex och Tudors. Bi-directional bezel. Ringen säkras mot ofrivillig vridning genom friktion och man måste alltså trycka ner ringen för att vrida den. Funkar så där och oftast kan man vrida den utan att trycka ner den.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
På Wus säger de(och då måste det ju vara rätt ;) ) att ringen ska gå åt båda hållen och inte heller ha några klick. För övrigt så skiter jag i om det heter 'sols' eller 'urs' men jag tror att man kan använda båda i dagligt tal. 'urs' kanske låter mer korrekt i just detta sammanhang dock.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Rätt! Moturs ska det vara. Däremot kan man vrida ringen åt båda hållen på äldre Rolex och Tudors. Bi-directional bezel. Ringen säkras mot ofrivillig vridning genom friktion och man måste alltså trycka ner ringen för att vrida den. Funkar så där och oftast kan man vrida den utan att trycka ner den.
Nu blev jag förvirrad... Hur säker är du på att man måste trycka ned ringen för att vrida?
 
P

Philippe Stern

Guest
På Wus säger de(och då måste det ju vara rätt ;) ) att ringen ska gå åt båda hållen och inte heller ha några klick. För övrigt så skiter jag i om det heter 'sols' eller 'urs' men jag tror att man kan använda båda i dagligt tal. 'urs' kanske låter mer korrekt i just detta sammanhang dock.
På södra halvklotet är medsols moturs.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det här var en bra tråd som tom hade illustrationer från Rolex-bok.
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=394164

citat:
Bi-directional !!!!
There is a spring washer under the bezel which provides slight upward pressure, which somewhat locks it into place. To turn the bezel you have to push down on the bezel, turn it to the desired setting and let go. There is enough friction to keep it in place.
Ha! Du har helt rätt nu när jag provar att trycka ner den så kan den vridas åt båda hållen :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En fråga gällande de två Explorer 2: or som @Zed säljer. Klockorna ska vara från 2006. Borde det inte vara andra boxar då (den nya modellen) och rehaut? Är lite sugen på en 16570 och vill gärna lära mig mer. Länk till en av annonserna nedan.

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-d-serie-vit-urtavla.48359/

Boxarna är lite hugget som stucket vid den perioden. Man kunde ha fått både den nya och den gamla boxen. Graverad rehaut kom i mitten på Z-serien för 16570.
 
Topp