• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Om du låter klockan gå till den stannar och sen ställer den bör det inte vara några problem :)
Det är jag med på men jag läste en intervju med killen som tagit bilden och han sa att han alltid stannade klockorna när han tog bilderna för att kunna använda längre slutartider. Datumen stämmer på bilderna men det kan ju vara så enkelt att han "fuskar" med datumen och att bilden är tagen en helt annan dag :)

Det är jag med på men jag läste en intervju med killen som tagit bilden och han sa att han alltid stannade klockorna när han tog bilderna för att kunna använda längre slutartider. Datumen stämmer på bilderna men det kan ju vara så enkelt att han "fuskar" med datumen och att bilden är tagen en helt annan dag :)
Tror att man photoshoppar kronan till inskruvat läge.

Hittar ingen bättre tråd så provar här.

Har funderingar kring min Rolex Sub, uthämtad i oktober. Jag har gjort en empirisk undersökning. Den 21/12 så ställde jag den efter http://www.klockan.info/ nästintill på sekunden. I skrivande stund visar hemsidan 08:56:11 medan mitt ur visar 08:58:45 dvs nästan 2,5 minut före på 45 dagar. Nästan 3,3 sekunder om dagen. Är det rimligt eller är det något som man bör "åtgärda" på något sätt?

En kompis sa att man ska vara försiktig med att ställa om klockan för det sliter på urverket - Stämmer det?

image.jpeg

Hittar ingen bättre tråd så provar här.

Har funderingar kring min Rolex Sub, uthämtad i oktober. Jag har gjort en empirisk undersökning. Den 21/12 så ställde jag den efter http://www.klockan.info/ nästintill på sekunden. I skrivande stund visar hemsidan 08:56:11 medan mitt ur visar 08:58:45 dvs nästan 2,5 minut före på 45 dagar. Nästan 3,3 sekunder om dagen. Är det rimligt eller är det något som man bör "åtgärda" på något sätt?

En kompis sa att man ska vara försiktig med att ställa om klockan för det sliter på urverket - Stämmer det?
-4 till + 6 sekunder om dagen är inom COSC: https://en.wikipedia.org/wiki/COSC
Din klocka beter sig helt normalt. Vill du sänka tempot kan du låta den vila över natten med kronan nedåt.

Nej, du kan ställa om klockan i princip hur ofta som helst. Ändra dock inte datum mellan kl 21 - 03. Många klockor påbörjar datumändringen i förtid.

Senast ändrad:
-4 till + 6 sekunder om dagen är inom COSC: https://en.wikipedia.org/wiki/COSC
Din klocka beter sig helt normalt. Vill du sänka tempot kan du låta den vila över natten med kronan nedåt.

Nej, du kan ställa om klockan i princip hur ofta som helst. Ändra dock inte datum mellan kl 21 - 03. Många klockor påbörjar datumändringen i förtid.

Underbart svar. Uppskattas! Tack!

Jag har börjat fundera på om jag inte skall ta och prova på att äga en Rolex. Så som många andra så tänker jag smyga in i klubben med en OP eller Exp1 eftersom jag gärna undviker datum (dvs. ingen DJ). Dykare är inte riktigt min grej heller. Det lutar åt nyköp, men begagnat är också ett alternativ om rätt pris dyker upp. Så, några frågor till panelen.

1) Vad är det för tjocklek på OP36, OP39 och Exp1?

2) Förutom tavlan och visarna, vad är det för skillnader mellan OP39 och Exp1? Det verkar väldigt lika men skiljer ett antal tusenlappar i pris. Vad motiverar den prisskillnaden?

3) Jag är en sucker för stavindex (därav intresset för OP39). Vad finns det för alternativ-tavlor med stavindex till OP36? Finns det en visuell summering på nätet över tillgängliga tavlor?

• Like
Reactions: PCB
Jag har börjat fundera på om jag inte skall ta och prova på att äga en Rolex. Så som många andra så tänker jag smyga in i klubben med en OP eller Exp1 eftersom jag gärna undviker datum (dvs. ingen DJ). Dykare är inte riktigt min grej heller. Det lutar åt nyköp, men begagnat är också ett alternativ om rätt pris dyker upp. Så, några frågor till panelen.

2) Förutom tavlan och visarna, vad är det för skillnader mellan OP39 och Exp1? Det verkar väldigt lika men skiljer ett antal tusenlappar i pris. Vad motiverar den prisskillnaden?

3) Jag är en sucker för stavindex (därav intresset för OP39). Vad finns det för alternativ-tavlor med stavindex till OP36? Finns det en visuell summering på nätet över tillgängliga tavlor?

Svaret på fråga två är: inget mer än att de kan.

Svar på fråga två: det är olika länkar. OP har en enklare länk, med ett enklare lås. Om det sedan motiveras av prisskillnaden är svårt att säga.

"Enklare länk" = skillnad i bekvämlighet eller enbart utseende?

Vad är det som gör Exp1-låset bättre?
Jag påstår att op-länken är tunnare. Det innebär att den känns någon elegantare. Jag tycker den passar mig bättre.
Exp i har folding oysterlock safety clasp
Op39 har oysterclasp
Låsen skiljer sig genom att op har ett lås likt dj (om du vet hur det ser ut, man öppnar genom att lyfta en flärp), medan exp i har ett lås där man först måste ta bort en bygel för att öht kunna lyfta claspen (likt sexsiffrig sub, men inte glidelock).

Jag tyckte mer om op, att kunna byta tavlor är en grym fördel. Tyvärr är datum ett krav för mig, därför gick den bort.

Tack för snabba svar. Nu skall jag bara ta mig till en AD... Jag är avundsjuk på de som kan springa till en AD på lunchen när jag själv måste planera en heldagsutflykt för att få till det.

• Like
Reactions: PCB
Just som måndagsångesten inte verkade kunna bli ännu större...
Kollade på min 14060 idag runt lunchtid - helt plötsligt har den tvärstannat.
10:40 bestämde den sig för att helt sonika bara ge upp.
Har dragit ur kronan och försökt dra upp den, det känns precis som vanligt men ingenting händer...
Det är inga ljud från klockan när jag väl gängat i kronan - Vad fan har hänt...?
Några "does and dont´s" som jag ska tänka på?
Antar att det är Rob som gäller vid öppning imorgon...

Just som måndagsångesten inte verkade kunna bli ännu större...
Kollade på min 14060 idag runt lunchtid - helt plötsligt har den tvärstannat.
10:40 bestämde den sig för att helt sonika bara ge upp.
Har dragit ur kronan och försökt dra upp den, det känns precis som vanligt men ingenting händer...
Det är inga ljud från klockan när jag väl gängat i kronan - Vad fan har hänt...?
Några "does and dont´s" som jag ska tänka på?
Antar att det är Rob som gäller vid öppning imorgon...

Usch fy fan, hoppas det går bra. Men ja, låt den vara. Dvs dra inte ut kronan eller rota något mera.. Och ta dig till en AD pronto!

Ja, håller tummarna!
Antar att det är en service och 5-6 veckors frånvaro som väntar.
Eller är det ännu längre väntetid?

Oklart, det är bäst att låta AD:n göra sin bedömning, förhoppningsvis är det något de kan fixa på plats. Annars är det nog nånstans runt den väntetiden ja :(

Tillbaka
Topp