• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här kommer en bild också!

upload_2020-9-4_10-46-55.png
Lite aom en glass eller nåt för barnen :D

Jaha okej, hehe kan ha varit lite otålig och spolat lite fram och tillbaka.

Angående dummys, någon som vet om AD måste ta/köpa in dessa på eget bevåg eller om Rolex tillhandahåller dessa till varje AD ?
Det finns en väntelista og de behöver köpa et antall andre modeller i guld innan dom kommer på listan. Sen borde det ta ca 1-2 år innan dom får de populäre modellene. Självklart får dom betale listpris.

Är väl exakt samma ring som man använde på hulken. Jättefin färg. Perfekt att de tog bort gröna tavlan som hade helt fel nyans.
Det är kul att man är olika! Själv älskar jag tavlan på Hulken, men har liiiite svårt för nyansen på ringen. Tycker den skulle kunna vara lite mörkare. Sammantaget är det dock fortsatt en av mina favoriter, och i många fall (läs olika ljusförhållanden, typ) funkar kontrasterna mellan tavla och ring perfekt tycker jag.

Jaha okej, hehe kan ha varit lite otålig och spolat lite fram och tillbaka.

Angående dummys, någon som vet om AD måste ta/köpa in dessa på eget bevåg eller om Rolex tillhandahåller dessa till varje AD ?

Jag har ingen aning om svaret där, men jag frågade faktiskt när jag var hos en av återförsäljarna i Köpenhamn i förrgår om de hade eller kommer att ha dummies med tanke på att det så gott som alltid är tomma montrar och svaret var att de inte skulle ha det. Det blir därmed lite problematiskt om man nu är intresserad av t ex en ny Submariner och man inte kan prova om den passar ens arm. De kanske räknar med att få in kundklockor som kan testas innan leverans. Eller så köper deras kunder i blindo. Tillhör inte den typen av kund själv.

Om nu inte Rolex kan se till att återförsäljarna har klockor i display som kan testas borde de ha dummies allihopa. Så som det har sett ut med tomma displayer och en och annan mindre attraktiv modell är ju ohållbart.

Vem besöker en officiell återförsäljare när de inte kan se klockorna och få tillsvars att de inte kommer att kunna köpa utan en redan etablerad relation där man inte är en som skickar klockorna vidare om man vill ha något annat än en Datejust?

Älskar femsiffrigt!
20200904_122132-01.jpeg

Ja, klassiska fina linjer.
Det är väl den den nya subben är tänkt att efterlikna men märkligt nog med bredare band / sel som i mitt tycke ser lite konstigare ut än en 20mm på blocky-maxicase. Kanske en ren synvilla eller psykologisk effekt av de siffror som nämns här i tråden men jag tycker att den nya subben ser obalanserad ut. Den hade sett mkt bättre ut med en vanlig 20 mm.

Fick lära mig något nytt idag som funnits länge men som jag tydligen helt missat --> Rolex Tridor president bracelet.
President länk med blandade metaller.

https://www.chrono24.se/rolex/day-date-tridor-president--id7635123.htm

Finns/funnits några på forumet. Ligger nog bild i DD-tråden något år tillbaka.

De där kom upp hela tiden och kontaminerade mina sök efter 18239 när jag höll på och jagade sån på C24 för nåt halvår sen. Jag har aldrig sett någon Tridor irl, men utifrån bilderna att döma så är det inget för mig iaf. Det ser superskumt ut tycker jag!
En paketöppning. https://klocksnack.se/threads/lådöppning.21913/#post-441009

Om det bara är storleken som ska testats så brukar ju TT och guld finnas inne.

Det är möjligt att det finns ibland. Det är ju mer än storlek, det är vikt och balans också. Hur en klocka upplevs på armen.

När jag har besökt återförsäljare i Sverige, Norden och Sydeuropa senaste åren har det varit väldigt tomt i montrarna på det mesta till den grad att jag faktiskt inte är särskilt intresserad av att besöka butikerna (det händer att man bara går förbi) och därmed kommer man heller aldrig att bygga upp någon relation heller.

Dessutom när många mindre familjeägda Rolex återförsäljare försvinner där det finns ägare och personal som har arbetat under många år med personliga relationer till kunder. Nu centreras återförsäljarna till större städer med mer opersonlig service à la Louis Vuitton kommer det att bli allt mer avlägset.

Det blir främst under utlandsresor som man numera tittar in och om återförsäljaren i det landet då förklarar det där med kundrelation och att de prioriterar inhemska marknaden samtidigt som det pre Corona var fullt med kinesiska turister börjar man undra hur det egentligen ligger till. Lägg till att man när som på andrahandsmarknaden kan hitta flertalet populära modeller till upptrissade prisnivåer världen över.

Det borde inte vara så svårt att ha Rolex showrooms där man kan prova och beställa sin klocka och sedan kan Rolex leverera klockan till den återförsäljaren som ligger närmast där man bor eller någon man väljer.

Det där spelet återförsäljare, gråhandlare och kunder kör är löjeväckande.

Om jag köper en ny klocka en dag blir det nog så att jag köper något annat än Rolex (och Patek). Sedan kan man plocka upp det som man gillar i framtiden när hypen lägger sig och spekulanternas blickar riktas på annat håll.

Jag har ingen aning om svaret där, men jag frågade faktiskt när jag var hos en av återförsäljarna i Köpenhamn i förrgår om de hade eller kommer att ha dummies med tanke på att det så gott som alltid är tomma montrar och svaret var att de inte skulle ha det. Det blir därmed lite problematiskt om man nu är intresserad av t ex en ny Submariner och man inte kan prova om den passar ens arm. De kanske räknar med att få in kundklockor som kan testas innan leverans. Eller så köper deras kunder i blindo. Tillhör inte den typen av kund själv.

Om nu inte Rolex kan se till att återförsäljarna har klockor i display som kan testas borde de ha dummies allihopa. Så som det har sett ut med tomma displayer och en och annan mindre attraktiv modell är ju ohållbart.

Vem besöker en officiell återförsäljare när de inte kan se klockorna och få tillsvars att de inte kommer att kunna köpa utan en redan etablerad relation där man inte är en som skickar klockorna vidare om man vill ha något annat än en Datejust?
Håller med till 100 procent. Ser riktigt fattigt ut i deras montrar när man är inne och kikar hos klockbutiker. Själv köpt klockor otestade från AD och det är ju lite på vinst och förlust man slänger ut ett x antal tusen utan att veta om det är något som man klickar med eller ej.

Tillbaka
Topp