• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

image.jpeg

Det var INTE andra gången gilt, första gången tog det 10 dygn innan jag tröttnade, denna gång tog det 2 dygn. :bored:

När kom stick dial?
Kollar på en gmt D-serie som har stick dial, men fanns stick dial redan 2005?

Säljaren är legit. Hittade fler också när jag googlade. Så allt verkar stämma.
Sitter på luren nu, länkar när jag kommer hem :)

Kan inte få GMT Coke ur mitt huvud. Ett köp kommer allt närmare. Vad bör jag tänka på vid köp? Har aldrig haft en Rolex så har inte särskilt stor koll på ev. fallgropar eller liknande. Att köpa en Pepsi och byta insert till Coke räknas inte som "fusk"? Vill även ha ett Jubilee till.

Vad säger ni mer kunniga om dessa?
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-2-16710-faded-coke-bezel--id4052182.htm
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-ii---16760---r-serie-aus-1987--id4127902.htm
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-ii---16710--id4019654.htm

Kan inte få GMT Coke ur mitt huvud. Ett köp kommer allt närmare. Vad bör jag tänka på vid köp? Har aldrig haft en Rolex så har inte särskilt stor koll på ev. fallgropar eller liknande. Att köpa en Pepsi och byta insert till Coke räknas inte som "fusk"? Vill även ha ett Jubilee till.

Vad säger ni mer kunniga om dessa?
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-2-16710-faded-coke-bezel--id4052182.htm
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-ii---16760---r-serie-aus-1987--id4127902.htm
http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-ii---16710--id4019654.htm

Tycker den första var roligast av dem, den var ju polerad men om du kan leva att det inte är knivskarpt i alla hörn så tycker jag att den såg ok ut. 16760:n hade ju en tavla som var helt åt skogen, och tror inte det är ett av fallen där bubblig tavla ger ngt obegripligt premium ;) Den sista 16710:an ser ut att ha utbytta visare, jag personligen stör mig ganska mkt på nyansskillnaden.

Har du ingen koll på varken objekt eller klocka rekommenderar jag dig att göra ett köp härifrån, lägg ur en köpes, fiska lite så är riskerna mindre.

Fokusera inte på inlägget, alltså Coke, pepsi eller svart. Det byter du med lätthet så titta mer på klockan i sig. Fundera på vilken tavla och boett du vill ha. Solida ändlänkar eller ej, lugholes eller ej. Är fullset viktigt för dig? Det kommer påverka priset givetvis men vissa vill ha det, andra bryr sig inte. Tänk på att en service hos AD kan landa på närmare 7000kr

Nedan 16710 black med RubberB.
image.jpeg

Tycker den första var roligast av dem, den var ju polerad men om du kan leva att det inte är knivskarpt i alla hörn så tycker jag att den såg ok ut. 16760:n hade ju en tavla som var helt åt skogen, och tror inte det är ett av fallen där bubblig tavla ger ngt obegripligt premium ;) Den sista 16710:an ser ut att ha utbytta visare, jag personligen stör mig ganska mkt på nyansskillnaden.

Tar båda svar här så jag inte behöver besudla två trådar.

Det viktigste för mig är egentligen skicket, att allt är så likt orginalet som möjligt. D.v.s helst inga utbytta tavlor, visare eller polering. Även ute efter Jubilee.
Har inget emot att köpa i Sverige, men gillar att resa så finns liknande klocka för ett billigare pris ute i Europa har jag inget mot att köpa F2F.

Min slutsats thus far, är att leta efter en GMT med Jubilee som inte har allt för många år på nacken, så jag undviker servicedelar/polering. Därefter leta efter just det insert jag vill ha.

Jeg leter etter en DJ, liker stål på stål best, altså med "engine turned bezel". Er det noen som vet om 1603 og 16030 har nøyaktig samme type bezel?

Jag är på jakt efter en Yacht Master och då jag inte hittat någon på KS har jag sökt mig vidare till Chrono 24 där jag hittat en intressant.

Det jag ställer mig lite undrande till är dess obefintliga servicehistorik samt att det inte finns något cert eller andra papper till klockan. Den har också fått sig en polering, hur bedömer ni detta arbete?

Jag har även för avsikt byta tavlan till blå och samtidigt serva klockan, det är något som får tas in i beräkning av priset.

Vad tror ni om detta köp?

http://www.chrono24.se/rolex/yacht-...ster--mod58.htm&models=58&manufacturerIds=221

Senast ändrad:
Ska på spa i morgon och är något osäker på om GMT:n är tät. Klockan är drygt 2 år. Någon som koll på om man bör trycktesta sin Rolex under garantitiden eller tar garantin upp en ev skada vid otäthet?

Ska på spa i morgon och är något osäker på om GMT:n är tät. Klockan är drygt 2 år. Någon som koll på om man bör trycktesta sin Rolex under garantitiden eller tar garantin upp en ev skada vid otäthet?

Trycktest är alltid att rekommendera varje år, bara för att se till att den håller tätt. Dock finns det folk som aldrig har gjort det, utan bara har sedvanligt badat med den och lämnat in den vart 5:e år. Jag tror nog att det kommer gå fint. Och det beror lite på, kolla manualen exempelvis och se vad Rolex rekommenderar. Och vad de täcker.

Trycktest är alltid att rekommendera varje år, bara för att se till att den håller tätt. Dock finns det folk som aldrig har gjort det, utan bara har sedvanligt badat med den och lämnat in den vart 5:e år. Jag tror nog att det kommer gå fint. Och det beror lite på, kolla manualen exempelvis och se vad Rolex rekommenderar. Och vad de täcker.
Stod bara att den inte gäller om man typ har modifierat klockan. Vet du när garantin gick från 2 år till 3 år? I mina broschyrer står det att klockan har 2 år:confused: uttagen jan-14. Jag har den röda brickan.

Stod bara att den inte gäller om man typ har modifierat klockan. Vet du när garantin gick från 2 år till 3 år? I mina broschyrer står det att klockan har 2 år:confused: uttagen jan-14. Jag har den röda brickan.

Då borde det vara lugnt, men, jag hade inte gjort det utan att trycktesta varje år.

Tror det är 3 år du har. :)

Ska denna sitta framför eller bakom fjädern?
image.jpeg
Under fjädern, annars kommer den ligga mellan fjädern och vridringen => trycker ned fjädern och den gör ingen nytta.

Jag brukar sätta tillbaka ringen du håller i, trycka till vridringen och se till att fjädern sitter ordentligt (har den hamnar lite fel går det att peta rätt den med ett litet verktyg) och sen trycka i inlägget.

Under fjädern, annars kommer den ligga mellan fjädern och vridringen => trycker ned fjädern och den gör ingen nytta.

Jag brukar sätta tillbaka ringen du håller i, trycka till vridringen och se till att fjädern sitter ordentligt (har den hamnar lite fel går det att peta rätt den med ett litet verktyg) och sen trycka i inlägget.
Tack för snabbt svar, dessvärre tappade jag bort fjädern ............

Tillbaka
Topp