• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jahapp, nu kom kostnadsförslaget från Rob. 10-12 veckor kommer pärlan att vara på SPA, klart mer än jag räknat med.
Det stod ingenting om vad som behövde bytas eller var trasigt, endast en vanlig service.
Dock har de lagt in "Säkerhetslås (sliten)" á 2k, så totalt landar det på 7500sek.
Har aldrig märkt av att claspen skulle vara sliten och då klockan är från ´93 känns det som om att det kanske är dags, men jag har ju aldrig märkt att det skulle vara slitet eller fungera dåligt.

Funderar på att skippa poleringen och även skippa att byta låset - eller är det dumt?

Jahapp, nu kom kostnadsförslaget från Rob. 10-12 veckor kommer pärlan att vara på SPA, klart mer än jag räknat med.
Det stod ingenting om vad som behövde bytas eller var trasigt, endast en vanlig service.
Dock har de lagt in "Säkerhetslås (sliten)" á 2k, så totalt landar det på 7500sek.
Har aldrig märkt av att claspen skulle vara sliten och då klockan är från ´93 känns det som om att det kanske är dags, men jag har ju aldrig märkt att det skulle vara slitet eller fungera dåligt.

Funderar på att skippa poleringen och även skippa att byta låset - eller är det dumt?
Polering är helt upp till personliga preferenser. Om den inte är överdrivet sliten hade nog jag skippat polering på en 23 år gammal klocka.

Polering är helt upp till personliga preferenser. Om den inte är överdrivet sliten hade nog jag skippat polering på en 23 år gammal klocka.
Det är så jag resonerar.
Den har ju hairlines och är 23 år gammal, men jag vet att en nypolerad klocka inte är nypolerad för alltid, och då är det alltid trist när första märket kommer.

Jag skull hoppat över poleringen iaf. Sen beror det ju på hur slitet låset är? Hade ju varit riktigt tråkigt om det går upp så man tappar klockan eller att den slår i golvet!

Oklart, fick bara kostnadsförslaget skickat till mig per mail men jag antar att den ska skickas med tanke på den långa servicetiden. Var dock säker på att de gör service själva, eller har jag helt fel?
Vet du vad en normal service som görs hos AD brukar ta?

Hade kontakt med killen som gör servicen på den här Omegan i går och fick uppgifter om hur lång tid den tar att serva om han får jobba oavbrutet.

Jag tänkte att jag skulle "avslöja"* det när jag vet hur lång tid en normal service hos svensk AD brukar ta. Funderar på att starta en egen tråd om det för att få lite mer information, tankar och synpunkter från andra :)

* = Det är säkert ingen hemlighet i klockkretsar.
Tiden är ju relativ beroende på vad man räknar: faktiskt arbetstid för urmakaren, totaltiden inkluderad diverse tester, tiden från det att kunden lämnar in klockan till dess att klockan hämtas ut vilket skulle inkludera "kötiden" eftersom urmakaren har mycket att göra. Skulle man få lämna in klockan precis innan urmakaren skall börja titta på den så tror jag att mycket färre skulle klara på servicetiden. (Vissa har denna "service-service".)

Tiden är ju relativ beroende på vad man räknar: faktiskt arbetstid för urmakaren, totaltiden inkluderad diverse tester, tiden från det att kunden lämnar in klockan till dess att klockan hämtas ut vilket skulle inkludera "kötiden" eftersom urmakaren har mycket att göra. Skulle man få lämna in klockan precis innan urmakaren skall börja titta på den så tror jag att mycket färre skulle klara på servicetiden. (Vissa har denna "service-service".)
Tester är inget jag tänkt på. Förstår att många klockor ska trycktestas men hur lång tid tar en sån test? Vilka övriga tester görs?

Tester är inget jag tänkt på. Förstår att många klockor ska trycktestas men hur lång tid tar en sån test? Vilka övriga tester görs?
Vilka tester Rolex gör vet jag inte, men JLC har ju sitt 1000-timmar test de kör på klockorna både de som lämnar fabriken och vid service.

Jag ber om ursäkt för att jag har kladdat lite i denna Rolex-frågetråd. Nu skall jag sluta och istället glutta på OP-tavlor :)

Vilka tester Rolex gör vet jag inte, men JLC har ju sitt 1000-timmar test de kör på klockorna både de som lämnar fabriken och vid service.

Jag ber om ursäkt för att jag har kladdat lite i denna Rolex-frågetråd. Nu skall jag sluta och istället glutta på OP-tavlor :)
Så om man lämnar in sin JLC på service så låter de alltså klockan vara under observation i ~42 dagar? :/

Fabriksservice, ja. Det förklarar varför min var nere i Schweiz i 10 veckor...
Då kan man ju fråga sig varför just 1000 timmar.... varför inte 500? eller 2000? :) Men det är ju en bra marknadsföringsgimmick för nya klockor, hade dock föredragit att de inte körde en sån långtest varje gång man lämnade in klockan

FLYTTADE FRÅGAN TILL ANNAN TRÅD!
( vet inte hur man tar bort inlägg )
Hej!
Har googlat lite men inte hittat något.
När jag kollar klockor från 2015-2016 på chrono24 så har vissa den röda hang taggen och andra den gröna. Kan förstå att de från 2015 kan ha den om den varit uttagen hos ad innan juni -15 men de som är 2016, kan de också ha den röda? Är det något som jag har missat?

Senast ändrad:
Hej!
När jag kollar klockor från 2015-2016 på chrono24 så har vissa den röda hang taggen och andra den gröna. Kan förstå att de från 2015 kan ha den om den varit uttagen hos ad innan juni -15 men de som är 2016, kan de också ha den röda? Är det något som jag har missat?

Hej!
Vad jag har förstått så är datumet för registrering hos Rolex viktigare än färgen på taggen. Maila säljaren och hör dig för angående datum.

Tillbaka
Topp